Har bytt bromsklossar för ett tag sen och då försvann trycket i bromsen så idag var jag ute för att försöka få något tryck i den. Jag gör så att jag pumpar några gånger på pedalen och sen öppnar jag luftningsnippeln och trycker och håller ner pedalen medans jag stänger nippeln. Har hållit på nu i snart en timme men det bara pyser lite varje gång jag trycker ner pedalen.
Gör jag något fel isåfall vad och hur får jag bromsen enklast luftad?
Tack för snabba svar!
pumpa längre innan du öppnar typ uppåt 30-40 ggr eller tills du fått upp tryck sedaöppnar du nippeln som du har gjort med pedalen nere om det inte hjälper, börja leta efter läckor i systemet
if speed kills,then i must live forever
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.
Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd
om det inte har minskat i den så är det skumt för att dom är inte stora jag brukar fylla på en liten skvätt varje gång jag öppnar nippeln och har släppt ut lite
Har bytt bromsklossar för ett tag sen och då försvann trycket i bromsen så idag var jag ute för att försöka få något tryck i den. Jag gör så att jag pumpar några gånger på pedalen och sen öppnar jag luftningsnippeln och trycker och håller ner pedalen medans jag stänger nippeln. Har hållit på nu i snart en timme men det bara pyser lite varje gång jag trycker ner pedalen.
Gör jag något fel isåfall vad och hur får jag bromsen enklast luftad?
Tack för snabba svar!
Pumpa (stora rörelser i pedalen) sedan när du pumpat håller du in pedalen sedan så öppnar du nipplen och låter det rinna sen stänger (medans du öppna och stängde ska du ha nere pedalen) sen gör du så X antal gånger. Om inte detta hjälpte så kanske du borde kolla här: http://twostrokerider.se/artiklar/1725
när du har bytt klossar så ska du lufta bromsarna, ja och när du gör det så tar du bort nippeln och låter oljan rinna igenom så fyller du på hela tiden tills det slutar bubbla i oket, sen så gör du som du gjorde innan att du håller in bromsen medans du sätter tillbaka nippeln och sen kollar du hur mycket olja du har kvar och om det är lite fyller du på och sen sätter du tillbaka locket. Sen så är det bara att pumpa upp ett tryck. efter du pumpat ett tag så kan du tejpa fast eller (eget förslag) bromsen mot handtaget så låter du den stå så i ca en natt och sen så kan du pumpa lite till så bör det vara ett bra tryck i bromsarna
Har ni frågor om mopeder eller fordon i helhet så tveka inte på att slänga iväg ett PM.
Om moddning så är det också bara att fråga på så hjälper jag er gärna med lite tipps och tricks!
yamaha2pwn skrev:pumpa längre innan du öppnar typ uppåt 30-40 ggr eller tills du fått upp tryck sedaöppnar du nippeln som du har gjort med pedalen nere om det inte hjälper, börja leta efter läckor i systemet
Får ju inte upp något tryck alls Och den tog bra innan jag bytte så skulle inte tro det är några läckor där
jesper178 skrev:
MinikeV skrev:Hej!
Har bytt bromsklossar för ett tag sen och då försvann trycket i bromsen så idag var jag ute för att försöka få något tryck i den. Jag gör så att jag pumpar några gånger på pedalen och sen öppnar jag luftningsnippeln och trycker och håller ner pedalen medans jag stänger nippeln. Har hållit på nu i snart en timme men det bara pyser lite varje gång jag trycker ner pedalen.
Gör jag något fel isåfall vad och hur får jag bromsen enklast luftad?
Tack för snabba svar!
Pumpa (stora rörelser i pedalen) sedan när du pumpat håller du in pedalen sedan så öppnar du nipplen och låter det rinna sen stänger (medans du öppna och stängde ska du ha nere pedalen) sen gör du så X antal gånger. Om inte detta hjälpte så kanske du borde kolla här: http://twostrokerider.se/artiklar/1725
Första gången jag luftade bromsen så gjorde jag just sådär men det funkade inte alls så jag började göra som jag gör nu (pumpar, öppnar trycker ner och håller ner, stänger) och då fick jag tryck i bromsen men inte nu
somlow skrev:när du har bytt klossar så ska du lufta bromsarna, ja och när du gör det så tar du bort nippeln och låter oljan rinna igenom så fyller du på hela tiden tills det slutar bubbla i oket, sen så gör du som du gjorde innan att du håller in bromsen medans du sätter tillbaka nippeln och sen kollar du hur mycket olja du har kvar och om det är lite fyller du på och sen sätter du tillbaka locket. Sen så är det bara att pumpa upp ett tryck. efter du pumpat ett tag så kan du tejpa fast eller (eget förslag) bromsen mot handtaget så låter du den stå så i ca en natt och sen så kan du pumpa lite till så bör det vara ett bra tryck i bromsarna
Du menar att jag ska skruva bort nippeln helt och spruta in bromsvätska där?
går att göra omvänd ja hassse666 har gjort en guide på hur man gör men det jag menar är att du bara tar bort nippeln och häller ner bromsvätska i behållaren
Har ni frågor om mopeder eller fordon i helhet så tveka inte på att slänga iväg ett PM.
Om moddning så är det också bara att fråga på så hjälper jag er gärna med lite tipps och tricks!
willemedDERBIN skrev:hmm vart sitter snippeln i det förhållandet ?
Ganska rakt upp, lite snett. Har fått den luftad förr så där är inte problemet, jag gör antagligen fel eller nå men någon som har något enklare sätt att lufta bromsar?
Får du luft i systemet av att byta belägg så gör du fel när du byter belägg. Man ska inte dela bromsok, man ska ha loss oket/hjulet (det som blir smidigast),trycka in kolvarna, lossa sprintarna/skruvarna som håller beläggen, ta ut dom, sätta in nya, montera ihop allt igen.
Skruvar man itu oket skaffar man sig en hel massa huvudvärk helt i onödan.
Exakt hur gör du när du luftar? Moment för moment!
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Erik_ skrev:Får du luft i systemet av att byta belägg så gör du fel när du byter belägg. Man ska inte dela bromsok, man ska ha loss oket/hjulet (det som blir smidigast),trycka in kolvarna, lossa sprintarna/skruvarna som håller beläggen, ta ut dom, sätta in nya, montera ihop allt igen.
Skruvar man itu oket skaffar man sig en hel massa huvudvärk helt i onödan.
Exakt hur gör du när du luftar? Moment för moment!
Delade oket första gången jag bytte och då märkte jag just det att man fick massa extra jobb så denna gången tog jag bara bort sprintarna för att få bort de gamla klossarna men sen när jag tryckte in kolvarna så öppnade jag luftningsnippeln bara så att det inte skulle vara något tryck på kolvarna, och de gick hur smidit som helst in igen sen satte jag dit de nya och när jag hade allt på plats igen hade jag inget tryck i bromsen.
När jag luftar bromsen så pumpar jag några gånger på pedalen sen öppnar jag luftningsnippeln och när den är öppen trycker jag ner pedalen och håller den nere till jag stängt nippeln igen. för det mesta kommer det bara luft ut men ibland sprättar det lite bromsvätska också.
Erik_ skrev:Tryck ner och håll ner pedalen INNAN du öppnar nippeln. Håll kvar tills nippeln är åtdragen igen.
Till nästa gång: när man inte rör bromshandtag/pedal är det öppet för bromsvätskan så den enkelt kan gå tillbaka till behållaren.
Ett problem är att luftbubblor vill uppåt, och bromsoket sitter ofta betydligt lägre än slangar och huvudcylinder...
Sist jag luftade höll jag inne innan jag öppnade nippeln men då hände det ingenting sen när jag började göra som jag gör nu fick jag tryck i den men inte nu.
Och me detdär "till nästa gång" syftar du på när jag bytte bromsklossarna och öppnade nippeln för att få in kolvarna? isåfall så jag rörde inte pedalen då. Tack för din hjälp, ska pröva lufta en stund imorgon på detdär viset