Indraget lämp?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
Ztraand
Kinaraket
Inlägg: 893
Blev medlem: 5 juli 2010, 00:49

Indraget lämp?

Inlägg av Ztraand »

Vet inte riktigt vart jag skulle posta tråden, men det har ju faktiskt med trimmning och göra? Ajaa moderator får flytta om de inte samtycker.

Tjena jag och mor min satt och diskuterade moped innan. Hon vill verkligen inte att jag ska trimma, hennes argument är att jag kommer få indraget/framskjutet lämp? Stämmer detta? Vad måste man ha brutit emot för att få framskjutet lämpligthetsintyg (stavning?)
Hur långt tid senare får jag ta körkort?

Tack! :)
Gilera SMT 07 säljes!: http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... ra-smt-07/

Vila i frid Derbimann1 (F)

Qui rogat, non errat -- "Den som frågar har inte fel"
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

Ett svar nedan som jag gett förut på ungefär samma fråga :D

Artikel från Allehanda.se
Vad händer om polisen tar mig med trimmad moppe?
Svar: Om mopeden är ändrad i sin grundkonstruktion överensstämmer den inte med typintyg, och anses då vara en oregistrerad lätt mc.
Vid lätt mc krävs körkort för motorcykel.
Därmed har man gjort sig skyldig till olovlig körning, och åklagaren utfärdar böter.

Är mopeden en så kallad Eu-moppe och är registrerad, föreläggs man att hos Bilprovningen utföra en så kallad registreringsbesiktning.

Man har en månad på sig efter det att polisen utfärdat ett flygande inspektionsprotokoll.
Om man inte utför denna besiktning inträder körförbud.
Att köra mopeden utan registreringsskylt ger böter på 1 500 kronor.

Innan man åker till bilprovningen måste man inhämta intyg från återförsäljare att mopeden är återställd i originalskick.
Detta intyg är givetvis inte gratis.
Om mopeden vid stoppandet varit utan registreringsskylt och trimmad får man räkna med några tusenlappar i böter.
Lägger vi sedan till övriga omkostnader får vi lägga till ytterligare ett antal tusenlappar.
Det kan med andra ord bli en kostsam historia.

Som slutkläm får man räkna med spärrtid för körkortstillstånd på upptill 2 år.
Om mor eller far skulle bli dömda för medhjälp till olovlig körning riskerar de att ej kunna bli handledare vid övningskörning för B-kort.

Polisinspektör Jan Elander


Sedan kan man även som förälder bli av med sitt B-körkort om man är medveten om att ens barn kör trimmat

Artikel från Rapport
Polisen intensifierar nu sin kamp mot trimmade mopeder.
Att det är många tonåringar som kör trimmat - dessutom med föräldrarnas vetskap - kan leda till överraskande konsekvenser.

- Det kan medföra att föräldrarna blir av med sitt körkort om de känner till att mopeden varit trimmad, dömda för tillåtande till olovlig körning, säger Stefan Andén, mc-polis i Stockholm, till Rapport.

Enligt en undersökning som försäkringsbolaget If har gjort vet nästan 80 procent av föräldrarna att deras barn kör trimmat.

- Cirka sex av tio killar kör trimmad moppe. Nästan alla
föräldrar vet om det, men man ingriper inte. Man förstår
inte hur allvarligt det är, säger Caroline Uliana på If.

- Om man krockar med en trimmad moped, och själv är vållande till olyckan, så gäller inte försäkringen.
Då får man själv stå för kostnaden på den egna mopeden och de skador man orsakat, säger Caroline Uliana.

Trimmade mopeder körs ofta i uppåt 80 kilometer i timmen.
Så gott som alltid utan att föraren har någon skyddsutrustning förutom hjälm.
För två år sedan omkom 14 personer i mopedolyckor, i fjol dödades elva. Samtidigt skadas flera hundra personer i mopedolyckor varje år.

- Det är inte bara trimmade moppar bland ungdomar som är ett problem. De används mer och mer som flyktredskap i samband med rån.
Därför kommer vi nu att jobba mycket mot mopedister, säger mc-polisen Stefan Andén.

Thomas Jonasson, Rapport


HD: Snabbkörande moped inte motorcykel
Länk : Bilsport

En otrimmad moped som kan köras snabbare än avsett behöver inte registreras som motorcykel, slår Högsta domstolen (HD) fast.

HD fastställde på onsdagen en friande dom mot en 16-årig pojke som åtalats för olovlig körning. Pojken hade kört en otrimmad så kallad EU-moped som gick snabbare än 45 kilometer i timmen. Efter att pojken i oktober 2003 stoppats av polisen konstaterades att mopeden gick att få upp i 58 kilometer i timmen, uppger TV4 Mälardalen.
Riksåklagaren (RÅ) drev fallet vidare till HD och ansåg att mopeden, på grund av dess fartmöjligheter, borde betraktas som en lätt motorcykel. Pojken ska därmed dömas för olovlig körning eftersom han saknade mc-körkort, enligt RÅ.

Reggad som moppe
HD konstaterar att mopeden inte varit trimmad och att den i enlighet med ett så kallat typgodkännandeintyg var registrerad som moped.
"Enbart det förhållandet att fordonet kunnat framföras fortare än 45 kilometer i timmen kan under sådana förhållanden inte läggas till grund för att fordonet rätteligen skulle ha varit registrerat som motorcykel", skriver HD i sitt vägledande beslut.


(TT)
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
Ztraand
Kinaraket
Inlägg: 893
Blev medlem: 5 juli 2010, 00:49

Inlägg av Ztraand »

" Om mopeden är ändrad i sin grundkonstruktion överensstämmer den inte med typintyg, och anses då vara en oregistrerad lätt mc.
Vid lätt mc krävs körkort för motorcykel.
Därmed har man gjort sig skyldig till olovlig körning, och åklagaren utfärdar böter.

Är mopeden en så kallad Eu-moppe och är registrerad, föreläggs man att hos Bilprovningen utföra en så kallad registreringsbesiktning. "

Vad betyder det här? Är det alltså billigare böter om man har EU? Eller har jag missuppfattat helt? ^^,

Är 15år inte 35 :D
Gilera SMT 07 säljes!: http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... ra-smt-07/

Vila i frid Derbimann1 (F)

Qui rogat, non errat -- "Den som frågar har inte fel"
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

Ztraand skrev:" Om mopeden är ändrad i sin grundkonstruktion överensstämmer den inte med typintyg, och anses då vara en oregistrerad lätt mc.
Vid lätt mc krävs körkort för motorcykel.
Därmed har man gjort sig skyldig till olovlig körning, och åklagaren utfärdar böter.

Är mopeden en så kallad Eu-moppe och är registrerad, föreläggs man att hos Bilprovningen utföra en så kallad registreringsbesiktning. "

Vad betyder det här? Är det alltså billigare böter om man har EU? Eller har jag missuppfattat helt? ^^,

Är 15år inte 35 :D
Ja det är snårigt har forskat liite i det här.
Som jag försått blir det "billigare" böter med en EU-moppe än en Klass 2 moppe.
Eftersom om du trimmar en EU-moppe (vilken är registrerad) så åker du inte dit för brottet " kört med oregistrerat fordon"...krångligt?

Däremot om du kör mot rött ljus är det dyrare böter med en EU-moppe än en Klass 2 moppe...
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

I teorin, om du rört minsta skruv på drivlinan kan den anses som "trimmad". I praktiken om den går fortare alltså.

Stöter du på fel polis så blir det dagsböter, tror det blir ca 1200 för en ungdom utan inkomst. Sedan dras körkortstillståndet in om du döms för olovlig körning. När man fyller 16 kan man söka efter körkortstillstånd, har man då ett körkortstillstånd så blir det indraget 4 månader från det datum man "straffas/döms". Har man inte tagit ut något körkortstillstånd, som t.ex. när man är under 15, så blir det istället en spärrtid på 6 månader. ( dom tider jag fått lära mig i alla fall, järnet som skrivit dem vill jag minnas... )

Och somsagt, din vårdnadshavare riskerar att få indraget körkort OM vårdnadshavaren äger mopeden, eller om du äger mopeden och vårdnadshavaren känner till "trimmet".

I princip så de blir.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Ztraand
Kinaraket
Inlägg: 893
Blev medlem: 5 juli 2010, 00:49

Inlägg av Ztraand »

Aahh precis, grymt knepigt. Vissa är dyrare på 30, vissa dyrare på EU.

Det är allt en knepig värld vi lever i ;) Tack för du svara:D
Gilera SMT 07 säljes!: http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... ra-smt-07/

Vila i frid Derbimann1 (F)

Qui rogat, non errat -- "Den som frågar har inte fel"
Användarens profilbild
Ztraand
Kinaraket
Inlägg: 893
Blev medlem: 5 juli 2010, 00:49

Inlägg av Ztraand »

bensinskalle skrev:I teorin, om du rört minsta skruv på drivlinan kan den anses som "trimmad". I praktiken om den går fortare alltså.

Stöter du på fel polis så blir det dagsböter, tror det blir ca 1200 för en ungdom utan inkomst. Sedan dras körkortstillståndet in om du döms för olovlig körning. När man fyller 16 kan man söka efter körkortstillstånd, har man då ett körkortstillstånd så blir det indraget 4 månader från det datum man "straffas/döms". Har man inte tagit ut något körkortstillstånd, som t.ex. när man är under 15, så blir det istället en spärrtid på 6 månader. ( dom tider jag fått lära mig i alla fall, järnet som skrivit dem vill jag minnas... )

Och somsagt, din vårdnadshavare riskerar att få indraget körkort OM vårdnadshavaren äger mopeden, eller om du äger mopeden och vårdnadshavaren känner till "trimmet".

I princip så de blir.
Men det kan inte bli så att jag får ta körkortet 6månader senare utom bara att jag får övningsköra 6 månader senare?
Gilera SMT 07 säljes!: http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... ra-smt-07/

Vila i frid Derbimann1 (F)

Qui rogat, non errat -- "Den som frågar har inte fel"
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Ztraand skrev:
bensinskalle skrev:I teorin, om du rört minsta skruv på drivlinan kan den anses som "trimmad". I praktiken om den går fortare alltså.

Stöter du på fel polis så blir det dagsböter, tror det blir ca 1200 för en ungdom utan inkomst. Sedan dras körkortstillståndet in om du döms för olovlig körning. När man fyller 16 kan man söka efter körkortstillstånd, har man då ett körkortstillstånd så blir det indraget 4 månader från det datum man "straffas/döms". Har man inte tagit ut något körkortstillstånd, som t.ex. när man är under 15, så blir det istället en spärrtid på 6 månader. ( dom tider jag fått lära mig i alla fall, järnet som skrivit dem vill jag minnas... )

Och somsagt, din vårdnadshavare riskerar att få indraget körkort OM vårdnadshavaren äger mopeden, eller om du äger mopeden och vårdnadshavaren känner till "trimmet".

I princip så de blir.
Men det kan inte bli så att jag får ta körkortet 6månader senare utom bara att jag får övningsköra 6 månader senare?
Ja som jag lärt mig så börjar spärrtiden när du blir dömd, alltså om du blir tagen när du är 17,5 så får du lämpet när du fyller 18 i princip ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

kan hända saker som man inte vill. om man kör trimmat fast det inte låter mkt/högt och det inte stör andra och man kör lungt och fint så bryr dom sig inte direkt.

men som sagt. fel polis, fel tid, fel dag och det blir ett jävla liv tyvärr :/

själv kör jag aerox med ZX och vikter som knapt låter och min Senda ska ha originalgrejer fast ostrypt överallt och drevning. mer trim behöver man inte i stan ;)
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

Ztraand skrev:
bensinskalle skrev:I teorin, om du rört minsta skruv på drivlinan kan den anses som "trimmad". I praktiken om den går fortare alltså.

Stöter du på fel polis så blir det dagsböter, tror det blir ca 1200 för en ungdom utan inkomst. Sedan dras körkortstillståndet in om du döms för olovlig körning. När man fyller 16 kan man söka efter körkortstillstånd, har man då ett körkortstillstånd så blir det indraget 4 månader från det datum man "straffas/döms". Har man inte tagit ut något körkortstillstånd, som t.ex. när man är under 15, så blir det istället en spärrtid på 6 månader. ( dom tider jag fått lära mig i alla fall, järnet som skrivit dem vill jag minnas... )

Och somsagt, din vårdnadshavare riskerar att få indraget körkort OM vårdnadshavaren äger mopeden, eller om du äger mopeden och vårdnadshavaren känner till "trimmet".

I princip så de blir.
Men det kan inte bli så att jag får ta körkortet 6månader senare utom bara att jag får övningsköra 6 månader senare?
Du får varken ta kortet eller övnings-köra under spärrtiden ;) ~ 6månader nu för tiden
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

bensinskalle skrev:Och somsagt, din vårdnadshavare riskerar att få indraget körkort OM vårdnadshavaren äger mopeden, eller om du äger mopeden och vårdnadshavaren känner till "trimmet".
Det stämmer att det varit så men det är ändrat vårdnadshavaren åker dit även om han "påstår" att han inte visste om det :cry:
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

ajdå :?
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Låst