Luftat bromsarna, får inget resultat

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
MinikeV
Gasglad!
Inlägg: 854
Blev medlem: 2 februari 2009, 15:16
Ort: Finland

Luftat bromsarna, får inget resultat

Inlägg av MinikeV »

Hej!

Har bytt bromsklossar för ett tag sen och då försvann trycket i bromsen så idag var jag ute för att försöka få något tryck i den. Jag gör så att jag pumpar några gånger på pedalen och sen öppnar jag luftningsnippeln och trycker och håller ner pedalen medans jag stänger nippeln. Har hållit på nu i snart en timme men det bara pyser lite varje gång jag trycker ner pedalen.

Gör jag något fel isåfall vad och hur får jag bromsen enklast luftad?
Tack för snabba svar!
Lägg dig inte i sa mannen som sket i sängen
Användarens profilbild
nasse_89
Svårstartad skrothög
Inlägg: 309
Blev medlem: 11 april 2009, 18:29

Inlägg av nasse_89 »

glöm inte att fylla på med bromsvätska så det inte blir tomt i behållaren ;)
hum....
Användarens profilbild
MinikeV
Gasglad!
Inlägg: 854
Blev medlem: 2 februari 2009, 15:16
Ort: Finland

Inlägg av MinikeV »

nasse_89 skrev:glöm inte att fylla på med bromsvätska så det inte blir tomt i behållaren ;)
Ne, kollar efter det nusomdå men tycker inte det har minskat alls i den :P
Lägg dig inte i sa mannen som sket i sängen
Användarens profilbild
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna
Inlägg: 2152
Blev medlem: 18 augusti 2009, 00:44
Ort: lyckeby

Inlägg av yamaha2pwn »

pumpa längre innan du öppnar :P typ uppåt 30-40 ggr eller tills du fått upp tryck ;) sedaöppnar du nippeln som du har gjort med pedalen nere ;) om det inte hjälper, börja leta efter läckor i systemet :P
if speed kills,then i must live forever :D

Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.

Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd ;)
Användarens profilbild
nasse_89
Svårstartad skrothög
Inlägg: 309
Blev medlem: 11 april 2009, 18:29

Inlägg av nasse_89 »

om det inte har minskat i den så är det skumt för att dom är inte stora jag brukar fylla på en liten skvätt varje gång jag öppnar nippeln och har släppt ut lite
hum....
Användarens profilbild
jesper178
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 728
Blev medlem: 1 april 2010, 20:12
Ort: kungsbacka
Kontakt:

Re: Luftat bromsarna, får inget resultat

Inlägg av jesper178 »

MinikeV skrev:Hej!

Har bytt bromsklossar för ett tag sen och då försvann trycket i bromsen så idag var jag ute för att försöka få något tryck i den. Jag gör så att jag pumpar några gånger på pedalen och sen öppnar jag luftningsnippeln och trycker och håller ner pedalen medans jag stänger nippeln. Har hållit på nu i snart en timme men det bara pyser lite varje gång jag trycker ner pedalen.

Gör jag något fel isåfall vad och hur får jag bromsen enklast luftad?
Tack för snabba svar!

Pumpa (stora rörelser i pedalen) sedan när du pumpat håller du in pedalen sedan så öppnar du nipplen och låter det rinna sen stänger (medans du öppna och stängde ska du ha nere pedalen) sen gör du så X antal gånger. Om inte detta hjälpte så kanske du borde kolla här: http://twostrokerider.se/artiklar/1725
Bild
Användarens profilbild
somlow
Like A Baws
Inlägg: 1184
Blev medlem: 24 augusti 2010, 22:07
Ort: Järfälla

Inlägg av somlow »

när du har bytt klossar så ska du lufta bromsarna, ja och när du gör det så tar du bort nippeln och låter oljan rinna igenom så fyller du på hela tiden tills det slutar bubbla i oket, sen så gör du som du gjorde innan att du håller in bromsen medans du sätter tillbaka nippeln och sen kollar du hur mycket olja du har kvar och om det är lite fyller du på och sen sätter du tillbaka locket. Sen så är det bara att pumpa upp ett tryck. efter du pumpat ett tag så kan du tejpa fast eller (eget förslag) bromsen mot handtaget så låter du den stå så i ca en natt och sen så kan du pumpa lite till så bör det vara ett bra tryck i bromsarna :)
Har ni frågor om mopeder eller fordon i helhet så tveka inte på att slänga iväg ett PM.
Om moddning så är det också bara att fråga på så hjälper jag er gärna med lite tipps och tricks!
Användarens profilbild
MinikeV
Gasglad!
Inlägg: 854
Blev medlem: 2 februari 2009, 15:16
Ort: Finland

Inlägg av MinikeV »

yamaha2pwn skrev:pumpa längre innan du öppnar :P typ uppåt 30-40 ggr eller tills du fått upp tryck ;) sedaöppnar du nippeln som du har gjort med pedalen nere ;) om det inte hjälper, börja leta efter läckor i systemet :P
Får ju inte upp något tryck alls :P Och den tog bra innan jag bytte så skulle inte tro det är några läckor där :P

jesper178 skrev:
MinikeV skrev:Hej!

Har bytt bromsklossar för ett tag sen och då försvann trycket i bromsen så idag var jag ute för att försöka få något tryck i den. Jag gör så att jag pumpar några gånger på pedalen och sen öppnar jag luftningsnippeln och trycker och håller ner pedalen medans jag stänger nippeln. Har hållit på nu i snart en timme men det bara pyser lite varje gång jag trycker ner pedalen.

Gör jag något fel isåfall vad och hur får jag bromsen enklast luftad?
Tack för snabba svar!

Pumpa (stora rörelser i pedalen) sedan när du pumpat håller du in pedalen sedan så öppnar du nipplen och låter det rinna sen stänger (medans du öppna och stängde ska du ha nere pedalen) sen gör du så X antal gånger. Om inte detta hjälpte så kanske du borde kolla här: http://twostrokerider.se/artiklar/1725
Första gången jag luftade bromsen så gjorde jag just sådär men det funkade inte alls så jag började göra som jag gör nu (pumpar, öppnar trycker ner och håller ner, stänger) och då fick jag tryck i bromsen men inte nu :(
somlow skrev:när du har bytt klossar så ska du lufta bromsarna, ja och när du gör det så tar du bort nippeln och låter oljan rinna igenom så fyller du på hela tiden tills det slutar bubbla i oket, sen så gör du som du gjorde innan att du håller in bromsen medans du sätter tillbaka nippeln och sen kollar du hur mycket olja du har kvar och om det är lite fyller du på och sen sätter du tillbaka locket. Sen så är det bara att pumpa upp ett tryck. efter du pumpat ett tag så kan du tejpa fast eller (eget förslag) bromsen mot handtaget så låter du den stå så i ca en natt och sen så kan du pumpa lite till så bör det vara ett bra tryck i bromsarna :)
Du menar att jag ska skruva bort nippeln helt och spruta in bromsvätska där? :P

Tack för alla svar hittills! :D
Lägg dig inte i sa mannen som sket i sängen
Användarens profilbild
somlow
Like A Baws
Inlägg: 1184
Blev medlem: 24 augusti 2010, 22:07
Ort: Järfälla

Inlägg av somlow »

går att göra omvänd ja hassse666 har gjort en guide på hur man gör men det jag menar är att du bara tar bort nippeln och häller ner bromsvätska i behållaren :)
Har ni frågor om mopeder eller fordon i helhet så tveka inte på att slänga iväg ett PM.
Om moddning så är det också bara att fråga på så hjälper jag er gärna med lite tipps och tricks!
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Inlägg: 1903
Blev medlem: 16 september 2009, 21:33
Ort: Ludvika
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

fram eller bak broms?
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=18429
Yamaha dt50r projekt!

NYTT projekt, Suzuki rm125 07.
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=23594

Check it out god damn it och kommentera! <3
Användarens profilbild
nasse_89
Svårstartad skrothög
Inlägg: 309
Blev medlem: 11 april 2009, 18:29

Inlägg av nasse_89 »

Du menar att jag ska skruva bort nippeln helt och spruta in bromsvätska där? :P

Tack för alla svar hittills! :D

inte helt utan bara öppna och trå på slangen därifrån föresten har du fylt på med bromsvätska?
hum....
Användarens profilbild
nasse_89
Svårstartad skrothög
Inlägg: 309
Blev medlem: 11 april 2009, 18:29

Inlägg av nasse_89 »

2stroke4ever skrev:fram eller bak broms?
bak
hum....
Användarens profilbild
MinikeV
Gasglad!
Inlägg: 854
Blev medlem: 2 februari 2009, 15:16
Ort: Finland

Inlägg av MinikeV »

nasse_89 skrev:
Du menar att jag ska skruva bort nippeln helt och spruta in bromsvätska där? :P

Tack för alla svar hittills! :D

inte helt utan bara öppna och trå på slangen därifrån föresten har du fylt på med bromsvätska?
Har testat att trycka i vätska med en spruta bakifrån, i nippeln alltså men tyckte inte jag fick in något alls och ja jag hade den uppskruvad då :D

Ska gå ut och försöka pumpa lite till, återkommer med resultat :)
Lägg dig inte i sa mannen som sket i sängen
Användarens profilbild
nasse_89
Svårstartad skrothög
Inlägg: 309
Blev medlem: 11 april 2009, 18:29

Inlägg av nasse_89 »

låter ju som stopp någon stans...
hum....
Användarens profilbild
jesper178
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 728
Blev medlem: 1 april 2010, 20:12
Ort: kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av jesper178 »

2stroke4ever skrev:fram eller bak broms?

Johan du är bra dum <3 Det står ju "pedal" Visste inte att ha hade pedal på syret plutten <3 :D
Bild
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552
Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!

Inlägg av willemedDERBIN »

erhm håller du OKet rätt ?

håller du som snippel är uppåt ?
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Användarens profilbild
MinikeV
Gasglad!
Inlägg: 854
Blev medlem: 2 februari 2009, 15:16
Ort: Finland

Inlägg av MinikeV »

willemedDERBIN skrev:erhm håller du OKet rätt ?

håller du som snippel är uppåt ?
Vadå håller rätt? jag håller inte precis i oket?
Lägg dig inte i sa mannen som sket i sängen
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552
Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!

Inlägg av willemedDERBIN »

kanske du ska göra ;)


snippeln ska vara uppåt :)
det är juh där luften går ;D
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Användarens profilbild
MinikeV
Gasglad!
Inlägg: 854
Blev medlem: 2 februari 2009, 15:16
Ort: Finland

Inlägg av MinikeV »

willemedDERBIN skrev:kanske du ska göra ;)


snippeln ska vara uppåt :)
det är juh där luften går ;D
Oket sitter fastskruvat så varför skulle jag behöva hålla i det?
Lägg dig inte i sa mannen som sket i sängen
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552
Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!

Inlägg av willemedDERBIN »

hmm vart sitter snippeln i det förhållandet :P ?
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Användarens profilbild
MinikeV
Gasglad!
Inlägg: 854
Blev medlem: 2 februari 2009, 15:16
Ort: Finland

Inlägg av MinikeV »

willemedDERBIN skrev:hmm vart sitter snippeln i det förhållandet :P ?
Ganska rakt upp, lite snett. Har fått den luftad förr så där är inte problemet, jag gör antagligen fel eller nå men någon som har något enklare sätt att lufta bromsar?
Lägg dig inte i sa mannen som sket i sängen
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552
Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!

Inlägg av willemedDERBIN »

backventiler eller tryck ner det ;)

såg hasse hade ngn bra guide hur man gjorde när man använde sånt :P

äre bara göra en likadant !
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Får du luft i systemet av att byta belägg så gör du fel när du byter belägg. Man ska inte dela bromsok, man ska ha loss oket/hjulet (det som blir smidigast),trycka in kolvarna, lossa sprintarna/skruvarna som håller beläggen, ta ut dom, sätta in nya, montera ihop allt igen.

Skruvar man itu oket skaffar man sig en hel massa huvudvärk helt i onödan.

Exakt hur gör du när du luftar? Moment för moment!
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
MinikeV
Gasglad!
Inlägg: 854
Blev medlem: 2 februari 2009, 15:16
Ort: Finland

Inlägg av MinikeV »

Erik_ skrev:Får du luft i systemet av att byta belägg så gör du fel när du byter belägg. Man ska inte dela bromsok, man ska ha loss oket/hjulet (det som blir smidigast),trycka in kolvarna, lossa sprintarna/skruvarna som håller beläggen, ta ut dom, sätta in nya, montera ihop allt igen.

Skruvar man itu oket skaffar man sig en hel massa huvudvärk helt i onödan.

Exakt hur gör du när du luftar? Moment för moment!
Delade oket första gången jag bytte och då märkte jag just det att man fick massa extra jobb så denna gången tog jag bara bort sprintarna för att få bort de gamla klossarna men sen när jag tryckte in kolvarna så öppnade jag luftningsnippeln bara så att det inte skulle vara något tryck på kolvarna, och de gick hur smidit som helst in igen sen satte jag dit de nya och när jag hade allt på plats igen hade jag inget tryck i bromsen.

När jag luftar bromsen så pumpar jag några gånger på pedalen sen öppnar jag luftningsnippeln och när den är öppen trycker jag ner pedalen och håller den nere till jag stängt nippeln igen. för det mesta kommer det bara luft ut men ibland sprättar det lite bromsvätska också.
Lägg dig inte i sa mannen som sket i sängen
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Tryck ner och håll ner pedalen INNAN du öppnar nippeln. Håll kvar tills nippeln är åtdragen igen.

Till nästa gång: när man inte rör bromshandtag/pedal är det öppet för bromsvätskan så den enkelt kan gå tillbaka till behållaren.

Ett problem är att luftbubblor vill uppåt, och bromsoket sitter ofta betydligt lägre än slangar och huvudcylinder...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
MinikeV
Gasglad!
Inlägg: 854
Blev medlem: 2 februari 2009, 15:16
Ort: Finland

Inlägg av MinikeV »

Erik_ skrev:Tryck ner och håll ner pedalen INNAN du öppnar nippeln. Håll kvar tills nippeln är åtdragen igen.

Till nästa gång: när man inte rör bromshandtag/pedal är det öppet för bromsvätskan så den enkelt kan gå tillbaka till behållaren.

Ett problem är att luftbubblor vill uppåt, och bromsoket sitter ofta betydligt lägre än slangar och huvudcylinder...
Sist jag luftade höll jag inne innan jag öppnade nippeln men då hände det ingenting sen när jag började göra som jag gör nu fick jag tryck i den men inte nu.

Och me detdär "till nästa gång" syftar du på när jag bytte bromsklossarna och öppnade nippeln för att få in kolvarna? isåfall så jag rörde inte pedalen då. Tack för din hjälp, ska pröva lufta en stund imorgon på detdär viset :P
Lägg dig inte i sa mannen som sket i sängen
Låst