BTM dör! HJÄLP

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

mattedaman
Elmoped
Inlägg: 48
Blev medlem: 27 mars 2011, 09:48

BTM dör! HJÄLP

Inlägg av mattedaman »

Hejsan! en kompis till mig har en BTM. den står ute och när han nu åker till skolan så dör den ofta vid t.ex rödljus. jag har sagt att han får ge den lite gas men IBLAND RÄCKER det med att han bara bromsar in för snabbt så dör den. kan det vara aotomatchoken som är paj? eller bara så enkelt som tomgångskruven :) ?
kymcorider
Elmoped
Inlägg: 106
Blev medlem: 11 maj 2010, 14:38

Re: BTM dör! HJÄLP

Inlägg av kymcorider »

mattedaman skrev:Hejsan! en kompis till mig har en BTM. den står ute och när han nu åker till skolan så dör den ofta vid t.ex rödljus. jag har sagt att han får ge den lite gas men IBLAND RÄCKER det med att han bara bromsar in för snabbt så dör den. kan det vara aotomatchoken som är paj? eller bara så enkelt som tomgångskruven :) ?

Ett smart sätt är ju att skruva på tomgångskskruven.
Användarens profilbild
beckvall
F.D Moderator
Inlägg: 1851
Blev medlem: 20 oktober 2008, 17:55
Ort: sundsvall

Inlägg av beckvall »

jag har en likadan motor på min moppe som de sitter på btm. och jag har lagt ner att försöka ställa in nån tomgång på den. de förgasarna BTM/botian använder sig av är dynga. går inte att ställa in alls. men ställupp tomgången lite.
Felpostarens värsta mardröm!
undrar du över något? släng iväg ett PM så svarar jag på de mästa!
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Byt topic!
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
mattedaman
Elmoped
Inlägg: 48
Blev medlem: 27 mars 2011, 09:48

Inlägg av mattedaman »

bensinskalle skrev:Byt topic!
menar du rubrik? hur gör man :) ?
mattedaman
Elmoped
Inlägg: 48
Blev medlem: 27 mars 2011, 09:48

Inlägg av mattedaman »

beckvall skrev:jag har en likadan motor på min moppe som de sitter på btm. och jag har lagt ner att försöka ställa in nån tomgång på den. de förgasarna BTM/botian använder sig av är dynga. går inte att ställa in alls. men ställupp tomgången lite.
okaj, men du tror det kan vara tomgångskruven? den har funkat bra annars, så den kanske har "skruvat sig" av sig själv? :)
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Re: BTM dör! HJÄLP

Inlägg av HasSse666 »

mattedaman skrev:Hejsan! en kompis till mig har en BTM. den står ute och när han nu åker till skolan så dör den ofta vid t.ex rödljus. jag har sagt att han får ge den lite gas men IBLAND RÄCKER det med att han bara bromsar in för snabbt så dör den. kan det vara aotomatchoken som är paj? eller bara så enkelt som tomgångskruven :) ?
Hjälper det inte med tomgångsskuven så är det oftast luftskruven
Dra in i botten och sedan ut 2,5 varv ( eller när du har som högst varv )
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
mattedaman
Elmoped
Inlägg: 48
Blev medlem: 27 mars 2011, 09:48

Re: BTM dör! HJÄLP

Inlägg av mattedaman »

HasSse666 skrev:
mattedaman skrev:Hejsan! en kompis till mig har en BTM. den står ute och när han nu åker till skolan så dör den ofta vid t.ex rödljus. jag har sagt att han får ge den lite gas men IBLAND RÄCKER det med att han bara bromsar in för snabbt så dör den. kan det vara aotomatchoken som är paj? eller bara så enkelt som tomgångskruven :) ?
Hjälper det inte med tomgångsskuven så är det oftast luftskruven
Dra in i botten och sedan ut 2,5 varv ( eller när du har som högst varv )
ok tack! luftskruven antar jag är en skruv i förgasaren?
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

Luft/bränsleskruven
Skruven du ställer in luft/bränsle förhållandet i förgasaren med

1. Luftskruv kallas det om skruven sitter på "insugssidan" av förgasaren
- Skruvar du "in" denna släpper du in mindre luft
(skruvar vi "in" luftskruven blir blandningen fetare)

2. Bränsleskruv kallas det om den sitter på "cylindersidan"
Men funktionen är densamma den bestämmer förhållandet luft vs bränsleblandningen i förgasaren
- Skruvar du "in" denna släpper du in mindre bensin
(skruvar vi in bränsleskruven blir blandningen magrare)

Justering bränsleskruv CVK(vanligast på 4-takts moppar)

Bild
Skruv markerad med rödring är bränsleskruven

Målet är att få moppen att gå så jämt som möjligt utan att få "tjuvstopp" m.m.
Nu skall vi justera bränsleskruven
  • Gasa ca 1/8 gas.
  • Skruva sakta IN luftskruven och motorn skall då börja gå ojämt så att man måste leka med gasen för att hålla den vid liv.
  • Justera sedan luftskruven sakta UT 1/4 varv åt gången tills du når max varvtal.
Grundinställning bränsleskruven:
Vacuumförgasare 2,5 varv ut


Nu skall motorn svara rappt och utan fördröjning.
Optimalt är när skruven är ungefär 2,5 varv utskruvad från botten läget
Om du har skruven längre utskruvad så har du för litet lågfartsmunstycke.
Om du har skruven kortare inskruvad så är munstycket för stort.
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
beckvall
F.D Moderator
Inlägg: 1851
Blev medlem: 20 oktober 2008, 17:55
Ort: sundsvall

Inlägg av beckvall »

fortfarande of topic. ta bort HJÄLP och använd dig bara av ett !
Felpostarens värsta mardröm!
undrar du över något? släng iväg ett PM så svarar jag på de mästa!
Skriv svar