Polisen tog moppen -.-

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

qwee
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 19 juni 2007, 09:53

Polisen tog moppen -.-

Inlägg av qwee »

Tjena alla glada, min moppe blev idag tagen av polisen, civila jävlarna, och jag undrar om jag får någon böter eller något liknande.

Det som hände var att min kompis skulle provköra den, vilket han gjorde, han blev sedan stoppad av en civilpolis med laser. Det är en 30-moppe och den gick i 60 (59). Han som provkörde har EU-körkort.

När jag köpte moppen så gick den i 60, men det enda jag har gjort med den är: Lackering, bytt styre & Sportluftfilter

Pluggen är antagligen dragen av den förra ägaren.
Han som körde fick 1.500kr böter för olovigkörning, kan jag få böter? De har ju inte sett mig köra den...

/qwee
Användarens profilbild
Glennish
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 421
Blev medlem: 27 januari 2008, 14:14
Ort: Slöddertälje

Inlägg av Glennish »

Som sagt så är det ju inte olagligt att trimma mopeder, det är bara olagligt att framföra med dem på allmän väg , så nej jag tror inte du får böter eftersom det var din kompis som körde
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

Ja qwee, du kan få mellan 900-1200:- i böter för tillåtande till olovlig körning eftersom du lånat ut din trimmade moppe till en som inte har körkort för motorcykel.

/Järnet
Användarens profilbild
kimen
Svårstartad skrothög
Inlägg: 159
Blev medlem: 25 februari 2008, 15:10
Ort: Hörnefors (umeå)

Inlägg av kimen »

har för mig att dom har ändrat så att man inte kan få nån böter ifall man har lånat ut den
qwee
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 19 juni 2007, 09:53

Inlägg av qwee »

kimen skrev:har för mig att dom har ändrat så att man inte kan få nån böter ifall man har lånat ut den
Får väl koppas på det, polisen som tog min kompis ringde mig förut och frågade om jag kunde godta en böteslapp eller om det skulle bli att "kratta" (samhälls tjänst). Men det skulle bara bli så om det gick vidare till någon åklagare lr va fan de va!

/qwee
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!
Inlägg: 2861
Blev medlem: 31 maj 2007, 19:29

Inlägg av Henry »

Järnet60 skrev:Ja qwee, du kan få mellan 900-1200:- i böter för tillåtande till olovlig körning eftersom du lånat ut din trimmade moppe till en som inte har körkort för motorcykel.

/Järnet


Där har vi det riktiga svaret av en riktig Mc-polis!

Låser här då du fått svar.
Låst