när jag ska spacka ihop mina kåpor hur ska ja göra då ?
Det räcker väll inte bara med vanligt spackel ?
kanske de finns non guide lr någon som har nå tips ?
först ruggar du upp ytan där du ska modda. sen tar du en sväng till biltema o köper: Polyester,Härdare, Glasfiber, penslar,handskar,glasfiberspackel, finspackel,sandpapper ca: 120-400
sen tvättar du rent kåporna med ngt starkt, sen ser du till att kåporna e torra då river du upp glasfíbret lite mindre bitar o lägger omlott på varandra.
sen blandar du polyester o härdare o dränker glasfibret med polyester sen väntar du ca:15min o sen lägger ett lager till. sen kan du gå o lägga dig.
när de har stelnat över natten så tar du fram glasfiberspacklet o lägger på ett lager i ungefärlig form som du vill ha. sen slipar du ner o spacklar,slipa,spacklar,slipa.Tvätta rent kåpan mellan varje lager spackel från slipdamm m.m
OBS! lägg tunna lager spackel. sen när du nästan har formen du vill så tar du finspacklet o spacklar,slipar,spacklar,slipar. se till så du fyller igen små gropar.
Ta sen någon färgburk o spraya ett lager så ser du lättare om det är ojämt någonstans och är det ojämt så får du slipa o spackla mer om du inte kan se o känna om det är jämt ändå vill säga.
Om du vill t.ex bygga något eller har ett "gap" mellan kåporna så kan du ta Fogskum o fylla igen hålet eller använda o bygga med innan du gör ovanstående steg. sen tar du bara en kniv o skär i den form du vill sen gör du som jag skrivit ovan.
sen är det bara lacka till den o du har en mycket fin och välgjord kåpa som inte kommer spricka i första taget.
alexanderkarlsson skrev:sen är det bara lacka till den o du har en mycket fin och välgjord kåpa som inte kommer spricka i första taget.
Rättelse, man får ett par kåpor ihopplastade med en halvt olämplig metod som dessutom utförts på ett synnerligen amatörmässigt sätt. Men de flesta mopedister brukar nöja sig med det tydligen...
alexanderkarlsson skrev:sen är det bara lacka till den o du har en mycket fin och välgjord kåpa som inte kommer spricka i första taget.
Rättelse, man får ett par kåpor ihopplastade med en halvt olämplig metod som dessutom utförts på ett synnerligen amatörmässigt sätt. Men de flesta mopedister brukar nöja sig med det tydligen...
berätta exakt hur man gör Nu in i insta detalj som ett proffs
Plast som kan smältas fogas lämpligt genom svetsning. Tyvärr inget man gör hemma i garaget på första försöket.
Polyester fäster dåligt på i stort sett allt utom just polyester (och det gäller bara tills det första lagret härdat helt, sedan fäster det bara halvbra där också!), därför är det inte så bra att skarva ihop kåpor med. Klar risk att det helt enkelt lossnar från kåporna!
Personligen så skulle jag undvika att skarva kåpor om det inte går göra ordentligt (svetsning), vill jag ha en specialkåpa skulle jag plasta upp en sån i glasfiber i en enda bit - alltså inga skarvar som kan spricka upp. Mycket jobb, kostar en del, går inte göra var/när som helst p.g.a. temperaturkrav under härdningen, kräver en del kunskap och specialverktyg, och skyddsmask för ångorna ska man inte glömma heller.
men då kan man juh göra som jag beskrivit och göra en form o gjuta av så får man en fin kåpa utan skarvar o som inte väger så mycket men orkade inte gå in på de. då jag aldrig har haft några problem med min metod. jag har aldrig fått några sprickor lr släpp.
Hade för mig man kan avnända en löd och trycka ner precis när springan är sen lägger du bara typ en gammal kåp plast i små remsor löder sen slipa och få en jämn yta
ja det går ju och göra så. plastsvettsa lr va dom kallar de XD
men ja tänkte göra om kåporna lite och fylla igen typ hål så det blir bäst att göra på de andra sättet.