antis skrev:Har lite frågor som någon gärna får svara på.
1: Om man har dubbla lådor fast ospärrade så man har alla 5 växlar, hur fort går den då ca ?
2: Man får bara ha 2 växlar på en a-traktor va ?
1: Har du alla växlar går den lika fort som en normal bil
2: Du får göra va du vill så länge den gör 30 på maxvarv
har ett annat svar på fråga 1 Det beror helt på vilken växel du har lådan ibak spärrad på spärrar du den på 1an bak så går den inte många kilometer fortare på 5an än 2an. Har du däremot lådan i bak på en annan växel så går det fortare, lägg i högsta växeln på bakre lådan och traktorn går som en bil
Så om man har dubbla lådor går den som en vanlig bil, fast man har dubbla, blir ingen skillnad ?
Men då kan man ju ha dubbla lådor och ryckspärr och varvregg ? så blir den ju laglig ? Men det på så att säga. Eller måste man spärra båda lådorna ?
bensinskalle skrev:
1: Har du alla växlar går den lika fort som en normal bil
2: Du får göra va du vill så länge den gör 30 på maxvarv
har ett annat svar på fråga 1 Det beror helt på vilken växel du har lådan ibak spärrad på spärrar du den på 1an bak så går den inte många kilometer fortare på 5an än 2an. Har du däremot lådan i bak på en annan växel så går det fortare, lägg i högsta växeln på bakre lådan och traktorn går som en bil
Så om man har dubbla lådor går den som en vanlig bil, fast man har dubbla, blir ingen skillnad ?
Men då kan man ju ha dubbla lådor och ryckspärr och varvregg ? så blir den ju laglig ? Men det på så att säga. Eller måste man spärra båda lådorna ?
bensinskalle skrev:
1: Har du alla växlar går den lika fort som en normal bil
2: Du får göra va du vill så länge den gör 30 på maxvarv
har ett annat svar på fråga 1 Det beror helt på vilken växel du har lådan ibak spärrad på spärrar du den på 1an bak så går den inte många kilometer fortare på 5an än 2an. Har du däremot lådan i bak på en annan växel så går det fortare, lägg i högsta växeln på bakre lådan och traktorn går som en bil
Så om man har dubbla lådor går den som en vanlig bil, fast man har dubbla, blir ingen skillnad ?
Men då kan man ju ha dubbla lådor och ryckspärr och varvregg ? så blir den ju laglig ? Men det på så att säga. Eller måste man spärra båda lådorna ?
Det enda varvregg är tillåtet för är för att förhindra övervarvning
mina dubbla låder är öppe nu eller iaf främre för ska sätta upp bakre nu för den sitter på en separat balk
en bild på dom haha obs! bygger bara för besiktning
har bytt locket på den bakre också hhe så nu sitter inte växelspaken där...;p
riejumannen skrev:mina dubbla låder är öppe nu eller iaf främre för ska sätta upp bakre nu för den sitter på en separat balk
en bild på dom haha obs! bygger bara för besiktning
LÅDOR
har bytt locket på den bakre också hhe så nu sitter inte växelspaken
där...;p
Ser stabilt ut ;D haha men de håller nog till bess
riejumannen skrev:mina dubbla låder är öppe nu eller iaf främre för ska sätta upp bakre nu för den sitter på en separat balk
en bild på dom haha obs! bygger bara för besiktning
LÅDOR
har bytt locket på den bakre också hhe så nu sitter inte växelspaken
där...;p
Ser stabilt ut ;D haha men de håller nog till bess
den bakrelådan sitter bultad i golvet med en balk fram på lådan också, så stabilt är det
riejumannen skrev:mina dubbla låder är öppe nu eller iaf främre för ska sätta upp bakre nu för den sitter på en separat balk
en bild på dom haha obs! bygger bara för besiktning
LÅDOR
har bytt locket på den bakre också hhe så nu sitter inte växelspaken
där...;p
Ser stabilt ut ;D haha men de håller nog till bess
den bakrelådan sitter bultad i golvet med en balk fram på lådan också, så stabilt är det
sitter de en i fram också så är de säkert stabilt ;D
alexanderfinnsbo skrev:gangster med nr.plåten i rutan.
den sitter inte där nå mera
A-tralla eller äkta EPA?
spf2 skrev:
stunt_pojken^^ skrev:TROR att det minst ska vara 1x1 meter och du måste kapa den oxzå
ok ingen som vet säkert?
Flaket skall hålla 125 kvadratcentimeter, om inte traktorn är byggd för att dra PÅHÄNGSTRAILERS då ersätter svängskivan denna. och tro mig, en svängskiva väger allan, c:a 300 kg.
Därav är det möjligt att regga in trailerdragare som traktorer, med dubbla dragkopplingar., en dragare är även förbannat lätt att spärra, bara ta bort de höga växlarna typ.
stunt_pojken^^ skrev:TROR att det minst ska vara 1x1 meter och du måste kapa den oxzå
ok ingen som vet säkert?
Flaket måste vara minst 1kubik decimeter per 100kg på traktorn, säg att traktorn väger 900kg då måste du ha ett flak som är minst 9kubik decimeter men max 125.
Det spelar ingen roll vad det är för traktor och hur mycket den än väger så får det inte varas större än 125kubik decimeter
Flaket måste också sitta centrerat mellan bakruta och änden på traktorn
spf2 skrev:jävlar det va krångligt, så man kan inte ha ett litet flak på en e30 alltså i bagagelucka storlek?, för att det hade varit riktigt snyggt/utstickande
Dessutom MÅSTE den blattmobilen flyttas fram bakre C-stolpar på, alltså ta bort en del av taket=rund karossmodell=ett veritabelt helvete att få det snyggt gjort.
spf2 skrev:jävlar det va krångligt, så man kan inte ha ett litet flak på en e30 alltså i bagagelucka storlek?, för att det hade varit riktigt snyggt/utstickande
spf2 skrev:jävlar det va krångligt, så man kan inte ha ett litet flak på en e30 alltså i bagagelucka storlek?, för att det hade varit riktigt snyggt/utstickande
spf2 skrev:jävlar det va krångligt, så man kan inte ha ett litet flak på en e30 alltså i bagagelucka storlek?, för att det hade varit riktigt snyggt/utstickande
Man får inte ha täckt flak heller
jag tänkte att man ska ha i luckans storlek
flaket måste vara över bakaxeln så det går inte det
Man MÅSTE kapa taket på bilen och bygga en ny vägg som är placerad väldigt tajt intill förarstolens rygg, alt. flytta fram c-stolparna som skåningen skrev.
Flaket får vara max 1kvadratmeter per 100kg som maximannen skrev, överskrider fordonets vikt 1250kg så får inte flaket vara större än 125 kvadratdecimeter. Minimum= Flaket ska vara praktiskt användbart, inte i skokartongsstorlek med andra ord. Har inga minimimått i huvudet.
Flaket ska vara någelunda centrerat på ytan mellan bakväggen på hytten o karpssens slut...
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Och har lite frågor.
Om man drar bort varv-stoppet & växel-spärren, eller vad allt nu är.
Vad går dom i då typ?
Försäkringen och sånt, dyr?
Blir nog en okapad Volvo för min del
Berätta även lite mer som jag bör veta, om ni vet nåt
Tack.
Mvh
tar du bort alla spärrar så går den som en vanlig bil
försäkringen för mej kostar runt 1000 spänn/år
skulle rekomendera att du köper en med dubbla lådor, så du slipper poliserna
meanzick skrev:vad gör en vanlig 740 ungefär ? asså ostrypt, ingen turbo eller ngt, bensin.
kan komma upp i mot 200 en kompis kom upp i 200 med en vanlig gl men den ska ju va rätt fräsh i motorn og
Wierd. Såg en Volvo 740 GLT (16v) med 2.5" system göra 180 km/h på mätarn men med GPS 177!Som sagt oerhört fin och hade gått runt 25 000 mil.
jo men de kan ju vara olika med väderförhållanden, däck storlek med mera vindstyrkorna är stora i dom hastigheterna så det kan vara mycket som kan spela roll sen var det ju 200 på mätarn å man vet ju inte hur rätt den visar heller
riejumannen skrev:
kan komma upp i mot 200 en kompis kom upp i 200 med en vanlig gl men den ska ju va rätt fräsh i motorn og
Wierd. Såg en Volvo 740 GLT (16v) med 2.5" system göra 180 km/h på mätarn men med GPS 177!Som sagt oerhört fin och hade gått runt 25 000 mil.
jo men de kan ju vara olika med väderförhållanden, däck storlek med mera vindstyrkorna är stora i dom hastigheterna så det kan vara mycket som kan spela roll sen var det ju 200 på mätarn å man vet ju inte hur rätt den visar heller
en grej som jag undrar är att, jag fick kontrollbesiktning på a-traktorn (var sen förr förra ägaren) och de klagade på min enkellåda så nu är jag tvungen att lägga på 2 lådor och kontrollbessa om skiten igen, får dom göra så ? det är väll på REG bess man måste ha dubbla lådor ? har de gjort fel ? för man polare sa att de skulle ge fan i om jag hade 1 eller 4 lådor på för det är en kontrollbesiknting. De kollar väll inte på en vanlig bil om den har 2 vexellådor? och sen provkörde de den för att se om den gick i 30, då har de med gjort fel ?