Moppen går för snabbt orginal

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
wannaberox
Svårstartad skrothög
Inlägg: 195
Blev medlem: 10 december 2010, 23:10
Ort: lidingö

Inlägg av wannaberox »

mätarna kan ju fan säga hur mycke fel som helst ju, min kompis baotian maxxar mätarn på 60 när jag konstigt nog drog han i 45 :? och sen antar jag att min oxo visar typ 5km/h fel
mitt projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=23794

köper: aerox ram, 17,5mm förgasare, ac cylinder liggande minarelli, tändsystem liggande minarelli
fax110
Gasres
Inlägg: 1634
Blev medlem: 10 maj 2008, 20:14

Inlägg av fax110 »

yamaha2pwn skrev:äru 100% säker på att den inte är trimmad så kör bara ;) de kan inte göra nått, har en moped handlare här nere som byter upp munstycke och filar pluggar på orginal mopparna så de ska vara roligare att köra, han säger att polisen ofta kommer till han och frågar men han säger då att de ska vara så ^^. tydligen har de ingen lista från tillverkarna som vissa säger...


men om de säger att den går för fort så är det en "snabbgående moped" som går förfort även att den är org;)
har själv tittat i en sådan ''lista''/''pärm'' när vi var på studiebesök med skolan hos polisen, och jag bor i minsta lilla hålan man kan hitta och har dom en här så har alla polis stationer i hela världen en sådan pärm
Användarens profilbild
zhindraz
Svårstartad skrothög
Inlägg: 296
Blev medlem: 14 juni 2010, 21:02

Inlägg av zhindraz »

Pontus_PGO skrev:typ alla original moppar går för snabbt
Helt fel...
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

PoWeRKinG skrev:
bensinskalle skrev:
PoWeRKinG skrev:kolla v-brickan :)
:shock:

han har väl ingen v-bricka, det är ju en crossmoppe? :o


eftersom han postat i crossmoppedelen -.- ...
det är väll en scooter?
märkte nu att den var i crossdelen :) men det är en scooter.

svårt att lärs sig nya forumet :oops:
Användarens profilbild
ServerError
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 663
Blev medlem: 4 september 2010, 23:23
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av ServerError »

SickRazer skrev:
ServerError skrev:
Pontus_PGO skrev: men det kan ju också vara en glädjemätare :P

men det står ju inte heller vart den gör 65 det kan ju vara i en skit lång nedförsbacke med två personer på moppen :P min gör ju max 60 men det är ju i nedförsbackarna :P
min har glädjedödarmätare :) visar 5km/h för lite, men det är ju alltid bra när polisen testar :)
Har aldrig hört talas om en glädjedödarmätare... Och du kan inte vara säker på om den går 5 km/h för lite innan du verkligen mäter det med t.ex GPS för att få ett exaktare resultat. Fast det kanske du har gjort? :P
Jag har kört förbi minst 5st hastighetsmätar grejer vid sidan om vägen som visar hur snabbt man kör och dem har alla visat 5 mer än vad min mätare gör.
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street
Inlägg: 2135
Blev medlem: 10 juli 2009, 21:09
Ort: Lysekil

Inlägg av bluerider94 »

konstigt att det visar 5 mer i vilken var du än kör, för det ska ju vara procentuellt? så kör du i 10 visar den inte 15, kör du i 80 kanske den visar 85..

min mätare visade runt 85 uppskattningsvis (mätarn går till 80) och med gps gjorde den drygt 91, däremot när jag låg i drygt 60 på mätaren så var det samma på gps'en
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Ännu en gång! Hastighetsmätaren på en moped ska man inte rätta sig efter vad den visar. Jag har på flera mopeder mätt upp den riktiga hastigheten med GPS och ingen av mopedernas hastighetsmätare har varit ens i närheten av den verkliga hastigheten. De har visat på de flesta mopeder 7-15 km mer än den verkliga hastigheten.

Man skulle kunna tro att tillverkarna medvetet valt att hastighetsmätarna ska visa helsikes för mycket för att lura unga att tro att mopederna går fortare än vad de i själva verket gör så att deras märke får rykte om att vara snabba. Det finns inte många mopeder som inte håller sig inom gränserna på 45 km/h i original och "högst 3-5 km mer" på en del. Allt om att mopderna gör 55 -70 km i original om de blivit godkända enligt svensk lag i kontroll är bara skrattretande att höra. På ett par mopder jag haft har bara gått exakt 45 km på GPS, medan hastighetsmätaren visat 55 km.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
CAPRIN
Elmoped
Inlägg: 28
Blev medlem: 30 november 2010, 19:45
Ort: yamaha DT50x sm -06

Inlägg av CAPRIN »

Den kan lätt vara orginal för jag och min kompis åkte på hans cpi och vi fick upp den i 77 enligt mätaren och den är orginal. Och de gjorde minst 70 ärliga.
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street
Inlägg: 2135
Blev medlem: 10 juli 2009, 21:09
Ort: Lysekil

Inlägg av bluerider94 »

hahahah en moppe som är original gör aldrig 70 -.-
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Användarens profilbild
wannaberox
Svårstartad skrothög
Inlägg: 195
Blev medlem: 10 december 2010, 23:10
Ort: lidingö

Inlägg av wannaberox »

bluerider94 skrev:hahahah en moppe som är original gör aldrig 70 -.-
joo om de e sjuk backe och 120kg biff ligger på sadeln iklädd våtdräkt :wink:
mitt projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=23794

köper: aerox ram, 17,5mm förgasare, ac cylinder liggande minarelli, tändsystem liggande minarelli
CAPRIN
Elmoped
Inlägg: 28
Blev medlem: 30 november 2010, 19:45
Ort: yamaha DT50x sm -06

Inlägg av CAPRIN »

Har testat den nu gör 83 i nerförsbacke enligt mätaren. Kom och testa den om ni vill.
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2 juni 2010, 20:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

CAPRIN skrev:Har testat den nu gör 83 i nerförsbacke enligt mätaren. Kom och testa den om ni vill.
Ja men vad den gör på mätaren i nedförsbacke är inget vi bryr oss om, självklart kan jag inte tala för alla medlemmar på TSR men jag tror en majoritet håller med mig. Vad mopeden gör i nedförsbacke på mätaren har egentligen inte ens något med det TS skrev att göra, han undrade ifall han skulle få böter för hans moped visade 65km/h på mätaren. Hur nu du kom in i samtalet med din "hypermoppe" det är inte jag säker på.
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
Timpis
Svårstartad skrothög
Inlägg: 195
Blev medlem: 19 augusti 2010, 19:35

Inlägg av Timpis »

Kom ihåg att bara för att din moppe klarar av att gå fort så får du fortfarande inte köra fortare än 45
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

Mopeden får gå i 52km/h men endast framföras i 45. Det är förarens ansvar att se till att mopeden inte går fortare än 52 och framförs fortare än 45.
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Zxeddery
Elmoped
Inlägg: 10
Blev medlem: 8 mars 2011, 15:32

Inlägg av Zxeddery »

Men om man drevar ner den till 52, får man inte böter då för att den kanske har bättre acc än orginal?

Btw alla säger olika om det här med att den får gå i 65 eller ej. Blir förvirrad. Vet att man i inte får köra mer än 45 men det gör väll alla i smyg när ingen snut ser.

Är det ofta dom stannar en när man kör lagligt och inte moppen ser trimmad ut med rör och sånt?
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2 juni 2010, 20:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

Zxeddery skrev:Men om man drevar ner den till 52, får man inte böter då för att den kanske har bättre acc än orginal?

Btw alla säger olika om det här med att den får gå i 65 eller ej. Blir förvirrad. Vet att man i inte får köra mer än 45 men det gör väll alla i smyg när ingen snut ser.

Är det ofta dom stannar en när man kör lagligt och inte moppen ser trimmad ut med rör och sånt?
Nej i stort sett aldrig om dom inte är ute efter just mopeder. Men om den inte är trimmad och du kör bra behöver man ju inte oroa sig.
Bild

Jag är odödlig
Skriv svar