kallepalle skrev:högvarvigare=svagare? nej, tvärt om. högre varv = högre effekt
Högvarvigare brukar ofta resultera i att den blir svagare på låga varv istället
Men att AM6 är så mycket högvarvigare än Derbi stämmer faktiskt inte alls, det beror nog mer på att det är vanligare att sätta ett högvarvigare rör med dåligt botten på AM6 (jag menar, finns det någon drac i landet som inte haft tk på någon gång?) medans det är vanligare med lite "snällare" rör till Derbi som har lite mer kräm från låga varv.
beckvall skrev:derbin tar AM6! AM6 är högvarvigare och dvs svagare än Derbi. dervi har ju 40mm slag och AM6 bara 39.9mm allså lite skilnad hur dom beter sig. och andra faktorer som gar skilnad d
r effekten blir plaserad.
Läs föregående inlägg. Visst är det sant att det är liiite längre slag på derbin men varvvilja har den, bara man ställer in den för det. Men det är ju också olika motorer med lite annorlunda utformade vevhus och insug (Derbi har fördel här!) så hela varvtalsregistret kan faktiskt gynnas av det.
Dessutom så kommer ju derbin med 47,6mm cylinder (70cc) hamna på 71,14cc medans Rieju med "samma" cylinder hamnar på 70,96. Det är inte mycket som skiljer men derbin får ju liite mer volym och mer blir det ju desto större borr det blir på cylindern.
Det som gör att riejun skulle kunna ta ikapp är ifall den orkar varva ur då växellådan på AM6 är drevad liiiiiiite tyngre än Derbi på 6an. så en teoretisk högre toppfart på riejun är ju möjlig men måste säga att Derbi faktiskt har fördel ändå.