Teknikprogrammet

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
levvan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 174
Blev medlem: 22 januari 2011, 19:13

Teknikprogrammet

Inlägg av levvan »

Hej!
Någon som går teknik och kan beskriva programmet?:)
Egna åsikter är också intressant!
Användarens profilbild
daveneos
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 736
Blev medlem: 29 augusti 2010, 10:57
Ort: lidköping/sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av daveneos »

Läs gärna hela annars sammanfattningen ;)
Jag går inte teknik programmet, men har information om vad man läser (beror ju på vilken inriktning men lite information i alla fall):

Cad-kurser,

ungefär samma ämnen som natur, fast lättare och teknik istället för biologi.

Matten är svårighetsgrad D tror jag.

Teoretiskt program, med mycket jobb med dator och praktiska saker.
På våran gymnasie skola i lidköping får man sista året skapa ett eget företag, och gå på mässor, tjäna egna pengar, under skoltid.

inriktningar:
Informations/medieteknik
Teknikhistoria
Design och produktutveckling

efter utbildningen kan du läsa vidare på högskola/universitet och utbilda dig till t.ex;

byggteknik (hus, broar eller vägar)
produktutveckling (t.ex. utveckla nya bilar eller mobiltelefoner)
datorteknik (systemutveckling, programmering, datakommunikation, nätverk och säkerhet, men även samspelet mellan datorer och människor)
logistik (= planering för att uppnå högsta möjliga effektivitet genom bra organisation och låga kostnader)
marknadsföring och företagsledning


Teknikprogrammet lägger en bra grund för vidare studier inom högskola och universitet. Beroende på vilka kurser du väljer får du behörighet till de allra flesta högskoleutbildningarna.
Beroende på vilken högskola eller universitet du väljer så kan det kan leda till arbete som arkitekt, designer, civilingenjör, högskoleingenjör. En ingenjör kan jobba inom oerhört många olika områden,
eller börja arbeta direkt efter med t.ex:

tillverkningsindustrin (t.ex. tillverkning av verktyg och maskiner, förpackningsindustri och livsmedelsproduktion).
detaljhandeln (försäljning eller service i butiker)
medieproduktion (t.ex. framtagning av webbsidor, filmer, produktkataloger och reklam)
IT-branschen (nätverk, support och installation, datakommunikation)

Fast, det bästa enligt mej är att studera vidare efter gymnasiet :P

Att ha grundkunskaper inom teknik och datoranvändning är meriterande på i stort sett alla arbetsplatser, då fler och fler jobb kräver att man använder datorer eller andra tekniska apparater. Dessutom kräver dessa tekniska apparater någon som kan sköta installation, support och service. Om du gått teknikprogrammet är du lämplig för många sådana jobb.


Sammanfattning:
Du läser mycket matte och teknik.
Teoretiska lektioner, med praktiska moment då och då.
Om du är intresserad av t.ex hur saker är uppbyggda, utveckla nya saker, programmera etc, då är teknikprogrammet något för dej.
Du läser teoretiska ämnen såsom teknik,matte,sv,eng osv..
Efter gymnasiet kan du välja Arbete, eller att studera vidare.
Studerar du vidare kan du bli t.ex ingenjör, men många andra möjligheter har du om du lägger till kurser, i andra ämnen, så har du en bred grund, om du vill arbeta med något annat.
Eller arbeta direkt efter gymnasiet, med t.ex ingenjör ;)

Ett riktigt roligt program, för den som vill studera vidare, men känner att man inte vill sitta med böcker och arbeta hela tiden, man varvar teorin med praktik.

Enligt mej ett roligt program! :D

Edit; själv valde jag Natur med inriktning samhälle, vill ha en bred grund för vidare studier, eftersom jag inte vet vad jag ska bli, satsar på läkare ;)

Hoppas det hjälpte! :D
Senast redigerad av daveneos den 17 februari 2011, 16:38, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

A
|
|
|
|

som daveneos sa :D

teknik är roligt program or en bra grund i livet! jag har teknik som förstaval och hoppas jag kommer in ;)

Jag skulle ALDRIG gå natur. det är hur mkt jobb som helst.

jag kommer kalla dig trädkramare 24/7 :lol:




ont: teknik är ett skitbra program ;)
Användarens profilbild
daveneos
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 736
Blev medlem: 29 augusti 2010, 10:57
Ort: lidköping/sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av daveneos »

Erkänn min beskrivning va bra ?!:D

Men jag vill bli läkare, därför går jag natur ;)
Är inte helt hundra, och då har jag en bra grund för vilka utbildningar som helst i stort sett ;)

EDIT;Fast jag går ju med samhälls inriktning ;)
Användarens profilbild
levvan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 174
Blev medlem: 22 januari 2011, 19:13

Inlägg av levvan »

tack killar:)
Pontooz
Svårstartad skrothög
Inlägg: 225
Blev medlem: 2 juni 2010, 16:19

Inlägg av Pontooz »

Teknikprogrammet är lika "jobbigt" som Natur.
På Teknik kan man välja lite mer praktisk inriktning på Teknik vilket gör det liiite slappare.

Den teoretiska delen är det ungefär lika mycket teori som natur (vet inte exakta timmar direkt men ni förstår poängen). Det man "slipper" är historia, biologi om jag inte minns fel.

Gillar du att tänka logiskt och gillar teknik/utveckling/miljö/design/datorer/bilar/logistik m.m (finns mååånga fler exempel), men ändå inte är så intresserad av Biologi, Historia (som natur har) så är Teknikprogrammet ganska bra val, men var beredd på att offra en del fritid till studerande som ändå kan bli förbannat kul om man pluggar med polare.

Obs, har säkert glömt en hel del men svarar på frågor.
Jag har gått Teknik med högskoleinriktning, men även varit med på den praktiska-linjens lektioner på raster så har fått en ganska bred bild på tekniklinjen. :D
Användarens profilbild
Tuta
King of the street
Inlägg: 3459
Blev medlem: 11 april 2008, 16:48
Ort: Nyköping

Inlägg av Tuta »

Jag går Teknik med inriktning Design och Konstruktion

Om det är slappare än Natur eller inte kan jag inte svara på, har ju inte gått natur, men kan säga såhär: I ettan låg vi c:a 3 månader före Natur i matte :?


Men i tvåan får vi göra något med våran inriktning. Mycket produktutveckling på min inriktning, får göra skisser, CAD-modeller, riktiga modeller och även presentationsblad och reklam.

Finns två inriktningar till, Data samt Ljud. På data så lär dom sig programmera, lär sig hur datorer fungerar osv. På ljud så jobbar dom i musikstudio, gör musikvideos, radioprogram och massa skit jag inte kan nånting om :lol:


Till trean kan man här välja att gå antingen Fördjupning på sin inriktning eller att läsa ingengörsutbildning, alltså kötta på med Matte D och Fysik B. Om man går det kan det vara bra att läsa Matte E som IV-val också, många civilingenjörsutbildningar som kräver det..

Har hört att ingenjörsutbildningen ska vara ganska mycket plugg... tänker inte gå det själv iaf :P


På det hela taget tycker jag ändå inte att det blir särskilt mycke hemarbete, vi får nån bok vi ska läsa ibland (svenska, engelska) och kanske nåra uppgifter att göra men om man jobbar på ok på lektionerna skulle jag vilja påstå att vi jobbar mindre hemma nu än vad man gjorde i högstadiet :)


Kom ihåg att man inte kan glida genom matten som på högstadiet bara, Kanske Matte A iofs... men sen måste man faktiskt lyssna på lektionerna och för nästa lektion lär det handla om något annat. Lite jobbigt om man är sjuk och så också...


Är du intresserad av det och inte har svårt för matte så kör på! riktigt bra program som verkar roligare än att gå natur :P Natur är mer "Bli vad du vill" linje så man går massa kurser man får behörighet till jävligt många olika program.
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det ;)
Victorh: eller skall man fråga? :)
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten ;)

Bild
Det är jag som är Tuta ;)
Skriv svar