Använder du hela din variator-kapasitet?

Här publicerar/diskuterar ni guider som är gjorda för alla sorters fordon.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Inlägg: 1596
Blev medlem: 6 maj 2010, 20:21
Ort: Bangkok
Kontakt:

Använder du hela din variator-kapasitet?

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

Tjena ;) Om du inte är säker på om din rem går ända ut på din variator (max kapasitet för variatorn) om ni förstår. Ta en tusch-penna lr liknande och rita en rak linje från mitten av remskivan (tror jag det heter) till kanten. Dra sedan på full gas. Om du har lite färg kvar längst ut så kan du ta lite tyngre vikter för lite extra fart. För då går remmen längre ut på variator, och det blir som ett större framdrev (om man jämför med en cykel), så det går fortare... Om motorn orkar. Därför kan du få lite högre topphastighet om du byter variator till en med större diameter än den du har nu. För då blir ju "framdrevet" ännu större. Komentera om jag har glömt ngt :P

Film om ni inte förstod hur remmen förflyttar sig :P


Lycka till

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=lu2Fu1Q2lIQ[/youtube]
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Pontooz
Svårstartad skrothög
Inlägg: 225
Blev medlem: 2 juni 2010, 16:19

Inlägg av Pontooz »

Det är ju precis det här hasSsSsSsSsSSssSe har skrivit i sin guide som även publicerats på förstasidan!
http://www.twostrokerider.se/artiklar/1682

Det är bättre att provköra moppen istället för att torrvarva. För med friktion, luftmotstånd och extravikten på moppen kommer den möjligtvis gå långsammare och inte orka varva ur, dvs använda hela variatorn fullt ut.
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Inlägg: 1596
Blev medlem: 6 maj 2010, 20:21
Ort: Bangkok
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

Pontooz skrev:Det är ju precis det här hasSsSsSsSsSSssSe har skrivit i sin guide som även publicerats på förstasidan!
http://www.twostrokerider.se/artiklar/1682

Det är bättre att provköra moppen istället för att torrvarva. För med friktion, luftmotstånd och extravikten på moppen kommer den möjligtvis gå långsammare och inte orka varva ur, dvs använda hela variatorn fullt ut.
Dang, det missa jag. Jag kollade innan om jag hittade ngn som hade skrivit det, men hittade ingen :P
Jag vet att man ska köra. Men filmen var bara för att folk skulle förstå grejen med hur remen rör sig :P
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

Jetforce_Dahlin skrev:
Pontooz skrev:Det är ju precis det här hasSsSsSsSsSSssSe har skrivit i sin guide som även publicerats på förstasidan!
http://www.twostrokerider.se/artiklar/1682

Det är bättre att provköra moppen istället för att torrvarva. För med friktion, luftmotstånd och extravikten på moppen kommer den möjligtvis gå långsammare och inte orka varva ur, dvs använda hela variatorn fullt ut.
Dang, det missa jag. Jag kollade innan om jag hittade ngn som hade skrivit det, men hittade ingen :P
Jag vet att man ska köra. Men filmen var bara för att folk skulle förstå grejen med hur remen rör sig :P
Det var ingen dum ide att ha med en film!
Bara för att folk ska förstå hur remmen rör sig på variatorn
Jag komme nog att komplettera min guide :D
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Inlägg: 1596
Blev medlem: 6 maj 2010, 20:21
Ort: Bangkok
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

HasSse666 skrev:
Jetforce_Dahlin skrev:
Pontooz skrev:Det är ju precis det här hasSsSsSsSsSSssSe har skrivit i sin guide som även publicerats på förstasidan!
http://www.twostrokerider.se/artiklar/1682

Det är bättre att provköra moppen istället för att torrvarva. För med friktion, luftmotstånd och extravikten på moppen kommer den möjligtvis gå långsammare och inte orka varva ur, dvs använda hela variatorn fullt ut.
Dang, det missa jag. Jag kollade innan om jag hittade ngn som hade skrivit det, men hittade ingen :P
Jag vet att man ska köra. Men filmen var bara för att folk skulle förstå grejen med hur remen rör sig :P
Det var ingen dum ide att ha med en film!
Bara för att folk ska förstå hur remmen rör sig på variatorn
Jag komme nog att komplettera min guide :D
En bra idé att kompletera din guide ;)
Då det är fler som läser din:P Men du skulle ju alltid kunne annvända dig av min film ;)
Så sparar du några ynka minuter :P
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Användarens profilbild
svantessonn
KungeN
Inlägg: 142
Blev medlem: 14 juni 2010, 15:51
Ort: Ängelholm

Inlägg av svantessonn »

hur kan remmen förflyttas upp så? (vad händer)
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Inlägg: 1596
Blev medlem: 6 maj 2010, 20:21
Ort: Bangkok
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

svantessonn skrev:hur kan remmen förflyttas upp så? (vad händer)
När du gasar så åker variatorn isär, och dem är ju inte spikrak utan lutar lite. Om du förstår hur jag menar. Så när den öppnas mer och mer när du gasar, så glider remmen upp, och blir som ett större framdrev ;)
Så fungerar det :P

Förstod du? ;)
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Användarens profilbild
svantessonn
KungeN
Inlägg: 142
Blev medlem: 14 juni 2010, 15:51
Ort: Ängelholm

Inlägg av svantessonn »

Jetforce_Dahlin skrev:
svantessonn skrev:hur kan remmen förflyttas upp så? (vad händer)
När du gasar så åker variatorn isär, och dem är ju inte spikrak utan lutar lite. Om du förstår hur jag menar. Så när den öppnas mer och mer när du gasar, så glider remmen upp, och blir som ett större framdrev ;)
Så fungerar det :P

Förstod du? ;)
okej, tack så mycket :)
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Inlägg: 1596
Blev medlem: 6 maj 2010, 20:21
Ort: Bangkok
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

Inga probelm. Kunskap är till för att delas ;)
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
the_speed
Varnad
Inlägg: 42
Blev medlem: 5 april 2009, 01:22
Ort: Bandhagen

Inlägg av the_speed »

Jetforce_Dahlin skrev:
svantessonn skrev:hur kan remmen förflyttas upp så? (vad händer)
När du gasar så åker variatorn isär, och dem är ju inte spikrak utan lutar lite. Om du förstår hur jag menar. Så när den öppnas mer och mer när du gasar, så glider remmen upp, och blir som ett större framdrev ;)
Så fungerar det :P

Förstod du? ;)
Den förklaringen gäller nog mer kopplingen då den åker isär så att remmen kan glida ner o öka växeln :)

Variatorn åker ihop o pressar därför upp remmen längre ut på variatorn :)
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Inlägg: 1596
Blev medlem: 6 maj 2010, 20:21
Ort: Bangkok
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

the_speed skrev:
Jetforce_Dahlin skrev:
svantessonn skrev:hur kan remmen förflyttas upp så? (vad händer)
När du gasar så åker variatorn isär, och dem är ju inte spikrak utan lutar lite. Om du förstår hur jag menar. Så när den öppnas mer och mer när du gasar, så glider remmen upp, och blir som ett större framdrev ;)
Så fungerar det :P

Förstod du? ;)
Nej, variatorn åker isär och kopplingen ihop :P

Den förklaringen gäller nog mer kopplingen då den åker isär så att remmen kan glida ner o öka växeln :)

Variatorn åker ihop o pressar därför upp remmen längre ut på variatorn :)
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
the_speed
Varnad
Inlägg: 42
Blev medlem: 5 april 2009, 01:22
Ort: Bandhagen

Inlägg av the_speed »

Jetforce_Dahlin skrev:
the_speed skrev:
Jetforce_Dahlin skrev: När du gasar så åker variatorn isär, och dem är ju inte spikrak utan lutar lite. Om du förstår hur jag menar. Så när den öppnas mer och mer när du gasar, så glider remmen upp, och blir som ett större framdrev ;)
Så fungerar det :P

Förstod du? ;)
Nej, variatorn åker isär och kopplingen ihop :P

Den förklaringen gäller nog mer kopplingen då den åker isär så att remmen kan glida ner o öka växeln :)

Variatorn åker ihop o pressar därför upp remmen längre ut på variatorn :)
Tror du missade lite med postningen där :P

Ena variator delen särar på sig (den med vikterna) dock så hamnar remskivorna närmare varandra för att trycka ut remmen längre ut, och rem skivorna på kopplingen åker isär för att remmen ska få plats längre ner/in mellan dom :)
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Inlägg: 1596
Blev medlem: 6 maj 2010, 20:21
Ort: Bangkok
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

the_speed skrev:
Jetforce_Dahlin skrev:
the_speed skrev: Nej, variatorn åker isär och kopplingen ihop :P

Den förklaringen gäller nog mer kopplingen då den åker isär så att remmen kan glida ner o öka växeln :)

Variatorn åker ihop o pressar därför upp remmen längre ut på variatorn :)
Tror du missade lite med postningen där :P

Ena variator delen särar på sig (den med vikterna) dock så hamnar remskivorna närmare varandra för att trycka ut remmen längre ut, och rem skivorna på kopplingen åker isär för att remmen ska få plats längre ner/in mellan dom :)
Haha, jag skjutsade precis hem min flickvän. Och när jag var på väg mot min dörr in till huset kom jag och tänka på din post. Och kom på att både primär-variatorn (Delen med vikterna) och sekundär-variator (delen med fjädrar) (Lr koppling) åker isär :P
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
fiddy_250
Elmoped
Inlägg: 23
Blev medlem: 13 september 2009, 14:48
Ort: bollnäs

Inlägg av fiddy_250 »

haha:p så du kan så mycket om variator så du gör en guide:p
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Inlägg: 1596
Blev medlem: 6 maj 2010, 20:21
Ort: Bangkok
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

fiddy_250 skrev:haha:p så du kan så mycket om variator så du gör en guide:p
Det var ett bra tipps bara. Visste inte vart jag skulle lägga det så det hamnade här. Forumet är liksom till för att hjälpa folk oavsett om man är proffs lr kan en del. Lr hur?
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Skriv svar