nje, den upphör ju inte helt. den får den smörjnigen som är anpassad för tomgång. och då kan man ju räkna ut ganska lätt att motorbromsar man på säg 8000rpm och motorn får smörjing för ca 3000rpm, så skär det. oftast så är det vev/ramlagrena som skär först.Derbi_senda93 skrev:Smörjningen upphör helt. Inte bra att motorbromsa längre sträckor men visst kan man göra det då och då.
Jo det har du rätt i. Inte tänkt på detkallepalle skrev:nje, den upphör ju inte helt. den får den smörjnigen som är anpassad för tomgång. och då kan man ju räkna ut ganska lätt att motorbromsar man på säg 8000rpm och motorn får smörjing för ca 3000rpm, så skär det. oftast så är det vev/ramlagrena som skär först.Derbi_senda93 skrev:Smörjningen upphör helt. Inte bra att motorbromsa längre sträckor men visst kan man göra det då och då.
jo men man motorbromsar ju inte på 8000 varv utan på en max 4000 varv och man gör ju bara det när man ska stanna vid stop och sådana tillfällen?kallepalle skrev:nje, den upphör ju inte helt. den får den smörjnigen som är anpassad för tomgång. och då kan man ju räkna ut ganska lätt att motorbromsar man på säg 8000rpm och motorn får smörjing för ca 3000rpm, så skär det. oftast så är det vev/ramlagrena som skär först.Derbi_senda93 skrev:Smörjningen upphör helt. Inte bra att motorbromsa längre sträckor men visst kan man göra det då och då.
nä jag vet det kallapalle, jag har kört motorcykel i snart ett halv år, jag vet hur man kör, och hur man växlar och motorbromsar men jag undrade varför vissa har sagt att man inte ska motorbromsa med en två takt, kan någon svara på den frågan?kallepalle skrev:motorbromsar du på max 4000rpm? då ska jag ju tala om för dig att du gör ganska galet. under en sträcka du saktar in på så ska du alltid ha rätt växel i. dvs om du skulle få för dig att sluta bromsa in och istället gasa på så ska växeln som passar för hastigheten ligga i. alltså, då man gör en inbromsning så växlar man ner eftersom, när hastigheten sjunker. man ska inte växla ner från 5:an till 1:an när man står still tex.
Fysikens lagar gäller i alla motorer, så du har fel. Vevhusets volym ökar när kolven går uppåt = trycket sjunker = "naturlig sugverkan". Mindre sugverkan än i en fyrtaktare förvisso, men sugverkan finns.bensinskalle skrev: Anledningen till att man inte ska motorbromsa är att de blir för stort vacuum i vevhuset. När man släpper gasen helt så kan flödet gå så lågt att det blir noll genom insuget, vilket innebär att varken olja eller bensin kommer fram till sina destinationer. 2 taktare har ingen naturlig sugverkan som fyrtaktare, utan dom är beroende av ett visst flöde för att gaserna ska komma på plats.
Mena med "för mycket vacuum" att det blir för högt undertryck eller vad man ska säga, att de blir "tomt" i vevhuset helt enkelt. Vad jag har förstått blir fyllningen i vevhuset för dålig och därför blir det lägre tryck vid komprimeringen och därav trycks inte oljan ut i lagrena som den ska.Erik_ skrev:Fysikens lagar gäller i alla motorer, så du har fel. Vevhusets volym ökar när kolven går uppåt = trycket sjunker = "naturlig sugverkan". Mindre sugverkan än i en fyrtaktare förvisso, men sugverkan finns.bensinskalle skrev: Anledningen till att man inte ska motorbromsa är att de blir för stort vacuum i vevhuset. När man släpper gasen helt så kan flödet gå så lågt att det blir noll genom insuget, vilket innebär att varken olja eller bensin kommer fram till sina destinationer. 2 taktare har ingen naturlig sugverkan som fyrtaktare, utan dom är beroende av ett visst flöde för att gaserna ska komma på plats.
Jag vet inte hur du menar att det ska kunna bli "för mycket vakuum", för ett undertryck i vevhuset innebär att det koller in luft (med bensin och olja) från förgasaren så länge trotteln inte stänger helt - och det gör den inte på en normalt justerad förgasare.
Om du ska skriva såna här inlägg tycker jag du ska igenom reglerna en gång till!Dodavovidod skrev:ordet "motorbroms" blev på kommet av en som helt glömde av at han faktist hade bromsar(den här mannen var ute ock cycklade och skulle väja för en spårvagn.. ja ni kan ju själv lista ut vad som hände.. HAN REPADE SPÅRVAGNEN MED SIN MOTORBROMSADE CYCKEL!)
motorbromsa är det äckligaste jag gör på moppen >.< den varvar rääligt mycket så jag använder bromsar xD vad tror du dom finns för btw ?
På moderna bilar spar man faktiskt bränsle genom att motorbromsa.Dodavovidod skrev:ordet "motorbroms" blev på kommet av en som helt glömde av at han faktist hade bromsar(den här mannen var ute ock cycklade och skulle väja för en spårvagn.. ja ni kan ju själv lista ut vad som hände.. HAN REPADE SPÅRVAGNEN MED SIN MOTORBROMSADE CYCKEL!)
motorbromsa är det äckligaste jag gör på moppen >.< den varvar rääligt mycket så jag använder bromsar xD vad tror du dom finns för btw ?
Oljan trycks inte ut i lagren...bensinskalle skrev:Mena med "för mycket vacuum" att det blir för högt undertryck eller vad man ska säga, att de blir "tomt" i vevhuset helt enkelt. Vad jag har förstått blir fyllningen i vevhuset för dålig och därför blir det lägre tryck vid komprimeringen och därav trycks inte oljan ut i lagrena som den ska.Erik_ skrev:Fysikens lagar gäller i alla motorer, så du har fel. Vevhusets volym ökar när kolven går uppåt = trycket sjunker = "naturlig sugverkan". Mindre sugverkan än i en fyrtaktare förvisso, men sugverkan finns.bensinskalle skrev: Anledningen till att man inte ska motorbromsa är att de blir för stort vacuum i vevhuset. När man släpper gasen helt så kan flödet gå så lågt att det blir noll genom insuget, vilket innebär att varken olja eller bensin kommer fram till sina destinationer. 2 taktare har ingen naturlig sugverkan som fyrtaktare, utan dom är beroende av ett visst flöde för att gaserna ska komma på plats.
Jag vet inte hur du menar att det ska kunna bli "för mycket vakuum", för ett undertryck i vevhuset innebär att det koller in luft (med bensin och olja) från förgasaren så länge trotteln inte stänger helt - och det gör den inte på en normalt justerad förgasare.
Vet inte hur ja ska förklara sugverkan, kom på att de blev lite fel nu
Kanske det, smaken är som baken, men VM-titeln hålls ju av en 4t. en 600 cc+ Husse är brutal i sin kraft, och kan skrämma de flesta till att bli varsamma med gasen.2stroke4ever skrev:nja, en 4takt kör inte skiten ur en 2takt i skogen heller de beror på föraren såklart, sen är d tyngre och klumpigare.
men fördelen är ju mest att d inte drar lika mycket bensin och att de har bredare effektregister och att de inte surar igen så lätt. jag kör iaf helst 2takt i skogen då d är lättare att hantera, men det är väl en smak sak
Skåningens-handelsbod skrev: Kanske det, smaken är som baken, men VM-titeln hålls ju av en 4t. en 600 cc+ Husse är brutal i sin kraft, och kan skrämma de flesta till att bli varsamma med gasen.
trots det hyggligt lätta i vikten.
Men visst, 2t väger mindre, men som du säger betydligt "spetsigare" i effekten, och jag har kört en CR500 i skogen, och den var överdjävligt svår att hålla styr på.
man var övermänskligt trött efter bara en kort stund då den var som en djävul att handha i skogen.
Kraften kunde komma utan förvarning i en kurva och antingen reste sig skiten eller så spann den loss. därför är det inte ens praktiskt med så mycket kubik i en 2t enduro, 240-250 cc räcker hur långt som helst och är mer hanterbar. Inte ens Jösse med company hade mer än 250 cc i sina enduros, nu kör dem alla 4t.
tror t.o.m. 500-klassen numera är struken ur VM-serien i motocross.
Tja, det tål att testas, men miljömässigt är 2t en riktig miljögris. tyvärr.kallepalle skrev:Skåningens-handelsbod skrev: Kanske det, smaken är som baken, men VM-titeln hålls ju av en 4t. en 600 cc+ Husse är brutal i sin kraft, och kan skrämma de flesta till att bli varsamma med gasen.
trots det hyggligt lätta i vikten.
Men visst, 2t väger mindre, men som du säger betydligt "spetsigare" i effekten, och jag har kört en CR500 i skogen, och den var överdjävligt svår att hålla styr på.
man var övermänskligt trött efter bara en kort stund då den var som en djävul att handha i skogen.
Kraften kunde komma utan förvarning i en kurva och antingen reste sig skiten eller så spann den loss. därför är det inte ens praktiskt med så mycket kubik i en 2t enduro, 240-250 cc räcker hur långt som helst och är mer hanterbar. Inte ens Jösse med company hade mer än 250 cc i sina enduros, nu kör dem alla 4t.
tror t.o.m. 500-klassen numera är struken ur VM-serien i motocross.
vm titeln hålls av en 4:takt, ja vet du varför? för att det tillåts att köra 450cc 4:takt i samma klass som 250cc 2:takt. prova släppa 2st proffsåkare på varsinn 250cc, en 4:takt och en 2:takt så får du ju se vilken av dom som vinner ganska så överlägset...
Det har kommit att bli en större och större fråga numera och i de flesta tävlingsbilar idag sitter det faktiskt race-kattar idag.kallepalle skrev:men ärligt talat, det finns inte en enda kotte som håller på med motorsport som bryr sig om miljön. förutom fjantarna som kör med elhoj då ofc...
där är vi eniga. Även om 4t går att stressa till samma effekter med, men till priset av att den blir lika skör som en 2t. om inte skörare, genom den tyngre roterande massan generellt.2stroke4ever skrev:jaja, det dära är en smak fråga helt enkelt, alla vet att 2takt har mindre register än en 4takt, och att en 4takt generellt behöver nästan dubbelt så mycket kubik för att få samma effekt, men det är helt enkelt en smak sak!
Direktinsprutade tvåtaktare har visat sig vara ungefär lika "rena" som fyrtaktare i tester. Har dock inte sett några test gjorda nyligen.Skåningens-handelsbod skrev:Tja, det tål att testas, men miljömässigt är 2t en riktig miljögris. tyvärr.
DU är ju för fan lika dum i huvudet som vanligt.Skåningens-handelsbod skrev: Kanske det, smaken är som baken, men VM-titeln hålls ju av en 4t. en 600 cc+ Husse är brutal i sin kraft, och kan skrämma de flesta till att bli varsamma med gasen.
trots det hyggligt lätta i vikten.
Men visst, 2t väger mindre, men som du säger betydligt "spetsigare" i effekten, och jag har kört en CR500 i skogen, och den var överdjävligt svår att hålla styr på.
man var övermänskligt trött efter bara en kort stund då den var som en djävul att handha i skogen.
Kraften kunde komma utan förvarning i en kurva och antingen reste sig skiten eller så spann den loss. därför är det inte ens praktiskt med så mycket kubik i en 2t enduro, 240-250 cc räcker hur långt som helst och är mer hanterbar. Inte ens Jösse med company hade mer än 250 cc i sina enduros, nu kör dem alla 4t.
tror t.o.m. 500-klassen numera är struken ur VM-serien i motocross.
Vad är detta för skitsnack då?kallepalle skrev:men ärligt talat, det finns inte en enda kotte som håller på med motorsport som bryr sig om miljön. förutom fjantarna som kör med elhoj då ofc...
Jo det har du rätt i att det är väldigt effektivt när man kör cross och motorbromsa lite innan kurvan. Bakbroms,motorbroms och sedan lite fint på frambromsen, då får du en fin fin kurva.2stroke4ever skrev:Har ni aldrig kört cross eller supermotard?
motorbromsa är as bra in i kurvorna för att få max effekt när det gäller att bromsa.
för max bromseffekt ska hjulen va på gränsen till att låsa sig, inte låsta alltså.
så tex med bakhjulet in i en kurva så bromsar du väldigt hårt, och det är svårt som fan att inte låsa upp det och att ligga på gränsen, om du då vet hur skarp kurva du ska in i så lägger du i den växeln du ska ha ut ur kurvan och bromsar hårt och släpper upp kopplingen på dragläget. då får du maximal bromseffekt. DÄRFÖR bromsar man. som -teddan- säger att åka utför utan att gasa är som att säga "HEJ RENOVERING"
men korta sträckor som i kurvor osv är det hel lugnt. det sliter inte mera på lager eller kolv om man gör det rätt.
Henry skrev:Skåningens-handelsbod skrev:
MX3 klassen som du säger finns fortfarande kvar, dock kör man inte 500 2t längre då det inte ens tillverkas vilket gör att det är lite svårt...
så 500cc 2:takt tillverkas inte längre säger du? konstigt att en som är så insatt i ämnet och trycker ner på andra så fort dom kan, ska stå och ljuga här...
aldrig hört talas om maico? hög tid isf.