Styrlagret trasigt

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

jojjztah
Elmoped
Inlägg: 48
Blev medlem: 28 juli 2010, 00:16

Styrlagret trasigt

Inlägg av jojjztah »

Hej, mitt styrlaget gick sönder häromdan. det började med att styret hackade fast, jag tänkte mest att de var vajrarna som spökade. Efter ett tag så började de knastra och det var väldigt svårt att vrida styret. Pallade upp skiten och tog av gaffeln. Det regnade bitar av kullagret. Jag hade köpt nya lager i slutet av förra året pga glapp, och redan i år gick det undre sönder. Är det skitkvalla eller har jag monterat fel som fan? :0
Har iallafall beställt nytt men kan vara bra att veta om jag gjort fel. Rullar fram på en Gilera Stalker om någon undrar :wub:
Vivven
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 587
Blev medlem: 14 augusti 2008, 10:16
Ort: Knivsta

Re: Styrlagret trasigt

Inlägg av Vivven »

jojjztah skrev:Hej, mitt styrlaget gick sönder häromdan. det började med att styret hackade fast, jag tänkte mest att de var vajrarna som spökade. Efter ett tag så började de knastra och det var väldigt svårt att vrida styret. Pallade upp skiten och tog av gaffeln. Det regnade bitar av kullagret. Jag hade köpt nya lager i slutet av förra året pga glapp, och redan i år gick det undre sönder. Är det skitkvalla eller har jag monterat fel som fan? :0
Har iallafall beställt nytt men kan vara bra att veta om jag gjort fel. Rullar fram på en Gilera Stalker om någon undrar :wub:
när du tar bort styret så kan kulorna i lagret ramla ut, ja? Lagret behöver inte vara trasigt för det? (styrlager ser inte ut som t.ex. vevlager)
MAN MADE HELL
jojjztah
Elmoped
Inlägg: 48
Blev medlem: 28 juli 2010, 00:16

Inlägg av jojjztah »

Läs först svara sen. lagret var helt i småbitar
Användarens profilbild
rkan
Hundfan
Inlägg: 470
Blev medlem: 30 maj 2010, 14:59

Inlägg av rkan »

exakt som för mig. Hakade fast, sen regna det småbitar. Blir så när det är utslitet
jojjztah
Elmoped
Inlägg: 48
Blev medlem: 28 juli 2010, 00:16

Inlägg av jojjztah »

rkan skrev:exakt som för mig. Hakade fast, sen regna det småbitar. Blir så när det är utslitet
Men efter ett år? Jag stoppade på de i slutet av förra säsongen och nu är de trasigt efter en veckas stunt
Användarens profilbild
rkan
Hundfan
Inlägg: 470
Blev medlem: 30 maj 2010, 14:59

Inlägg av rkan »

jojjztah skrev:
rkan skrev:exakt som för mig. Hakade fast, sen regna det småbitar. Blir så när det är utslitet
Men efter ett år? Jag stoppade på de i slutet av förra säsongen och nu är de trasigt efter en veckas stunt
Då vet jag inte
ml65
Kinaraket
Inlägg: 935
Blev medlem: 23 maj 2010, 18:34

Inlägg av ml65 »

ha grejerna uppspänada är ett tips med ..
PoWeRKinG skrev:men med enbart ZX så hade jag 88 i munstycke. det är 86 org och då gjorde den 42.

men med 17,5 och munstycke 100 så märker man till 100% när 100 munstycket slår in för då blir det stor ökning ;)
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Utan mer info är det omöjligt att göra något annat än gissa. Men korrekt monterade styrlager av bra kvalité kan lätt hålla 30 år, så länge dom inte råkar ut för misshandel i stil med högtryckstvätt...

Är det kulhållaren som gått sönder? Har lagret varit ordentligt infettat?
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Bjule
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 378
Blev medlem: 1 maj 2010, 12:18
Ort: Järfälla

Inlägg av Bjule »

Eftersom du säger att du har stuntat så kan kvallen vara skit dålig då det bildas ett väldigt tryck på dom, Eller så har du monterat dom fel. Svårt att svara på när man inte ser själv, men det är iaf min teori!
-Han ser man bra i mörkret

-Kör på honom och säg att du inte såg honom.
fax110
Gasres
Inlägg: 1634
Blev medlem: 10 maj 2008, 20:14

Inlägg av fax110 »

vet inte hur kostruktionen är på din moped, men på Rieju drac alltså crossmoped så hade jag en kompis som kört med trasigt styrlager för att ta sig hem och då slet han hållena i styrkronorna ovala så även om han stoppade i ett nytt lager så glappade det lite och han hann använda frambromsen en gång sen knäckte han nya lagret också
jojjztah
Elmoped
Inlägg: 48
Blev medlem: 28 juli 2010, 00:16

Inlägg av jojjztah »

Erik_ skrev:Utan mer info är det omöjligt att göra något annat än gissa. Men korrekt monterade styrlager av bra kvalité kan lätt hålla 30 år, så länge dom inte råkar ut för misshandel i stil med högtryckstvätt...

Är det kulhållaren som gått sönder? Har lagret varit ordentligt infettat?
Jag använder http://www.twostroke.se/product.asp?product=16875
Det är kulhållaren som har gått sönder ja. Jag använde nå fett jag hade hemma, vet inte hur länge de legat.
Skriv svar