Porsche 911 RC-projekt 1/2

Här kan du lägga upp projekt på tex. lätt MC, fiddy eller hemmabygge. Inga frågor i detta forum!

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Porsche 911 RC-projekt 1/2

Inlägg av bensinskalle »

Clasén Racings Rallycross 911

OBS- projektet fortsätter på annat forum: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 199227&p=1

De flesta bilderna har försvunnit efter en förflyttning.......

Knappt innan jag och farsan hunnit avsluta det förra projektet köper han ett nytt objekt, någonting betydligt brunare att bita i.

Bild
2009-06-19. Dha car

Bild
Förra projektet

The story:

Farsan fick ett erbjudande att köpa en porsche 911 kaross för ca 10.000 svenska riksdaler. Bilen var importerad från England och använd som reservdelsbil. De mesta användbara är alltså bortplockat från bilen och det som återstår är kaross, några delar av upphängningen, en oanvändbar kabelhärva samt ROST ( alltid lika kul ).

Det är alltså en högerstyrd Porsche 911, -79:a dessutom tror jag.

Bild
Någonting i den här stilen ska bilen likna när den blir klar, fast ja tror den blir svart.

Planen är alltså att bilen ska bli en rallycrossvagn av standardklass. Standardklass innebär originalchassi, originalkaross och max 2100cc slagvolym på motorn. Efter rostlagning och vänsterstyrningskonvertering så ska bilen lämnas bort så att en firma får svetsa i en Toyota skyddsbur.

Projektstart 10 oktober

I början av oktober började farsan att riva ur all el och annat som fortfarande satt kvar på karossen.

Bild

Sedan började vi svetsa ihop en vagga att sätta upp bilen i så vi kommer åt att jobba på undersidan av bilen ordentligt. Han kapar och jag svetsar.

Bild

Bild

När vaggan var klar staplade farsan upp karossen på en jäkla massa träklossar och så monterade vi vaggan där karossen stod. Man kan väl säga att staplarna inte direkt var stabila så de var ganska spännande ett tag när bilen stod och svaja. Men tillslut lyckades vi få upp karossen i vaggan och släpade sedan ut packet från förvaringsplatsen.

Bild

Vaggan blev nästan perfekt, bara staget som går emellan de två ändarna som blev för kort, men de ordnar vi när de monteras bort nästa gång. Behövs en liten förstärkning också vid ”lagrena”, där de roterar kan man säga…

Aja farsan var iväg på ett event på Gelleråsen och lyckades ju då rasa växellådan på rsr:en, så vi fick plocka ur motorn och växellådan först innan vi tog in nästa projekt

Bild

Sen efter städning bar de iväg in i garaget för den blåa. Vi snurrade upp bilen och började rycka bort slangar och skit under bilen. Sedan skulle resterna av bakre upphängningen bort samt torrosionsstavarna, inte så enkelt som de låter. Torrosionsstavarna är de som fungerar som fjädrar och de sitter inne i karossen, fastrostade förstås. Fick ge på med hammare och avdragare innan de gav med sig. Tyvärr så satt ju länkarna kvar på båda sidorna och de lossnade inte från stavarna så ja fick kapa bort en bit av skärmen på ena sidan för att få bort stavarna.

Bild

Bild

Bild
Här sitter ena bakre torrosionsstaven. Var ett jävla slit att få ut.

Farsan gjorde rent undersidan med diesel inför kommande arbeten och lack. Han gjorde dessutom ett ryck och rensade bort allt lim o skit inne i kupén. De satt kvar en massa limrester från inredningen som måste bort.

Bild

Bild

Med rensad och ren undersida gjorde jag en väldigt upplyftande inspektion av kexet…

Bild

Bild

Bild

Bild

De absolut värsta är ju denhär tröskeln. Den är ju ordentligt rostskadad på 3 ställen. Blir till att byta nästan hela. Tröskeln på andra sidan är felfri, vi misstänker att den är bytt tidigare.

Bild

Ser kanske inte ut och vara så mycket, men de är en hel del småhål på undersidan av bilen också ^^

Farsan var iväg en dag och köpte en reservdelsbil, det blir alltså den fjärde 911:an på gården. Den var ju inte direkt frisk i karossen kan man säga. Däremot satt de lite fina upphängningsdelar, som kan komma till nytta, på den. Grundidén med bilen var att ta en del av karossen, den bit som skiljer en vänsterstyrd bil från en högerstyrd, men vi får se hur de blir med det. När bilen blivit plundrad ska ja kanske lappa ihop den och göra ett folkraceas av den.

Bild

Bild

Inte så värst mysig.

Dessutom har farsan fått tag på lite delar, bland annat en växellåda och koppling.

Bild
Den ena är från rsr:en

Bild

Kapitel KEX


Nu var det dags att ta itu med kexet, det segaste kapitlet i renoveringshistorien.

Jag tillverkade först en vagn att ställa ner karossen på, då det är lite svårt att komma åt vissa ställen när bilen hänger i vaggan. Vagnen funkade helt okej och det gick smidigt att hissa ner karossen från vaggan med en talja i taket.

Bild

Bild

Farsan drog ut bilen utanför garaget och blästrade ett par ställen på bilden där de var rost. Tanken var först att hela bilen skulle blästras hos firma men det fanns ingen plats någonstans så vi fick klara oss ändå.

Vi började först med ett fäste i fronten som rostskadats. De ska hålla en stötfångare. Lika rostskadat på båda sidorna var det dessutom, kul. Farsan slipar och kapar och jag bockar och svetsar, och så kommer de se ut genom hela projektet eftersom jag är ”svetsproffset”.

Bild

Bild

Plåten är elförzinkad så de blir vitt o fint när ja svetsar

Blir ganska fult när man svetsar, men de blir snyggt när man slipat bort överflödig svets och fått på lack. Dels så är karossplåten rostig på många ställen, dels väldigt tunn och så är de färg på många ställen, därför blir de så jäkla fult.

Bild
Vänster sida

Bild

Bild

Svetsade sen igen tanklockshålet, de kommer inte behövas ;)

Bild

Efter de lappade jag igen lite andra små rosthål i karossen

Bild

Bild
Slipat när ja tog fotot, så blir lagningen när den är klar ;)

Bild
Likadant här, färdigslipat



Nu började vi ta itu med den fina tröskeln och högra dörröppningen

Bild

Bild

Fick kapa bort en hel del kan man säga, till och med kanten in till kupén var skit så den rök också.

Bild

Bild

Kanten på plats. Tog lite tid att knacka till kanten. Var lite svårt med tanke på att jag bara har ett skruvstycke till hjälp när jag leker smed.

Bild

Bild

Blev inte så dumt

Bild

Bild

Bild

Knackade till den lilla inbuktningen också, de passade perfekt. Likaså här, det är inte helt lätt att knacka till plåten med bara ett skruvstycke och några hammare ^^

Var fler hål längre upp i samma dörröppning också som fick lappas igen.

Bild

Bild

Sen tog jag och slipade lite gammal svets för att få de snyggt.

Bild

Var ett litet hål i bakskärmen på höger sida också

Bild
Lappat, slipat och klart

Rallycrossbilar har inte lysen, så därför fick jag svetsa igen lykthålen baktill.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Blev ganska snyggt, blir snygga konturer efter lysena eftersom plåten är ”försänkt” in i karossen.

Nu blev de dags att hänga upp bilen igen för att komma åt all rost på undersidan samt på trösklarna. Innan vi monterade vaggan hjälptes jag o pappa åt att fixa till småfelen på vaggan. När de väl var klart fick vi upp bilen på ett par minuter, gick verkligen skitsmidigt och längden på staget blev perfekt.

Bild

Bild

Gick inte att snurra runt helt för staget tog i taket, men de blev bra ändå

Bild

De går värmeslangar genom trösklarna för att få varmluft till kupén, eftersom motorn ä luftkyld så finns det inget kylarvatten att ta värme från. Dessa trevliga slangar bestod typ av folie och en massa spännande ull, så de var bäst att rycka ur så mycket det gick för att det inte skulle börja brinna när jag svetsar ihop tröskeln.

Bild
Rosten hade gått en bra bit in i tröskeln.

Bild

Bild

Bild

Bild
Blir ganska bra med smog när jag svetsar, all jä**a färg börjar ju brinna, och de luktar riktigt fint.
Bild

Aja, nu saknas bara lite slipa på tröskeln så är den klar.

Sen fixade vi till fästena till krängningshämmaren bak. På ena sidan satt de kvar ett par fastrostade skruvar i fästet, så de var bara att kapa bort och sätta dit nya gängor. Passade även på att göra en liten förstärkning på fästet.

Bild

Svetsade sen igen hålen till värmeslangarna på båda sidorna, de är den plåtbiten till höger som täcker hålet. Fick även försöka svetsa lite i rosten till balken som håller stötdämparna, men de var bra mosigt där så de gick knappt att göra något.

Bild

Satte även dit ett par plåtar för att avlasta lite. Det är inuti denhär balken som stavarna sitter.

Bild

Karossen är ju roligt nog försedd med taklucka och den måste bort. Farsan rensade bort resterna av luckan och jag fick lappa igen hålet. Var inte så överdrivet lätt, plåten slår sig som fan hela tiden. Blir en del glasfiberspackel över sen för att få taket jämnt.

Bild

Bild

Originaltanken ska inte användas heller, så hålet efter den ska täppas igen istället. Ska istället dit en fuelcell som sitter inuti utrymmet.

Bild

Bild

Bild

Som ni ser så är de grundfärg på. Farsan har varit på alla svetsar och rostiga ställen med grundlack.

Bild

Bild

Efter grundfärgen sprutades de på stenskottsskydd och sedan var de dags att lacka undersidan av karossen, de blev svart ;)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Farsan kom på att de var plugghål eller något sådant i tröskeln på ena sidan så de fick jag svetsa igen.

Bild

Bild

Efter att lacken härdat ett par dagar så tog vi ner karossen på vagnen igen.

Bild

Bild




Kapitel Vänsterkonvertering


Bild

Japp, instumentpanelen sitter ju på fel sida, liksom ratten.

Bild
Norpar en äldre bild när bilen står på sidan. I mitten ser man en tunnel där rattsången ska gå, den måste ändras så den pekar åt andra hållet. Kollar man noga så ser man nog fästet till bromscylindern också, och den måste också flyttas till andra sidan. Första tanken var ju att ta hela rasket från den röda 911:an men vi kom fram till att de ska funka ändå för instrumentpanelen ska ändå bort helt.

Bild

Bild
Hoppsan, något saknas…

Torkararmaturen ska sitta där i mitten så det måste finnas lite plats för den.

Bild

Kapade bort ytterligare lite och lappade igen för att de skulle bli lite rakare och snyggare. Man kan även se tunneln där rattstången ska gå.

Bild

För att kunna fästa ratten så fick vi ta en del av panelen och svetsa fast Tack vare den blir det även tätt in mot ”bagaget” vid ratten. Det måste nämligen vara tätt mellan kupén och utrymmet där man har bensintank och batteri.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Blev helt okej, ganska stor skillnad mot innan:

Före:
Bild

Efter:
Bild

De blev riktigt stadigt även fast det bara består av plåt. De kommer gå ett rör i störtburen över ratten så den ska fästas i buren också för att bli 100% stabil.

Farsan fick tag på ett vänster spakställ som vi passade in också.

Bild
Behövde bara borras två hål så satt de på plats

Här ska bromscylindern sitta

Bild

Själva karossplåten är ruskigt mjuk just där cylindern sitter, så det måste göras en förstärkning för att den ska sitta fast ordentligt. Det får absolut inte svikta när man stampar på bromsen.

De ska först dit en plåt på ovansidan

Bild

Sen bockar jag till en ställning på undersidan som tar spjärn mot andra delar av karossen.

Bild
Mallen till ställningen

Bild
Här ska ställningen sitta. Farsan har gjort en bula i plåten också, de är för att vacuumklockan ska gå fritt från karossen.

Bild
Och här är förstärkningen på plats, blev stenhårt.

I själva ställningen svetsade jag fast fyra m8 bultar som går upp genom plåten som man skruvar fast bromscylindern i.

Efter lite svetsande blev de såhär:

Bild

Bild

Nu är det mesta slutsvetsat. Hela karossen är rostlagad, vänsterstyrningen är komplett osv. Nu väntar vi på att det ska komma nylonbussningar och så måste lite andra upphängningsdetaljer införskaffas, sen är det bara att hänga dit det och så rullar karossen.

Farsan har köpt en porschesnurra till bilen. Det är en 2,7 liters boxersexa med mekaniskt insprutningssystem. Tyvärr upptäckte vi att cylindrarna är av magnesium som är klenare än aluminium. Därför så är inte motorn riktigt optimal för trimning, och så är den ju 600cc för stor också. De kostar runt 150.000-200.000 att bygga om till 2-liters motor och de är lite saftigt. Men vi sätter förmodligen i motorn så går det att köra träning med den åtminstone. Sen får vi se vad det blir för snurra sen.


Update 1 februari 2010

Hänt lite saker nu, vänsterkonverteringen av bilen är klar :P

Bild
Så här blev de tillslut med bromscylindern

Bild

Blev riktigt fint inne i kupén när allt kommit på plats. Helt tätt i princip förutom några hål. Sen la farsan på en runda med karosserikitt på svetsar, hörn och sånt där de inte var tätt eller såg mindre fint ut

Sen på med grundfärg

Bild

Bild

Bild

Spacklat på taket, trösklarna och alla andra ställen där det behövs.

Bild
Bara första rundan med spackel än så länge

Bild

Bild

Och sen grundfärg på de färdigspacklade ställena.

Bild

Bild

Bild

Testade att montera lite delar

Bild

Bild

Blir najs med ratten ;)

Dags att runda av kapitlet lite... Iaf vänsterkonverteringen är i princip klar nu, allt svetsa i panelen är klart och grundfärgen är på.


Kapitel chassi

Detta kapitel börjar med att ett gosigt paket anländer

Bild
Racingkat

Bild
Fuelcell

Bild
Teflonbussningar, samtliga bussningar i chassit ska bytas till dessa för att de ska bli stenhårt ;)

Kom även lite fräscha bärarmar och annat godis som behövs för att montera ihop chassit.

Bild

Fjäderbenen och spindlarna flyttar vi över från rsr:en, den ska få nya istället. Spindlarna är nån nyproducerad variant av originalspindlarna med bilsteindämpare i.

Bild

Bild

Här är en hög med nav eller va man ska kalla dom... Dom som kommer från rsr:en är svarvade för att nya bromsskivor ska passa, men rallycrossvagnen måste ha originalbromsar enligt reglementet. Så därför ska "naven" bytas.

Bild

Monterade ihop framvagnen med alla delar. Var lite skit med att få dit bussningarna för att dom har 0 passform, men de gick tillslut.

Bild

Bild

Bild

passade perfekt med oken, skivorna osv även fast spindlarna inte är original.

Bild

Far min har varit igång och jobbat med blästern. Alla delar till upphängningen i bakvagnen har blivit blästrade, rengjorda, lackade osv. blir som nytt.

Bild

Bild

Bild

teflonbussningar bak också förstås, alla bussningar ska bytas somsagt;)

Bild

Bild

Bild

Här ska staven in, den ska in en bra bit i hålet :lol: Då vet ni vad man har hålen i skärmarna för ;)

Bild

Gick ganska segt att få in grejerna bak också för passformen på bussningarna var lika taskig här också. Men de gick tillslut.

Bild

Bild

Bild

Fina fräscha bilsteindämpare på bak också som även dessa kommer från rsr:en, den får nya där med.

Bild

Till helgen som kommer måste bilen stå på egna hjul, för i veckan efter de ska den iväg till firma för att certifierad Toyotabur ska svetsas in.


Allt för denhär gången

** Kommentera **
Senast redigerad av bensinskalle den 8 januari 2011, 18:12, redigerad totalt 2 gång.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Kindvall
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 383
Blev medlem: 2 juli 2009, 20:13
Ort: Ronneby,Blekinge

Inlägg av Kindvall »

Blir nog bra det här, ska följas :wink:
Smooth as a butterfly, sting like a bee
Användarens profilbild
antonjansson_
Svårstartad skrothög
Inlägg: 307
Blev medlem: 1 februari 2009, 19:36
Ort: vasa

Inlägg av antonjansson_ »

Snygg:D
Polisen och bromsen är fartens hinder !
Användarens profilbild
YamahaPojken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 437
Blev medlem: 10 april 2009, 21:11

Inlägg av YamahaPojken »

snygg, ska följas ;) hoppas den blir lika snygg som rsr:en :wink:
Användarens profilbild
mullet
Svårstartad skrothög
Inlägg: 191
Blev medlem: 11 april 2008, 15:23
Ort: skara

Inlägg av mullet »

grymt!
Användarens profilbild
-TeddaN-
King of the street
Inlägg: 2631
Blev medlem: 21 juni 2009, 23:17
Ort: Lysekil-0523!

Inlägg av -TeddaN- »

ska bli spännande att följa!
Sen måste jag säga att dina svetsningar ser bra ut! :wink:
Nur das beste is gut genug!
Bmw, finns inget bättre !
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

update :P
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

Nice :):)
Användarens profilbild
Pulliboy
Svårstartad skrothög
Inlägg: 296
Blev medlem: 18 februari 2008, 20:09
Ort: Skärv.. så långt ut i skiten man kan åka =)

Inlägg av Pulliboy »

Ser grymt kul ut!! ;)
önskar er lycka till, men vet att ni kommer klara det galant till slut :D
Behöver ni hjälp, eller bara vill snacka om moppar eller annat skoj, så är det bara att adda: Adde_pauli@hotmail.com =)
Användarens profilbild
TK_DRAC
Gasres
Inlägg: 1356
Blev medlem: 30 september 2007, 18:13
Ort: Älmhult

Inlägg av TK_DRAC »

anorlunda men nice, blev rätt mkt svets på den bilen :)
Användarens profilbild
FläsketBrinner
Elmoped
Inlägg: 118
Blev medlem: 6 januari 2010, 12:36
Ort: ekshärad

Inlägg av FläsketBrinner »

lycka till :D
A clean house is a sign of a wasted life

Go Green!
Användarens profilbild
TK_DRAC
Gasres
Inlägg: 1356
Blev medlem: 30 september 2007, 18:13
Ort: Älmhult

Inlägg av TK_DRAC »

när kommer nya uppdates? :O
Användarens profilbild
Aerox_Isse
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 20 november 2009, 23:59

Inlägg av Aerox_Isse »

nice nice. Du är kung på att svetsa
Det är inte olagligt med trimm, bara om polisen vet
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Kommer nog updates snart, har inte hänt mer än att chassit är monterat och bur är isvetsad, sen har projektet fått stå under vår och sommar p.g.a. andra projekt. Men de kommer nog igång snart igen ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Ztraand
Kinaraket
Inlägg: 893
Blev medlem: 5 juli 2010, 00:49

Inlägg av Ztraand »

gick knappt att se några bilder? tror ja såg 2 lr 3 ?:O
Gilera SMT 07 säljes!: http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... ra-smt-07/

Vila i frid Derbimann1 (F)

Qui rogat, non errat -- "Den som frågar har inte fel"
Användarens profilbild
YamahaPojken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 437
Blev medlem: 10 april 2009, 21:11

Inlägg av YamahaPojken »

Ztraand skrev:gick knappt att se några bilder? tror ja såg 2 lr 3 ?:O
+1
Derbi_senda93 skrev: Bara så du vet så åker kolven upp och ner även om du har växel i och frikopplar. Spelar ingen roll om motorn är igång eller inte heller.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Vissa av bilderna har blivit flyttade, vill ni kolla projektet kika in här istället:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=199227
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Skriv svar