Peugeot Ludix startar, motorn varvar lite och dör..

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
LuudiiXen
Elmoped
Inlägg: 71
Blev medlem: 24 april 2011, 22:23
Ort: Båstad

Peugeot Ludix startar, motorn varvar lite och dör..

Inlägg av LuudiiXen »

Hej, jag har en Peugeot Ludix Blaster 09 och den har alltid gått jättebra :)
men ibland när jag gasar, när jag har gashandtaget i ett visst läge så motorbromsar den men ökar jag så axxar den igen. Har hört att många ludix har det problemet och att man ska ta bort CDIn för att fixa det. Så min ena fråga är var sitter CDIn på Ludix? Om man tar bort den räknas det som trim? Min är annars helt original :)

Mitt andra problem är att häromdan när jag körde så när jag gasade så gick den iväg en 20 meter och sen motorbromsade/gav inget på gas. Håller man i så hör man motorn varva kort och sen går ner i varv och dör. Ibland så dör den inte men man hör den varva (hörs lite kasst) men hjulen rullar inte. Då första gången plockade jag av tändstiftet och det var loppa/bränt så tog bort det så funkade det. Fyllde på vatten i batteriet också :) men efter att jag rengjort tändstiftet funkade det bra... tills idag. Först funkade den bra men sen var den av länge och sen hände det igen efter 10 meter.

Verkar som att det är något som stoppar bränslet och därför dör den. Så jag ska prova att plocka av och rengöra förgasaren.
Några andra tips? :)

MVH Johan
Senast redigerad av LuudiiXen den 25 april 2011, 00:18, redigerad totalt 2 gång.
BRumm brumm!
Användarens profilbild
adamdd
Svårstartad skrothög
Inlägg: 248
Blev medlem: 11 februari 2011, 19:35
Ort: Falun

Svara

Inlägg av adamdd »

Svarar på första frågan, du kan inte ta bort CDI boxen för det ärden som ger tändstiftet en gnista.
Din CDI kan därmot vara CDI strypt, men då tar man bort den strypningen och inte hela cdi'n.
På kina moppar har nästan alla en sån, en ögla eller en sladd som man klipper av/isär så den blir ostrypt..
Men du får kolla vidare om du vet hur just din moppe är strypt.

Ditt andra problem kan vara att du måste skruva på bränsleskruven/luftskruven, den som gör att den får rätt mängd bränsle blandat med luft.
Skruva på den så den får mindre bensin så kanske det blir bättre..
Annars kanske det behövs rengörning av förgasan som du sa
Så länge du ger fan i moppen min så bryr jag mig inte vad du gör
Användarens profilbild
GileraIce04
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 537
Blev medlem: 31 december 2010, 17:02

Inlägg av GileraIce04 »

Lilla johan.. Byt topic ;)
Användarens profilbild
LuudiiXen
Elmoped
Inlägg: 71
Blev medlem: 24 april 2011, 22:23
Ort: Båstad

Inlägg av LuudiiXen »

A: Aha, okej. Ja isåfall har jag hittat CDIn. :)
Okej :)
Tack det ska jag prova :)

G: Hehe Olle, det står ju "Scooter
Styling, trimning, problem m.m" ;)
BRumm brumm!
Användarens profilbild
GileraIce04
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 537
Blev medlem: 31 december 2010, 17:02

Inlägg av GileraIce04 »

LuudiiXen skrev:A: Aha, okej. Ja isåfall har jag hittat CDIn. :)
Okej :)
Tack det ska jag prova :)

G: Hehe Olle, det står ju "Scooter
Styling, trimning, problem m.m" ;)
Ja men hörru... Alla på scooter har väl ett problem så ta och inväckla ditt problem i topicen ;)
Användarens profilbild
LuudiiXen
Elmoped
Inlägg: 71
Blev medlem: 24 april 2011, 22:23
Ort: Båstad

Inlägg av LuudiiXen »

GileraIce04 skrev:
LuudiiXen skrev:A: Aha, okej. Ja isåfall har jag hittat CDIn. :)
Okej :)
Tack det ska jag prova :)

G: Hehe Olle, det står ju "Scooter
Styling, trimning, problem m.m" ;)
Ja men hörru... Alla på scooter har väl ett problem så ta och inväckla ditt problem i topicen ;)
Hehe rätt smart! ;)
BRumm brumm!
Användarens profilbild
GileraIce04
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 537
Blev medlem: 31 december 2010, 17:02

Inlägg av GileraIce04 »

LuudiiXen skrev:
GileraIce04 skrev:
LuudiiXen skrev:A: Aha, okej. Ja isåfall har jag hittat CDIn. :)
Okej :)
Tack det ska jag prova :)

G: Hehe Olle, det står ju "Scooter
Styling, trimning, problem m.m" ;)
Ja men hörru... Alla på scooter har väl ett problem så ta och inväckla ditt problem i topicen ;)
Hehe rätt smart! ;)
Vet ;) Byt nu 8)
Användarens profilbild
LuudiiXen
Elmoped
Inlägg: 71
Blev medlem: 24 april 2011, 22:23
Ort: Båstad

Inlägg av LuudiiXen »

GileraIce04 skrev:
LuudiiXen skrev:
GileraIce04 skrev: Ja men hörru... Alla på scooter har väl ett problem så ta och inväckla ditt problem i topicen ;)
Hehe rätt smart! ;)
Vet ;) Byt nu 8)
Så, hoppas det är bättre :)
BRumm brumm!
Användarens profilbild
LuudiiXen
Elmoped
Inlägg: 71
Blev medlem: 24 april 2011, 22:23
Ort: Båstad

Inlägg av LuudiiXen »

Jag har kollat i förgasaren nu och tittade hur det ser ut när man försöker starta moppen. Såg att det inte kom någon bensin ner när jag försökte starta. Kollade bensinslangen, droppade några droppar bensin men sen tog det slut. (Har 2/5 bensin i tanken) Provade att blåsa upp i bensinslangen och det bubblade i tanken, men bensinen rinner inte ner... Någon som har en idé om vad det kan vara? :o

Tack.
BRumm brumm!
Användarens profilbild
GileraIce04
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 537
Blev medlem: 31 december 2010, 17:02

Inlägg av GileraIce04 »

LuudiiXen skrev:Jag har kollat i förgasaren nu och tittade hur det ser ut när man försöker starta moppen. Såg att det inte kom någon bensin ner när jag försökte starta. Kollade bensinslangen, droppade några droppar bensin men sen tog det slut. (Har 2/5 bensin i tanken) Provade att blåsa upp i bensinslangen och det bubblade i tanken, men bensinen rinner inte ner... Någon som har en idé om vad det kan vara? :o

Tack.
bensin filtret? :roll: 8)
Användarens profilbild
Nutbreaker
Kinaraket
Inlägg: 1093
Blev medlem: 17 oktober 2010, 12:26

Inlägg av Nutbreaker »

jappp du har en vakum slang som suger ner bensinen till förgsaren samma på min det kom bara några droppar när jag tog loss bensinslangen men jag tror iaf det är vakumslangen som suger ner när du startar moppen ;)
Användarens profilbild
LuudiiXen
Elmoped
Inlägg: 71
Blev medlem: 24 april 2011, 22:23
Ort: Båstad

Inlägg av LuudiiXen »

Får kolla filtret. :)

Hade en tanke på det att jag hade vakuumslang, men jag menar det kommer ingen bensin när jag försöker starta? :o
Är det bensinfiltret eller något fel på vakuumet? :o
BRumm brumm!
Användarens profilbild
GileraIce04
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 537
Blev medlem: 31 december 2010, 17:02

Inlägg av GileraIce04 »

LuudiiXen skrev:Får kolla filtret. :)

Hade en tanke på det att jag hade vakuumslang, men jag menar det kommer ingen bensin när jag försöker starta? :o
Är det bensinfiltret eller något fel på vakuumet? :o
Kan vara så att det är smuts i bensin filtret, och när du blåser så blåser antagligen smutset bort, och sen så kommer det tillbaks och blockerar slangen :roll:
Användarens profilbild
moppepojk26
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 477
Blev medlem: 13 mars 2010, 20:43
Ort: motorer

Inlägg av moppepojk26 »

bara så du vet det är inte cdi som ger gnista xd det är tändspolen den hittar du om du följer tändkablen xd cdin sitter vid batteriet på ludix om jag inte har fel det är en liten avlång box med en stor kontakt vid sidan :)
kör nu mera en mh furia sm som ska stunt kittas med tiden blev av med vivan genom bytet och slapp omreggen :)

gamlas vivaroxxen.
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=23893
Användarens profilbild
LuudiiXen
Elmoped
Inlägg: 71
Blev medlem: 24 april 2011, 22:23
Ort: Båstad

Inlägg av LuudiiXen »

GileraIce04: Nä, idag märkte vi att det är vakuumventilen som inte öppnar.
För om man suger i den ena slangen så kommer det bensin i den andra. Så det är något fel med vakuumventilen.
Sen så startar den inte på startgas men om man plockar av tändstiftet och häller i bensin där så startar den och om man häller bensin i förgasaren så startar den efter ett tag när det runnit ner.
Så felet är antagligen någon ventil/vakuumventil..
Vet någon hur man fixar dem? :o

moppepojk26: Hahah okej, tack! :) Aha, okej :)
BRumm brumm!
Användarens profilbild
moppepojk26
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 477
Blev medlem: 13 mars 2010, 20:43
Ort: motorer

Inlägg av moppepojk26 »

LuudiiXen skrev:GileraIce04: Nä, idag märkte vi att det är vakuumventilen som inte öppnar.
För om man suger i den ena slangen så kommer det bensin i den andra. Så det är något fel med vakuumventilen.
Sen så startar den inte på startgas men om man plockar av tändstiftet och häller i bensin där så startar den och om man häller bensin i förgasaren så startar den efter ett tag när det runnit ner.
Så felet är antagligen någon ventil/vakuumventil..
Vet någon hur man fixar dem? :o

moppepojk26: Hahah okej, tack! :) Aha, okej :)
det är precis så den ska funka ^^ den är det inte fel på då xd
kör nu mera en mh furia sm som ska stunt kittas med tiden blev av med vivan genom bytet och slapp omreggen :)

gamlas vivaroxxen.
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=23893
Användarens profilbild
LuudiiXen
Elmoped
Inlägg: 71
Blev medlem: 24 april 2011, 22:23
Ort: Båstad

Inlägg av LuudiiXen »

Asså när man tar av slangen och suger i den själv så rinner det i den andra, men när slangarna så öppnas den inte, alltså det rinner ingen bensin förutom när man gör det själv. :S
BRumm brumm!
Användarens profilbild
moppepojk26
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 477
Blev medlem: 13 mars 2010, 20:43
Ort: motorer

Inlägg av moppepojk26 »

LuudiiXen skrev:Asså när man tar av slangen och suger i den själv så rinner det i den andra, men när slangarna så öppnas den inte, alltså det rinner ingen bensin förutom när man gör det själv. :S
konstig för en av dom ska vara på insuget för att skapa vakiumett och den andra ska det komma bensin igenom då :S
kör nu mera en mh furia sm som ska stunt kittas med tiden blev av med vivan genom bytet och slapp omreggen :)

gamlas vivaroxxen.
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=23893
Användarens profilbild
LuudiiXen
Elmoped
Inlägg: 71
Blev medlem: 24 april 2011, 22:23
Ort: Båstad

Inlägg av LuudiiXen »

Ja, så det är något fel med den slangen som ska göra vakuumet, den gör inte det. Är det något man kan ändra själv?
BRumm brumm!
Användarens profilbild
moppepojk26
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 477
Blev medlem: 13 mars 2010, 20:43
Ort: motorer

Inlägg av moppepojk26 »

LuudiiXen skrev:Ja, så det är något fel med den slangen som ska göra vakuumet, den gör inte det. Är det något man kan ändra själv?
vet faktist inte men det bästa är att köpa nu vakiumkran och nya slangar och prova :P
kör nu mera en mh furia sm som ska stunt kittas med tiden blev av med vivan genom bytet och slapp omreggen :)

gamlas vivaroxxen.
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=23893
Användarens profilbild
LuudiiXen
Elmoped
Inlägg: 71
Blev medlem: 24 april 2011, 22:23
Ort: Båstad

Inlägg av LuudiiXen »

Njaa, det är ju bara det att den inte öppnar sig, ventilen.
Provade att starta med tanklocket av och då gick den och starta. :o När den var igång så provade jag lägga på locket igen och då dog den efter 3 sekunder.
Men jag hittade ett hål på den slangen som ska öppna ventilen så jag skar bort det och satte dit den igen.

Men genom tanklocket är det ett hål som det ska vara...
BRumm brumm!
Användarens profilbild
LuudiiXen
Elmoped
Inlägg: 71
Blev medlem: 24 april 2011, 22:23
Ort: Båstad

Inlägg av LuudiiXen »

Okej, jag plockade av förgasaren, blåste rent den, klippte av vakuumslangen där ett hål var. Sen ställde jag tomgången till bottenläge för att den troligtvis får ett starkare vakuum då. Detta gjorde jag igår kväll, då funkade den inte men idag nästa dag så funka den. ;D
Tack för hjälpen! :)
BRumm brumm!
Skriv svar