MHR 80 Senda problem

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

bomberman
Elmoped
Inlägg: 23
Blev medlem: 1 september 2009, 20:03

MHR 80 Senda problem

Inlägg av bomberman »

Tjena, nu har ja hållt på o krånglat med mitt projekt ett tag. Får verkligen inte rätt på det. :(

Setupen jag har är:
*Portad MHR 80, 204 i avgasdurationer med matchportat block.
*28 mm stage6 PWK
*Barikit brk rör
*Pvl analog
*Malossi Rhq vev
*Conti koppling
*VL15 membran
*28mm insug
*Br10evx

Nu till problemet:
Jag lyckas efter en massa kickande få igång moppen. Men för att kunna hålla igång den behöver ja hålla minst halv trottel. Ger ja full dör den i regel rätt snabbt.
Trotts detta vill den inte varva ut utan ligger på låga varv.

Jag har testat mig fram med olika munstycken, ligger på 200 för tillfället. luftskruven har jag ställt på 1,5 varv ut men har även testat lite olika här.
Det verkar som jag bör ha i alla fall 200 då förra ägaren har kört med det och större.
Jag har testat vara nere på 180 för att se skillnaden men då startar den visserligen lättare men känns som den går väldigt torrt och varmt.
Squishen ligger på 0,8.

Saker jag gått igenom:
Jag har även gått igenom förgasaren med bensinbad och tryckluft.
Letat efter eventuell tjuvluft eller liknande.
Alla packningar är nybytta och fräscha.
Tändningen verkar vara rätt inkopplad och har sökt eventuell feljordning.
Kompet är rätt bra tycker jag.
Har kollat en del till men det är väl huvudsakerna.

Kolvglapp?De finns en sak som ja fortfarande funderar lite på om de kan påverka. När ja skulle pocka av cylindern för att kolla igenom den och byta packning märkte ja att de fanns ett litet klapp mellan kolven och cylindern. Nog för det bara handlar om en tiondels millimeter men känns ju inte som de ska va där. Har tänkt beställa en B-kolv ikväll vilket fall så man får ut optimalt komp.
Men de glappet borde väl inte göra att den beter sig såhär egentligen? Har nämligen fortfarande gott komp.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=eZ4Fng0Udvs[/youtube]

Hjälp mig snälla, kom med alla idéer ni har för mina börjar ta slut :cry:

Mvh Rasmus
Senast redigerad av bomberman den 4 maj 2011, 12:32, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Ett yttepytte glapp är inte så mycket att bråka om. Det är ringarna som tätar och kolven expanderar ganska mycket när den blir varm så det ska vara ett visst glapp när den är kall...


tycker 200 låter jävligt stort, kör liksom 150 i min crm 125 med 28mm förgasare, menmen...


Hur reagerar den på choken? De känns som att du ska ta och lägga huvudmunstycket åt sidan ett tag och fokusera på lågfartsmunstycket. Testa att starta motorn och se om den mår bättre eller sämre med choken, och testa att byta lågfart efter det. När du fått den att gå någorlunda på tomgång kan du fortsätta med huvudmunstycket. När du får den att gå rent på maxgas kan du justera nålen lite om det behövs...

Kollat så flottören fungerar ordentligt och inte läcker? Kollat så nålen ligger i mittenläge till en början?

1,5 varv på luftskruven låter bra så länge, den är bara till finjusteringar senare
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
bomberman
Elmoped
Inlägg: 23
Blev medlem: 1 september 2009, 20:03

Inlägg av bomberman »

bensinskalle skrev:Ett yttepytte glapp är inte så mycket att bråka om. Det är ringarna som tätar och kolven expanderar ganska mycket när den blir varm så det ska vara ett visst glapp när den är kall...


tycker 200 låter jävligt stort, kör liksom 150 i min crm 125 med 28mm förgasare, menmen...


Hur reagerar den på choken? De känns som att du ska ta och lägga huvudmunstycket åt sidan ett tag och fokusera på lågfartsmunstycket. Testa att starta motorn och se om den mår bättre eller sämre med choken, och testa att byta lågfart efter det. När du fått den att gå någorlunda på tomgång kan du fortsätta med huvudmunstycket. När du får den att gå rent på maxgas kan du justera nålen lite om det behövs...

Kollat så flottören fungerar ordentligt och inte läcker? Kollat så nålen ligger i mittenläge till en början?

1,5 varv på luftskruven låter bra så länge, den är bara till finjusteringar senare
Aa, jag har mätt glappet nu och det skall inte vara nått konstigt då det ligger på ca 0,4mm.

Jag vet att det är ett riktigt saftigt munstycke men då förra ägaren körde på över 205 i storlek så verkar de vara det som gäller, känns som sagt även som den får för lite om jag går ner.

Choken reagerar den inte direkt på, den enda skillnaden jag märker är att desto mer man går upp i munstyckesstorlek, desto mer kan man få den att varva upp. (dock handlar detta om ett antal hundra varv men det är ändå en skillnad..)

Har tänkt på det med lågfartsmunstycke innan men har glömt bort det under tiden man klyddat med den.
Beställer en sats med det imorgon och får se om de hjälper :)

aa flotören verkar funka som den ska (:

Tack för ett kanonsvar ^^
Skriv svar