tjena tjena ja köpte en gilera smt i fredags sen typ när jag körde så låste sig bakdäcket o den dog(den värmenöp om jag inte har helt fel), sen rullade jag igång den idag och den gick åthelvete dåligt... är det kolven som har tagit för mycke stryk o måste bytas?
och juste det funkar inte att kicka för då får den ingen tändning typ?? nån som vet felen på sakerna?
men asså den går igång men de känns typ stumt lr vafan hur man ska förklara o den varvar knappt... känns som att köra men en grovt felinstäld förgasare i pricip
Min Derbi, bettedde (stavning) sig ungefär likadant, dock så läckte det lite soppa ur min flottörkopp då också, men gör rent förgasaren, thats what i did.
Sen sköt den på som ett skott!
F'n vad jag garva när jag läste Vanillah's tjat om den där bensinslangen hela tiden... Men jag skulle göra rent förgasare, göra rent luftfilter, sen skruva av o kolla kolven.
Fan, Vanillah måste ju vara dum eller något, men om kompen blivit sämre så måste ju kolven tagit skada, det är ju iallafall inte bränsleslangen som är tilltäppt, skruva av toppen, och kålla kolven, och topp-packningen måste antagligen bytas efteråt, men det är ju inte säkert att den börjar läcka, men säkrast att byta endå, den är ju inte så dyr
det va då jävla dåliga svar med rena rama chansningar.
om den nu låste sig och går nu dåligt och går inte att starta förut med rullstart så ja, DEN HAR NYPIGT! inget jävla snack om saken.
ta av cylinder, byt kolv och med störst sannolikhet cylindern också. kör INTE mera då kommer bara motorn ta stryk av detta. så bered dej på att köpa ett nytt cylinderkit. sen om jag var du skulle jag även ta reda på varför den nypigt, kolla kylarvatten, rätt bestyckning, och även att vatten pumpen funkar.
ja skruvade av cylindern idag och allt såg ut som typ nyskick iprincip förutom att de va skitigt...
dock va tändstiftet kolsvart(vet inte varför ja e nt bra alls på de hära )
måste jag byta cylinder även fast den ser så skjysst ut? den har lixom 1 repa som knappt syns/känns men kan de inte va nått så simpelt som typ soppa filtret lr nått?
men om dom är dåliga där emot kan du se om det är brunt under ringarna! om det är det råder jag dej till att byta kolv.
du kan även göra rent förgasaren och efter du gjort det kan du ju kolla om det kommer tillräckligt med soppa. bara att koppla på soppaslangen på förgasaren och göra att i ordning förut att skruva fast flotörkoppen och kolla att det rinner ganska mycket och slutar om du trycker upp själva flotören!
om du har vacuum klocka tar du bara slangen från insuget och suger så klockan öppnar sig!
ehm ja fatta nt riktigt de dära ja e rätt amatör.. men ja har vacuum klocka men va skulle ja göra?
o hur ska ja rengöra förgasaren? typ bensinbad lr nått?
du kan alltid söka guider hur man gör. men ta loss förgasaren från moppen, ta och skruva loss så mycket du kan, ta och lägg den i ett bensinbad. sen så kan du även ta tryckluften och blåsa igenom allting på den så den blir helt ren, sätt på allt bakvänt som du tog bort den, luftskruven ska du skruva in max, sen 1,5varv ut. dvs skruven längst åt luftburken.
jag antog du hade vacuum klocka. då finns det tvåslangar som går till den, ta den slangen som sitter på/mot insuget och sug i den så ska vacuum klockan öppna sig och bensin ska komma i ganska stora mängder ner tilll förgasaren, kolla det genom att sätta på förgasaren och allting förutom själva koppen underförgasaren!