Om du har problem med elstarten kan du behöva göra lite underhåll på den.
Ett vanligt problem är att kommutatorn är förorenad eller att kolen är slut.
Kol finns att köpa på Mekonomen och firmor som fixar bilelektriskt.
Original kol är 5mm Breda, 7mm Höga och ca 10mm Långa (fila till längden om du får tag på för långa)
Behöver du en ny startmotor? Länk:Twostroke.se
De flesta scootrar har liknande startmotorer denna är dock från en Baotian.
Men du kan använda denna guide som stöd i alla fall.
Bild 1 - Plocka bort förgasaren
Bild 2 - Demontera startmotor
Bild 3 - Rengör startmotor
OBS! Du får INTE rengöra med något medel som innehåller silikon!
Om du gör detta kommer kolen att förstöras!
Bild 4 - Plocka isär startmotor
Bild 5 - Kontrollera att rotorn är hel
På bilden ser du hu svart kommutatorn är vi skall snart fixa det
Bild 6 - Rengör kolhållare (Obs tappa inte bort fjädrarna i kolhållarna)
Bild 7 - Kol - när kolen är kortare än 5mm byt kol (kolen på bilden var 7mm långa)
Original kol är 5mm Breda, 7mm Höga och ca 10mm Långa
Bild 8 - Putsa upp kommutatorn med våtslip papper
Tips - fäst kommutatorn i en borrmaskin och kör på låga varv medans du slipar
OBS! Du får INTE rengöra med något medel som innehåller silikon!
Om du gör detta kommer kolen att förstöras!
Bild 9 - Om du tror att startmotorn är trasig kolla så här.
Mät med ett instrument.
Mellan alla de röda pilarna skall det vara samma resistans ohm (väldigt lågt motstånd)
Mellan alla de röda pilarna och den blåa skall det vara "oändligt" motstånd ohm (ej kontakt)
Bild 10 - Sätt tillbaka kolen i kolhållare (Obs! lite pillrigt var försiktig)
Håll fast rotorn när du sätter tillbaka magneten annars rycks rotorn ur kolhållaren
Bild 11 - Magneten på plats sätt bara i skruvarna
Bild 12 - Montera tillbaka startmotor och förgasare
[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=pVeL070nWUY[/YOUTUBE]
HasSse666