Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo
Dang, det missa jag. Jag kollade innan om jag hittade ngn som hade skrivit det, men hittade ingenPontooz skrev:Det är ju precis det här hasSsSsSsSsSSssSe har skrivit i sin guide som även publicerats på förstasidan!
http://www.twostrokerider.se/artiklar/1682
Det är bättre att provköra moppen istället för att torrvarva. För med friktion, luftmotstånd och extravikten på moppen kommer den möjligtvis gå långsammare och inte orka varva ur, dvs använda hela variatorn fullt ut.
Det var ingen dum ide att ha med en film!Jetforce_Dahlin skrev:Dang, det missa jag. Jag kollade innan om jag hittade ngn som hade skrivit det, men hittade ingenPontooz skrev:Det är ju precis det här hasSsSsSsSsSSssSe har skrivit i sin guide som även publicerats på förstasidan!
http://www.twostrokerider.se/artiklar/1682
Det är bättre att provköra moppen istället för att torrvarva. För med friktion, luftmotstånd och extravikten på moppen kommer den möjligtvis gå långsammare och inte orka varva ur, dvs använda hela variatorn fullt ut.
Jag vet att man ska köra. Men filmen var bara för att folk skulle förstå grejen med hur remen rör sig
En bra idé att kompletera din guideHasSse666 skrev:Det var ingen dum ide att ha med en film!Jetforce_Dahlin skrev:Dang, det missa jag. Jag kollade innan om jag hittade ngn som hade skrivit det, men hittade ingenPontooz skrev:Det är ju precis det här hasSsSsSsSsSSssSe har skrivit i sin guide som även publicerats på förstasidan!
http://www.twostrokerider.se/artiklar/1682
Det är bättre att provköra moppen istället för att torrvarva. För med friktion, luftmotstånd och extravikten på moppen kommer den möjligtvis gå långsammare och inte orka varva ur, dvs använda hela variatorn fullt ut.
Jag vet att man ska köra. Men filmen var bara för att folk skulle förstå grejen med hur remen rör sig
Bara för att folk ska förstå hur remmen rör sig på variatorn
Jag komme nog att komplettera min guide
När du gasar så åker variatorn isär, och dem är ju inte spikrak utan lutar lite. Om du förstår hur jag menar. Så när den öppnas mer och mer när du gasar, så glider remmen upp, och blir som ett större framdrevsvantessonn skrev:hur kan remmen förflyttas upp så? (vad händer)
okej, tack så mycketJetforce_Dahlin skrev:När du gasar så åker variatorn isär, och dem är ju inte spikrak utan lutar lite. Om du förstår hur jag menar. Så när den öppnas mer och mer när du gasar, så glider remmen upp, och blir som ett större framdrevsvantessonn skrev:hur kan remmen förflyttas upp så? (vad händer)
Så fungerar det
Förstod du?
Den förklaringen gäller nog mer kopplingen då den åker isär så att remmen kan glida ner o öka växelnJetforce_Dahlin skrev:När du gasar så åker variatorn isär, och dem är ju inte spikrak utan lutar lite. Om du förstår hur jag menar. Så när den öppnas mer och mer när du gasar, så glider remmen upp, och blir som ett större framdrevsvantessonn skrev:hur kan remmen förflyttas upp så? (vad händer)
Så fungerar det
Förstod du?
the_speed skrev:Nej, variatorn åker isär och kopplingen ihopJetforce_Dahlin skrev:När du gasar så åker variatorn isär, och dem är ju inte spikrak utan lutar lite. Om du förstår hur jag menar. Så när den öppnas mer och mer när du gasar, så glider remmen upp, och blir som ett större framdrevsvantessonn skrev:hur kan remmen förflyttas upp så? (vad händer)
Så fungerar det
Förstod du?
Den förklaringen gäller nog mer kopplingen då den åker isär så att remmen kan glida ner o öka växeln
Variatorn åker ihop o pressar därför upp remmen längre ut på variatorn
Tror du missade lite med postningen därJetforce_Dahlin skrev:the_speed skrev:Nej, variatorn åker isär och kopplingen ihopJetforce_Dahlin skrev: När du gasar så åker variatorn isär, och dem är ju inte spikrak utan lutar lite. Om du förstår hur jag menar. Så när den öppnas mer och mer när du gasar, så glider remmen upp, och blir som ett större framdrev
Så fungerar det
Förstod du?
Den förklaringen gäller nog mer kopplingen då den åker isär så att remmen kan glida ner o öka växeln
Variatorn åker ihop o pressar därför upp remmen längre ut på variatorn
Haha, jag skjutsade precis hem min flickvän. Och när jag var på väg mot min dörr in till huset kom jag och tänka på din post. Och kom på att både primär-variatorn (Delen med vikterna) och sekundär-variator (delen med fjädrar) (Lr koppling) åker isärthe_speed skrev:Tror du missade lite med postningen därJetforce_Dahlin skrev:the_speed skrev: Nej, variatorn åker isär och kopplingen ihop
Den förklaringen gäller nog mer kopplingen då den åker isär så att remmen kan glida ner o öka växeln
Variatorn åker ihop o pressar därför upp remmen längre ut på variatorn
Ena variator delen särar på sig (den med vikterna) dock så hamnar remskivorna närmare varandra för att trycka ut remmen längre ut, och rem skivorna på kopplingen åker isär för att remmen ska få plats längre ner/in mellan dom
Det var ett bra tipps bara. Visste inte vart jag skulle lägga det så det hamnade här. Forumet är liksom till för att hjälpa folk oavsett om man är proffs lr kan en del. Lr hur?fiddy_250 skrev:haha:p så du kan så mycket om variator så du gör en guide:p