Stoppad första dagen...

Berätta dina roligaste/galnaste mopedhistorier.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

inzaight
Elmoped
Inlägg: 34
Blev medlem: 20 maj 2010, 19:36

Stoppad första dagen...

Inlägg av inzaight »

Tjena. Ska berätta om när jag blev stoppad första gången.

Jag och 2 andra kompisar körde lite i skogen med våra mopeder, Det var bara min som var trimmad. Så när vi kom ut från skogsstigen till en vändplats så stannade vi och skulle prata lite. Men då kom 2 polisbilar och parkerade mitt framför oss. Vi blev helt chockade så kom 4 poliser ut ur bilarna och började snacka. De frågade oss om vi hade trimmat, jag svarade att jag hade trim men jag köpte den på blocket så och inte haft tid att ta bort den. Men såklart ska de provköra. Jag visste redan när de kom att jag skulle åka fast. En tjock polis kom med hjälmen och frågade hur man körde en moped(Jag hade en crossmoppe.) Då sa jag som det var att ettans växel är ner resten upp.

Så skulle han fara i väg, Han körde ner till en nedförsbacke! Jag och kompisarna sa ju att det går snabbare då, han svarade bara nonchalant: Det bryr vi oss inte om.

När han väl hade kört min moppe sa han direkt, Du får följa med oss. Jahap, In i polisbilen med 4 andra poliser. Ringde till föräldrarna och sa att det var en lätt mc och att jag skulle på förhör senare.( Ska jag be om en advokat?)
De körde inte hem mig precis, utan de körde till en fotbollsplan 1,5 km från mig. Här får du gå från svarade polisen. Jaha gå 1,5 km med en moped är inte roligt. Mest uppförsbacke också. Nu väntar jag på att de ska ringa om förhöret.

Till er som är så coola och säger; Varför körde du inte därifrån?
Det är inte så lätt när 4 poliser parkerade just framför däcket på mig. Och att jag hade den avstängd.
Användarens profilbild
eggi
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 429
Blev medlem: 6 mars 2009, 13:03

Inlägg av eggi »

Du kan jo alltid neka till trimmet? aja synd men nästa gång drar du de ist!
men lol vad ska jag köpa för trim?,munstycke,vikter, ???
är ju nybörgare "

Vikter: Lägg på en 80-100 kg där bak på moppen (man kan sno en skivstång från gymmet om man inte vill köpa) och när du kommer till en brant nedförsbacke lägger du i friläge o sen rullar du lätt i 100!
inzaight
Elmoped
Inlägg: 34
Blev medlem: 20 maj 2010, 19:36

Inlägg av inzaight »

Bör jag ta bort trim röret? Annars tar väl polisen röret eller?
Användarens profilbild
guth
Varnad
Inlägg: 778
Blev medlem: 27 maj 2009, 21:06

Inlägg av guth »

inzaight skrev:Bör jag ta bort trim röret? Annars tar väl polisen röret eller?
smart :D! ta röret osv och göm det i skogen eller hos kompis
"Min kompis sa att min dt blöddrade för att jag hade för stort munstycke.
så jag satte igång att dela avgasröret för att byta till ett mindre munstycke.
Jag kan tamejsatan inte hitta något munstycke i avgasröret? :O"

=)
Användarens profilbild
Roberto
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 420
Blev medlem: 3 augusti 2009, 13:46
Ort: Svedala

Inlägg av Roberto »

Pollisen brukar ju oftast ta moppen direkt om dem misstänker trimm osv.
Du hade tur som fick tillbaka moppen efter en provkörning av polisen ,eftersom dem hade lika bra kunnat beslagta den. Sen verkar det som dem inte såg dig köra utan bara dök upp och ville testa den. Och det får dem inte göra. Utan det är när dem har sätt dig köra och misstänker trimm som dem får testa mopeden. Hursomhelst gör moppen helt original och sedan är det o neka till det dem har ju inga bevis på att du varken kört med den eller ändrat något på den.
Gör det så snabbt så möiljgt och åk inte fast , för det är surt.
inzaight
Elmoped
Inlägg: 34
Blev medlem: 20 maj 2010, 19:36

Inlägg av inzaight »

guth skrev:
inzaight skrev:Bör jag ta bort trim röret? Annars tar väl polisen röret eller?
smart :D! ta röret osv och göm det i skogen eller hos kompis
Kan de anklaga mig då för att jag har förstört eller något annat gömt undan bevismaterial?
Användarens profilbild
Tullis
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 423
Blev medlem: 29 juni 2008, 20:11

Inlägg av Tullis »

Säg att du fick ett lagerras och har klyvt motorn och håller på att reparera det ;)
Användarens profilbild
guth
Varnad
Inlägg: 778
Blev medlem: 27 maj 2009, 21:06

Inlägg av guth »

inzaight skrev:
guth skrev:
inzaight skrev:Bör jag ta bort trim röret? Annars tar väl polisen röret eller?
smart :D! ta röret osv och göm det i skogen eller hos kompis
Kan de anklaga mig då för att jag har förstört eller något annat gömt undan bevismaterial?
har de bildbevis på de? annars måste dom väl kunna beskriva det andra röret :)
"Min kompis sa att min dt blöddrade för att jag hade för stort munstycke.
så jag satte igång att dela avgasröret för att byta till ett mindre munstycke.
Jag kan tamejsatan inte hitta något munstycke i avgasröret? :O"

=)
Användarens profilbild
Victor
Svårstartad skrothög
Inlägg: 314
Blev medlem: 1 november 2007, 20:50

Inlägg av Victor »

Tror inte det kommer hända något för om de inte såg dig köra så kan du inte åka fast, sen så tog dom ju inte mopeden så gör den original på en gång, då har dom inget bevis och du kan inte åka dit om det inte finns nåt att åka dit för, muntligt bevis räcker oftast inte. lycka till :)
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

om du hade sagt att du inte hade trimm då kunde dom inte ta dig... om moppen var avstängd då, och poliserna inte sätt dig köra.. för man får trimma moppar, dock inte köra på allmän väg.
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Men har de inte tagit mopeden och trimmet har de inte något som helst bevis, du kan bara neka. Att polisen provkörde moppen är inte något bevis. Juridiskt sätt kan de inte komma någonstanns inte när du nekar. De du ska göra är bara sätta på originalsakerna och neka till att du haft annat på den. :wink:
Dessutom har de inte sett dig köra på moppen.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
mmartin_
Elmoped
Inlägg: 115
Blev medlem: 4 juni 2009, 11:17
Ort: finland

Inlägg av mmartin_ »

Surt detta, men här i finland är det inte alls så att dom beslagtar mopeden. I värsta fall tar dom ger dom böter o tar av regestrerings brickan och man måste besikta om den. Dessutom provar dom den på en fartmätningsmatta eller något liknande och inte kör men den på väg. Och om de inte såg att körde med den så skulle du kunnat ha sakt gått med den hem eller liknande ;)
Användarens profilbild
TK_DRAC
Gasres
Inlägg: 1356
Blev medlem: 30 september 2007, 18:13
Ort: Älmhult

Inlägg av TK_DRAC »

om du ska på förhör å inte vill erkänna så ska du verka så trög som möjligt om han frågar något om vad den är trimmad med så låsas att du inte fattar ett skit å att den var så när du köpte den.. men om du inte erkänner så kommer du troligen få åka till tingsrätten, kan va rätt kul å få se hur de funkar, ledig från skolan en dag osv..
inzaight
Elmoped
Inlägg: 34
Blev medlem: 20 maj 2010, 19:36

Inlägg av inzaight »

Tack för de positiva svaren allihopa! Ja man tycker ju att polisen borde ha bättre saker att göra, t ex när jag åkte med poliserna i bilen hörde man på polisradion om att nån hade kört på en gammal dam och smitit. Men de bryr sig inte om sånt utan om 15 åringar.

Jag ska fanimej göra den orginal och verka så dum som möjligt. De tog ju inga bilder på den så hur ska de få bevis? Jag ska vinna mot den här så kallade "lagens långa arm" Önska mig lycka till!
Användarens profilbild
ServerError
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 663
Blev medlem: 4 september 2010, 23:23
Ort: Eslöv
Kontakt:

Re: Stoppad första dagen...

Inlägg av ServerError »

inzaight skrev:Tjena. Ska berätta om när jag blev stoppad första gången.

Jag och 2 andra kompisar körde lite i skogen med våra mopeder, Det var bara min som var trimmad. Så när vi kom ut från skogsstigen till en vändplats så stannade vi och skulle prata lite. Men då kom 2 polisbilar och parkerade mitt framför oss. Vi blev helt chockade så kom 4 poliser ut ur bilarna och började snacka. De frågade oss om vi hade trimmat, jag svarade att jag hade trim men jag köpte den på blocket så och inte haft tid att ta bort den. Men såklart ska de provköra. Jag visste redan när de kom att jag skulle åka fast. En tjock polis kom med hjälmen och frågade hur man körde en moped(Jag hade en crossmoppe.) Då sa jag som det var att ettans växel är ner resten upp.

Så skulle han fara i väg, Han körde ner till en nedförsbacke! Jag och kompisarna sa ju att det går snabbare då, han svarade bara nonchalant: Det bryr vi oss inte om.

När han väl hade kört min moppe sa han direkt, Du får följa med oss. Jahap, In i polisbilen med 4 andra poliser. Ringde till föräldrarna och sa att det var en lätt mc och att jag skulle på förhör senare.( Ska jag be om en advokat?)
De körde inte hem mig precis, utan de körde till en fotbollsplan 1,5 km från mig. Här får du gå från svarade polisen. Jaha gå 1,5 km med en moped är inte roligt. Mest uppförsbacke också. Nu väntar jag på att de ska ringa om förhöret.

Till er som är så coola och säger; Varför körde du inte därifrån?
Det är inte så lätt när 4 poliser parkerade just framför däcket på mig. Och att jag hade den avstängd.
Hoppa du inte på moppen när de kört iväg?
Får de verkligen göra så?
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

plocka av röret och sen klagar du. sen säger du att den inte var trimmad och berättar om att det var nedförsbacke och att dom ska testa om en laglig moped gör över 30 i backen ;)

sånna jävla fettopoliser är en av dom grupper som inte har rätt att vandra på jorden.
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Re: Stoppad första dagen...

Inlägg av runners »

inzaight skrev:Tjena. Ska berätta om när jag blev stoppad första gången.

Jag och 2 andra kompisar körde lite i skogen med våra mopeder, Det var bara min som var trimmad. Så när vi kom ut från skogsstigen till en vändplats så stannade vi och skulle prata lite. Men då kom 2 polisbilar och parkerade mitt framför oss. Vi blev helt chockade så kom 4 poliser ut ur bilarna och började snacka. De frågade oss om vi hade trimmat, jag svarade att jag hade trim men jag köpte den på blocket så och inte haft tid att ta bort den. Men såklart ska de provköra. Jag visste redan när de kom att jag skulle åka fast. En tjock polis kom med hjälmen och frågade hur man körde en moped(Jag hade en crossmoppe.) Då sa jag som det var att ettans växel är ner resten upp.

Så skulle han fara i väg, Han körde ner till en nedförsbacke! Jag och kompisarna sa ju att det går snabbare då, han svarade bara nonchalant: Det bryr vi oss inte om.

När han väl hade kört min moppe sa han direkt, Du får följa med oss. Jahap, In i polisbilen med 4 andra poliser. Ringde till föräldrarna och sa att det var en lätt mc och att jag skulle på förhör senare.( Ska jag be om en advokat?)
De körde inte hem mig precis, utan de körde till en fotbollsplan 1,5 km från mig. Här får du gå från svarade polisen. Jaha gå 1,5 km med en moped är inte roligt. Mest uppförsbacke också. Nu väntar jag på att de ska ringa om förhöret.

Till er som är så coola och säger; Varför körde du inte därifrån?
Det är inte så lätt när 4 poliser parkerade just framför däcket på mig. Och att jag hade den avstängd.


Att smita är inte så lätt. Är man på fel ställe är flyktmöjligheterna små. Dessutom bör man ha en välskrämd moppe då också som man lätt kan dra i från med. Därtill ska psyket vara under kontroll också, minsta man blir nervös tappar man lätt kontrollen och tar förhastade beslut när man kör, då kan sin egen säkerhet och även andras stå på spel. Det viktigaste är att inte skada sig själva eller andra.
De 3 gånger jag smitit när jag var yngre på moped kändes det mera som en instinkt. Jag bara gjorde det rent spontant utan att tänka men jag lyckades komma undan utom en gång. Då fick jag böter och avmonterat trim på moppen men körkortstillståndet blev aldrig uppskjutet.

Men i ditt fall gjorde du nog rätt i att inte smita för i den situationen verkade det hopplöst.

Verkligen taskigt....hoppas inte det blir något.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

PoWeRKinG skrev:plocka av röret och sen klagar du. sen säger du att den inte var trimmad och berättar om att det var nedförsbacke och att dom ska testa om en laglig moped gör över 30 i backen ;)

sånna jävla fettopoliser är en av dom grupper som inte har rätt att vandra på jorden.


Ja precis!
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
-Johan-
Elmoped
Inlägg: 125
Blev medlem: 25 oktober 2009, 23:50
Ort: Korsholm, Finland

Inlägg av -Johan- »

tråden är ett halvår gammal...
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Inlägg: 1596
Blev medlem: 6 maj 2010, 20:21
Ort: Bangkok
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

De KAN enligt lagen faktist motsatt vad alla säger ta dig för det även om du inte körde just då. Men de har inga bevis lr ngt att du har kört dit, och därför kan de inte fälla dig. Men gör den orginal lr plugga röret med vad som helst så är det lugnt.

Men för er alla som säger att de inte kan ta honom för det så ska ni få höra :P

För att man inte ska kunna bli tagen så ska moppen stå på stödet (om det finns ngt), och nyckeln får inte sitta i tändningslåset.
Men däremot så kan de inte fälla någon om de inte har bevis på att han har kört mopeden, men man kan fortfarande bli tagen för det :P
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
derbiofc
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 452
Blev medlem: 9 oktober 2010, 23:08
Kontakt:

Inlägg av derbiofc »

vet att tråden är gammel nu så undrar bara hur det gick i slutändan? fick du böter eller dylikt?:P
Eklund^


Derbi Drd Racing!
Användarens profilbild
Tuta
King of the street
Inlägg: 3459
Blev medlem: 11 april 2008, 16:48
Ort: Nyköping

Inlägg av Tuta »

Jetforce_Dahlin skrev:De KAN enligt lagen faktist motsatt vad alla säger ta dig för det även om du inte körde just då. Men de har inga bevis lr ngt att du har kört dit, och därför kan de inte fälla dig. Men gör den orginal lr plugga röret med vad som helst så är det lugnt.

Men för er alla som säger att de inte kan ta honom för det så ska ni få höra :P

För att man inte ska kunna bli tagen så ska moppen stå på stödet (om det finns ngt), och nyckeln får inte sitta i tändningslåset.
Men däremot så kan de inte fälla någon om de inte har bevis på att han har kört mopeden, men man kan fortfarande bli tagen för det :P
Så om man inte har stöd behöver den inte stå på stödet för att dom ska få ta en? :? Var har du fått det här ifrån?

Om den är avstängd (Nyckeln i tändningslåset vet jag inte) och ingen vittnar att du har kört så kan dom inte ta dig. Svårare än så är det inte.


Taget från nån av Järnets trådar:

"Om man rullar med en trimmad moppe ner för en backe, får man böter då? om den inte är på alltså"

"Nej."



"Vid en kontroll vid skola. Kan ni då ta o peka ut en moped som ser trimmad ut och ta nycklar och provköra? Och om ni får kan ni ta ägaren till mopeden då? Den har ju inte setts köras.."


"Vi kan kontrollera alla mopeder, men om vi ska rapportera förare/ägare måste vi, eller annat vittne, ha sett körningen."
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det ;)
Victorh: eller skall man fråga? :)
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten ;)

Bild
Det är jag som är Tuta ;)
Skriv svar