snabb fråga.. hur vet man om el choken är trasig ??

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
maccan92
Elmoped
Inlägg: 128
Blev medlem: 23 september 2007, 21:12

snabb fråga.. hur vet man om el choken är trasig ??

Inlägg av maccan92 »

har en till moppe hemma hos mig nu (inte min) som ska lagas..
det är en sachs scooter 2t..

den startade inte och ägarens pappa sa att det va skit i filtrer eller förgasaren.. men nu när jag startat den själv och lyssnat så orkar den som den ska men efter en minut dör den även på tomgång.. och sen efter att den dör så kickar man igen startar den på första kicken men minsta gas och den dör..

jag tycker med att det låter som problem med choken..
har jag fel?
Honkan
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 395
Blev medlem: 19 juli 2009, 18:59
Ort: Västerås

Inlägg av Honkan »

Lät i början som att den inte får tillräckligt mycket bensin för att hålla igång.. Men om den dör på gas.. jadu vet inte :?
Vi har Rab, vad fan har ni?!
maccan92
Elmoped
Inlägg: 128
Blev medlem: 23 september 2007, 21:12

Inlägg av maccan92 »

jaa jag vet :/ men som sagt har inte kollat än.. ska skruva upp den i helgen.. men hur vet man om choken är trasig dåå ? :S
sefio
Kinaraket
Inlägg: 1031
Blev medlem: 1 maj 2009, 15:19
Ort: Uppsala

Inlägg av sefio »

dör på gas=förlite bensin
Bild
maccan92
Elmoped
Inlägg: 128
Blev medlem: 23 september 2007, 21:12

Inlägg av maccan92 »

jaa men den dör på gas efter en minut.. om den nu får för lite bensin borde det väl gälla redan när man startar den och knappt gå att gasa med eller har jag fel ?
Användarens profilbild
stunt_pojken^^
King of the street
Inlägg: 2749
Blev medlem: 10 november 2008, 21:35
Ort: laholm
Kontakt:

Inlägg av stunt_pojken^^ »

då kan det vara för mycket bensin så att den dör av för mkt bensin ta av stiftet o kolla det är det bästa o lättaste o ta reda på om det har med munstycke att göra
Användarens profilbild
Felarn
Elmoped
Inlägg: 43
Blev medlem: 4 februari 2009, 09:52
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Felarn »

Om jag var du skulle jag troligen kolla igenom förgasaren och filtret samt byta tändstift! kan vara ett dåligt tändstift som inte orkar med att förbränna allt? :?
maccan92
Elmoped
Inlägg: 128
Blev medlem: 23 september 2007, 21:12

Inlägg av maccan92 »

okej.. men skumt att den får för mycket när den är orginal och inget har pillat på den förutom jag som har bytt avgaspackning för ett år sen.. och om det är skit i förgasaren eller filter borde den ju inte gå bra från början.. men ajja tack för hjälpen ville bara veta hur man vet om choken funkar eller inte då det är el choke...
maccan92
Elmoped
Inlägg: 128
Blev medlem: 23 september 2007, 21:12

Inlägg av maccan92 »

Felarn skrev:Om jag var du skulle jag troligen kolla igenom förgasaren och filtret samt byta tändstift! kan vara ett dåligt tändstift som inte orkar med att förbränna allt? :?
japp ska ta en titt påt i helgen..
Låst