Räkna ut kubik m, dm, L

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

toxicstone
Kinaraket
Inlägg: 887
Blev medlem: 4 augusti 2010, 11:03
Ort: staffanstorp

Räkna ut kubik m, dm, L

Inlägg av toxicstone »

Jag vill lära mig räkna kubik, letade på nätet men hittade ingen bra sida, många skrev olika.

Vet någon 100 hur man räknar och orkar skriva det så en okunnig förstår :P

ev någon bra sida som man kan lära sig olika saker

wiki gav mig bara att 1 kubik är 1m djup 1m bredd, 1m hög

det kan vara enkelt för alla är 1 så blir det 1 kubikmeter, men om man nu har 1.75, 0,74 , 2,03 t ex hur räknar man då ut det?

någon sa om pi osv

En vanligare enhet i vardagliga sammanhang är liter. 1 liter = 1/1000-dels kubikmeter = 1 kubikdecimeter (1 dm³), det vill säga den volym som ryms i en kub med sidlängden 1 decimeter.

vad menads då med sidlängden? och om jag har 1 liter, vet inte riktigt om dem syftar som på 1 liter i en förpackning eller i en vattenballong då dem inte har samma form, osv.
behöver lära mig då jag tänkt söka jobb som skumgummisnickare:P och behöver kunna det i huvudet :O

Och är det så att kubikdecimeter använder man för att räkna ut Liter? eller dl , och kubikcentimeter samt meter är då allt annat.

Hjälp uppskattas.
Rubrik: hej

om jag köper relä funkar väl inte blinkersen fram för do är ju inte dioder sedan om jag köper motstånd vafan gör det för skillnad ? dom lyser väl bar amindre då eller ?
Pontooz
Svårstartad skrothög
Inlägg: 225
Blev medlem: 2 juni 2010, 16:19

Inlägg av Pontooz »

Det du vill lära dig är hur man beräknar Volym.

http://webbmatte.se/display_page.php?id ... 1811712868

Där kan du lära dig det.
RacingTobbe
Gasres
Inlägg: 1405
Blev medlem: 16 juli 2009, 22:39
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Räkna ut kubik m, dm, L

Inlägg av RacingTobbe »

toxicstone skrev:Jag vill lära mig räkna kubik, letade på nätet men hittade ingen bra sida, många skrev olika.

Vet någon 100 hur man räknar och orkar skriva det så en okunnig förstår :P

ev någon bra sida som man kan lära sig olika saker

wiki gav mig bara att 1 kubik är 1m djup 1m bredd, 1m hög

det kan vara enkelt för alla är 1 så blir det 1 kubikmeter, men om man nu har 1.75, 0,74 , 2,03 t ex hur räknar man då ut det?

någon sa om pi osv

En vanligare enhet i vardagliga sammanhang är liter. 1 liter = 1/1000-dels kubikmeter = 1 kubikdecimeter (1 dm³), det vill säga den volym som ryms i en kub med sidlängden 1 decimeter.

vad menads då med sidlängden? och om jag har 1 liter, vet inte riktigt om dem syftar som på 1 liter i en förpackning eller i en vattenballong då dem inte har samma form, osv.
behöver lära mig då jag tänkt söka jobb som skumgummisnickare:P och behöver kunna det i huvudet :O

Och är det så att kubikdecimeter använder man för att räkna ut Liter? eller dl , och kubikcentimeter samt meter är då allt annat.

Hjälp uppskattas.
haha, håller faktiskt på med det på matten nu :D

Men om man ska räkna ut kubik så tar man typ Om man tar en vanlig KUB (låda). Sen räknar du ut: bredden (sidans längd) x bas (framsidans längd) x höjden. Om vi säger att basen är 10cm,bredden är 10cm och höjden är 10cm. Då räknar man såhär: 10x10x10=1000. Så svaret blir 1000 cm3.

Men vi har precis börjat och jag är den som inte lyssnar på lektionen så ofta (a) så jag vet inte om jag sa allt rätt :P haha. Rätta mig om jag har fel :)
*-*-*-* Never Drive Faster Than Your Angel Can Fly *-*-*-*
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Användarens profilbild
jan-ee
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 522
Blev medlem: 6 juni 2009, 14:24
Ort: Övertorneå

Inlägg av jan-ee »

bredden x höjden x längden = volymen

är det en fyrkant eller cylinder du ska räkna ut?
Riejudrac_
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 17 juni 2010, 12:16
Ort: Vindeln
Kontakt:

Inlägg av Riejudrac_ »

jan-ee skrev:bredden x höjden x längden = volymen

är det en fyrkant eller cylinder du ska räkna ut?

Cylinder räknar man så här iaf!
Basyta:
Ex. 3,14 x 5 x 5 = 78,5cm2
Volym:

78,5 x (höjden på cylindern) = volym
Bild
Användarens profilbild
Sockan
Kinaraket
Inlägg: 1011
Blev medlem: 4 augusti 2010, 14:53

Inlägg av Sockan »

höjd x bas x längd = volym

cylinder:

3,14 x radie x radie (halva diametern) så får man hur stor hela plattan underst är.. alltså som att ta bredden x djupet. :)
Sen är det väl basen x höjden. :)

(Alltså, säg att cylindern är 30cm rakt över, då är radien 15 cm. då blri det 3,14 x 15 x 15 = 706,5 . sen 706.5 x höjd? ELler har jag gjort fel? Var ett tag sen man höll på med geometri och area.. :roll:
EFESIERBREVET, KAPITEL 5, VERS 24:
”Och liksom kyrkan underordnar sig Kristus, så skall också kvinnorna i allt underordna sig sina män”




http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=22494 Kolla in mitt projekt!


Är du som mig och gillar sol och värme? Kör då mera bil och främja den globala uppvärmningen.
Användarens profilbild
jan-ee
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 522
Blev medlem: 6 juni 2009, 14:24
Ort: Övertorneå

Inlägg av jan-ee »

Sockan skrev:höjd x bas x längd = volym

cylinder:

3,14 x radie x radie (halva diametern) så får man hur stor hela plattan underst är.. alltså som att ta bredden x djupet. :)
Sen är det väl basen x höjden. :)

(Alltså, säg att cylindern är 30cm rakt över, då är radien 15 cm. då blri det 3,14 x 15 x 15 = 706,5 . sen 706.5 x höjd? ELler har jag gjort fel? Var ett tag sen man höll på med geometri och area.. :roll:
låter rätt :D tänkte kolla upp det på matte skivan men hittade inte den i bastun iallafall :D
toxicstone
Kinaraket
Inlägg: 887
Blev medlem: 4 augusti 2010, 11:03
Ort: staffanstorp

Inlägg av toxicstone »

jan-ee skrev:bredden x höjden x längden = volymen

är det en fyrkant eller cylinder du ska räkna ut?
just nu vet jag inte exakt, skumgummisnickare:P man håller på med skumgummi så det är väll allt ifrån kubform till klotform

men att lära sig i cylinder är inte fel, ska ta och försöka räkna ut själv och återkommer :) tackar för allas hjälp
Rubrik: hej

om jag köper relä funkar väl inte blinkersen fram för do är ju inte dioder sedan om jag köper motstånd vafan gör det för skillnad ? dom lyser väl bar amindre då eller ?
Skriv svar