Derbi som stått stilla i ca 3-4 år, renovering!

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
maccan92
Elmoped
Inlägg: 128
Blev medlem: 23 september 2007, 21:12

Derbi som stått stilla i ca 3-4 år, renovering!

Inlägg av maccan92 »

heej!

har nu fått i uppgift att laga min gannes Derbi Senda -01a..
vad jag förstått har den stått stilla kanske upp till 4 år och vill nu veta va som är viktigt att gå igenom..

ska kolla/byta:
kolv+ ringar,
ev. hona cylinder,
packningar,
förgasare,
kylare och byta kylarvatten,
olja,
filter,
ny bensin,

aa det är mera men kommer inte på det just nu..

vad har ni för tips att jag ska kanske ta en extra koll på så att det inte är något fel nu när den ska säljas! detta ska göras seriöst och inget slarvjobb.. efter byte av allt och då motorn är uppstartad ska den minst gå 50 lugnt mil så allt blir inkört och att motorn får känna att den lever igen..

så kom nu med förslag!!
hypersenda
Elmoped
Inlägg: 85
Blev medlem: 4 augusti 2009, 14:00

Inlägg av hypersenda »

kolla pack boxar i gafelln, smörj sving
maccan92
Elmoped
Inlägg: 128
Blev medlem: 23 september 2007, 21:12

Inlägg av maccan92 »

hypersenda skrev:kolla pack boxar i gafelln, smörj sving
okej.. men packboxarna ska jag bara kolla så att dom inte är trasiga typ och att oljan rinner ut?
sen smörja sving är det bara att ta 5-56 eller nått fett?? bakdämparen är väl lika bra att ta också eller?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Ja skulle kirra ett nytt batteri o tändstift också :P

Förhoppningsvis fungerar tändningen fortfarande också annars får du köpa massa delar därifrån också
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
beckvall
F.D Moderator
Inlägg: 1851
Blev medlem: 20 oktober 2008, 17:55
Ort: sundsvall

Inlägg av beckvall »

smörj sving med fett.
kolla hjullagren dom behövs nog bytas.
styrlagren så dom inte går tungt.
bromsarna så dom funkar ordentligt.
Felpostarens värsta mardröm!
undrar du över något? släng iväg ett PM så svarar jag på de mästa!
maccan92
Elmoped
Inlägg: 128
Blev medlem: 23 september 2007, 21:12

Inlägg av maccan92 »

tändstift kommer självklart..
okej rätt mycket lager och sånt plock alltså..
inga problem att byta men tur att det inte är jag som står för räkningen sen :) batteriet ska nog bytas med!
vad ska man ta en titt på runt tändningen dåå? tändplatta o svänghjul eller cdi box och sånt?
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

De erfarenheter jag har av bilar som stått länge bör i många avseenden gälla även mopeder och MC.

Ofta kärvar saker som bromsar och liknande när fordonet stått länge. Sådana saker bör smörjas upp.

Det man ska tänka på är packningar i motorn som kan med tiden fordonet stått torkat ut och det som kan hända när man drar igång motorn är att dessa går sönder. Däck och sådanat kan ha torkat och kan lätt leda till punktering, kolla gummit på däcken, torrsprickor är vanliga på däck som inte motionerat under längre tid. Men annars ska det inte vara några störra problem. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

bensinskalle skrev:Ja skulle kirra ett nytt batteri o tändstift också :P

Förhoppningsvis fungerar tändningen fortfarande också annars får du köpa massa delar därifrån också
Bromsvätskan MÅSTE bytas också kom ja på ;)

Du får väl göra en allmän koll på bromsarna så dom fungerar. Men de ä ju aluminiumok så de rostar ju inte ihop direkt. Kan kärva lite på grund av erg i värsta fall :P

Angående tändningen, kolla bara så den tänder ordentligt. Förmodligen ä allt okej, har man otur har de kommit in fukt på svänghjul som sabbar kontakt osv. Så tänder den är de bara att le, tänder den inte så får du kolla tändplatta o lite sånt o se vart de kan vara brott/ glapp eller dålig kontakt
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
maccan92
Elmoped
Inlägg: 128
Blev medlem: 23 september 2007, 21:12

Inlägg av maccan92 »

okej tackar för bra tips!!
glömde dock säga att den stått stilla för att han trodde kick drevet lossnat för det gick inte att kicka.. har inte pratat med ägaren om moppen utan med hans pappa och han vet knappt nått om mopeder så den kan va skuren.. men motorn ska slängas upp på ett bord och gå igenom ALLT och kolla lager så allt snurrar på som det ska..
Notn4
Svårstartad skrothög
Inlägg: 334
Blev medlem: 12 september 2008, 19:01
Ort: Nykarleby (Finland)

Inlägg av Notn4 »

kolla även vid batteri byte att alla kablar är isolerade och att inte kontakterna har rostat! och kanske lite kontakt spray lite här och där vid kabelanslutningar :)

en till sak är dreven och kedjan! och gas och kopplings wire, kolla även oljan och att oljepumpen fungerar, det är ju jätte viktigt vid första start att loppet blir bra oljat så den inte skär!
Bild
maccan92
Elmoped
Inlägg: 128
Blev medlem: 23 september 2007, 21:12

Inlägg av maccan92 »

bra tips vid batteri kablarna! :)

men nu en fråga finns det nått enkelt tips för hur man ser hur oljepumpen funkar som den ska? har nämligen aldrig litat på oljepump så har alltid blandat i tanken..

sen vid dom första 50milen så ska jag köra med lite olja i tanken med så den får lite extra men inte för mycket heller så det blir för tjockt!
Notn4
Svårstartad skrothög
Inlägg: 334
Blev medlem: 12 september 2008, 19:01
Ort: Nykarleby (Finland)

Inlägg av Notn4 »

du kan ju hälla lite olja i pumpens oljetank men inte dra slangen till förgasaren? sen blandar du i tanken och kör igång den och ser om det kommer olja ur slangen som ska till förgasaren?

vet ej hur bra förklarat det där var men jaaa a :D hoppas du fattade
Bild
maccan92
Elmoped
Inlägg: 128
Blev medlem: 23 september 2007, 21:12

Inlägg av maccan92 »

Notn4 skrev:du kan ju hälla lite olja i pumpens oljetank men inte dra slangen till förgasaren? sen blandar du i tanken och kör igång den och ser om det kommer olja ur slangen som ska till förgasaren?

vet ej hur bra förklarat det där var men jaaa a :D hoppas du fattade
klart jag fattade det där :D är inte helt bakom flötet :lol:
men då prövar jag det då.. smörjer ju ändå upp cylinder och kolv då jag sätter dit det så ligger ju olja i cylindern.. men häller i till tanken också då och så prövar jag att dra ur slangen från förgasaren :) måste ju ändå byta den oljan :)
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street
Inlägg: 2135
Blev medlem: 10 juli 2009, 21:09
Ort: Lysekil

Inlägg av bluerider94 »

sitter kicken fast kan den ha skurit i veven så då får du nog bytta den och kanske kolv och cylinder
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
maccan92
Elmoped
Inlägg: 128
Blev medlem: 23 september 2007, 21:12

Inlägg av maccan92 »

kolv SKA bytas! och är beredd på att den kan ha skurit.. inga problem med att byta vev inte.. men det kan ju som sagt bli dyrt även att jag inte betalar kan man ju inte byta precis allt..
nån som kan rekommendera vart man kan köpa fett som man kan lägga på i hjullagar, styrlager och lite allt sånt ? har biltema nått ?
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Biltema har ett antal olika fetter, bland annat ett avsett just för hjullager (förvisso på bilar). Personligen anser jag att det inte är så petigt med vilket fett man använder på de platser du nämner när det gäller mopeder, grejerna är ganska lågt belastade ändå och som vanligt när det gäller sådana lager beror slitage mestadels på smuts/vatten som kommit in i lagret än problem med smörjmedlet.

Med andra ord är det viktigare med renlighet och friska tätningar än dyra fina fetter, och att rikta en högtryckstvätt mot styrlager, hjullager eller svinglager är absolut förbjudet då det är en fenomenal metod för att pressa in vatten och grus till lagren.
maccan92
Elmoped
Inlägg: 128
Blev medlem: 23 september 2007, 21:12

Inlägg av maccan92 »

Erik_ skrev:Biltema har ett antal olika fetter, bland annat ett avsett just för hjullager (förvisso på bilar). Personligen anser jag att det inte är så petigt med vilket fett man använder på de platser du nämner när det gäller mopeder, grejerna är ganska lågt belastade ändå och som vanligt när det gäller sådana lager beror slitage mestadels på smuts/vatten som kommit in i lagret än problem med smörjmedlet.

Med andra ord är det viktigare med renlighet och friska tätningar än dyra fina fetter, och att rikta en högtryckstvätt mot styrlager, hjullager eller svinglager är absolut förbjudet då det är en fenomenal metod för att pressa in vatten och grus till lagren.
precis! tänker ju inte lägga ut svin mkt på fett om jag får en viss budget att hålla mig till.. bättre att köpa vettiga motor delar ist!
maccan92
Elmoped
Inlägg: 128
Blev medlem: 23 september 2007, 21:12

Inlägg av maccan92 »

har nu skrivit en ganska lång lista med saker som troligen ska köpas!

dom med en " * " framför sig är ett kanske bara :lol:

listan:
*batteri,
bromsbelägg,
*bromsvätska,
cylinder kitt,
kedja och drev,
*nytt insug om det är av "gummi",
*handtag,
gas- kopplings wire,
bensin slangar,
membran,
kylarslangar,
packningar,
olja,
*sadelöverdrag,
tändstift, tändhatt o kabel,

sen kanske ett nytt kåpset o crossplatta då det är Derbi standard
på derbis äldre sendor.. denna är röd och från 01 tror jag så bakskärmen
går nog inte att göra något åt tyvärr.. men men köplistan blev bra tycker jag iaf får se vad ägaren tycker :)
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Är det sprickor i kylarslangarna? Annars finns ingen anledning att byta... Mina från -98 och -99 är fullt friska fortfarande.

Kärvar gas/kopplingsvajer, eller har dom synliga skador? Om inte, smörj dom ordentligt med vettig olja bara.
maccan92
Elmoped
Inlägg: 128
Blev medlem: 23 september 2007, 21:12

Inlägg av maccan92 »

Erik_ skrev:Är det sprickor i kylarslangarna? Annars finns ingen anledning att byta... Mina från -98 och -99 är fullt friska fortfarande.

Kärvar gas/kopplingsvajer, eller har dom synliga skador? Om inte, smörj dom ordentligt med vettig olja bara.
nää tänkte mest ifall :) ska kolla det sen när vi pratat mera om det ska jag ta och titta igenom den lite mer :) har inte tittar noga på det bara gått förbi den :P okej men bra då vet jag :) kom mer mera förslag! :)
Användarens profilbild
Speedfighter nr 1
Avstängd
Inlägg: 418
Blev medlem: 11 augusti 2009, 07:57
Ort: Lidköping
Kontakt:

Inlägg av Speedfighter nr 1 »

Titta alla nivåer på oljor,och se till at smörja allt med riktigt smörjfett. Sen skulle jag bara köra!!
Användarens profilbild
Riejumrx
Hedersmedlem
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 mars 2008, 17:11

Inlägg av Riejumrx »

kolla så de inte glappar i framgaffel eller vid däckens fästen!
Nyxorzz
maccan92
Elmoped
Inlägg: 128
Blev medlem: 23 september 2007, 21:12

Inlägg av maccan92 »

Riejumrx skrev:kolla så de inte glappar i framgaffel eller vid däckens fästen!
både bakfälg och framfälg och gaffel ska tas bort och kolla igenom lager och lägga dit lite nytt fett.. men ska kolla innan jag slaktar moppen att det inte glappar.. lite lättare när allt sitter på:)
Användarens profilbild
alexanderkarlsson
F.D stuntarn
Inlägg: 375
Blev medlem: 18 november 2007, 19:53

Inlägg av alexanderkarlsson »

känns som allt börjar bli overkill :ninja: bara göra en lite koll om ngt är dåligt annars äre bara starta o gasa
maccan92
Elmoped
Inlägg: 128
Blev medlem: 23 september 2007, 21:12

Inlägg av maccan92 »

alexanderkarlsson skrev:känns som allt börjar bli overkill :ninja: bara göra en lite koll om ngt är dåligt annars äre bara starta o gasa
naej det är inte bara starta o gasa då det är massa fel på den som gör att den inte startar! :twisted:
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

ta bort stjärnan från bromsvätska. den gamla är oanvändbar nu och måste bytas. eller ja den fungerar säkert, men är mycket sämre än ny olja.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Låst