Full HD eller HD-ready?

Snack om allt som rör datorer, konsoler, spel, program, datormusar, telefoner etc

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Tuta
King of the street
Inlägg: 3459
Blev medlem: 11 april 2008, 16:48
Ort: Nyköping

Full HD eller HD-ready?

Inlägg av Tuta »

SKa köpa en ny tv i mellandagsrean och undrar om jag ska ha full HD eller HD-ready :)

Min budget är inte särskilt hög så jag undrar om det är mer värt att köpa en bra HD-ready tv för smma pris som en lite sämre full HD tv? :)

Ska vara typ 32-37 tum kanske :)

Edit: har läst att man knappt ser skillnad på Full och hd-ready under 42 tum så jag antar att hd-ready blir bättre då? :)

Ska mest spela ps3 och titta på tv :)
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det ;)
Victorh: eller skall man fråga? :)
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten ;)

Bild
Det är jag som är Tuta ;)
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street
Inlägg: 2135
Blev medlem: 10 juli 2009, 21:09
Ort: Lysekil

Inlägg av bluerider94 »

har du hd kanaler då?
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Användarens profilbild
Tuta
King of the street
Inlägg: 3459
Blev medlem: 11 april 2008, 16:48
Ort: Nyköping

Inlägg av Tuta »

Nej, det enda med HD är väl att jag ska spela på ps3 och glo på film lite då och då :)
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det ;)
Victorh: eller skall man fråga? :)
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten ;)

Bild
Det är jag som är Tuta ;)
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street
Inlägg: 2135
Blev medlem: 10 juli 2009, 21:09
Ort: Lysekil

Inlägg av bluerider94 »

har du hd ready kommer du inte märka skillnad på en utan eller med om du inte har hd kanaler som tex tv4 hd och så
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Användarens profilbild
Tuta
King of the street
Inlägg: 3459
Blev medlem: 11 april 2008, 16:48
Ort: Nyköping

Inlägg av Tuta »

bluerider94 skrev:har du hd ready kommer du inte märka skillnad på en utan eller med om du inte har hd kanaler som tex tv4 hd och så
nej det förstår jag men tänkte mer på ps3 om det blir stor skillnad på den? :P
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det ;)
Victorh: eller skall man fråga? :)
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten ;)

Bild
Det är jag som är Tuta ;)
Användarens profilbild
crille93
2slow4u
Inlägg: 119
Blev medlem: 12 februari 2008, 18:32
Ort: Norrköping

Inlägg av crille93 »

Jag tror att om du bara ska spela och kolla på film i HD och inte är petig som f*n så räcker en HD-ready.
sefio
Kinaraket
Inlägg: 1031
Blev medlem: 1 maj 2009, 15:19
Ort: Uppsala

Inlägg av sefio »

Stor skillnad på riktig HD och låtsats HD, mycket roligare med full HD. HD-ready är skit för att lura svenssons att dom köpt en riktig monitor.
Bild
Användarens profilbild
abk
Elmoped
Inlägg: 68
Blev medlem: 30 november 2009, 22:50

Inlägg av abk »

sefio skrev:Stor skillnad på riktig HD och låtsats HD, mycket roligare med full HD. HD-ready är skit för att lura svenssons att dom köpt en riktig monitor.
Så kan man ju inte riktigt säga, HD-ready innebär en sak och Full-HD innebär en helt annan sak.
Låter mer som att du har gått på något säljarsnack av någon som fått dig att köpa något?
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

sefio skrev:Stor skillnad på riktig HD och låtsats HD, mycket roligare med full HD. HD-ready är skit för att lura svenssons att dom köpt en riktig monitor.
Gör inte så stor skillnad på små skärmar faktiskt. Är man inte så överdrivet kräsen duger lugnt hd ready. Men kom ihåg hd kabeln bara :) Vanliga hd tv har en upplösning på 1280x720p vilket duger gott och väl medans full hd har 1920x1080p. Klart att full hd är bättre men vanlig hd är bra mycket bättre än standardtvns "låga" 720x576p.
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
abk
Elmoped
Inlägg: 68
Blev medlem: 30 november 2009, 22:50

Inlägg av abk »

chifen skrev: Gör inte så stor skillnad på små skärmar faktiskt. Är man inte så överdrivet kräsen duger lugnt hd ready. Men kom ihåg hd kabeln bara :) Vanliga hd tv har en upplösning på 1280x720p vilket duger gott och väl medans full hd har 1920x1080p. Klart att full hd är bättre men vanlig hd är bra mycket bättre än standardtvns "låga" 720x576p.
Såja, ett vettigt inlägg. :wink:
Värt att nämna är att man inte ska gå på produkter som inte klarar av att rita upp hela framen på en gång (interlaced).
Kolla efter 720p, 1080p och akta dig för 720i och 1080i.
sefio
Kinaraket
Inlägg: 1031
Blev medlem: 1 maj 2009, 15:19
Ort: Uppsala

Inlägg av sefio »

abk skrev:
sefio skrev:Stor skillnad på riktig HD och låtsats HD, mycket roligare med full HD. HD-ready är skit för att lura svenssons att dom köpt en riktig monitor.
Så kan man ju inte riktigt säga, HD-ready innebär en sak och Full-HD innebär en helt annan sak.
Låter mer som att du har gått på något säljarsnack av någon som fått dig att köpa något?
ja givetvis vet jag att det innebär 2 helt olika upplösningar bara jag personligen hatar hd-ready då jag tkr det ger kass bild gentemot full-hd. Det dåliga är ju att alla ändå bara skickar PAL-upplösning (i regel 720x576) till sina skärmar idag och då är skillnaden på full och ready helt ovesäntlig.

och kolla alltid efter progressiva skärmar då dem ger bättre bild i och med att den ritar upp hela bilden direkt. Interlace däremot ritar upp varannan pixel-rad och fyller därefter på. Interlace tekniken togs endast fram för bandbredden inte räckte till vilket absolut inte är ett problem med dagens teknik.

Andledningen till mitt utfall emot HD-ready var att det ändå iprincip inte sänds några tv-kanaler i den upplösningen utan endast PAL och full-hd
Bild
Användarens profilbild
abk
Elmoped
Inlägg: 68
Blev medlem: 30 november 2009, 22:50

Inlägg av abk »

sefio skrev: ja givetvis vet jag att det innebär 2 helt olika upplösningar bara jag personligen hatar hd-ready då jag tkr det ger kass bild gentemot full-hd. Det dåliga är ju att alla ändå bara skickar PAL-upplösning (i regel 720x576) till sina skärmar idag och då är skillnaden på full och ready helt ovesäntlig.

och kolla alltid efter progressiva skärmar då dem ger bättre bild i och med att den ritar upp hela bilden direkt. Interlace däremot ritar upp varannan pixel-rad och fyller därefter på. Interlace tekniken togs endast fram för bandbredden inte räckte till vilket absolut inte är ett problem med dagens teknik.
Om du ser skillnad på HD-ready och Full-HD på en 37 tummare så är du min nya idol, seriöst.
Det är först vid 46" och större som skillnaden mellan 720p "HD-ready" och 1080p (Full-HD) börjar synas och på den storleken klarar alla apparater att spela upp 1080p...
Så vet inte riktigt vad du grundar ditt resonemang på, du kanske har haft äckliga 720p scenerippar som du sett på en HD-ready och jämfört mot 1080p customrippar... :) Då skulle jag förstå ditt argument.

OnT: Ska du köpa en TV som är max 37", satsa på en som har 720p eftersom du inte ser någon skillnad på 720p och 1080p på en sådan TV.
Användarens profilbild
Tuta
King of the street
Inlägg: 3459
Blev medlem: 11 april 2008, 16:48
Ort: Nyköping

Inlägg av Tuta »

Tack så mkt för svaren! Särskilt abk :)

Köper en 720p då :)
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det ;)
Victorh: eller skall man fråga? :)
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten ;)

Bild
Det är jag som är Tuta ;)
Zibb
Red Bull
Inlägg: 644
Blev medlem: 10 juni 2009, 13:21

Inlägg av Zibb »

om du ska välja mellan LCD och plasma.

Välj Plasma om du nu spelar mycket

LCD kan bli att det hackar för det går för fort
Den som aldrig gjort ett misstag, har aldrig prövat något nytt.

Jag har inte misslyckats, jag har bara funnit hundra tusen sätt som inte fungerar.
Användarens profilbild
Frillanmcdillan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 191
Blev medlem: 28 maj 2009, 17:26

Inlägg av Frillanmcdillan »

klart som fan att det är skillnad på hd full/ready. tänk dig skillnad på upplösningen i PC spel. allt blir mycket skarpare etc.

men som sagt, det är stor skillnad för både ögat och plånboken.
Användarens profilbild
abk
Elmoped
Inlägg: 68
Blev medlem: 30 november 2009, 22:50

Inlägg av abk »

Tuta skrev:Tack så mkt för svaren! Särskilt abk :)

Köper en 720p då :)
Lugnt lugnt :)
Zibb skrev:om du ska välja mellan LCD och plasma.

Välj Plasma om du nu spelar mycket

LCD kan bli att det hackar för det går för fort
Vad baserar du det utlåtandet på? :?
Frillanmcdillan skrev:klart som fan att det är skillnad på hd full/ready. tänk dig skillnad på upplösningen i PC spel. allt blir mycket skarpare etc.

men som sagt, det är stor skillnad för både ögat och plånboken.
Om du kör ett spel i 1280x720 på en TV som visar 720p så är det fortfarande skarpt.
Om du kör ett spel i 1920x1080 på en TV som visar 1080p så är det också skarpt.

Det handlar inte bara om att TVn ska klara att visa 1080p, utan signalen, det du sänder ut, måste "matcha" med TVn.
Spelar ingen roll vilken upplösning man kör på egentligen, matchar man utsignalen och bilden så blir det skarpt.

Det du säger om att "allt blir mycket skarpare" stämmer nödvändigtvis inte.
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

Plasma ska man hålla sig ifrån så mycket som möjligt tycker jag. Drar mycket ström, alstrar hög värme och om du visar en bild för länge kan bilden "bränna" fast på skärmen så den syns även när du byter bild.

För att se skillnad på full hd och hd ready så krävs antingen en stor skärm eller att man sitter väldigt nära skärmen. Det gör en mindre skillnad även på mindre skärmar (såklart, eftersom det blir betydligt fler pixlar) Men det blir så pass lite att knappt det mänskliga ögat kan uppfatta det. Är man ute efter bildkavlité på en 32" skärm är det viktigare att kolla om det är en progressiv skärm eller en sammanflätad (p vs i). Progressiv visar hela bilden på en gång medans en sammanflätad fyller i i två steg, det sker ju självklart snabbare än vad våra ögon kan uppfatta men bilden kan få för sig att flimmra lite ändå så progressiv är vägen att gå, det gör mer på en 32" tv än att köra 1080i.
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
Tuta
King of the street
Inlägg: 3459
Blev medlem: 11 april 2008, 16:48
Ort: Nyköping

Inlägg av Tuta »

Har köpt en tv nu, skitnöjd :)

Men en fråga ändå, den ska vara 720p men nr jag startar mitt ps3 står det 1080p på skärmen och om man öppnar en bild som är 1920x1080 så passar den perfekt I skärmen..

Tycker det verkar lite konstigt bara :?
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det ;)
Victorh: eller skall man fråga? :)
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten ;)

Bild
Det är jag som är Tuta ;)
Skriv svar