Tjena, suttit och klurat lite och har nästan bestämt mig helt för att köpa en gamlare 80cc:s crossmotor till min Drac ist. för att trimma den med diverse dyra delar. Och dels för att jag har suget efter en cross men behöver ändå en moppe till div.
Ända saken jag undrar över är om det är samma delning på cross dreven som på moppens?
För fästena kommer jag kunna svetsa om hur enkelt som helst men måste veta vilken delning crossarna har först för att veta hur mycket jag behöver jävles för att få det att fungera!
Så här tänkte jag:
Yamaha yz 80cc motor.
Ramen och allt från dracen.
nya cross däck eftersom jag kör mkt i skogen.
så om nån har nån vetskap om vad crossdreven har för delning, eller om nån har erfarenhet om detta så svara gärna, TACK
det kanske beror på vilken årsmodell det är
yz -00 har 428 enlig 24 mx sida och enligt ts så har dracen 420.
Så det kan bli lite pyssel men det går säkert att fixa.
Vad är det för årsmodell på moppen och på YZan?
psykopatrik skrev:det kanske beror på vilken årsmodell det är
yz -00 har 428 enlig 24 mx sida och enligt ts så har dracen 420.
Så det kan bli lite pyssel men det går säkert att fixa.
Vad är det för årsmodell på moppen och på YZan?
moppen är en 02:a och den kan man ju byta drevmodell på men jag vet ej vilken motor det blir tog bara yamaha som exempel kan mkt väl bli suzuki också
Jag tar dem som exempel för att jag haft yamaha 80cc och suzuki 80cc och jag vet at det är ordentliga grejor
psykopatrik skrev:det kanske beror på vilken årsmodell det är
yz -00 har 428 enlig 24 mx sida och enligt ts så har dracen 420.
Så det kan bli lite pyssel men det går säkert att fixa.
Vad är det för årsmodell på moppen och på YZan?
moppen är en 02:a och den kan man ju byta drevmodell på men jag vet ej vilken motor det blir tog bara yamaha som exempel kan mkt väl bli suzuki också
Jag tar dem som exempel för att jag haft yamaha 80cc och suzuki 80cc och jag vet at det är ordentliga grejor
90% av alla moppar har 420, är ingen ide att ha något värre
428 kör man 125cc med och det är 6ggr så mycket effekt
Du kan ju köpa ett 428 drev utan några hål så är det bara att borra o fräsa utifrån orginal drevet
psykopatrik skrev:det kanske beror på vilken årsmodell det är
yz -00 har 428 enlig 24 mx sida och enligt ts så har dracen 420.
Så det kan bli lite pyssel men det går säkert att fixa.
Vad är det för årsmodell på moppen och på YZan?
moppen är en 02:a och den kan man ju byta drevmodell på men jag vet ej vilken motor det blir tog bara yamaha som exempel kan mkt väl bli suzuki också
Jag tar dem som exempel för att jag haft yamaha 80cc och suzuki 80cc och jag vet at det är ordentliga grejor
90% av alla moppar har 420, är ingen ide att ha något värre
428 kör man 125cc med och det är 6ggr så mycket effekt
Du kan ju köpa ett 428 drev utan några hål så är det bara att borra o fräsa utifrån orginal drevet
Vet inte vad för kedja det brukar vara på moderna 80-85cc crossar, men tidigare var det 420 i alla fall.
Nästan alla moderna mopeder har 420-kedja, diverse veteraner (sachs, puch etc.) har 415, någon enstaka modell & årtal av Drac ska finnas med 415, och någon moped som jag inte minns namnet på ska finnas med 428. Undantagen som bekräftar regeln, praktiskt taget.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Erik_ skrev:Vet inte vad för kedja det brukar vara på moderna 80-85cc crossar, men tidigare var det 420 i alla fall.
Nästan alla moderna mopeder har 420-kedja, diverse veteraner (sachs, puch etc.) har 415, någon enstaka modell & årtal av Drac ska finnas med 415, och någon moped som jag inte minns namnet på ska finnas med 428. Undantagen som bekräftar regeln, praktiskt taget.
Har ju fått ett bra svar ovan^ som verkar vara klokt, men tack iaf
2stroke4ever skrev:vill bara rätta några ovanstående påståenden.
125or har 520 kedja, 80cc 428 och moppar 420.
Märkte det igår när jag satt och kollade runt lite
Men det ska väl gå att köpa ett 428 bakdrev till drac om det går att köpa ett framdrev och kedja som är 428?
2stroke4ever skrev:vill bara rätta några ovanstående påståenden.
125or har 520 kedja, 80cc 428 och moppar 420.
Märkte det igår när jag satt och kollade runt lite
Men det ska väl gå att köpa ett 428 bakdrev till drac om det går att köpa ett framdrev och kedja som är 428?
lär det väl göra? annars skulle det vara konstigt. google is your friend
Riejudrac_ skrev:Men det ska väl gå att köpa ett 428 bakdrev till drac om det går att köpa ett framdrev och kedja som är 428?
Inte nödvändigtvis. Bara för att det finns ett 428 framdrev som passar AM6 betyder inte det att någon Drac haft 428.
HAHAHA, isåfall värt att sälja 428 framdrev till drac, när man ändå inte kan använda det ???
kanske inte är till för just drac utan till kanske en Rieju rrx med 428 kedja bak å fram så man kan ändra,
dem har troligen kopierat kejor & drev från Rieju rrx
Tog Rieju rrx som exempel
Erik_ skrev:
Inte nödvändigtvis. Bara för att det finns ett 428 framdrev som passar AM6 betyder inte det att någon Drac haft 428.
HAHAHA, isåfall värt att sälja 428 framdrev till drac, när man ändå inte kan använda det ???
kanske inte är till för just drac utan till kanske en Rieju rrx med 428 kedja bak å fram så man kan ändra,
dem har troligen kopierat kejor & drev från Rieju rrx
Tog Rieju rrx som exempel
Riejudrac_ skrev:
HAHAHA, isåfall värt att sälja 428 framdrev till drac, när man ändå inte kan använda det ???
kanske inte är till för just drac utan till kanske en Rieju rrx med 428 kedja bak å fram så man kan ändra,
dem har troligen kopierat kejor & drev från Rieju rrx
Tog Rieju rrx som exempel
Pontusandersson95 skrev:
kanske inte är till för just drac utan till kanske en Rieju rrx med 428 kedja bak å fram så man kan ändra,
dem har troligen kopierat kejor & drev från Rieju rrx
Tog Rieju rrx som exempel
Jopp, när jag fått tag i en motor eller jag kommer ju köpa en skabbigare typ av cross obs (6vxl) sen blir det pyssel, men om det inte går så har jag ju en rolig cross iaf , men hoppas på det bästa!
Vet ej säkert? Men runt 20 på dom äldre och ända till 30-35 på dom nyaste fabrikshojjarna