Guide: Koppla in KOSO - Hastighetsmätare (DB-01R)

Här publicerar/diskuterar ni guider som är gjorda för alla sorters fordon.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Guide: Koppla in KOSO - Hastighetsmätare (DB-01R)

Inlägg av HasSse666 »

Bild
Det är nästan en nödvändighet att koppla in en mätare om du skaffat nudebar.
Jag beskriver här på ett enkelt sätt hur du kopplar in en Koso mätare.

Bild

KOSO - Hastighetsmätare (DB-01R)
Beskrivning:
Ny kompakt hastighetsmätare från Koso.
Passar alla möjliga typer av fordon, men DB-serien (Dirt Bike) är speciellt framtagen till Cross/Enduro-hojar.
Informationen visas på en tydlig display med läcker blå bakgrundsbelysning,
vilket även gör den användningsbar vid nattkörning.
Info:
- Hastighetsvisning i intervallet 0-360km/h
- Visar total körsträcka (som du haft mätaren monterad), samt tripmätare
- Varvräknare 0-15.000rpm
- Visar bränslemängden i 5 steg (kräver att du haft bränslemätare originalmonterat)
- Kompatibla motstånd för bränslemätaren 100ohm & 510ohm

Tips - Klicka på bild för att komma till webbutiken

Bild

Start - montering

Obs!
Koppla ur batteriet innan du börjar
Bild

Bild
Bild 01
Montera det medföljande fästet på styret.
P.g.a "fågelpinnen" gjorde jag ett tillfälligt fäste

Bild
Bild 02
Plocka bort framkåpan och kylaren

Bild
Bild 03
Hastighetsmätar sensor plus två fästen och sex magneter

Bild
Bild 04
Jag monterar ett fäste nere vid skivbromsen på framhjulet
Magneten är bra tillfälligt ditsatt

Bild
Bild 05
Dra sensorkabeln samma väg som gamla hastighetsmätarvajern var dragen

Bild
Bild 06
Jag väljer att borra med en 6mm borr i skivan.
Därefter limmar jag med superlim fast magneten i hålet
Tips
Sätter du fler magneter än en får du exaktare avläsning


Bild
Obs!
Det är ett N på magneten!
N skall vara vänd mot sensorn!


Bild
Bild 07
Koppla in kontakten till hastighetssensorn i andra änden

Bild
Bild 08 - inkoppling jord
Jag kopplar in den svarta kabeln från KOSO till en jordpunkt
(jag skarvar en kabel direkt till minus på batteriet)

Bild
Bild 09 - Inkoppling av plusmatning
Jag kopplar in den röda kabeln från KOSO-mätaren till svart på tändnyckeln
(gäller Peugeot -Speedfight/Vivacity/Trekker)
I medföljande elschema står det vilken färg som gäller till övriga moppar

Bild
Bild 10 - inkoppling blinkers
Jag kopplar in den orange kabeln från KOSO-mätaren till orange på moppens kabelstam (vänster blinkers)
Jag kopplar in den blå kabeln från KOSO-mätaren till blå på moppens kabelstam (höger blinkers)
(gäller Peugeot -Speedfight/Vivacity/Trekker)

Bild
Bild 11 - Helljus
Jag kopplar in den gul kabeln från KOSO-mätaren till gul/blå på moppens kabelstam
(gäller Peugeot -Speedfight/Vivacity/Trekker)


Bild
Bild 12 - Tankmätare
Jag kopplar in den grön kabeln från KOSO-mätaren till gul/vit på moppens kabelstam
(gäller Peugeot -Speedfight/Vivacity/Trekker)

Bild
Bild 13 - Oljelampa
Jag kopplar in den grå kabeln från KOSO-mätaren till blå/vit på moppens kabelstam
(gäller Peugeot -Speedfight/Vivacity/Trekker)

Bild
Bild 14
Vrid på nyckeln nu skall mätaren starta
Obs!
Hur man ställer in den för 4-takt och 2-takt står i medföljande dokumentation!


Bild
Bild 15 - Inkoppling varvräknare
Dra igenom medföljande "varvräknar sladd" från KOSO mätaren till CDI´n

Bild
Bild 16 - Inkoppling varvräknare
Koppla in gröna skarvhylsan till KOSO-mätaren

Bild
Bild 17 - Inkoppling varvräknare
Sök upp CDI boxen varvräknaren ska kopplas in på gul/svart som går till tändspolen
Länk: Elschema CDI

Bild
Bild 18 - Inkoppling varvräknare
Klipp av kabeln och sätt flatstift och kabelsko på kabeln
(m.a.o hona och hane ska du klämma dit)

Bild
Bild 19 - Inkoppling varvräknare
Allt klart!
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
P3kkl
Äckel pekkel
Inlägg: 821
Blev medlem: 19 januari 2011, 19:58
Ort: Herrljunga

Inlägg av P3kkl »

Funkar den inte utan batteri?
Bild
---------------------------------------------------------------------------------
Mitt Drac projekt http://twostrokerider.se/forum/viewtopi ... 414#353414
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

Felux skrev:
Skulle behöva lite hjälp med mätaren. Vad för slags inställningar är det? Jag har satt dit 6 magneter och jag får hastigheten men de känns som den är dubbelt så mkt som man kör i.

Heeeeelp
Hur man justerar in mätaren om den visar fel hastighet

Bild

4-1 - ställa in km/h
1. Tryck in adjust button och select button längst ned till vänster på mätare i tre sekunder
2. Tryck sedan på adjust button tills du kommer till speed unit setting
3. Välj km/h
4. Tryck på select button för att fortsätta

4-2 - ställa in storleken på hjulet
Mät omkretsen på hjulet
Gör som det står i texten
1. Kolla när ventilen på däcket är längst ned mot marken
2. Dra ett streck på marken när ventilen är längst ned
3. Putta sedan moppen tills hjulet snurrat ett varv (ventilen längst ned igen)
4. Dra ett nytt streck på marken
5. Mät med ett måttband avståndet mellan strecken (millimeter)

Knappa in värdet i mätaren
Kolla 4:2 i bilden ovan (längst ned)
1. Tryck in adjust button och select button längst ned till vänster på mätare i tre sekunder
2. Tryck sedan på select button tills du kommer till tire circumference
3. Knappa sedan in hur många milimeter hjulets omkrets är

forts med antal magneter

Knappa sedan in hur många magneter du använt
Bild

1. Tryck på adjust button
2. Tryck tre ggr på select button
3. Välj nu sensor point settings
4. Knappa in hur många magneter du använt
5. Använd adjust button för att välja antal magneter
6. Avsluta med select button

4-3 - justera varvräknaren
TIPS
Om du har en 4-takts moppe knappa in att du har två cylindrar så får du rätt varvtal :wink:
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Fr0zt
Elmoped
Inlägg: 36
Blev medlem: 17 mars 2013, 20:17
Ort: Kristinehamn

Hjälp hasse!

Inlägg av Fr0zt »

Bild
Här är kopplingsschemat. Har en fråga angående blinkers. Som du ser på schemat ska: Orange > Left blinker. Blue > Right blinker

Bild
Här har du kablarna som gick från höger och vänster lykta. Ska jag skarva ihop grön och svart med blå. Och brun och svart med orange? Förstår inte varför det går 2 kablar från blinkerserna från styrkåpan. Ska jag bara koppla den gröna och utebliva den svarta från båda? Hjälp!

Bild
Om jag inte ska skarva ihop dom kanske dom ska in på matchande färg på denna kontakt som satt på föredetta mätare i orginal styrkåpan. Vet inte vad det är för något, sitter på kabelstammen, kan du förklara. Behövs den till något?

Bild
Här är kopplingen jag gjorde om du tittar på schemat, började med att skarva ihop de röda kablarna med den röda från mätaren som det står enligt schemat. Ser det rätt ut?

Har läst din guide men hade svårt för att förstå ändå. Hjälp mig hasse, har plockat ner nästan hela mopeden, vill kunna använda det jag köpt. Tack!!

[/img]
Aerox
Skriv svar