Vem kan man lita på?

Kom med förslag, feedback och förbättringar gällande sidan.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
sm7tvz
Elmoped
Inlägg: 53
Blev medlem: 3 mars 2008, 12:09
Kontakt:

Vem kan man lita på?

Inlägg av sm7tvz »

Jag är en gammal man, har skruvat med det mesta från 8cylindriga dieslar till små båtmotorer. Jag är inte mekaniker, jobbar som it-tekniker.
Men har lång erfarenhet av motorer.
De inkörningsguider/tips som här publiceras är helt tokiga. Jag frågar mig själv inför varje tips, är det här rimligt och vad har författaren för erfarenhet? När Nisse Hult 12år skriver hur han gör, lutar jag mig tillbaka och småskrattar lite och hoppas att någon med erfarenhet kan kontra.
Något annat som jag tycker är helt åt skogen är de "stylingtips" där man blir rekommenderad att ta bort reflexer och backspeglar. Reflexer och backspeglar är säkerhetsdetaljer som finns där för din och andras säkerhet, btw så säger lagen att sådana skall finnas.
Jag har haft tre EU-mopeder, Typhoon, Gilera Purejet och nu i mars köpte jag en CPI SM. Jag frågade säljaren som säkert har 30års erfarenhet om hur man kör in motorer om hur man skall göra - jag följer hans råd.
För övrigt säger jag - Kör försiktigt och var snälla!
Användarens profilbild
Tern
Svårstartad skrothög
Inlägg: 152
Blev medlem: 27 november 2007, 11:13
Ort: JKPG
Kontakt:

Inlägg av Tern »

Kan du skriva lite om va han sa hur man skulle köra in motorn?, skulle va intressant å höra. Har hört många olika sätt man kan göra de på
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!
Inlägg: 2861
Blev medlem: 31 maj 2007, 19:29

Inlägg av Henry »

Inkörning är nog en av världens mest överskattade pryl.

Kör den lungt bara i 1 timme eller 2 år är motorn inkörd, ta såklart hänsyn till lite saker men kortfattat så. och det har alltid funkat.

Förstår inte hur du kan säga att sådanna stylingtips är dåliga?

Mopeden blir snyggare men kanske inte säkrare? Men det var ju inte det man var ute efter, att få en säker moped utan en snygg och stilren.
Användarens profilbild
skogen_swe
Gasres
Inlägg: 1608
Blev medlem: 8 november 2007, 21:45

Inlägg av skogen_swe »

ja :o stämmer där henry :)
Användarens profilbild
eriksson2k
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 468
Blev medlem: 14 december 2007, 17:34
Ort: kallinge
Kontakt:

Inlägg av eriksson2k »

ta bort reflexer. förstår inte det snygga i det, men de blir snyggare utan backspeglar men jag kör med 1 iaf för att ha koll bakåt !
Användarens profilbild
banshee
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 380
Blev medlem: 25 februari 2008, 19:49

Inlägg av banshee »

Henry skrev:Inkörning är nog en av världens mest överskattade pryl.

Kör den lungt bara i 1 timme eller 2 år är motorn inkörd, ta såklart hänsyn till lite saker men kortfattat så. och det har alltid funkat.

Förstår inte hur du kan säga att sådanna stylingtips är dåliga?

Mopeden blir snyggare men kanske inte säkrare? Men det var ju inte det man var ute efter, att få en säker moped utan en snygg och stilren.
Håller med henry, men om du tycket att man ska köra in moppen på ett annat sätt så varför kan inte du göra ett reptage om hur man kör in den?
Eller ett repotage hur man ska styla en moppe?
addecool1992
Elmoped
Inlägg: 88
Blev medlem: 1 mars 2008, 17:53
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av addecool1992 »

kan du inte säga hur han sa att man skulle köra in, det vore jättebra.
Sen det med styling, det gör man för att det ska vara snyggt inte trafiksäkert.
Men mina föräldrar tycker likadant att det är idiotiskt att köra utan backspeglar :P
Sen det om att det är lag på reflexer och backspeglar tror jag inte vi ungdomar bryr sig så mycket om med tanke på att nästan alla här kör trimmat :P
Användarens profilbild
Yamaha_dragrace
Svårstartad skrothög
Inlägg: 226
Blev medlem: 17 januari 2008, 20:42
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Yamaha_dragrace »

Henry skrev:Inkörning är nog en av världens mest överskattade pryl.

Kör den lungt bara i 1 timme eller 2 år är motorn inkörd, ta såklart hänsyn till lite saker men kortfattat så. och det har alltid funkat.

Förstår inte hur du kan säga att sådanna stylingtips är dåliga?

Mopeden blir snyggare men kanske inte säkrare? Men det var ju inte det man var ute efter, att få en säker moped utan en snygg och stilren.
ma behöver f*n inte köra in en kolv i 1 timme elr 2 år :O

det räcker med att låta den stå på tomgången och rappa i litte med gasen några gånger max 15 min :O
race i uppsala???
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!
Inlägg: 2861
Blev medlem: 31 maj 2007, 19:29

Inlägg av Henry »

Yamaha_dragrace skrev:
Henry skrev:Inkörning är nog en av världens mest överskattade pryl.

Kör den lungt bara i 1 timme eller 2 år är motorn inkörd, ta såklart hänsyn till lite saker men kortfattat så. och det har alltid funkat.

Förstår inte hur du kan säga att sådanna stylingtips är dåliga?

Mopeden blir snyggare men kanske inte säkrare? Men det var ju inte det man var ute efter, att få en säker moped utan en snygg och stilren.
ma behöver f*n inte köra in en kolv i 1 timme elr 2 år :O

det räcker med att låta den stå på tomgången och rappa i litte med gasen några gånger max 15 min :O
Jo, en motor sak köras in 1-2 timmar.

VAD FAN fick jag 2 år från? hHAHAHHA msåte skrivit fel!
Koniz
Varnad
Inlägg: 492
Blev medlem: 3 januari 2008, 04:03

Inlägg av Koniz »

eddhedd skrev:men med tanke på att denna sida är riktad till 15åriga hormonfyllda fartdårar så blir det väll ingen skildnad om man kör utan reflexer och backspeglar.
dom kör ju kors och tvärs och man ser vanligvis när dom bränner förbi i 80kmh
Kan inte sagt det bättre själv! Dock är jag en av dem :wink:
Användarens profilbild
Yamaha_dragrace
Svårstartad skrothög
Inlägg: 226
Blev medlem: 17 januari 2008, 20:42
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Yamaha_dragrace »

Henry skrev:
Yamaha_dragrace skrev:
Henry skrev:Inkörning är nog en av världens mest överskattade pryl.

Kör den lungt bara i 1 timme eller 2 år är motorn inkörd, ta såklart hänsyn till lite saker men kortfattat så. och det har alltid funkat.

Förstår inte hur du kan säga att sådanna stylingtips är dåliga?

Mopeden blir snyggare men kanske inte säkrare? Men det var ju inte det man var ute efter, att få en säker moped utan en snygg och stilren.
ma behöver f*n inte köra in en kolv i 1 timme elr 2 år :O

det räcker med att låta den stå på tomgången och rappa i litte med gasen några gånger max 15 min :O
Jo, en motor sak köras in 1-2 timmar.

VAD FAN fick jag 2 år från? hHAHAHHA msåte skrivit fel!
men på en cross som har mkt mera hk och cc dom behöver man inte ha igång i 1-2 timmar, en 50-85cc moppe är ju inte alls lika som en cross en cross är ju delar som är tilverkade för att dom ska kunna köra länge och att man ska kunna varva skiten ur dom. en moppe behöver man någ inte ha igång 2 timmar ungifär 15-20min max....
race i uppsala???
Användarens profilbild
PoxZen
Epa Kungen<3
Inlägg: 199
Blev medlem: 24 juli 2007, 19:51
Ort: Värnamo

Inlägg av PoxZen »

En sak jag la märket till är:
sm7tvz skrev:
btw så säger lagen att sådana skall finnas.
ofta en gammal man använder slang/förkortningar som BTW[/b]
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

varför skulle de inte kunna? kansk är en hipp liten gubbe :) folk kan skriva hur som hellst, finns pensionärer som spelar cs och 10åringar som är amish, finns allt möjligt folk. visst att det inte är det vanligaste men han kanske är en sån person som använder förkortningar bara.
Användarens profilbild
PoxZen
Epa Kungen<3
Inlägg: 199
Blev medlem: 24 juli 2007, 19:51
Ort: Värnamo

Inlägg av PoxZen »

chifen skrev:varför skulle de inte kunna? kansk är en hipp liten gubbe :) folk kan skriva hur som hellst, finns pensionärer som spelar cs och 10åringar som är amish, finns allt möjligt folk. visst att det inte är det vanligaste men han kanske är en sån person som använder förkortningar bara.
förstår vad du menar 8)

tyckte bara att det lät väldigt roligt :P
att han var gammal gubbe och skrev väldigt korrekt, emn helt plötsligt skriver han BTW. det lätt världigt roligt :mrgreen:
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Re: Vem kan man lita på?

Inlägg av chifen »

sm7tvz skrev:Jag är en gammal man, har skruvat med det mesta från 8cylindriga dieslar till små båtmotorer. Jag är inte mekaniker, jobbar som it-tekniker.
Men har lång erfarenhet av motorer.
De inkörningsguider/tips som här publiceras är helt tokiga. Jag frågar mig själv inför varje tips, är det här rimligt och vad har författaren för erfarenhet? När Nisse Hult 12år skriver hur han gör, lutar jag mig tillbaka och småskrattar lite och hoppas att någon med erfarenhet kan kontra.
Något annat som jag tycker är helt åt skogen är de "stylingtips" där man blir rekommenderad att ta bort reflexer och backspeglar. Reflexer och backspeglar är säkerhetsdetaljer som finns där för din och andras säkerhet, btw så säger lagen att sådana skall finnas.
Jag har haft tre EU-mopeder, Typhoon, Gilera Purejet och nu i mars köpte jag en CPI SM. Jag frågade säljaren som säkert har 30års erfarenhet om hur man kör in motorer om hur man skall göra - jag följer hans råd.
För övrigt säger jag - Kör försiktigt och var snälla!
att gå efter säljares erfarenheter kan vara ett stort misstag, de säljer och ja inte så mycket mer, de vill få iväg sakerna och tjäna pengar. (de flesta säljare finns undantag) på moped och motor här i stan som är åf av bland annat Derbi och peugeot kan absolut inte ett skit. jag kan bra mycket mer än vad de kan, lämna in moppen på en vanlig service kan ta månader där. jag har gjort ett studiebesök där också och det gick ungefär såhär:

- vad kan ni säga om den här mopedet? (speedfight 2) (j)
- det är en populär moped (åf)
- vad sitter det för motor i den? (j)
- 2takt vet inte vad det är för motor precis (åf)
- liggandes eller ståendes? (j)
- öhh det är variatordrivning. (åf)
- jaha, hur är bromsarna på den? tar de bra eller? (j)
- jo det är skivbroms fram och bak, har aldrig kört så vet inte. (åf)
- några specifikationer på mopeden? (j)
- det är plastkåpor... (åf)

också va de lite andra frågor men dedär va vad vi lyckades komma fram till iaf, kort sagt så visste jag med om mopederna de säljer än vad de själva gör. visst de säljer bra mopeder och det där va troligtvis den dummaste personen där (hoppas jag) vet att det finns en person som är helt ok där också men i överlag så kan de inte mycket alls. du kan vara 60 eller 16 år och kunna lika mycket, det handlar inte om ålder utan kunskap! visst att en äldre människa oftast kan mer pga den har haft mer tid att lära sig och hållt på med sakerna det vet jag, men nu är det inte säkert att det är så. det går inte att säga någon exakt inkörning då varje motor är unik precis som varje cylinder, inga är exakt lika! slitas in ska det göra och hellst en mil för mycket än för lite också, men om du ska klaga så gör det på en vettig punkt där du själv kan komma med ett bättre svar eller iaf vet att den fakta som finns är åt helvete fel :)

MVH
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!
Inlägg: 2861
Blev medlem: 31 maj 2007, 19:29

Inlägg av Henry »

Yamaha_dragrace skrev:
Henry skrev:
Yamaha_dragrace skrev: ma behöver f*n inte köra in en kolv i 1 timme elr 2 år :O

det räcker med att låta den stå på tomgången och rappa i litte med gasen några gånger max 15 min :O
Jo, en motor sak köras in 1-2 timmar.

VAD FAN fick jag 2 år från? hHAHAHHA msåte skrivit fel!
men på en cross som har mkt mera hk och cc dom behöver man inte ha igång i 1-2 timmar, en 50-85cc moppe är ju inte alls lika som en cross en cross är ju delar som är tilverkade för att dom ska kunna köra länge och att man ska kunna varva skiten ur dom. en moppe behöver man någ inte ha igång 2 timmar ungifär 15-20min max....
Först varmkörning bara i 20 min sen 2 gånger delat på 1h ich 10 min.

I min handbok till min kx125 -07 så står det att den ska köras in 1h och 20 minuter.
Foppa
Svårstartad skrothög
Inlägg: 293
Blev medlem: 2 oktober 2007, 16:04

Inlägg av Foppa »

eddhedd skrev:men med tanke på att denna sida är riktad till 15åriga hormonfyllda fartdårar så blir det väll ingen skildnad om man kör utan reflexer och backspeglar.
dom kör ju kors och tvärs och man ser vanligvis när dom bränner förbi i 80kmh

hhahah första året med moppe och effektrör vare sjukaste året jag har haft!
jagad av polisen, köra mot rött, köra på trottoarer, köra om bilar på insidan, kör om bilar på utsidan, stunta hejvilt överallt!
En uppsjö av fel som man gjorde! förhoppningsvis är man lugnare i år!! hahah
Användarens profilbild
ProTeam
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 361
Blev medlem: 20 augusti 2007, 10:53
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av ProTeam »

trådskaparen, om det är mig du menar ( eftersom jag skrivit en inkörningsguide) så kan jag börja med att säga att nej jag är inte nisse hult 12 år.

Jag har inte som dig mekat båtar och dieslar men jag går 2:a året på fordonsgymnasiet har haft 9 mopeder + fiddys,125:a,minimoto,goped,elscootar,bilar m.m så jag vet absolut vad jag pratar om, jag vet inte hur många gånger jag bytt cylindrar,kolvar eller köpt nya mopeder.

Jag kan min sak när det gäller inkörning och har aldrig någonsin misslyckats när jag kört in något utan komponenten har fungerat alldeles utmärkt med min inkörning och hållt väldigt länge.

Vad du hör av någon gammal räv i en butik ska jag inte orda om, men jag vet själv att jag har tillräckligt stor erfarenhet och kunskap för att veta hur man kör in olika komponenter.

Allt för mig, trevlig kväll // ProTeam
DanneWalle
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 433
Blev medlem: 11 september 2007, 19:23
Ort: Stockholm

Inlägg av DanneWalle »

PoxZen skrev:En sak jag la märket till är:
sm7tvz skrev:
btw så säger lagen att sådana skall finnas.
ofta en gammal man använder slang/förkortningar som BTW[/b]
HAHAHAH, det var det första jag tänkte på också xD
Användarens profilbild
LimmiL
Svårstartad skrothög
Inlägg: 311
Blev medlem: 27 november 2007, 16:52
Ort: borlänge

Inlägg av LimmiL »

ProTeam skrev:trådskaparen, om det är mig du menar ( eftersom jag skrivit en inkörningsguide) så kan jag börja med att säga att nej jag är inte nisse hult 12 år.

Jag har inte som dig mekat båtar och dieslar men jag går 2:a året på fordonsgymnasiet har haft 9 mopeder + fiddys,125:a,minimoto,goped,elscootar,bilar m.m så jag vet absolut vad jag pratar om, jag vet inte hur många gånger jag bytt cylindrar,kolvar eller köpt nya mopeder.

Jag kan min sak när det gäller inkörning och har aldrig någonsin misslyckats när jag kört in något utan komponenten har fungerat alldeles utmärkt med min inkörning och hållt väldigt länge.

Vad du hör av någon gammal räv i en butik ska jag inte orda om, men jag vet själv att jag har tillräckligt stor erfarenhet och kunskap för att veta hur man kör in olika komponenter.

Allt för mig, trevlig kväll // ProTeam

bra svar :D
Its all about LimmiL
Skriv svar