Hur man byter växellådsolja/motorolja på AM6
Du behöver:
Stjärnskruvmejsel,
En 13 nyckel
En burk/spann
Ny växellådsolja/motorolja
En kompis eller en pall.
1.Tappa ut den gamla oljan:
Först så ska vi tappa ut den gamla oljan innan vi kan fylla på med ny.
Börja med att sätta en burk/spann under moppen så att oljan kan rinna ner i den, för det är inte så kul att ha olja över hela golvet…
Sen så skruvar du ut bulten som är inringad på bilden och då kommer den gamla oljan rinna ut.
När oljan har runnit ut så skruvar du tillbaka bulten där den satt (spänn till rejält så de inte läcker eller den skruvar ut sej själv).
2. Fylla på med ny olja:
När du tömt ut den gamla oljan så ska du fylla på med ny. Det är då viktigt att moppen står rakt för att man ska få i rätt mängd olja, så en kompis som kan hålla den eller om man sätter upp den på en pall är att rekommendera (blir svårt annars när man är själv att skruva i skruvar mm när man fyllt på oljan).
Börja med att skruva ut dom båda skruvarna som är inringade på bilden. När du skruvat ut båda två är det bara att börja fylla på med olja i det övre hålet (de som är inringat med gult), det är nu mycket viktigt att moppen står rakt för att du ska få i rätt mängd olja.
När det sedan börjar rinna olja ur det andra hålet (de som var inringat med rött) slutar du fylla på och sätter sedan i de båda skruvarna igen.
Sen är de bara att dra i kopplingen några gånger så den nya oljan kommer in i ”systemet” och sen är det klart.
Vilken olja?
Vilken olja man har inte så stor betydelse om man kör original, men det viktiga är att den är för våtkoppling (sparar lamellerna) och att den är på ca 10-40W(brukar stå i instruktionsboken vilken som är bra), och köp heller inte den billigaste oljan du kan hitta utan köp någon som är lite halv bra, för de mår motorn bättre av och håller längre.
Kör man däremot trimmat hade jag däremot rekommenderat typ en riktig cross/motorcykel olja som är lite dyrare och som smörjer bättre (såklart ska även denna vara för våtkoppling och på ca 10-40W). Då får man en motor som presterar bättre samt håller längre.
Hur länge mellan oljebytena?
Om man kör original brukar de stå i service boken hur ofta man ska göra oljebyten. Men byt hellre för ofta än för sällan (är inte så dyrt så ca 250+ mil brukar vara lagom (men går att vänta betydligt längre, men motorn mår inte alltid så bra av det)).
Om man kör trimmat beror de såklart på hur mycket man kör trimmat och hur man kör. Men ca 100-200 mil brukar gå fint med en inte allt för extrem setup.
//Ekan