chifen skrev:Kan du inte bara säga hur du resonerar? Jag har ju sagt att motorn blir mer effektiv med ett högvarvigt rör, men om jag vill ha en annan karaktär på motorn för att jag tycker att det är skönare att köra en mer lågvarvig moped (vilket har sina fördelar i bränsleförbrukning, slitage, ljudnivå och vibrationer)
Kör man mycket i stan är det betydligt skönare med lågvarvigt så man slipper peta runt i lådan hela tiden för att mopeden inte ska bli helt orklös.
För effekt så köper man högvarvigt, helt klart. Men gillar man lågvarvigt är inte det fel heller, vissa vill bara ha den karaktären på motorn och det går ju inte att säga att det är fel. Det är ju som att säga att man inte får köpa en dieselbil, för det finns mer effekt att tjäna på en högvarvig bensinbil.
Nu handlar det för han som ställde frågan om hur effektregistret på mopeden blir och om jag tolkar honom rätt så vill han ha lite mer effekt från låga varv för han gillar den motorkaraktären mer (även om det innebär en lägre effekt), då ska man inte "lura" i honom att köpa högvarvigt bara för att man själv tycker att det är roligare.
6an på mopeder är inte en overdrive växel som den oftast är på bilar utan lådan är ju tätstegad mellan alla växlar, för att göra 6an till en "transportväxel" så ska man byta ut det drevet, inte motordrev eller bakdrev. Vill man dreva så tungt att man ska ligga på låga varv med högvarvigt rör så påverkar det accelerationen negativt istället. Missförstå inte nu, drevning är vädligt viktigt för att få bästa prestanda/körbarhet.
Ingen har sagt något annat än att hebot ger högre effekt, jag har bara sagt att med leovincet får han ett annat effektregister som "Grilladlax" verkar vara ute efter.
Självklart kan man vilja ha en moped som går sämre, men varför sträva efter en moped som går så dåligt som möjligt?
Hebo röret är mycket mer effektivt än V6.
Det blir ingen skillnad i slitage eller bränsleförbrukning, när du ska åka en bit lägger du i 6an direkt vilket gör att du kommer ha precis samma varvtal med båda rören om du drevar rätt.
Kör man BARA i stan ska man egentligen inte köra 70sport på en cross/sm. Men det funkar. Att säga att det är jobbigt att växla, haha, ja då är man riktigt lat! =)
Nä, men förstår vad du menar där. Men man ligger ändå aldrig och hetsar och kör fullt i stan om man har lite trafikvett. Men funkar det md org i stan funkar det verkligen med Hebo på en 70cc i stan, ännu bättre till och med!
Ställe frågan om effektregister osv osv
VA?
Såhär skrev han:
"Lirar ett Hebo bufanda rör bra med metrakit handmade 70cc??"
Ska svara på den frågan när jag ändå håller på: JA, absolut mycket bättre än med Leovince V6.
6an använder man när man åker långa sträckor, det är inte svårt att dreva så att man ligger på ett behagligt varvtal på 6an men fortfarande har en bra knuff i motorn på de andra växlarna. Med 70sport och ett sportrör.
Nä, han var ute efter en stark moped. Förövrigt skrev han det långt efter de första inläggen, så lite halv taskigt argument där...
Men han frågade efter en stark moped.
Ska han ha en stark moped med mest HK ska han ha Hebo Bufanda.
Vill han ha en slöare moped med ett rör som börjar, precis som Hebo Bufanda vid 7k RPM men varvar inte lika långt så ska han ha ett V6.