Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Grilladlax
Elmoped
Inlägg: 106 Blev medlem: 2 maj 2009, 17:01
Ort: degerfors
Inlägg
av Grilladlax » 29 juni 2010, 18:59
Tjena , En kompis till mig ska byta cylinder på en Rieju rrx 06.
Är det någon som gjort det förut på rrx??
Tänkte på ifall man måste ta bort tanken , eller om det går ändå.
MartenRRX
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 411 Blev medlem: 23 maj 2010, 18:36
Inlägg
av MartenRRX » 29 juni 2010, 19:00
Grilladlax skrev: Tjena , En kompis till mig ska byta cylinder på en Rieju rrx 06.
Är det någon som gjort det förut på rrx??
Tänkte på ifall man måste ta bort tanken , eller om det går ändå.
självklart så måste du ta bort tanken:P
MartenRRX
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 411 Blev medlem: 23 maj 2010, 18:36
Inlägg
av MartenRRX » 29 juni 2010, 19:07
Grilladlax skrev: damn
va dårå? det är ju inte specielt svårt om du tror det?
TobbaN
King of the street
Inlägg: 3415 Blev medlem: 27 juni 2008, 18:38
Inlägg
av TobbaN » 29 juni 2010, 19:39
Ja, tanken måste av.
Men det är bara 2 skruvar, så det är inte svårt alls.
f.d TSR-Crew
Grilladlax
Elmoped
Inlägg: 106 Blev medlem: 2 maj 2009, 17:01
Ort: degerfors
Inlägg
av Grilladlax » 29 juni 2010, 21:56
Jaha trodde det skulle bli svårare. Jag och min kompis ville bli klara så fort som möjligt
Larson921
Elmoped
Inlägg: 2 Blev medlem: 21 juni 2010, 21:45
Inlägg
av Larson921 » 29 juni 2010, 22:05
Grilladlax skrev: Jaha trodde det skulle bli svårare. Jag och min kompis ville bli klara så fort som möjligt
tror inte det är ngn bra ide att ge sig in på att byta cylinder för er två.
Jonteeee
Elmoped
Inlägg: 81 Blev medlem: 9 mars 2010, 20:16
Inlägg
av Jonteeee » 29 juni 2010, 22:11
Du skruvar bort sitsen.under sitsen är den skruv till tanken och sen sitter en framför tanklocket..sen är de bara att vrida av bränslekranen och ta bort slangen och lyfta bort tanken.sen tömma på kylarvätska och sen ta bort cylindern. sen är de bara att lägga dit de nya
JukkA*
Avstängd
Inlägg: 52 Blev medlem: 5 april 2010, 01:40
Ort: ludvika
Inlägg
av JukkA* » 30 juni 2010, 00:07
på yamaha dt 04 måste man ta ut motorfästet och lyfta på motorn för att få av cylindern
går som fan få mellan varv
TK_DRAC
Gasres
Inlägg: 1356 Blev medlem: 30 september 2007, 18:13
Ort: Älmhult
Inlägg
av TK_DRAC » 30 juni 2010, 00:47
tanken elr så tar du av motorn
Jonteeee
Elmoped
Inlägg: 81 Blev medlem: 9 mars 2010, 20:16
Inlägg
av Jonteeee » 30 juni 2010, 09:06
JukkA* skrev: på yamaha dt 04 måste man ta ut motorfästet och lyfta på motorn för att få av cylindern
de måste man inte på rrx
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635 Blev medlem: 9 november 2007, 15:39
Inlägg
av bensinskalle » 30 juni 2010, 14:00
Larson921 skrev: Grilladlax skrev: Jaha trodde det skulle bli svårare. Jag och min kompis ville bli klara så fort som möjligt
tror inte det är ngn bra ide att ge sig in på att byta cylinder för er två.
Ja känner samma sak, cylindern är mer avancerad än tanken så att säga...
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Grilladlax
Elmoped
Inlägg: 106 Blev medlem: 2 maj 2009, 17:01
Ort: degerfors
Inlägg
av Grilladlax » 30 juni 2010, 15:14
Har bötit cylinder ett antal gånger så. Men Passar alla AM6 cylindrar på en Rieju rrx?
TobbaN
King of the street
Inlägg: 3415 Blev medlem: 27 juni 2008, 18:38
Inlägg
av TobbaN » 30 juni 2010, 15:15
Grilladlax skrev: Har bötit cylinder ett antal gånger så. Men Passar alla AM6 cylindrar på en Rieju rrx?
Sålänge det är en AM6 motor du har, ja.
f.d TSR-Crew
TobbaN
King of the street
Inlägg: 3415 Blev medlem: 27 juni 2008, 18:38
Inlägg
av TobbaN » 30 juni 2010, 15:18
Grilladlax skrev: 70cc med ?
Ja, sålänge 70cc'n är anpassad för just AM6 motorer.
f.d TSR-Crew
Grilladlax
Elmoped
Inlägg: 106 Blev medlem: 2 maj 2009, 17:01
Ort: degerfors
Inlägg
av Grilladlax » 30 juni 2010, 15:22
Konstigt för vår airsal 70cc Passar inte. cylinder lopet är för stort eller vad man ska säga. Det som är längst ner på cylinder. Diametern är för stor. och den är anpassad till AM6. den går inte ner till själva vevhuset.
TobbaN
King of the street
Inlägg: 3415 Blev medlem: 27 juni 2008, 18:38
Inlägg
av TobbaN » 30 juni 2010, 15:23
Grilladlax skrev: Konstigt för vår airsal 70cc Passar inte. cylinder lopet är för stort eller vad man ska säga. Det som är längst ner på cylinder. Diametern är för stor. och den är anpassad till AM6. den går inte ner till själva vevhuset.
Låter väldigt konstigt.
Säker på att den är för AM6?
f.d TSR-Crew
Grilladlax
Elmoped
Inlägg: 106 Blev medlem: 2 maj 2009, 17:01
Ort: degerfors
Inlägg
av Grilladlax » 30 juni 2010, 15:25
Japp den har suttit på en drac förut. så den ska väl passa .
jimmie93
TSR Tjockisen
Inlägg: 503 Blev medlem: 8 augusti 2008, 14:07
Ort: hallsberg
Kontakt:
Inlägg
av jimmie93 » 30 juni 2010, 15:38
ta bild och lägg upp?
TobbaN
King of the street
Inlägg: 3415 Blev medlem: 27 juni 2008, 18:38
Inlägg
av TobbaN » 30 juni 2010, 16:00
Den passar väl?
Den går ju ner, så det är väl bara att trycka ner resten?
f.d TSR-Crew
Grilladlax
Elmoped
Inlägg: 106 Blev medlem: 2 maj 2009, 17:01
Ort: degerfors
Inlägg
av Grilladlax » 30 juni 2010, 17:36
Det är det som inte går :S
jimmie93
TSR Tjockisen
Inlägg: 503 Blev medlem: 8 augusti 2008, 14:07
Ort: hallsberg
Kontakt:
Inlägg
av jimmie93 » 30 juni 2010, 17:56
säker på att du har AM6 då?
om du vet någon som har en AM6 så kan ni ju jämföra och se vad som är fel
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860 Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:
Inlägg
av kallepalle » 30 juni 2010, 18:01
det är inte en 80cc cylinder då? isf kan man måsta porta blocket för att få ner den.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller
Rrxdude
Elmoped
Inlägg: 107 Blev medlem: 30 juni 2010, 18:05
Ort: Rörbäcksnäs
Inlägg
av Rrxdude » 30 juni 2010, 18:11
Det är jag som äger rrx:en. Nej kolven är 47.6 mm i diameter. Det är ingen idé och porta blocket med motorn sittandes på ramen med vev på.
Jonteeee
Elmoped
Inlägg: 81 Blev medlem: 9 mars 2010, 20:16
Inlägg
av Jonteeee » 30 juni 2010, 19:01
När jag köpte min metrakit 50cc cyllinder hade jag samma fel.den gick inte ner..och den var till AM6.då förde jag den till företaget där jag köpte den så svarva dom av nån mm så gick den ner den..jag tog med orginal cylindern så dom visste hur mycket dom skulle ta bort
TK_DRAC
Gasres
Inlägg: 1356 Blev medlem: 30 september 2007, 18:13
Ort: Älmhult
Inlägg
av TK_DRAC » 30 juni 2010, 19:04
kallepalle skrev: det är inte en 80cc cylinder då? isf kan man måsta porta blocket för att få ner den.
brukar väl inte behövas? en polare satte på polini guss 80cc på ett orginal block
Rrxdude
Elmoped
Inlägg: 107 Blev medlem: 30 juni 2010, 18:05
Ort: Rörbäcksnäs
Inlägg
av Rrxdude » 1 juli 2010, 18:21
okej , min polares far kan svarva ner den nåra mm .