Guide: Justera förgasare Motoforce/Dellorto

Här publicerar/diskuterar ni guider som är gjorda för alla sorters fordon.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Guide: Justera förgasare Motoforce/Dellorto

Inlägg av HasSse666 »

Denna guide går även att använda för att ställa in andra modeller av förgasare

Varför justera förgasaren?
  • Du har ändrat din scooters "set up" t.e.x. luftfilter,cylinder eller avgasrör
  • Du känner att moppen har mer att "ge"
  • Moppen går ojämnt
  • Du har hög bensinförbrukning
  • Förändringar p.g.a. vädret kyla/värme högt/lågt lufttryck
Anpassningen av förgasaren till olika lufttryck och temperaturer kan vara intressant för den som
håller på med tävlingsmotorer.
Normalt så byter man inte munstycken efter klimatet.
Men påverkan av väderleken kan ge en förklaring till varför en motor en vacker sommarkväll kan gå som en "raket" för att nästa dag vara helt normal igen.


Vanligaste felkällorna
Om din förgasare fungerat med din nuvarande "setup" kolla detta först
  • Smuts i förgasaren
  • Tätar nålventilen som den ska (annars går den "fett")?
  • Är flottören hel (annars går den fett)?
  • Fungerar automatchoken som den ska (om du har någon)?
Det är nästan helt omöjligt att "slita" ut en förgasare rent mekaniskt


De olika komponenterna och deras funktion

Bild

1. Huvudmunstycket
Arbetsområde är vid högt varvtal - Fullgas (W.O.T)
Fullgas = W.O.T = Wide Open Throttel

2. Lågfartmunstycket
Arbetar från tomgång upp till mitten av varvtalsområdet.
Genom att öka storleken på luftmunstycket så ökas också mängden bränsle.
Det verksamma arbetsområdet flyttas då uppåt.

3. Tomgångsmunstycket
Arbetar vid tomgång

Bild
4. Luft/bränsleskruv
Skruven du ställer in luft/bränsle förhållandet i förgasaren
Felaktig inställning kan göra att moppen "tjuvstannar".

5. Tomgångsskruven
Som det låter skruven du ställer in tomgången med.

Bild
6. Bränslenålen
Huvudsakliga arbetsområde i mellanregistret (1/4 - 3/4 gaspådrag)

7. Klips
Med denna justerar du höjden på bränslenålen
* Klipset upp på nålen gör att nålen åker ned vilket ger mindre bränsle (magrare)
* Klipset ned på nålen gör att nålen åker upp vilket ger mer bränsle (fetare)

På somliga förgasare kan man välja nålar med olika utformningar t.e.x hur lång del av nålen som cylindrisk och hur lång del som är avsmalnande (koniska delen)


Bild

Observera att detta är ETT sätt att justera sin förgasare det finns nog andra sätt både bättre och sämre.
Lämna gärna kommentarer i kommentarsfältet


__________________________________________________________________________________________________________________________
Då startar vi!

En liten grund inställning först
  • Justera in klipset på bränslenålen till mitten läget
  • Justera luft/bränsle skruven - skruva in den allt vad det går och sedan ut ca 1,5 varv
    (om du har en CV förgasare ca 2,5 varv)
  • Varmkör moppen 5 minuter (extra viktigt om du har automatchoke)
Steg 1 I steg 1 är målet att få den att gå bra på fullgas - W.O.T
Nu skall vi hitta rätt huvudmunstycke
  • Välj ett huvudmunstycke starta med ett stort och arbeta dig sedan nedåt.
  • Med ett för stort munstycke kommer moppen "bröla" och få ett svart och sotigt tändstift.
  • Med ett för litet munstycke kommer moppen ej att orka varva ut och tändstiftet blir vitt/grått.
  • Byt succesivt till mindre och mindre munstycke när stiftet blir "O´boy" brunt är det OK
  • Blir tändstiftet vitt/grått har du för mager blandning.
När du fått den att gå bra på fullgas (W.O.T) gå över till steg 2

Steg 2I steg 2 är målet att få den att gå bra i mellanregistret (1/4 - 3/4 gaspådrag)
Om den inte går bra i mellanregistret måste du justera bränslenålen
  • Om moppen tvekar vid gaspådrag eller gassläpp flytta ned klipset på bränslenålen.
  • När moppen inte tvekar vid gaspådrag eller gassläpp i mellanregistret gå över till steg 3
Flyttar du ned klipset på bränslenålen flyttas nålen uppåt i flottörhuset vilket gör att förgasaren får mer bensin och tvärt om.

Steg 3I steg 3 är målet att få den att gå bra i det lägre registret (upp till 1/3 gaspådrag)
  • Nu skall vi hitta rätt lågfartsmunstycke
  • Byt lågfartsmunstycke till ett större om moppen tvekar på gaspådrag eller går ojämnt (upp till 1/3 gaspådrag)
Steg 4 – I steg 4 är målet att få moppen att gå så jämt som möjligt utan att få "tjuvstopp" m.m.
Nu skall vi justera luft/bränsleskruven
  • Gasa ca 1/8 gas.
  • Skruva sakta IN luftskruven och motorn skall då börja gå ojämt så att man måste "leka" med gasen för att hålla den vid liv.
  • Justera sedan luftskruven sakta UT 1/4 varv åt gången tills du når max varvtal (1-3 varv ut).
Grundinställning luft/bränsleskruven:
Vacuumförgasare 2,5 varv ut (sitter oftast på 4-takts moppar)
Slidförgasare 1,5 varv ut (sitter oftast på 2-takts moppar)

Nu skall motorn svara rappt och utan fördröjning.
Optimalt är när skruven är ungefär 1-3 varv utskruvad från botten läget
Om du har skruven längre utskruvad så har du för stort lågfartsmunstycke.
Om du har skruven kortare inskruvad så är lågfartsmunstycket för litet.


Steg 5 – tomgångsskruven
Nu skall vi lustera tomgångsskruven
Motorn ska ha ett lämpligt varvtal
  • för lågt varvtal då blir den svårstartad
  • för högt varvtal då "drar" den iväg för tidigt

Klart!

Länk: Kolla in mitt Speedfight projekt för mer tips :D
Senast redigerad av HasSse666 den 13 augusti 2010, 06:55, redigerad totalt 4 gång.
JOhan1
Elmoped
Inlägg: 105
Blev medlem: 26 december 2009, 01:44
Ort: Norrland

Inlägg av JOhan1 »

Bra och lättförståelig guide!! :D
Pontooz
Svårstartad skrothög
Inlägg: 225
Blev medlem: 2 juni 2010, 16:19

Inlägg av Pontooz »

Hasse är ju nya guidekungen, sett flera utmärkta guider av denna filur :roll:
Användarens profilbild
ServerError
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 663
Blev medlem: 4 september 2010, 23:23
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av ServerError »

När man bytar till sport luftfilter räcker det väll att byta huvudmunstycke? (isf ungefär hur många storlekar?)
Användarens profilbild
Pontusandersson95
Kan man byta?
Inlägg: 1216
Blev medlem: 9 maj 2010, 17:01
Ort: Onsala

Inlägg av Pontusandersson95 »

5-15
Kommentera mina bilder:)
Skriv svar