Kirurgen skrev:Tjenare! Har nu lite problem med min Aerox då den varvar men det händer nästan ingenting, det är inte sånt "ryckstart" som man vill åt..
Tror det kan vara för lätta vikter men är inte helt säker
Setup:
Stage6 pro Replica
4.75g vikter
16mm förgasare
Dragen variator ring
sportluftfilter
70cc Stage6 Pro Sport
Ostrypt Cdi
Urpluggat
Några idéer om vilka vikter jag ska köra med om det är det som är felet?
Tacksam för svar )
För mig skulle 4,75 vara aldeles för lätt. Men har för mig alla som kör aerox brukar ha lättare vikter, tror det är ngn annan variator, men prova släng i femmor, lr 5,5:or. Och en grej du borde tänka lite på om du vill ha ut allt ur ditt trim är att stage 6 pro replica är avstämt för 50cc cylindrar, och om du kör med 70cc så blir det som en liten strypning så du inte får ut allt.
Mina tips:
Prova med 5, eller 5,5 grams vikter. Och köp ett avgasrör som är avstämt för 70cc cylindrar, sen kommer den gå mkt bättre
Okej, tack för hjälpen och ska inhandla lite tyngre variatorvikter :DD
Kirurgen skrev:Tjenare! Har nu lite problem med min Aerox då den varvar men det händer nästan ingenting, det är inte sånt "ryckstart" som man vill åt..
Tror det kan vara för lätta vikter men är inte helt säker
Setup:
Stage6 pro Replica
4.75g vikter
16mm förgasare
Dragen variator ring
sportluftfilter
70cc Stage6 Pro Sport
Ostrypt Cdi
Urpluggat
Några idéer om vilka vikter jag ska köra med om det är det som är felet?
Tacksam för svar )
För mig skulle 4,75 vara aldeles för lätt. Men har för mig alla som kör aerox brukar ha lättare vikter, tror det är ngn annan variator, men prova släng i femmor, lr 5,5:or. Och en grej du borde tänka lite på om du vill ha ut allt ur ditt trim är att stage 6 pro replica är avstämt för 50cc cylindrar, och om du kör med 70cc så blir det som en liten strypning så du inte får ut allt.
Mina tips:
Prova med 5, eller 5,5 grams vikter. Och köp ett avgasrör som är avstämt för 70cc cylindrar, sen kommer den gå mkt bättre
Okej, tack för hjälpen och ska inhandla lite tyngre variatorvikter :DD
Köp ett set med vikter, det blir billigare plus att du får fler olika vikter!
Polis: Hur fort går den här mopeden då? Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Kirurgen skrev:Tjenare! Har nu lite problem med min Aerox då den varvar men det händer nästan ingenting, det är inte sånt "ryckstart" som man vill åt..
Tror det kan vara för lätta vikter men är inte helt säker
Setup:
Stage6 pro Replica
4.75g vikter
16mm förgasare
Dragen variator ring
sportluftfilter
70cc Stage6 Pro Sport
Ostrypt Cdi
Urpluggat
Några idéer om vilka vikter jag ska köra med om det är det som är felet?
Tacksam för svar )
För mig skulle 4,75 vara aldeles för lätt. Men har för mig alla som kör aerox brukar ha lättare vikter, tror det är ngn annan variator, men prova släng i femmor, lr 5,5:or. Och en grej du borde tänka lite på om du vill ha ut allt ur ditt trim är att stage 6 pro replica är avstämt för 50cc cylindrar, och om du kör med 70cc så blir det som en liten strypning så du inte får ut allt.
Mina tips:
Prova med 5, eller 5,5 grams vikter. Och köp ett avgasrör som är avstämt för 70cc cylindrar, sen kommer den gå mkt bättre
Okej, tack för hjälpen och ska inhandla lite tyngre variatorvikter :DD
inget fel på vikterna, för optimal effekt på en minarelli motor med stage6 pro replica ska man ha mellan 3.5 - 3.7g vikter så du har inte för lätta vikter..
du har för tunga..
Har hittat en malossi multivar begagnad till ett rimmligt pris dock saknas dom två svarta rullarna.
Går det att köra utan dem eller måste jag köpa nya isåfall?
iQoD skrev:om jag ska ha Dr.Pulley vikter måste jag ha en pulley variator då?
Nej det måste du inte
Born2Ride skrev:Har hittat en malossi multivar begagnad till ett rimmligt pris dock saknas dom två svarta rullarna.
Går det att köra utan dem eller måste jag köpa nya isåfall?
Hej alla. Har tänkt på att skaffa Dr-pulley vikter till min sym jet 06.
Vad väger org vikterna? 4gram? Har nämligen ingen våg som kan väga så lätta saker...
Sen gör det nån skillnad på en org moppe med dragen v-ring,insugsstrypning och trimvriatorhylsa mm?Den gör 67-71 km/h nu så är rätt nöjd men vill ha bättre axx till topphastigheten när jag drar fullt från 50km/h.
men när jag kommer upp i toppfart och bromsar in och sen ger full gas
så blir moppen trött, tills ja kommer upp i 30 km/h sen blir det ett jäkla drag.
ska man byta munstycke eller ?
Jag skulle gärna vilja ha svar på vilken hårdhet jag borde ha på de nya kopplingsfjädrarna, även tryckfjädern och till sist vilken tyngd jag ska ha på variatorvikterna som jag ska sätta på mopeden.
Mopeden jag har är en Slider med årsmodell 09.
Det jag har tänkt sätta på mopeden förutom det ovanstående är:
Metrakit rör och ett större munstycke.
Jag kan även tillägga att jag kör i stan så att jag vill ha bättre acc.
Jag skulle gärna vilja ha svar på vilken hårdhet jag borde ha på de nya kopplingsfjädrarna, även tryckfjädern och till sist vilken tyngd jag ska ha på variatorvikterna som jag ska sätta på mopeden.
Mopeden jag har är en Slider med årsmodell 09.
Det jag har tänkt sätta på mopeden förutom det ovanstående är:
Metrakit rör och ett större munstycke.
Jag kan även tillägga att jag kör i stan så att jag vill ha bättre acc.
rekommenderar stage6 röda kopplingsfjädrar, tryckfjäderna ska du inte byta leder bara till effektförlust, 4.0-4.5g vikter borde passa bra till din setup då jag har erfarenheter av de röret ( metrakit handmade (egologic)
Jag skulle gärna vilja ha svar på vilken hårdhet jag borde ha på de nya kopplingsfjädrarna, även tryckfjädern och till sist vilken tyngd jag ska ha på variatorvikterna som jag ska sätta på mopeden.
Mopeden jag har är en Slider med årsmodell 09.
Det jag har tänkt sätta på mopeden förutom det ovanstående är:
Metrakit rör och ett större munstycke.
Jag kan även tillägga att jag kör i stan så att jag vill ha bättre acc.
rekommenderar stage6 röda kopplingsfjädrar, tryckfjäderna ska du inte byta leder bara till effektförlust, 4.0-4.5g vikter borde passa bra till din setup då jag har erfarenheter av de röret ( metrakit handmade (egologic)
Tackar tackar för så snabbt svar, blir att beställa lite saker nu då!
EDIT: Hur vet jag vilka mått(?) det är jag ska ha? Det står t. ex. 15x12 på några vikter. Jag har original allting i variatorn förutom att v-ringen är borta.
Jag skulle gärna vilja ha svar på vilken hårdhet jag borde ha på de nya kopplingsfjädrarna, även tryckfjädern och till sist vilken tyngd jag ska ha på variatorvikterna som jag ska sätta på mopeden.
Mopeden jag har är en Slider med årsmodell 09.
Det jag har tänkt sätta på mopeden förutom det ovanstående är:
Metrakit rör och ett större munstycke.
Jag kan även tillägga att jag kör i stan så att jag vill ha bättre acc.
rekommenderar stage6 röda kopplingsfjädrar, tryckfjäderna ska du inte byta leder bara till effektförlust, 4.0-4.5g vikter borde passa bra till din setup då jag har erfarenheter av de röret ( metrakit handmade (egologic)
Tackar tackar för så snabbt svar, blir att beställa lite saker nu då!
EDIT: Hur vet jag vilka mått(?) det är jag ska ha? Det står t. ex. 15x12 på några vikter. Jag har original allting i variatorn förutom att v-ringen är borta.
Slider har väl minarellimotor? Så då ska du ha 15*12
Polis: Hur fort går den här mopeden då? Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Born2Ride skrev:
rekommenderar stage6 röda kopplingsfjädrar, tryckfjäderna ska du inte byta leder bara till effektförlust, 4.0-4.5g vikter borde passa bra till din setup då jag har erfarenheter av de röret ( metrakit handmade (egologic)
Tackar tackar för så snabbt svar, blir att beställa lite saker nu då!
EDIT: Hur vet jag vilka mått(?) det är jag ska ha? Det står t. ex. 15x12 på några vikter. Jag har original allting i variatorn förutom att v-ringen är borta.
Slider har väl minarellimotor? Så då ska du ha 15*12
Japp jag använder 15*12 på min slider så de ska va de japp
Nutbreaker skrev:jag tänkte byta ut min rem, jag har bara effektrör men vet inte riktigt om jag ska hja en race rem eller orginal ersättare, det är en yamaha slider!!
Jag skulle också vilja veta, för jag har inte fattat hur remmen kan göra effektskillnad. Alltså om den greppar bättre så är ju det bättre såklart, men alltså vad är det man ska tänka på vid rem-köp?
Polis: Hur fort går den här mopeden då? Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Jag har en aprilia sr50 factory men dragen v-ring och jag hade tänkt att byta allt innanför min variatorkåpa dvs.
Variator och allt som har med den att göra, vikter o så
Koppling, fjädrar, klocka mm.
ny rem,
jag väger 70kg
eftersom jag inte är den mest erfarne undrar jag om detta kommer ge en posetiv efekt på accet?
Ni får gärna rekomendera olika delar, budgeten är på 2500kr
Jag har bytt tillbaka till originalröret ett tag och bytt till originalförgasaren på min Aerox -05. Förgasaren är en 12 mm om jag minns rätt, och jag har ställt in den rätt.
Röret är blindtarmen borttagen på, och jag har en 50 cc sportcylinder. Men vikterna och fjädrarna vet jag inte vilka jag ska ha. Jag har original i tryck vilket jag tycker borde räcka, sen har jag dom vita kopplingsfjädrarna, men jag tror jag borde ha dom gula?
Sen vet jag inte vilka vikter jag ska ha. Har 4 gram nu, men borde jag ha lättare? Låter som om moppen inte orkar efter ett tag, och den är ganska klen. Någon som kan hjälpa?
Hur ska du köra med moppen? Och bättre att du skriver mellanhårda/hårda, för stage6's vita är kanske inte samma som malossis, så det är lite svårt att veta. Men du kan ju alltid prova med 4,5 grams vikter, tror inte du ska gå för högt upp eftersom du har sportcylle.
P.S Har tänkt på det förr, men nice att se ngn från härikring
Polis: Hur fort går den här mopeden då? Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Tjenna moppegrabbar!
Har precis köpt ett zx rör till min runner, tänkte byta munstycke och byta till 4.3g vikter,:) och sen till frågan, vad ska jag ha för fjädrar? Hittade ett par malossi fjädrar hemma ( http://twostroke.se/product.asp?product=13344 ) är det något att ha eller ska jag köpa nya?
Mvh wilson
Nutbreaker skrev:jag tänkte byta ut min rem, jag har bara effektrör men vet inte riktigt om jag ska hja en race rem eller orginal ersättare, det är en yamaha slider!!
Jag skulle också vilja veta, för jag har inte fattat hur remmen kan göra effektskillnad. Alltså om den greppar bättre så är ju det bättre såklart, men alltså vad är det man ska tänka på vid rem-köp?
kevlar rem etc är la inte det bästa till effektrörs setuper, själv kör jag med stage6 prodrive drivremen, lite hårdare samt slitstarkare än original och den funkar perfekt
Wilsonrunner skrev:Tjenna moppegrabbar!
Har precis köpt ett zx rör till min runner, tänkte byta munstycke och byta till 4.3g vikter,:) och sen till frågan, vad ska jag ha för fjädrar? Hittade ett par malossi fjädrar hemma ( http://twostroke.se/product.asp?product=13344 ) är det något att ha eller ska jag köpa nya?
Mvh wilson
Har du dom gula malossi fjädrarna så kör på dem dom röda funkar också susen
Wilsonrunner skrev:Tjenna moppegrabbar!
Har precis köpt ett zx rör till min runner, tänkte byta munstycke och byta till 4.3g vikter,:) och sen till frågan, vad ska jag ha för fjädrar? Hittade ett par malossi fjädrar hemma ( http://twostroke.se/product.asp?product=13344 ) är det något att ha eller ska jag köpa nya?
Mvh wilson
Har du dom gula malossi fjädrarna så kör på dem dom röda funkar också susen
Tackar så mycket för hjälpen! ska testa med de gula fjädrarna:)
940103 skrev:Jo men jag tror inte det är kopplingsfjädrarna ändå. Men vikterna, borde jag inte gå neråt? Låter som om moppen inte riktigt varvar ur.
Om den inte varvar ur ska du ha lättare vikter.
kevlar rem etc är la inte det bästa till effektrörs setuper, själv kör jag med stage6 prodrive drivremen, lite hårdare samt slitstarkare än original och den funkar perfekt
Vf är inte kevlar nå bra till bara effektrör då? Jag kör med orginal remmen
Polis: Hur fort går den här mopeden då? Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Jag har satt på ett gianelli reverse på min speedfight, och nu så går den nästan inte alls på första "växeln" ( 0-10 km/h) men sen så drar det igång som fan. jag har testat med olika vikter och munstycken men det blir ingen skillnad. Kan det vara hårdare kopplingsfjädrar som behövs? isf vilka?