Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
primex
Elmoped
Inlägg: 28 Blev medlem: 23 november 2009, 18:56
Inlägg
av primex » 6 juli 2010, 13:11
Går det att köra utan termostat i cylindern ?
t.ex. 70cc airsal
fax110
Gasres
Inlägg: 1634 Blev medlem: 10 maj 2008, 20:14
Inlägg
av fax110 » 6 juli 2010, 13:33
primex skrev: Går det att köra utan termostat i cylindern ? :)
t.ex. 70cc airsal
det går men har man inte trimmat tilräckligt så kan den gå för kall och du förlorar massa effekt,
erkan94
Avstängd
Inlägg: 790 Blev medlem: 8 maj 2009, 18:35
Inlägg
av erkan94 » 6 juli 2010, 14:30
läcker det inte en massa kylarvatten om han kör utan termostat?
940103
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 351 Blev medlem: 22 mars 2009, 11:09
Ort: Edsbyn
Inlägg
av 940103 » 6 juli 2010, 15:38
Nej den läcker inte, men det kan ta längre tid för moppen att bli varm. Rätta mig om jag har fel?
primex
Elmoped
Inlägg: 28 Blev medlem: 23 november 2009, 18:56
Inlägg
av primex » 6 juli 2010, 16:10
940103 skrev: Nej den läcker inte, men det kan ta längre tid för moppen att bli varm. Rätta mig om jag har fel?
den läckte, hällde i vatten och allt vatten kom upp där termostaten ska sitta, men kan man sätta en tjock skruv där istället?
bluerider94
King of the street
Inlägg: 2135 Blev medlem: 10 juli 2009, 21:09
Ort: Lysekil
Inlägg
av bluerider94 » 6 juli 2010, 16:19
varför köra utan?
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?
Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
940103
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 351 Blev medlem: 22 mars 2009, 11:09
Ort: Edsbyn
Inlägg
av 940103 » 6 juli 2010, 22:08
Jaa varför köra utan?
Jaa jag vet inte riktigt, du får nog täppa igen det på något sätt isf. Men är inte helt säker..
2stroke4ever
King of the street
Inlägg: 1903 Blev medlem: 16 september 2009, 21:33
Ort: Ludvika
Kontakt:
Inlägg
av 2stroke4ever » 6 juli 2010, 22:48
jag kör utan på min ostrypta dt. finns inte EN ENDA STUND jag ångrar det!..blä för termostat!
Q
Elmoped
Inlägg: 37 Blev medlem: 9 juni 2010, 13:29
Ort: Stockholm
Inlägg
av Q » 6 juli 2010, 23:07
Termostaten stryper av kylarvattnets flöde genom cylindern så att mindre vatten kan strömma igenom på vissa cylindrar. Ersätter du med en skruv som passar topplocket o kanske en packning kyls de bättre (förutsatt att skruven inte är för lång).
Sen att försöka köra utan termostat elr nåt som täpper hålet va väl lite klantigt
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860 Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:
Inlägg
av kallepalle » 6 juli 2010, 23:08
dock så blir varmkörningstiden avsevärt mycket längre. tänk på det!
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller
2stroke4ever
King of the street
Inlägg: 1903 Blev medlem: 16 september 2009, 21:33
Ort: Ludvika
Kontakt:
Inlägg
av 2stroke4ever » 6 juli 2010, 23:09
Q skrev: Termostaten stryper av kylarvattnets flöde genom cylindern så att mindre vatten kan strömma igenom på vissa cylindrar. Ersätter du med en skruv som passar topplocket o kanske en packning kyls de bättre (förutsatt att skruven inte är för lång).
Sen att försöka köra utan termostat elr nåt som täpper hålet va väl lite klantigt
varför är det klantigt? då ultra grym kylning blir det INTE så det är värt det. kanske inte på en helt org moppe, men annars tkr JAG att man ska ta bort den och rekommenderar det starkt!
Q
Elmoped
Inlägg: 37 Blev medlem: 9 juni 2010, 13:29
Ort: Stockholm
Inlägg
av Q » 6 juli 2010, 23:14
Asså ja menar att de e klantigt att försöka köra me ett stort hål i topplocket, klart de läcker ut kylarvätska
TobbaN
King of the street
Inlägg: 3415 Blev medlem: 27 juni 2008, 18:38
Inlägg
av TobbaN » 6 juli 2010, 23:15
Jag kör utan det på min eftersom jag inte kunde ha det på min 70cc.
Funkar fint, inga som helst problem.
f.d TSR-Crew
2stroke4ever
King of the street
Inlägg: 1903 Blev medlem: 16 september 2009, 21:33
Ort: Ludvika
Kontakt:
Inlägg
av 2stroke4ever » 6 juli 2010, 23:18
Q skrev: Asså ja menar att de e klantigt att försöka köra me ett stort hål i topplocket, klart de läcker ut kylarvätska
haha jassåååå
xD
men termostaten sitter ju alltid under topplocket där vattenslangen sitter på!? hur fan kan det då läcka? eller menar han temperaturmätaren
Q
Elmoped
Inlägg: 37 Blev medlem: 9 juni 2010, 13:29
Ort: Stockholm
Inlägg
av Q » 6 juli 2010, 23:20
Som sagt, olika på olika cyllar
2stroke4ever
King of the street
Inlägg: 1903 Blev medlem: 16 september 2009, 21:33
Ort: Ludvika
Kontakt:
Inlägg
av 2stroke4ever » 6 juli 2010, 23:22
Q skrev: Som sagt, olika på olika cyllar
men hur skulle termostaten då täppa upp vattenflödet hade du tänkt om den inte sitter vid slangens infästning på toppen!?
Q
Elmoped
Inlägg: 37 Blev medlem: 9 juni 2010, 13:29
Ort: Stockholm
Inlägg
av Q » 6 juli 2010, 23:26
Sry my bad, måste ha blandat ihop termostaten me tempmätaren :S aja nu fick ni e guide om hur man ersätter tempmätarn iaf
2stroke4ever
King of the street
Inlägg: 1903 Blev medlem: 16 september 2009, 21:33
Ort: Ludvika
Kontakt:
Inlägg
av 2stroke4ever » 6 juli 2010, 23:30
Q skrev: Sry my bad, måste ha blandat ihop termostaten me tempmätaren :S aja nu fick ni e guide om hur man ersätter tempmätarn iaf
hahaha tänkte väll(
)
primex
Elmoped
Inlägg: 28 Blev medlem: 23 november 2009, 18:56
Inlägg
av primex » 7 juli 2010, 00:00
kallepalle skrev: dock så blir varmkörningstiden avsevärt mycket längre. tänk på det!
jo märkte det för min överhettades riktigt snabbt :/
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860 Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:
Inlägg
av kallepalle » 7 juli 2010, 00:44
då har du förmoligen kvar luft i kylsystemet.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller