Clasén Racings Rallycross 911
OBS- projektet fortsätter på annat forum: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 199227&p=1
De flesta bilderna har försvunnit efter en förflyttning.......
Knappt innan jag och farsan hunnit avsluta
det förra projektet köper han ett nytt objekt, någonting betydligt brunare att bita i.
2009-06-19. Dha car
Förra projektet
The story:
Farsan fick ett erbjudande att köpa en porsche 911 kaross för ca 10.000 svenska riksdaler. Bilen var importerad från England och använd som reservdelsbil. De mesta användbara är alltså bortplockat från bilen och det som återstår är kaross, några delar av upphängningen, en oanvändbar kabelhärva samt ROST ( alltid lika kul ).
Det är alltså en högerstyrd Porsche 911, -79:a dessutom tror jag.
Någonting i den här stilen ska bilen likna när den blir klar, fast ja tror den blir svart.
Planen är alltså att bilen ska bli en rallycrossvagn av standardklass. Standardklass innebär originalchassi, originalkaross och max 2100cc slagvolym på motorn. Efter rostlagning och vänsterstyrningskonvertering så ska bilen lämnas bort så att en firma får svetsa i en Toyota skyddsbur.
Projektstart 10 oktober
I början av oktober började farsan att riva ur all el och annat som fortfarande satt kvar på karossen.
Sedan började vi svetsa ihop en vagga att sätta upp bilen i så vi kommer åt att jobba på undersidan av bilen ordentligt. Han kapar och jag svetsar.
När vaggan var klar staplade farsan upp karossen på en jäkla massa träklossar och så monterade vi vaggan där karossen stod. Man kan väl säga att staplarna inte direkt var stabila så de var ganska spännande ett tag när bilen stod och svaja. Men tillslut lyckades vi få upp karossen i vaggan och släpade sedan ut packet från förvaringsplatsen.
Vaggan blev nästan perfekt, bara staget som går emellan de två ändarna som blev för kort, men de ordnar vi när de monteras bort nästa gång. Behövs en liten förstärkning också vid ”lagrena”, där de roterar kan man säga…
Aja farsan var iväg på ett event på Gelleråsen och lyckades ju då rasa växellådan på rsr:en, så vi fick plocka ur motorn och växellådan först innan vi tog in nästa projekt
Sen efter städning bar de iväg in i garaget för den blåa. Vi snurrade upp bilen och började rycka bort slangar och skit under bilen. Sedan skulle resterna av bakre upphängningen bort samt torrosionsstavarna, inte så enkelt som de låter. Torrosionsstavarna är de som fungerar som fjädrar och de sitter inne i karossen, fastrostade förstås. Fick ge på med hammare och avdragare innan de gav med sig. Tyvärr så satt ju länkarna kvar på båda sidorna och de lossnade inte från stavarna så ja fick kapa bort en bit av skärmen på ena sidan för att få bort stavarna.
Här sitter ena bakre torrosionsstaven. Var ett jävla slit att få ut.
Farsan gjorde rent undersidan med diesel inför kommande arbeten och lack. Han gjorde dessutom ett ryck och rensade bort allt lim o skit inne i kupén. De satt kvar en massa limrester från inredningen som måste bort.
Med rensad och ren undersida gjorde jag en väldigt upplyftande inspektion av kexet…
De absolut värsta är ju denhär tröskeln. Den är ju ordentligt rostskadad på 3 ställen. Blir till att byta nästan hela. Tröskeln på andra sidan är felfri, vi misstänker att den är bytt tidigare.
Ser kanske inte ut och vara så mycket, men de är en hel del småhål på undersidan av bilen också ^^
Farsan var iväg en dag och köpte en reservdelsbil, det blir alltså den fjärde 911:an på gården. Den var ju inte direkt frisk i karossen kan man säga. Däremot satt de lite fina upphängningsdelar, som kan komma till nytta, på den. Grundidén med bilen var att ta en del av karossen, den bit som skiljer en vänsterstyrd bil från en högerstyrd, men vi får se hur de blir med det. När bilen blivit plundrad ska ja kanske lappa ihop den och göra ett folkraceas av den.
Inte så värst mysig.
Dessutom har farsan fått tag på lite delar, bland annat en växellåda och koppling.
Den ena är från rsr:en
Kapitel KEX
Nu var det dags att ta itu med kexet, det segaste kapitlet i renoveringshistorien.
Jag tillverkade först en vagn att ställa ner karossen på, då det är lite svårt att komma åt vissa ställen när bilen hänger i vaggan. Vagnen funkade helt okej och det gick smidigt att hissa ner karossen från vaggan med en talja i taket.
Farsan drog ut bilen utanför garaget och blästrade ett par ställen på bilden där de var rost. Tanken var först att hela bilen skulle blästras hos firma men det fanns ingen plats någonstans så vi fick klara oss ändå.
Vi började först med ett fäste i fronten som rostskadats. De ska hålla en stötfångare. Lika rostskadat på båda sidorna var det dessutom, kul. Farsan slipar och kapar och jag bockar och svetsar, och så kommer de se ut genom hela projektet eftersom jag är ”svetsproffset”.
Plåten är elförzinkad så de blir vitt o fint när ja svetsar
Blir ganska fult när man svetsar, men de blir snyggt när man slipat bort överflödig svets och fått på lack. Dels så är karossplåten rostig på många ställen, dels väldigt tunn och så är de färg på många ställen, därför blir de så jäkla fult.
Vänster sida
Svetsade sen igen tanklockshålet, de kommer inte behövas
Efter de lappade jag igen lite andra små rosthål i karossen
Slipat när ja tog fotot, så blir lagningen när den är klar
Likadant här, färdigslipat
Nu började vi ta itu med den fina tröskeln och högra dörröppningen
Fick kapa bort en hel del kan man säga, till och med kanten in till kupén var skit så den rök också.
Kanten på plats. Tog lite tid att knacka till kanten. Var lite svårt med tanke på att jag bara har ett skruvstycke till hjälp när jag leker smed.
Blev inte så dumt
Knackade till den lilla inbuktningen också, de passade perfekt. Likaså här, det är inte helt lätt att knacka till plåten med bara ett skruvstycke och några hammare ^^
Var fler hål längre upp i samma dörröppning också som fick lappas igen.
Sen tog jag och slipade lite gammal svets för att få de snyggt.
Var ett litet hål i bakskärmen på höger sida också
Lappat, slipat och klart
Rallycrossbilar har inte lysen, så därför fick jag svetsa igen lykthålen baktill.
Blev ganska snyggt, blir snygga konturer efter lysena eftersom plåten är ”försänkt” in i karossen.
Nu blev de dags att hänga upp bilen igen för att komma åt all rost på undersidan samt på trösklarna. Innan vi monterade vaggan hjälptes jag o pappa åt att fixa till småfelen på vaggan. När de väl var klart fick vi upp bilen på ett par minuter, gick verkligen skitsmidigt och längden på staget blev perfekt.
Gick inte att snurra runt helt för staget tog i taket, men de blev bra ändå
De går värmeslangar genom trösklarna för att få varmluft till kupén, eftersom motorn ä luftkyld så finns det inget kylarvatten att ta värme från. Dessa trevliga slangar bestod typ av folie och en massa spännande ull, så de var bäst att rycka ur så mycket det gick för att det inte skulle börja brinna när jag svetsar ihop tröskeln.
Rosten hade gått en bra bit in i tröskeln.
Blir ganska bra med smog när jag svetsar, all jä**a färg börjar ju brinna, och de luktar riktigt fint.
Aja, nu saknas bara lite slipa på tröskeln så är den klar.
Sen fixade vi till fästena till krängningshämmaren bak. På ena sidan satt de kvar ett par fastrostade skruvar i fästet, så de var bara att kapa bort och sätta dit nya gängor. Passade även på att göra en liten förstärkning på fästet.
Svetsade sen igen hålen till värmeslangarna på båda sidorna, de är den plåtbiten till höger som täcker hålet. Fick även försöka svetsa lite i rosten till balken som håller stötdämparna, men de var bra mosigt där så de gick knappt att göra något.
Satte även dit ett par plåtar för att avlasta lite. Det är inuti denhär balken som stavarna sitter.
Karossen är ju roligt nog försedd med taklucka och den måste bort. Farsan rensade bort resterna av luckan och jag fick lappa igen hålet. Var inte så överdrivet lätt, plåten slår sig som fan hela tiden. Blir en del glasfiberspackel över sen för att få taket jämnt.
Originaltanken ska inte användas heller, så hålet efter den ska täppas igen istället. Ska istället dit en fuelcell som sitter inuti utrymmet.
Som ni ser så är de grundfärg på. Farsan har varit på alla svetsar och rostiga ställen med grundlack.
Efter grundfärgen sprutades de på stenskottsskydd och sedan var de dags att lacka undersidan av karossen, de blev svart
Farsan kom på att de var plugghål eller något sådant i tröskeln på ena sidan så de fick jag svetsa igen.
Efter att lacken härdat ett par dagar så tog vi ner karossen på vagnen igen.
Kapitel Vänsterkonvertering
Japp, instumentpanelen sitter ju på fel sida, liksom ratten.
Norpar en äldre bild när bilen står på sidan. I mitten ser man en tunnel där rattsången ska gå, den måste ändras så den pekar åt andra hållet. Kollar man noga så ser man nog fästet till bromscylindern också, och den måste också flyttas till andra sidan. Första tanken var ju att ta hela rasket från den röda 911:an men vi kom fram till att de ska funka ändå för instrumentpanelen ska ändå bort helt.
Hoppsan, något saknas…
Torkararmaturen ska sitta där i mitten så det måste finnas lite plats för den.
Kapade bort ytterligare lite och lappade igen för att de skulle bli lite rakare och snyggare. Man kan även se tunneln där rattstången ska gå.
För att kunna fästa ratten så fick vi ta en del av panelen och svetsa fast Tack vare den blir det även tätt in mot ”bagaget” vid ratten. Det måste nämligen vara tätt mellan kupén och utrymmet där man har bensintank och batteri.
Blev helt okej, ganska stor skillnad mot innan:
Före:
Efter:
De blev riktigt stadigt även fast det bara består av plåt. De kommer gå ett rör i störtburen över ratten så den ska fästas i buren också för att bli 100% stabil.
Farsan fick tag på ett vänster spakställ som vi passade in också.
Behövde bara borras två hål så satt de på plats
Här ska bromscylindern sitta
Själva karossplåten är ruskigt mjuk just där cylindern sitter, så det måste göras en förstärkning för att den ska sitta fast ordentligt. Det får absolut inte svikta när man stampar på bromsen.
De ska först dit en plåt på ovansidan
Sen bockar jag till en ställning på undersidan som tar spjärn mot andra delar av karossen.
Mallen till ställningen
Här ska ställningen sitta. Farsan har gjort en bula i plåten också, de är för att vacuumklockan ska gå fritt från karossen.
Och här är förstärkningen på plats, blev stenhårt.
I själva ställningen svetsade jag fast fyra m8 bultar som går upp genom plåten som man skruvar fast bromscylindern i.
Efter lite svetsande blev de såhär:
Nu är det mesta slutsvetsat. Hela karossen är rostlagad, vänsterstyrningen är komplett osv. Nu väntar vi på att det ska komma nylonbussningar och så måste lite andra upphängningsdetaljer införskaffas, sen är det bara att hänga dit det och så rullar karossen.
Farsan har köpt en porschesnurra till bilen. Det är en 2,7 liters boxersexa med mekaniskt insprutningssystem. Tyvärr upptäckte vi att cylindrarna är av magnesium som är klenare än aluminium. Därför så är inte motorn riktigt optimal för trimning, och så är den ju 600cc för stor också. De kostar runt 150.000-200.000 att bygga om till 2-liters motor och de är lite saftigt. Men vi sätter förmodligen i motorn så går det att köra träning med den åtminstone. Sen får vi se vad det blir för snurra sen.
Update 1 februari 2010
Hänt lite saker nu, vänsterkonverteringen av bilen är klar
Så här blev de tillslut med bromscylindern
Blev riktigt fint inne i kupén när allt kommit på plats. Helt tätt i princip förutom några hål. Sen la farsan på en runda med karosserikitt på svetsar, hörn och sånt där de inte var tätt eller såg mindre fint ut
Sen på med grundfärg
Spacklat på taket, trösklarna och alla andra ställen där det behövs.
Bara första rundan med spackel än så länge
Och sen grundfärg på de färdigspacklade ställena.
Testade att montera lite delar
Blir najs med ratten
Dags att runda av kapitlet lite... Iaf vänsterkonverteringen är i princip klar nu, allt svetsa i panelen är klart och grundfärgen är på.
Kapitel chassi
Detta kapitel börjar med att ett gosigt paket anländer
Racingkat
Fuelcell
Teflonbussningar, samtliga bussningar i chassit ska bytas till dessa för att de ska bli stenhårt
Kom även lite fräscha bärarmar och annat godis som behövs för att montera ihop chassit.
Fjäderbenen och spindlarna flyttar vi över från rsr:en, den ska få nya istället. Spindlarna är nån nyproducerad variant av originalspindlarna med bilsteindämpare i.
Här är en hög med nav eller va man ska kalla dom... Dom som kommer från rsr:en är svarvade för att nya bromsskivor ska passa, men rallycrossvagnen måste ha originalbromsar enligt reglementet. Så därför ska "naven" bytas.
Monterade ihop framvagnen med alla delar. Var lite skit med att få dit bussningarna för att dom har 0 passform, men de gick tillslut.
passade perfekt med oken, skivorna osv även fast spindlarna inte är original.
Far min har varit igång och jobbat med blästern. Alla delar till upphängningen i bakvagnen har blivit blästrade, rengjorda, lackade osv. blir som nytt.
teflonbussningar bak också förstås, alla bussningar ska bytas somsagt;)
Här ska staven in, den ska in en bra bit i hålet
Då vet ni vad man har hålen i skärmarna för
Gick ganska segt att få in grejerna bak också för passformen på bussningarna var lika taskig här också. Men de gick tillslut.
Fina fräscha bilsteindämpare på bak också som även dessa kommer från rsr:en, den får nya där med.
Till helgen som kommer måste bilen stå på egna hjul, för i veckan efter de ska den iväg till firma för att certifierad Toyotabur ska svetsas in.
Allt för denhär gången
** Kommentera **