Epa/ A-traktor Tråden

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Tobbe_gp1
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 485
Blev medlem: 16 februari 2009, 19:19
Ort: norrköping

Inlägg av Tobbe_gp1 »

aa har byggt en egen 740 a-traktor nu under vinter och så har man ju såklart provat o köra en hel del.
Användarens profilbild
LudiX
L33T kr3W
Inlägg: 385
Blev medlem: 18 maj 2009, 18:23
Ort: Vittinge

Inlägg av LudiX »

Tomaz skrev:
volvo_adde skrev:
Tomaz skrev:Då var det nästan helt klart nu, blir en Volvo 240 GL att bygga om till A-traktor, vet ni nån som har en billig sån till salu så PMa!

Bygger den bara för att ha något och ta mig till skolan med, buss är dyrare än bensinen, hehe.
Och så är det ju självklart mycket bekvämare med A-traktor. :)
Då undrar jag varför sålde du då din andra om du bara skulle åka å ta dig till skolan me den? :?
Nu lär de ju ta ett tag å fixa en egen å hålla på lixom.
Den köpte jag för samma sak, ta mig fram och tillbaks.
Sen krångla den väldigt mycket och startade inte på morgonen när man skulle iväg...
Till slut vägra den starta och jag hade ingen lust och meka ute i -15 grader så därför sålde jag den.
Då skulle jag föreslå att investera i en motorvärmare.
Små Modifieringar,Stora Resultat!
Användarens profilbild
volvo_adde
Gasres
Inlägg: 1634
Blev medlem: 3 februari 2008, 13:22
Ort: överum

Inlägg av volvo_adde »

Helt dött här nu ju får väll liva upp med att lägga upp en vinterbild, håller även just nu på å byta stötdämpare på den. =)
Bild
Volvo Volvo gammal jävla Volvo
Användarens profilbild
riejumannen
Gasres
Inlägg: 1454
Blev medlem: 9 december 2007, 17:46
Ort: Karlstad

Inlägg av riejumannen »

Najs adde :D
Fuck you i'm from sweden
Användarens profilbild
volvo_adde
Gasres
Inlägg: 1634
Blev medlem: 3 februari 2008, 13:22
Ort: överum

Inlägg av volvo_adde »

riejumannen skrev:Najs adde :D
Hehe tackar :D
Är lite sugen på å veta hur det går med din 740 nu? =)
Volvo Volvo gammal jävla Volvo
Användarens profilbild
stunt_pojken^^
King of the street
Inlägg: 2749
Blev medlem: 10 november 2008, 21:35
Ort: laholm
Kontakt:

Inlägg av stunt_pojken^^ »

står det snart en du1 här(hoppas jag iaf) någon som vet ngn för 20 k i halland? eller närliggande län eller någon annons sida där det finns a-traktorer
Användarens profilbild
-TeddaN-
King of the street
Inlägg: 2631
Blev medlem: 21 juni 2009, 23:17
Ort: Lysekil-0523!

Inlägg av -TeddaN- »

stunt_pojken^^ skrev:står det snart en du1 här(hoppas jag iaf) någon som vet ngn för 20 k i halland? eller närliggande län eller någon annons sida där det finns a-traktorer
Kolla epatraktor.org, dom har köp och sälj :wink:
Nur das beste is gut genug!
Bmw, finns inget bättre !
Användarens profilbild
riejumannen
Gasres
Inlägg: 1454
Blev medlem: 9 december 2007, 17:46
Ort: Karlstad

Inlägg av riejumannen »

volvo_adde skrev:
riejumannen skrev:Najs adde :D
Hehe tackar :D
Är lite sugen på å veta hur det går med din 740 nu? =)
dubbla låder sitter uppe ska korta kardan och laga ett rosthål i golvet å sen lägga plåt på hatthyllan typ :)
Fuck you i'm from sweden
Användarens profilbild
volvo_adde
Gasres
Inlägg: 1634
Blev medlem: 3 februari 2008, 13:22
Ort: överum

Inlägg av volvo_adde »

Nice Fredrik! :D

Kommer lägga ut duetten på blocket i helgen priset kommer ligga kring 20k, har redan ny traktor på g så får se hur de blir av i helgen :wink:
Volvo Volvo gammal jävla Volvo
proler
Svårstartad skrothög
Inlägg: 271
Blev medlem: 10 juli 2008, 15:06
Ort: sjöbo

diesel trim

Inlägg av proler »

hallå!

har en fråga om man kan göra något för att trimma upp en diesel 1,9a utan att köpa något (bonatrim) och rent för mycket jobb för nu har jag ändå motorn ner plockad..

modell: peugeot 404 från 69e 1,9 diesel motor
malaguti firefox F15

www.sjobomeeting.webb.se
Användarens profilbild
MarcusAndersson
King of the street
Inlägg: 2699
Blev medlem: 18 maj 2008, 17:03
Ort: sjöbo
Kontakt:

Re: diesel trim

Inlägg av MarcusAndersson »

proler skrev:hallå!

har en fråga om man kan göra något för att trimma upp en diesel 1,9a utan att köpa något (bonatrim) och rent för mycket jobb för nu har jag ändå motorn ner plockad..

modell: peugeot 404 från 69e 1,9 diesel motor
Ge dig inte på det ..

Du klarar inte ens att sätta ihop en minarelli motor hurfan ska du då klara ex plana toppen ?
Användarens profilbild
-TeddaN-
King of the street
Inlägg: 2631
Blev medlem: 21 juni 2009, 23:17
Ort: Lysekil-0523!

Re: diesel trim

Inlägg av -TeddaN- »

MarcusAndersson skrev:
proler skrev:hallå!

har en fråga om man kan göra något för att trimma upp en diesel 1,9a utan att köpa något (bonatrim) och rent för mycket jobb för nu har jag ändå motorn ner plockad..

modell: peugeot 404 från 69e 1,9 diesel motor
Ge dig inte på det ..

Du klarar inte ens att sätta ihop en minarelli motor hurfan ska du då klara ex plana toppen ?
Hur vet du att han inte har hjälp av någon som kan det tex? :P
Nur das beste is gut genug!
Bmw, finns inget bättre !
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen
Inlägg: 2164
Blev medlem: 22 juli 2009, 00:34
Ort: Vara

Re: diesel trim

Inlägg av nippertippan »

-TeddaN- skrev:
MarcusAndersson skrev:
proler skrev:hallå!

har en fråga om man kan göra något för att trimma upp en diesel 1,9a utan att köpa något (bonatrim) och rent för mycket jobb för nu har jag ändå motorn ner plockad..

modell: peugeot 404 från 69e 1,9 diesel motor
Ge dig inte på det ..

Du klarar inte ens att sätta ihop en minarelli motor hurfan ska du då klara ex plana toppen ?
Hur vet du att han inte har hjälp av någon som kan det tex? :P
Sätt turboagg på den istället. Plana toppen på en diesel gör inte ett piss.
Forumets nippertippa! Puss på er!
proler
Svårstartad skrothög
Inlägg: 271
Blev medlem: 10 juli 2008, 15:06
Ort: sjöbo

haha

Inlägg av proler »

haha.. marcus jag klara ju inte av de nä (ha-ha) dock använde jag mjölk paket till packning.. men vafan skulle ju ändå sälja den:P

jag SKÄR iaf inte alla mina moppeder & A-TRAKTOR:n haha
malaguti firefox F15

www.sjobomeeting.webb.se
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen
Inlägg: 2164
Blev medlem: 22 juli 2009, 00:34
Ort: Vara

Re: haha

Inlägg av nippertippan »

proler skrev:haha.. marcus jag klara ju inte av de nä (ha-ha) dock använde jag mjölk paket till packning.. men vafan skulle ju ändå sälja den:P

jag SKÄR iaf inte alla mina moppeder & A-TRAKTOR:n haha
sluta nu
ni vinner inget på att tjafsa.
Forumets nippertippa! Puss på er!
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Re: diesel trim

Inlägg av kallepalle »

MarcusAndersson skrev:
proler skrev:hallå!

har en fråga om man kan göra något för att trimma upp en diesel 1,9a utan att köpa något (bonatrim) och rent för mycket jobb för nu har jag ändå motorn ner plockad..

modell: peugeot 404 från 69e 1,9 diesel motor
Ge dig inte på det ..

Du klarar inte ens att sätta ihop en minarelli motor hurfan ska du då klara ex plana toppen ?
plana toppen på en diesel? :O
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

Tjena!!

Tänkte kolla om någon har koll på om det är ok att bygga okapad traktor nu eller om man måste bygga kapade nu mera?

Bör väll inte vara något problem med besiktningen om man kapar som denna:
http://www.blocket.se/uppsala/Volvo_740 ... ?ca=13&w=3
Alltså flaket under tak...
Användarens profilbild
TK_DRAC
Gasres
Inlägg: 1356
Blev medlem: 30 september 2007, 18:13
Ort: Älmhult

Inlägg av TK_DRAC »

Tomaz skrev:Tjena!!

Tänkte kolla om någon har koll på om det är ok att bygga okapad traktor nu eller om man måste bygga kapade nu mera?

Bör väll inte vara något problem med besiktningen om man kapar som denna:
http://www.blocket.se/uppsala/Volvo_740 ... ?ca=13&w=3
Alltså flaket under tak...
om den är besiktigad utan någon anmärkning så är den ju laglig..
Användarens profilbild
maximannen
Gasres
Inlägg: 1460
Blev medlem: 29 september 2007, 20:15
Ort: Källby

Inlägg av maximannen »

Det är inte lagligt, 2003 kom ny lag på att man inte får regga som okapad. Måste vara pick-up stuk på a-traktorn
Bild
Användarens profilbild
phille94
Elmoped
Inlägg: 114
Blev medlem: 10 januari 2009, 13:33
Ort: vessigebro

Inlägg av phille94 »

TK_DRAC skrev:
Tomaz skrev:Tjena!!

Tänkte kolla om någon har koll på om det är ok att bygga okapad traktor nu eller om man måste bygga kapade nu mera?

Bör väll inte vara något problem med besiktningen om man kapar som denna:
http://www.blocket.se/uppsala/Volvo_740 ... ?ca=13&w=3
Alltså flaket under tak...
om den är besiktigad utan någon anmärkning så är den ju laglig..
Det var la troligen ombesiktning
Hur många grisar är vi nu?
antis
Varnad
Inlägg: 286
Blev medlem: 4 oktober 2008, 09:13

Inlägg av antis »

Jag ska kanske köpa ett 740 projekt. Den är kapad o klar men det fattas dubbla lådor. Det är dock inget problem. Dock undrar jag, vad kostar det ca att besikta en a-traktor ? vad kostar det i skatt och försäkring ca för en 740 -87 ?

Sen kan det vara bra att mäta så alla mått stämmer. Hur stor får hytten vara ? Och hur stor får flaket vara ?

mvh
derbirace
Varnad
Inlägg: 218
Blev medlem: 23 september 2009, 11:24

Inlägg av derbirace »

nu har tiden kommit till a-traktor känns det som, har tänkt rätt länge på att in skaffa mig en a-traktor. men jag är helt blank i ämnet jag vet ingen ting om a-traktor alls, så behöver lite hjälp av er här på forumet.

först och främst så vill jag inte ha en duett, en kapad eller en rostig skithög.

så till lite av mina frågor.

vad är det negativa och positiva med att inte ha en kapad a-traktor.

vad räknas som bra ljud i en a-traktor?, han ingen aning om det häller, och ljudet ska vara ordenligt. dock inte intresserad av att man endast ska kunna höra basen, de ska vara kvalité på ljudet.

hur ligger det till med spärrar, jag vill inte fisa runt i 30, men jag vill ha nån varvtals begränsare som gör att moppen går 30 igen. antar att det kommer bli för svårt att fixa själv, så det blir att köpa en som redan är trimmad och har en så kallad varvtals begränsare. eller?

och till slut, var ska jag tänka på när jag köper en a-traktor? något man borde checka som är viktigt, som en noob som jag inte tänker på.

här är en länk på en läcker a-traktor som jag har kollat på.

http://www.blocket.se/vasternorrland/BM ... =23_14&w=3

( är en BMW 520i e34 - okapad-A-traktor )
senda_
Svårstartad skrothög
Inlägg: 151
Blev medlem: 27 augusti 2008, 18:40

Inlägg av senda_ »

derbirace skrev:nu har tiden kommit till a-traktor känns det som, har tänkt rätt länge på att in skaffa mig en a-traktor. men jag är helt blank i ämnet jag vet ingen ting om a-traktor alls, så behöver lite hjälp av er här på forumet.

först och främst så vill jag inte ha en duett, en kapad eller en rostig skithög.

så till lite av mina frågor.

vad är det negativa och positiva med att inte ha en kapad a-traktor.

vad räknas som bra ljud i en a-traktor?, han ingen aning om det häller, och ljudet ska vara ordenligt. dock inte intresserad av att man endast ska kunna höra basen, de ska vara kvalité på ljudet.

hur ligger det till med spärrar, jag vill inte fisa runt i 30, men jag vill ha nån varvtals begränsare som gör att moppen går 30 igen. antar att det kommer bli för svårt att fixa själv, så det blir att köpa en som redan är trimmad och har en så kallad varvtals begränsare. eller?

och till slut, var ska jag tänka på när jag köper en a-traktor? något man borde checka som är viktigt, som en noob som jag inte tänker på.

här är en länk på en läcker a-traktor som jag har kollat på.

http://www.blocket.se/vasternorrland/BM ... =23_14&w=3

( är en BMW 520i e34 - okapad-A-traktor )
det "negativa" med att ha en kapad är väll att det inte är lika snyggt o tufft som en okapad och att polisen ser att det är en a-traktor snabbt till skillnad mot en okapad som ser ut som en bil ungefär , det posetiva är att de är billigare med en kapad.

du kommer höra själv om det är bra ljud för dig

det kallas varvtalsregulator, och det har väldigt många. man ställer in ett varv (t.ex 2100 varv , då går den 30 på 2an som den ska, fast Igentligen ska den gå 30 på 2an på fullgas men då måste man ha dubbla lådor om det ska va helt lagligt men ingen kör så som du nog fattar, 6000+ varv i längden håller inte..) många kör med ryckspärr och varvtalsregulator (med en switch som man sätter på och av) ryckspärren gör så att man bara har 1,2 och backen när den är i och när den inte är i så har man alla växlar.

kolla noga reg nummret stämmer i papprena så att den inte är papprad eller liknande. och kolla rost, rost och såklart rost.
Fläcken
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 7 november 2009, 22:13

Inlägg av Fläcken »

hallå! Jag hade tänkt skaffa en volvo duett. Och undrar om man kan låsa upp dem två sista växlarna? Så att de går lite fortare. Vill inte åka runt i 30. Vill iallafall ha en topp runt 100km/h. E helt grön på epa.
Fläcken
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 7 november 2009, 22:13

Inlägg av Fläcken »

hallå! Jag hade tänkt skaffa en volvo duett. Och undrar om man kan låsa upp dem två sista växlarna? Så att de går lite fortare. Vill inte åka runt i 30. Vill iallafall ha en topp runt 100km/h. E helt grön på epa.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

hoppsan, en dubbelpost.....

Angående spärrarna så beror det helt på hur ägaren innan har byggt skiten. Vissa har en sk. cronerspärr i bakre lådan, så man växlar från 4:an till 1:an om snuten kommer t.ex. Andra kör med dubbla växelspakar...

Men ett par helt lagliga växellåder går inte att lägga om, då är dom spärrade inuti så i så fall får du byta låda
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Fläcken
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 7 november 2009, 22:13

Inlägg av Fläcken »

duett:en jag ska köpa har en b20 motor med d-kam och en trim topp och 2,5 tums rör.

e de en bra setup? ungefär hur många hästar ger de?
senda_
Svårstartad skrothög
Inlägg: 151
Blev medlem: 27 augusti 2008, 18:40

Inlägg av senda_ »

Fläcken skrev:duett:en jag ska köpa har en b20 motor med d-kam och en trim topp och 2,5 tums rör.

e de en bra setup? ungefär hur många hästar ger de?
inte mycket mer än original
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

antis skrev:Jag ska kanske köpa ett 740 projekt. Den är kapad o klar men det fattas dubbla lådor. Det är dock inget problem. Dock undrar jag, vad kostar det ca att besikta en a-traktor ? vad kostar det i skatt och försäkring ca för en 740 -87 ?

Sen kan det vara bra att mäta så alla mått stämmer. Hur stor får hytten vara ? Och hur stor får flaket vara ?

mvh
max 1250x1250mm alltså 125m2
Fläcken
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 7 november 2009, 22:13

Genomslagsgummi

Inlägg av Fläcken »

Var får jag tag på genomslagsgummi till en duett? Tacksam för svar.
Användarens profilbild
lillnick3
Svårstartad skrothög
Inlägg: 345
Blev medlem: 15 juni 2007, 19:31
Ort: skellefteå

Re: Genomslagsgummi

Inlägg av lillnick3 »

Fläcken skrev:Var får jag tag på genomslagsgummi till en duett? Tacksam för svar.
närmaste mekonomen,biltema, volvo verkstad/åf osv :)
Weckis skrev: lillnick3 e en gryming på bakhjulet, har aldrig slitit ut ett framdäck
lillmkw <3
Användarens profilbild
ErikssonM
Elmoped
Inlägg: 69
Blev medlem: 23 augusti 2009, 21:24
Ort: Lysekil

Inlägg av ErikssonM »

Fläcken skrev:duett:en jag ska köpa har en b20 motor med d-kam och en trim topp och 2,5 tums rör.

e de en bra setup? ungefär hur många hästar ger de?
110-115 häst på ett ungefär
Användarens profilbild
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna
Inlägg: 2152
Blev medlem: 18 augusti 2009, 00:44
Ort: lyckeby

Inlägg av yamaha2pwn »

tänkte bygga en a tralla av en suzuki sj 413 ;) beöhver veta vart man inhandlar varvspärr bara, närmaste mekonomen elr? ;)
if speed kills,then i must live forever :D

Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.

Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd ;)
wappzzon
Elmoped
Inlägg: 78
Blev medlem: 9 september 2009, 20:05

störning

Inlägg av wappzzon »

hej har fixat mitt ljud i dag:) men när man har bilen på så blir de störnigar vad kan de bero på?:)
Jennyclasson
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 13 oktober 2010, 17:58

Inlägg av Jennyclasson »

är det ingen här som har en OPEL a traktor som vill säljas eller finns det bara volvorääägers här eller ? för jag är duktigt suugen på en opel a traktor men pappa orkar inte bygga en till mig ;)
ooopel! :D
Skriv svar