två takt?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!
Inlägg: 2861
Blev medlem: 31 maj 2007, 19:29

Inlägg av Henry »

kallepalle skrev:
så 500cc 2:takt tillverkas inte längre säger du? konstigt att en som är så insatt i ämnet och trycker ner på andra så fort dom kan, ska stå och ljuga här...

aldrig hört talas om maico? hög tid isf.
Oj wow häftig du är!!!!!!
Det tillverkas 2t bilar fortfarande. om du så gärna vill veta det. Allt hemma hos någon nisse i en bod.

Vet att du verkar ha jävligt stora problem med lässvårigheter och hur man tyder saker och ting, men detta tar nog ändå priset....
Kan skriva såhär så du förstår:
Det tillverkas inte 500cc 2t som är moderna samt konkurrenskraftiga och går att tävla med iMX3 klassen som det står. Förstår du nu kanske?

Varför svarar du inte på det andra förresten?
Utför professionella motorarbeten, klyvning, match-portning, montering osv.
PM!

Säljer MASSOR med delar, Senda SM 260MM Bromsskiva, DRD PRO Original-avgasrör + ljuddämpare OSV OSV! PM!
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

Henry skrev: Oj wow häftig du är!!!!!!
Det tillverkas 2t bilar fortfarande. om du så gärna vill veta det. Allt hemma hos någon nisse i en bod.

Vet att du verkar ha jävligt stora problem med lässvårigheter och hur man tyder saker och ting, men detta tar nog ändå priset....
Kan skriva såhär så du förstår:
Det tillverkas inte 500cc 2t som är moderna samt konkurrenskraftiga och går att tävla med iMX3 klassen som det står. Förstår du nu kanske?

Varför svarar du inte på det andra förresten?

inte moderna? har du ens kollat på dom? nej, tydligen inte...

nej man kanske inte kan tävla med dom i mx3, kan inte reglerna, men förmodligen så får man inte ens tävla med dom där.


och nej, kör man motorcross så tänker man INTE på miljön. det förstår du ju själv, tänk efter hur mycket bensin en cross drar gämfört med en miljövänlig bil...
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen
Inlägg: 2164
Blev medlem: 22 juli 2009, 00:34
Ort: Vara

Inlägg av nippertippan »

kallepalle skrev:
Henry skrev:
Skåningens-handelsbod skrev:
MX3 klassen som du säger finns fortfarande kvar, dock kör man inte 500 2t längre då det inte ens tillverkas vilket gör att det är lite svårt...

så 500cc 2:takt tillverkas inte längre säger du? konstigt att en som är så insatt i ämnet och trycker ner på andra så fort dom kan, ska stå och ljuga här...

aldrig hört talas om maico? hög tid isf.
maico har alltid gått egna vägar, och kommer väl att göra det i all framtid, och få dem att rätta sig in i leden lär inte gå, men 500 cc-klassen togs visst bort redan för ett antal år sedan. Men var påstod jag att inte 500 cc tillverkas? Sätt inte ord i min mun henry. Men klassen har inte längre VM-status.

Handen på hjärtat, ytterst få kan hålla en 500 cc 2t cross utan att ha hjärtat i halsgropen. Dem är motorvärldens djävulsmaskiner på motorcykelsidan, fullkomligt livsfarliga att hantera om du inte har vana av att hantera dem.

Dessutom, 4t är den gravt övervägande delen av enduros idag. Ingen av dem i min ungängeskrets som kör Enduro kör 2t. Det lade dem av med redan för tre-fyra år sedan. alltså den som var mest die hard 2t-freak.
Och den körde en E-reggad CR250.

Så även i korthet till dig: Lägg inte ord i min mun.
jag kommer att förakta 2t-tekniken fortfarande, som miljögrisar och bränsleslukande bensintjuvar.
Forumets nippertippa! Puss på er!
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!
Inlägg: 2861
Blev medlem: 31 maj 2007, 19:29

Inlägg av Henry »

kallepalle skrev: inte moderna? har du ens kollat på dom? nej, tydligen inte...

nej man kanske inte kan tävla med dom i mx3, kan inte reglerna, men förmodligen så får man inte ens tävla med dom där.


och nej, kör man motorcross så tänker man INTE på miljön. det förstår du ju själv, tänk efter hur mycket bensin en cross drar gämfört med en miljövänlig bil...
Du måste ju seriöst skämta, vad i en 500cc 2t hoj är modernt i dag?
De har precis samma lösningar som när de kom på 80, början av 90-talet. Det är för fan lika antikt som Ktm med sina stålramar och förgasare.


Du kan inte tävla med dem(Nåväl, klart du kan. Men det vore lönlöst.), du blir ifrånkörd av vad som helst då de är som att köra en pansarvagn. Går bra rakt fram men fan inget mer.

Klart som fan man kan vara en miljövänlig motormänniska. Skilj på sport och vardaglig transport...
Visst är inte hojen en så miljövänlig skapelse, men du kan göra mycket i depån. Tex att det nu är obligatoriskt med miljömatte i depån, är inte det ett steg i rätt riktigt mot ett bättre miljötänkande tycker du?
Utför professionella motorarbeten, klyvning, match-portning, montering osv.
PM!

Säljer MASSOR med delar, Senda SM 260MM Bromsskiva, DRD PRO Original-avgasrör + ljuddämpare OSV OSV! PM!
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!
Inlägg: 2861
Blev medlem: 31 maj 2007, 19:29

Inlägg av Henry »

Skåningens-handelsbod skrev: maico har alltid gått egna vägar, och kommer väl att göra det i all framtid, och få dem att rätta sig in i leden lär inte gå, men 500 cc-klassen togs visst bort redan för ett antal år sedan. Men var påstod jag att inte 500 cc tillverkas? Sätt inte ord i min mun henry. Men klassen har inte längre VM-status.

Handen på hjärtat, ytterst få kan hålla en 500 cc 2t cross utan att ha hjärtat i halsgropen. Dem är motorvärldens djävulsmaskiner på motorcykelsidan, fullkomligt livsfarliga att hantera om du inte har vana av att hantera dem.

Dessutom, 4t är den gravt övervägande delen av enduros idag. Ingen av dem i min ungängeskrets som kör Enduro kör 2t. Det lade dem av med redan för tre-fyra år sedan. alltså den som var mest die hard 2t-freak.
Och den körde en E-reggad CR250.

Så även i korthet till dig: Lägg inte ord i min mun.
jag kommer att förakta 2t-tekniken fortfarande, som miljögrisar och bränsleslukande bensintjuvar.

Blablabla, ända som var korrekt där var väl det om Maico. Pissmärke som är totalt ointressant. Kommer dö ut om några år igen, var så säker....

500cc klass finns kvar, det heter MX3 nu. Där kör man tex med 490kitt osv. Orkar inte kolla upp kubikreglerna men visst finns den kvar.
Och än en gång, det är jääääävligt många som kör 2t i Enduro. Snarare ökat mer och mer med 2t de sista åren pga att de har blivit så smidiga och lätta med bra effektkurva samt elstart.
Utför professionella motorarbeten, klyvning, match-portning, montering osv.
PM!

Säljer MASSOR med delar, Senda SM 260MM Bromsskiva, DRD PRO Original-avgasrör + ljuddämpare OSV OSV! PM!
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

hade det inte varigt obligatoriskt med miljömatta så hade i stort sett ingen alls använt det. miljövänlig motormänniska? nä, motorsport är inte det mindsta miljövänligt, alltså finns inget sådant uttryck som miljövänlig motormänniska.


ojoj, proffset där då. tydligen så har du ju kört en hoj som inte ens produceras? hur ska du ha det? du vet ju knappast hur den är att köra om du inte provat.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen
Inlägg: 2164
Blev medlem: 22 juli 2009, 00:34
Ort: Vara

Inlägg av nippertippan »

Henry skrev:
kallepalle skrev: inte moderna? har du ens kollat på dom? nej, tydligen inte...

nej man kanske inte kan tävla med dom i mx3, kan inte reglerna, men förmodligen så får man inte ens tävla med dom där.


och nej, kör man motorcross så tänker man INTE på miljön. det förstår du ju själv, tänk efter hur mycket bensin en cross drar gämfört med en miljövänlig bil...
Du måste ju seriöst skämta, vad i en 500cc 2t hoj är modernt i dag?
De har precis samma lösningar som när de kom på 80, början av 90-talet. Det är för fan lika antikt som Ktm med sina stålramar och förgasare.


Du kan inte tävla med dem(Nåväl, klart du kan. Men det vore lönlöst.), du blir ifrånkörd av vad som helst då de är som att köra en pansarvagn. Går bra rakt fram men fan inget mer.

Klart som fan man kan vara en miljövänlig motormänniska. Skilj på sport och vardaglig transport...
Visst är inte hojen en så miljövänlig skapelse, men du kan göra mycket i depån. Tex att det nu är obligatoriskt med miljömatte i depån, är inte det ett steg i rätt riktigt mot ett bättre miljötänkande tycker du?
För en gång skull är jag enig med dig, hela vägen.
Tror 1993/94 var sista årsmodellen av CR 500 som var en av de allra sista stora 2t-crossarna, Kawa lade ner KX500 redan i slutet av 80-talet om jag inte minns fel.
YZ/WR 465/ 490 försvann redan i mitten av 80-talet.
Det är urstarka dinosaurier som 1: är vansinnigt dyra att äga 2: drar soppa som spädkalvar, 3: det krävs någon med en oxes styrka att våga och orka hålla dem på banan och allmänt så är dem rena monster.

Sedan har all teknik sprungit ifrån dem med sjumilasteg. Idag spöar du en 500 cc cross med en typ 125:a
Senast redigerad av nippertippan den 29 mars 2010, 20:30, redigerad totalt 1 gånger.
Forumets nippertippa! Puss på er!
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!
Inlägg: 2861
Blev medlem: 31 maj 2007, 19:29

Inlägg av Henry »

kallepalle skrev:hade det inte varigt obligatoriskt med miljömatta så hade i stort sett ingen alls använt det. miljövänlig motormänniska? nä, motorsport är inte det mindsta miljövänligt, alltså finns inget sådant uttryck som miljövänlig motormänniska.


ojoj, proffset där då. tydligen så har du ju kört en hoj som inte ens produceras? hur ska du ha det? du vet ju knappast hur den är att köra om du inte provat.
Sorry, men alla är inte lika stora idioter som dig och skiter fullständigt i miljön. Jag är glad för att man för hålla på och köra cross och värnar då så mycket som möjligt om miljön genom att bla soretara mina avfall och använda miljömatta.

Klart som fan det finns, har du levt under en sten de senaste decenniumet eller?
Har jag kört en hoj som inte producerats, vart har jag nämnt att jag kört en hoj? Du vet, det finns en anledning till att de och 250 2t har dött ut totalt på crossbanan. (Nä, inte i enduron.) Svaret heter 450 4t.
Men ja, jag vet att du har problem med att läsa vad det står så jag förlåter dig för det där sk påhoppet, nåja. Roligt var det iaf, kom med något bättre nästa gång om du ens ska försöka....
Utför professionella motorarbeten, klyvning, match-portning, montering osv.
PM!

Säljer MASSOR med delar, Senda SM 260MM Bromsskiva, DRD PRO Original-avgasrör + ljuddämpare OSV OSV! PM!
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!
Inlägg: 2861
Blev medlem: 31 maj 2007, 19:29

Inlägg av Henry »

Skåningens-handelsbod skrev: För en gång skull är jag enig med dig, hela vägen.
Tror 1993/94 var sista årsmodellen av CR 500 som var en av de allra sista stora 2t-crossarna, Kawa lade ner KX500 redan i slutet av 80-talet om jag inte minns fel.
YZ/WR 465/ 490 försvann redan i mitten av 80-talet.
Det är urstarka dinosaurier som 1: är vansinnigt dyra att äga 2: drar soppa som spädkalvar, 3: det krävs någon med en oxes styrka att våga och orka hålla dem på banan och allmänt så är dem rena monster.

Sedan har all teknik sprungit ifrån dem med sjumilasteg. Idag spöar du en 500 cc cross med en typ 125:a
Nja, de fanns faktiskt kvar till slutet av 90-talet. (De tillverkas fortfarande av en liten firma i usa, samma motor i ett aluchassi. Värdelöst det med...)Inte Yamahan dock.
Men ja, du sammanfattar det rätt bra att de är relativt värdelösa hojar som bara går bra rakt frammåt.
Japp, en 125a är ljusår före i teknik, tyvärr har 125an stannat av också. Så ska man köra fort idag på crossbanan är det 4t som gäller.
Utför professionella motorarbeten, klyvning, match-portning, montering osv.
PM!

Säljer MASSOR med delar, Senda SM 260MM Bromsskiva, DRD PRO Original-avgasrör + ljuddämpare OSV OSV! PM!
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

Henry skrev: Sorry, men alla är inte lika stora idioter som dig och skiter fullständigt i miljön. Jag är glad för att man för hålla på och köra cross och värnar då så mycket som möjligt om miljön genom att bla soretara mina avfall och använda miljömatta.

Klart som fan det finns, har du levt under en sten de senaste decenniumet eller?
Har jag kört en hoj som inte producerats, vart har jag nämnt att jag kört en hoj? Du vet, det finns en anledning till att de och 250 2t har dött ut totalt på crossbanan. (Nä, inte i enduron.) Svaret heter 450 4t.
Men ja, jag vet att du har problem med att läsa vad det står så jag förlåter dig för det där sk påhoppet, nåja. Roligt var det iaf, kom med något bättre nästa gång om du ens ska försöka....

du skrev aldrig uttryckligen att du har kört en, nej. MEN du skrev att den är som en pansarvagn att hantera, vilket du inte vet OM du inte har kört en.


så jag är en person som inte bryr mig ett skit om miljön? har du pratat med mig om det eller? ja, jag kör också cross ibland, och ja jag kör skoter och moppe ibland, men på sidan om det så kör jag tex eco driving när jag kör bil, jag sorterar mina sopor jag också, jag skräpar inte ner när jag är ute och fiskar/jagar, men för det så är jag ingen miljövänlig motormänniska eftersom det inte går att vara.

varför 450 4t är vanligast på crossbanan är ju förståeligt. just eftersom dom har satt 250 2t och 450 4t i samma klass. och i det fallet blir 250 ifrånåkta, och ingen vill ju ha sämre förutsättningar än någon annan, så därför kör de flesta 450 4t.

har jag läsproblem? nej troligtvis inte, då jag har mvg i alla språkämnen.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen
Inlägg: 2164
Blev medlem: 22 juli 2009, 00:34
Ort: Vara

Inlägg av nippertippan »

Henry skrev:
Skåningens-handelsbod skrev: För en gång skull är jag enig med dig, hela vägen.
Tror 1993/94 var sista årsmodellen av CR 500 som var en av de allra sista stora 2t-crossarna, Kawa lade ner KX500 redan i slutet av 80-talet om jag inte minns fel.
YZ/WR 465/ 490 försvann redan i mitten av 80-talet.
Det är urstarka dinosaurier som 1: är vansinnigt dyra att äga 2: drar soppa som spädkalvar, 3: det krävs någon med en oxes styrka att våga och orka hålla dem på banan och allmänt så är dem rena monster.

Sedan har all teknik sprungit ifrån dem med sjumilasteg. Idag spöar du en 500 cc cross med en typ 125:a
Nja, de fanns faktiskt kvar till slutet av 90-talet. (De tillverkas fortfarande av en liten firma i usa, samma motor i ett aluchassi. Värdelöst det med...)Inte Yamahan dock.
Men ja, du sammanfattar det rätt bra att de är relativt värdelösa hojar som bara går bra rakt frammåt.
Japp, en 125a är ljusår före i teknik, tyvärr har 125an stannat av också. Så ska man köra fort idag på crossbanan är det 4t som gäller.
Jo, dem där USA-clonerna är rätt intressanta. samtidigt som 2t förbjöds på gatan i USA redan 1986. så dem har bara gått att ha terrängfordon.
Och även där är det stopp numera, allt under 125 cc är idag förbjudet t.o.m. i lekfordon, säljare får inte ens bistå dem med reservdelar.
Henry skrev:
Skåningens-handelsbod skrev: maico har alltid gått egna vägar, och kommer väl att göra det i all framtid, och få dem att rätta sig in i leden lär inte gå, men 500 cc-klassen togs visst bort redan för ett antal år sedan. Men var påstod jag att inte 500 cc tillverkas? Sätt inte ord i min mun henry. Men klassen har inte längre VM-status.

Handen på hjärtat, ytterst få kan hålla en 500 cc 2t cross utan att ha hjärtat i halsgropen. Dem är motorvärldens djävulsmaskiner på motorcykelsidan, fullkomligt livsfarliga att hantera om du inte har vana av att hantera dem.

Dessutom, 4t är den gravt övervägande delen av enduros idag. Ingen av dem i min ungängeskrets som kör Enduro kör 2t. Det lade dem av med redan för tre-fyra år sedan. alltså den som var mest die hard 2t-freak.
Och den körde en E-reggad CR250.

Så även i korthet till dig: Lägg inte ord i min mun.
jag kommer att förakta 2t-tekniken fortfarande, som miljögrisar och bränsleslukande bensintjuvar.

Blablabla, ända som var korrekt där var väl det om Maico. Pissmärke som är totalt ointressant. Kommer dö ut om några år igen, var så säker....

500cc klass finns kvar, det heter MX3 nu. Där kör man tex med 490kitt osv. Orkar inte kolla upp kubikreglerna men visst finns den kvar.
Och än en gång, det är jääääävligt många som kör 2t i Enduro. Snarare ökat mer och mer med 2t de sista åren pga att de har blivit så smidiga och lätta med bra effektkurva samt elstart.
Men MX3 är ingen VM-klass mig veterligen.
Vilket 250-klassen är.

Jo, elstarten har nog hjälpt upp läget ganska bra, oavsett 2t eller 4t.

maico har inte vett att dö tyvärr, utan stretar på av glatta livet. Och är väl en av de allra sista kämparna av de mindre tillverkarna som inte köpts upp.
Alltså i samma stil som Sverige förlorade Husqvarna till italien, och om jag inte minns fel gick Husaberg samma väg.

Många dragracers satte in dessa 500 cc cross-snurror i dragbikes, då regelverket gynnade dem och körde jävligt fort med dem. Numera är dem dock ganska ointressanta i det gamet med.

PS: jag har kört en CR500 och den kunde närapå skrämma skiten i byxorna på mig när den kom in i dragregistret vid fel tidpunkt, och det bara morrade till.
Körde lite olovligt med en sådan ett tag med och polisen var inte lycklig över det läget då polisen mycket snabbt var undanstökad.
Forumets nippertippa! Puss på er!
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!
Inlägg: 2861
Blev medlem: 31 maj 2007, 19:29

Inlägg av Henry »

kallepalle skrev: du skrev aldrig uttryckligen att du har kört en, nej. MEN du skrev att den är som en pansarvagn att hantera, vilket du inte vet OM du inte har kört en.


så jag är en person som inte bryr mig ett skit om miljön? har du pratat med mig om det eller? ja, jag kör också cross ibland, och ja jag kör skoter och moppe ibland, men på sidan om det så kör jag tex eco driving när jag kör bil, jag sorterar mina sopor jag också, jag skräpar inte ner när jag är ute och fiskar/jagar, men för det så är jag ingen miljövänlig motormänniska eftersom det inte går att vara.

varför 450 4t är vanligast på crossbanan är ju förståeligt. just eftersom dom har satt 250 2t och 450 4t i samma klass. och i det fallet blir 250 ifrånåkta, och ingen vill ju ha sämre förutsättningar än någon annan, så därför kör de flesta 450 4t.

har jag läsproblem? nej troligtvis inte, då jag har mvg i alla språkämnen.
Nä precis, jag skrev aldrig att jag kört en, men ändå sa du att jag hade gjort det? Antingen ligger du med din sv-lärare eller så ljuger du. För med tanke på din läsförståelse samt hur du skriver så tvivlar jag MYCKET starkt på att du har MVG. SOm svar på din häftiga return kan jag svara såhär: Har du kört en hoj med en modern stålram vs modern Alu ram? Om ja, Så vet du precis vad jag menar. Om nej, provkör så kommer du veta precis vad jag snackar om.

Nä, du är inte en person som bryr dig om miljön då du bla säger att alla som utövar motorsport skiter i miljön. Dvs bla du då du nyss sagt att du gjort det, men nu hävdar du att du bryr dig sååå mycket om miljön? Hur ska du ha det egentligen, har du lite svårt att bestämma dig?

Ge dig, klart som fan det går att vara mer miljövänlig än att skita totalt i miljön som utövare av motorsport. Du sätter ju krokben för dig själv verbalt nu, känns lite korkat faktiskt....

Nä, det är inte så självklart. Sätter du en bra förare på en 250 2t från 00 och en 400/450 4t från 00 så ska du se att det blir ruskigt jämt. Utvecklingen har dock stannat av på 2t vilket har gjort det till en värdelös maskin, kolla bara på bränslematningen. Insprut vs förgasare är en jävla skillnad.....
Utför professionella motorarbeten, klyvning, match-portning, montering osv.
PM!

Säljer MASSOR med delar, Senda SM 260MM Bromsskiva, DRD PRO Original-avgasrör + ljuddämpare OSV OSV! PM!
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen
Inlägg: 2164
Blev medlem: 22 juli 2009, 00:34
Ort: Vara

Inlägg av nippertippan »

Henry skrev:
kallepalle skrev: du skrev aldrig uttryckligen att du har kört en, nej. MEN du skrev att den är som en pansarvagn att hantera, vilket du inte vet OM du inte har kört en.


så jag är en person som inte bryr mig ett skit om miljön? har du pratat med mig om det eller? ja, jag kör också cross ibland, och ja jag kör skoter och moppe ibland, men på sidan om det så kör jag tex eco driving när jag kör bil, jag sorterar mina sopor jag också, jag skräpar inte ner när jag är ute och fiskar/jagar, men för det så är jag ingen miljövänlig motormänniska eftersom det inte går att vara.

varför 450 4t är vanligast på crossbanan är ju förståeligt. just eftersom dom har satt 250 2t och 450 4t i samma klass. och i det fallet blir 250 ifrånåkta, och ingen vill ju ha sämre förutsättningar än någon annan, så därför kör de flesta 450 4t.

har jag läsproblem? nej troligtvis inte, då jag har mvg i alla språkämnen.
Nä precis, jag skrev aldrig att jag kört en, men ändå sa du att jag hade gjort det? Antingen ligger du med din sv-lärare eller så ljuger du. För med tanke på din läsförståelse samt hur du skriver så tvivlar jag MYCKET starkt på att du har MVG. SOm svar på din häftiga return kan jag svara såhär: Har du kört en hoj med en modern stålram vs modern Alu ram? Om ja, Så vet du precis vad jag menar. Om nej, provkör så kommer du veta precis vad jag snackar om.

Nä, du är inte en person som bryr dig om miljön då du bla säger att alla som utövar motorsport skiter i miljön. Dvs bla du då du nyss sagt att du gjort det, men nu hävdar du att du bryr dig sååå mycket om miljön? Hur ska du ha det egentligen, har du lite svårt att bestämma dig?

Ge dig, klart som fan det går att vara mer miljövänlig än att skita totalt i miljön som utövare av motorsport. Du sätter ju krokben för dig själv verbalt nu, känns lite korkat faktiskt....

Nä, det är inte så självklart. Sätter du en bra förare på en 250 2t från 00 och en 400/450 4t från 00 så ska du se att det blir ruskigt jämt. Utvecklingen har dock stannat av på 2t vilket har gjort det till en värdelös maskin, kolla bara på bränslematningen. Insprut vs förgasare är en jävla skillnad.....
Återigen helt enig med dig.
Hur kommer detta sig?
Kommer själv t.ex. att sätta katalysator på Blackie när det trikas nu. kan man låta bli och skita ner miljön så skall man göra det. Om inte annat så sänker det miljödispensen från 15000 spänn ner till 7000 spänn. så ganska klantigt att inte utnyttja reduceringen när det finns plats att ha katten på då bakhjulet ju försvinner unerifrån skärmen.


Allt chassiteknik har gått framåt i en hissnande fart. oavsett vilken sportdiciplin, inkl dragracing.
Forumets nippertippa! Puss på er!
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Inlägg: 1903
Blev medlem: 16 september 2009, 21:33
Ort: Ludvika
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

realativt mycket påhopp är inne :?

bottom line är alltså, motorsport är miljöförstörare och kommer vara ett bra tag framöver.

500cc har jag ALDRIG kört men jag vet ändå pga folk som sagt och jag har sett att de är starka som få hojjar är. det tar en 450 4takt anyday i kraft, men eftersom de inte utvecklas inom racingen så ligger dämpningen, ram och handlingen i huvudtaget inte med i kampen, och med den brutala kraften tillsammans med detta gör att de inte är konkurrens kraftiga i allmänhet på banan.

och jo, visst kan man göra motorsport mer miljövänligt, katalysatorer är ett MÅSTE på rally bilar. i WRC ska man nu förbjuda de bilar som körs nu, och ersätta de med mindre motorer som ska dra mindre bensin, däck m.m är också under utveckling för att få ner motorsporten till en något mindre miljö förstörare.

men man kan visste vara miljö medveten, speciellt i bil sporter med presenningar, avfall osv

och varför vill man ha ut en 500cc ut i skogen för? usch va hemskt med en sån bäst på så smala stigar. usch.
2-t är fortfarande populära i skogen, ganska många kör 2t i stora kåsor runt om i landet då de är väldigt enkla att använda. Red bull romaniacs är tex ett race där många 2t var med och fightades i toppen så sent som 08 har jag för mej.

men som sagt, motorsport är dåligt för miljön, men varför inte försöka så gått det går iaf, att göra det mer rent?
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen
Inlägg: 2164
Blev medlem: 22 juli 2009, 00:34
Ort: Vara

Inlägg av nippertippan »

2stroke4ever skrev:realativt mycket påhopp är inne :?

bottom line är alltså, motorsport är miljöförstörare och kommer vara ett bra tag framöver.

500cc har jag ALDRIG kört men jag vet ändå pga folk som sagt och jag har sett att de är starka som få hojjar är. det tar en 450 4takt anyday i kraft, men eftersom de inte utvecklas inom racingen så ligger dämpningen, ram och handlingen i huvudtaget inte med i kampen, och med den brutala kraften tillsammans med detta gör att de inte är konkurrens kraftiga i allmänhet på banan.

och jo, visst kan man göra motorsport mer miljövänligt, katalysatorer är ett MÅSTE på rally bilar. i WRC ska man nu förbjuda de bilar som körs nu, och ersätta de med mindre motorer som ska dra mindre bensin, däck m.m är också under utveckling för att få ner motorsporten till en något mindre miljö förstörare.

men man kan visste vara miljö medveten, speciellt i bil sporter med presenningar, avfall osv

och varför vill man ha ut en 500cc ut i skogen för? usch va hemskt med en sån bäst på så smala stigar. usch.
2-t är fortfarande populära i skogen, ganska många kör 2t i stora kåsor runt om i landet då de är väldigt enkla att använda. Red bull romaniacs är tex ett race där många 2t var med och fightades i toppen så sent som 08 har jag för mej.

men som sagt, motorsport är dåligt för miljön, men varför inte försöka så gått det går iaf, att göra det mer rent?
kan hålla med dig, att köra 500 i skogen är rena rama ryska rouletten.

Motorsporten har kommit långt med att bli mer miljövänlig.

2t finns än men blir mer och mer ovanliga, ju tuffare miljökraven blir.
snart sitter det säkert t.o.m. kattar på race-MC med snart, bara en tidsfråga.
Forumets nippertippa! Puss på er!
Låst