Tändningsproblem rrx -06

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Erico
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 17 april 2011, 21:55

Tändningsproblem rrx -06

Inlägg av Erico »

Har en rrx som ibland går orent och bluddrar och ibland går fin fint. När den bluddrar och man håller full gas (max 3000 varv orkar den hålla) spottar den ut motor olja ur ventilationsslangen bak på motorn (ur växellådan) och smäller ur avgasröret. Kolven och tändstift/hatt är nybytt samt motorolja (0,8l). Från början sket den sej nån kort stund för att sedan börja gå bra men nu skiter den sej oftare och oftare. Gissar själv på cdi´n men vill höra eran åsikt då det börjar bli dyrt att byta delar på måfå. Hoppas på tips :!:
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552
Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!

Re: Tändningsproblem rrx -06

Inlägg av willemedDERBIN »

Erico skrev:Har en rrx som ibland går orent och bluddrar och ibland går fin fint. När den bluddrar och man håller full gas (max 3000 varv orkar den hålla) spottar den ut motor olja ur ventilationsslangen bak på motorn (ur växellådan) och smäller ur avgasröret. Kolven och tändstift/hatt är nybytt samt motorolja (0,8l). Från början sket den sej nån kort stund för att sedan börja gå bra men nu skiter den sej oftare och oftare. Gissar själv på cdi´n men vill höra eran åsikt då det börjar bli dyrt att byta delar på måfå. Hoppas på tips :!:
0.8 LITER!!!
...du ska ha 6.5 liter !!
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Användarens profilbild
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna
Inlägg: 2152
Blev medlem: 18 augusti 2009, 00:44
Ort: lyckeby

Re: Tändningsproblem rrx -06

Inlägg av yamaha2pwn »

willemedDERBIN skrev:
Erico skrev:Har en rrx som ibland går orent och bluddrar och ibland går fin fint. När den bluddrar och man håller full gas (max 3000 varv orkar den hålla) spottar den ut motor olja ur ventilationsslangen bak på motorn (ur växellådan) och smäller ur avgasröret. Kolven och tändstift/hatt är nybytt samt motorolja (0,8l). Från början sket den sej nån kort stund för att sedan börja gå bra men nu skiter den sej oftare och oftare. Gissar själv på cdi´n men vill höra eran åsikt då det börjar bli dyrt att byta delar på måfå. Hoppas på tips :!:
0.8 LITER!!!
...du ska ha 6.5 liter !!
vad dillar du om? han menar säkert växellåds olja och enligt min manual för AM6 årsm 08 så skulle jag ha 0,8l.
if speed kills,then i must live forever :D

Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.

Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd ;)
Erico
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 17 april 2011, 21:55

Inlägg av Erico »

Japp, menar oljan i växellådan så klart. Vet ingen annan olja att byta, bara att fylla på :wink:
Användarens profilbild
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna
Inlägg: 2152
Blev medlem: 18 augusti 2009, 00:44
Ort: lyckeby

Inlägg av yamaha2pwn »

men de kan inte vara att han drar lite tjuvluft emmelanåt? ta och kolla vad stiftet har för färg när han börja djävlas. om de är oboy brunt så är blandnigen bra och troligen nått fel med tändnigen då. du har inte nån polare som du kan låna en cdi av?
if speed kills,then i must live forever :D

Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.

Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd ;)
Erico
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 17 april 2011, 21:55

Inlägg av Erico »

yamaha2pwn skrev:men de kan inte vara att han drar lite tjuvluft emmelanåt? ta och kolla vad stiftet har för färg när han börja djävlas. om de är oboy brunt så är blandnigen bra och troligen nått fel med tändnigen då. du har inte nån polare som du kan låna en cdi av?
Det var detta jag hoppades på: bra tips :idea: Tack. Kollar imorn
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552
Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!

Re: Tändningsproblem rrx -06

Inlägg av willemedDERBIN »

yamaha2pwn skrev:
willemedDERBIN skrev:
Erico skrev:Har en rrx som ibland går orent och bluddrar och ibland går fin fint. När den bluddrar och man håller full gas (max 3000 varv orkar den hålla) spottar den ut motor olja ur ventilationsslangen bak på motorn (ur växellådan) och smäller ur avgasröret. Kolven och tändstift/hatt är nybytt samt motorolja (0,8l). Från början sket den sej nån kort stund för att sedan börja gå bra men nu skiter den sej oftare och oftare. Gissar själv på cdi´n men vill höra eran åsikt då det börjar bli dyrt att byta delar på måfå. Hoppas på tips :!:
0.8 LITER!!!
...du ska ha 6.5 liter !!
vad dillar du om? han menar säkert växellåds olja och enligt min manual för AM6 årsm 08 så skulle jag ha 0,8l.
ahh tänkte fel motor xD
tänkte Derbi motorn ;)
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Erico
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 17 april 2011, 21:55

Inlägg av Erico »

Jag får ett SPEL!
Har hu mätt upp statorlindningen och bytt till en ny cdi efter som att gnistan försvan när moppen stannade men ingen skillnad. Den startar och bluddrar för att sedan stanna. Tidigare fick den sånna "attacker" i mellan åt men nu är det så från start. Stiftet är lite blött nä jag skruvar ut det efter den stannat.
Vad göra???
Användarens profilbild
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna
Inlägg: 2152
Blev medlem: 18 augusti 2009, 00:44
Ort: lyckeby

Inlägg av yamaha2pwn »

vad satte du dit för tändstift? du kanske behöver ett med högre värme grad. men haru gnista så är det förmodligen något bakåt vid förgasaren, har du kollat efter tjuvluft? dock om stiftet är blött så skulle du troligen behöva gå ner i munstycke.
if speed kills,then i must live forever :D

Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.

Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd ;)
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

Erico skrev:Jag får ett SPEL!
Har hu mätt upp statorlindningen och bytt till en ny cdi efter som att gnistan försvan när moppen stannade men ingen skillnad. Den startar och bluddrar för att sedan stanna. Tidigare fick den sånna "attacker" i mellan åt men nu är det så från start. Stiftet är lite blött nä jag skruvar ut det efter den stannat.
Vad göra???

även om mätningen på statorn stämmer så kan det ändå vara fel på lindningen. jag hadde så på min skoter. lämnade in statorn på mätning, dom sa att den var ok, lämnade den till ett annat före tag på mätning, dom sa också att de var rätt. men då sa ja att dom skulle linda om den, då blev allt bra igen...
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Erico
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 17 april 2011, 21:55

Inlägg av Erico »

Har idag haft lös och rengjort förgasaren (skitigt vill jag lova) men samma sak. Uppför sej ungefär som om nån skulle stå och "dutta" på dödarknappen hela tiden till den surar ner sej och slutligen dör???
Erico
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 17 april 2011, 21:55

Fixat!

Inlägg av Erico »

Nu går den som en dröm igen. Bytte tändstift igen så small den igång. Vad är sannolikheten att två av tre stift är paj??
Låst