Återförsäljare=körd i huvet?

Diskussioner och frågor om hemsidor, återförsäljare, affärer mm. Obs, inga annonser här!

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
wuedde
TSR SkåningeN
Inlägg: 651
Blev medlem: 30 september 2008, 17:14
Ort: svedala
Kontakt:

Återförsäljare=körd i huvet?

Inlägg av wuedde »

Idag skulle jag byta kopplingsfjädrar, men så fick jag inte av muttern som sitter vid kopplingen. Så jag tog med mig hela kopplingen (den var av från moppen då asså) och skulle fråga vår kära återförsäljarre vad han tog för att göra det till mig då jag tänkte att det max skulle ta 10min för honom...men..
1: Han visste inte vad kopplingsfjädrar var, utan gick ut i verkstaden och frågade
2: han kom tillbaka och sa att det skulle ta EN TIMME!!!!! Om jag hade haft rätt verktyg hade det fan tagit 5 min för mig!
3: han sa att det skulle kosta 500 spänn + priset för fjädrarna!

Är det bara jag som tycker att han e sämst?
TobbaN skrev: "Visa din ilska genom internet, ANVÄND CAPS LOCK!!" :D
Sendarajder
Varnad
Inlägg: 1020
Blev medlem: 7 januari 2008, 03:56

Inlägg av Sendarajder »

hahahaha nää det är inte bara du som tycker att han är sämst xD

jävla fucko gubbe xD
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator
Inlägg: 3416
Blev medlem: 24 september 2007, 14:43
Ort: Skara

Inlägg av KoNG »

Gör såhär, sätt kopplingens muttern neråt mot ett skruvstäd, sen så tar du en stor polygrip och tar runt kopplingen och drar försiktigt så muttern lossnar, inte så det går av helt ;)

Sen skruvar du loss det, låter nån trycka ner kopplingen samtidigt som du skruvar av skruven med hand, gör du inte detta lär du skjuta gängerna
LUGNARAAAJ

Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information

EVO-Projekt
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=34937
Användarens profilbild
wuedde
TSR SkåningeN
Inlägg: 651
Blev medlem: 30 september 2008, 17:14
Ort: svedala
Kontakt:

Inlägg av wuedde »

KoNG skrev:Gör såhär, sätt kopplingens muttern neråt mot ett skruvstäd, sen så tar du en stor polygrip och tar runt kopplingen och drar försiktigt så muttern lossnar, inte så det går av helt ;)

Sen skruvar du loss det, låter nån trycka ner kopplingen samtidigt som du skruvar av skruven med hand, gör du inte detta lär du skjuta gängerna
Jag vet, men problemet är att jag inte har skruvstäd....:P
TobbaN skrev: "Visa din ilska genom internet, ANVÄND CAPS LOCK!!" :D
Användarens profilbild
balliz
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 29 juli 2008, 20:27
Ort: moheda

Inlägg av balliz »

du kan väll bara gå t en kompis det är väll rätt bra många som har skruvstäd hemma :wink:
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator
Inlägg: 3416
Blev medlem: 24 september 2007, 14:43
Ort: Skara

Inlägg av KoNG »

wuedde skrev:
KoNG skrev:Gör såhär, sätt kopplingens muttern neråt mot ett skruvstäd, sen så tar du en stor polygrip och tar runt kopplingen och drar försiktigt så muttern lossnar, inte så det går av helt ;)

Sen skruvar du loss det, låter nån trycka ner kopplingen samtidigt som du skruvar av skruven med hand, gör du inte detta lär du skjuta gängerna
Jag vet, men problemet är att jag inte har skruvstäd....:P
Fixar du det inte så kan du skicka det till mig så fixar jag det ;)
LUGNARAAAJ

Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information

EVO-Projekt
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=34937
Användarens profilbild
stunt_pojken^^
King of the street
Inlägg: 2749
Blev medlem: 10 november 2008, 21:35
Ort: laholm
Kontakt:

Inlägg av stunt_pojken^^ »

har du en ritkiggt stor polygrip så kan du ta den istället för skuvstäd o en lite till mutern annars borde väll ngn kompis ha jag ha 4 st :lol:
Användarens profilbild
wuedde
TSR SkåningeN
Inlägg: 651
Blev medlem: 30 september 2008, 17:14
Ort: svedala
Kontakt:

Inlägg av wuedde »

jag ska ha ett skruvstäd liggandes någonstans! min pappa kommer hem snart så han får hjälpa mig att leta;)
TobbaN skrev: "Visa din ilska genom internet, ANVÄND CAPS LOCK!!" :D
Användarens profilbild
wuedde
TSR SkåningeN
Inlägg: 651
Blev medlem: 30 september 2008, 17:14
Ort: svedala
Kontakt:

Inlägg av wuedde »

asså jag får snart ett j*vla utbrott på den j*vla muttern! den vill inte gå av! jag har kommit på ett bra sett "att få av" den på och sånt (samma sätt som när man sätter fast den i ett skruvstäd, fast jag har en annan sak istället för skruvstädet) , men hur mycket man än drar så går den inte av!
Men jag vill ju inte ge upp:P ingen som har något härligt bonnameck tips eller något?
TobbaN skrev: "Visa din ilska genom internet, ANVÄND CAPS LOCK!!" :D
Användarens profilbild
TobbaN
King of the street
Inlägg: 3415
Blev medlem: 27 juni 2008, 18:38

Inlägg av TobbaN »

wuedde skrev:asså jag får snart ett j*vla utbrott på den j*vla muttern! den vill inte gå av! jag har kommit på ett bra sett "att få av" den på och sånt (samma sätt som när man sätter fast den i ett skruvstäd, fast jag har en annan sak istället för skruvstädet) , men hur mycket man än drar så går den inte av!
Men jag vill ju inte ge upp:P ingen som har något härligt bonnameck tips eller något?
Dränk den i 5-56 ;D
Ta gärna en hammare och banka på skruvmejseln också. Då får du mer kraft :D
f.d TSR-Crew
Användarens profilbild
wuedde
TSR SkåningeN
Inlägg: 651
Blev medlem: 30 september 2008, 17:14
Ort: svedala
Kontakt:

Inlägg av wuedde »

TobbaN skrev:
wuedde skrev:asså jag får snart ett j*vla utbrott på den j*vla muttern! den vill inte gå av! jag har kommit på ett bra sett "att få av" den på och sånt (samma sätt som när man sätter fast den i ett skruvstäd, fast jag har en annan sak istället för skruvstädet) , men hur mycket man än drar så går den inte av!
Men jag vill ju inte ge upp:P ingen som har något härligt bonnameck tips eller något?
Dränk den i 5-56 ;D
Ta gärna en hammare och banka på skruvmejseln också. Då får du mer kraft :D
har tatt så jävla mycket 5-56 och låsolja mm som det bara går:P det ledde igår till att när jag satte på allt och skulle köra så bara varva den och kom ingenstans (5-56 på remskivorna:P)
Har testat med hammare osså:P
Min moppe är från 98 och jag tror inte att någon har tagit av den muttern sen dess..det känns iaf som det;)
TobbaN skrev: "Visa din ilska genom internet, ANVÄND CAPS LOCK!!" :D
Användarens profilbild
Frillanmcdillan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 191
Blev medlem: 28 maj 2009, 17:26

Inlägg av Frillanmcdillan »

kan du inte ta mopeden till mopedhandlaren och fråga om du får låna dom rätta verktygen för en 50-lapp eller något:P
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

Haha. XD

ÅF är helt sjuka... Dem ville ha 600:- för att byta ett framdrev på en Derbi, skulle tydligen dröja 1 timma eller mer!
Fixa det själv och det gick på 15min. :roll:
Användarens profilbild
TobbaN
King of the street
Inlägg: 3415
Blev medlem: 27 juni 2008, 18:38

Inlägg av TobbaN »

DerbiSM skrev:Haha. XD

ÅF är helt sjuka... Dem ville ha 600:- för att byta ett framdrev på en Derbi, skulle tydligen dröja 1 timma eller mer!
Fixa det själv och det gick på 15min. :roll:
Hahahaha.
1 timme... bytte drev på kompisens moppe idag, bort med låsringen och på med nytt drev, tog 1 min max. Sen tog det kanske 5 min att spänna till kedjan lite :P
Hahaha, 1 timme... :D
f.d TSR-Crew
Michél
Elmoped
Inlägg: 22
Blev medlem: 19 augusti 2009, 23:47

Inlägg av Michél »

Märks att ni inte har erfarenhet från eget företag, så här ligger det till!

Det är inte själva arbetet som tar en timme utan man faktureras per heltimme. Tar jobbet en kvart betalar man fortfarande för en hel timme.

Så gör samtliga verkstäder och är inte direkt en nyhet, så det handlar inte om att någon är dum i huvudet utan är så reglerna är.
Administratör MNF Forum
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen
Inlägg: 2164
Blev medlem: 22 juli 2009, 00:34
Ort: Vara

Inlägg av nippertippan »

minimi fakturering ligger på hela timmar + delar plus moms.
Forumets nippertippa! Puss på er!
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

Michél skrev:Märks att ni inte har erfarenhet från eget företag, så här ligger det till!

Det är inte själva arbetet som tar en timme utan man faktureras per heltimme. Tar jobbet en kvart betalar man fortfarande för en hel timme.

Så gör samtliga verkstäder och är inte direkt en nyhet, så det handlar inte om att någon är dum i huvudet utan är så reglerna är.
Vi tar mitt exempel som jag skrev ovan.
600:- för att byta ett framdrev & spänna kedjan lite, rätt? Nej, absolut inte.

Åter Försäljare är överdrivet dyra, så är det bara.
Hur man än tänker så är 600:- för mycket för att endast byta ett framdrev.

Glömde även nämna en annan sak, jag var tvungen och köpa drev från dem för att dem skulle göra detta. När jag redan hade ett drev i handen som jag ville ha.
Och deras drev är inte billiga direkt!
Ännu en sak som är helt fel, dem ska väll kunna serva en moped även om ägaren till mopeden inte använder deras olja t.ex.? Samma sak i princip.
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street
Inlägg: 2135
Blev medlem: 10 juli 2009, 21:09
Ort: Lysekil

Inlägg av bluerider94 »

men derbism vf gjorde du det inte sj? och jo det kostar 600... om du jobbar så som jag gör.. öppnar i en simhall på morgonen och tänder ljusen (tar 15 min) så sätter man ju att man vart där 1 timme för det är det minsta.. jobbar dom 15 min för att byta drev så kostar det kanske 600kr i detta fallet då... håller med om att det är jävligt dyrt men att lämna in moppen på verkstad för att byta drev fram är onödigt.
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

bluerider94 skrev:men derbism vf gjorde du det inte sj? och jo det kostar 600... om du jobbar så som jag gör.. öppnar i en simhall på morgonen och tänder ljusen (tar 15 min) så sätter man ju att man vart där 1 timme för det är det minsta.. jobbar dom 15 min för att byta drev så kostar det kanske 600kr i detta fallet då... håller med om att det är jävligt dyrt men att lämna in moppen på verkstad för att byta drev fram är onödigt.
Självklart fixade jag det själv sen. Men var väldigt länge sen och ville helst inte skruva allt för mycket med moppen utan bara köra, trodde även att dem skulle göra det "bättre". :?

Men till slut fixade jag det själv och som sagt, 10-15min gick det på.
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street
Inlägg: 2135
Blev medlem: 10 juli 2009, 21:09
Ort: Lysekil

Inlägg av bluerider94 »

ja, det är inget svårt att byta drev.. men det är inte återförsäljaren som är galen och sätter skyhöga priser bara för att jävlas eller så utan man sätter 1 timme även om det är 15minuters arbete.. sen kanske dom måste vara 2 ibland vilket kan göra det ännu dyrare
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

om man har schyssta åf, som tex här i min fina stad, så kan dom göra arbetet näst intill gratis om det är ett struntjobb. säg tex byta framdrev, om drevet kostar 80 späänn så gör dom det för en 100:a lapp elr något. såklart för att locka kunder
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
TobbaN
King of the street
Inlägg: 3415
Blev medlem: 27 juni 2008, 18:38

Inlägg av TobbaN »

kallepalle skrev:om man har schyssta åf, som tex här i min fina stad, så kan dom göra arbetet näst intill gratis om det är ett struntjobb. säg tex byta framdrev, om drevet kostar 80 späänn så gör dom det för en 100:a lapp elr något. såklart för att locka kunder
Det är tur att min ÅF var kompis med min pappa under skol-tiden, då dom trimmade pappas Puch Dakota och skit ;D xD
f.d TSR-Crew
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen
Inlägg: 2164
Blev medlem: 22 juli 2009, 00:34
Ort: Vara

Inlägg av nippertippan »

Dem jobben jag gjort på moppar i ombyggnadsväg till kund, ligger på 6-8K och då är det bara ramarbeten inkl. material o moms. En viss blå ram var det JAG som moddade och som getts fin kritik för, men skitsamma, ett jobb är ett jobb. Jobb på 8-9 timmars arbetstid i snitt, med massor av arbete involverat.
Forumets nippertippa! Puss på er!
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

KoNG skrev:Gör såhär, sätt kopplingens muttern neråt mot ett skruvstäd, sen så tar du en stor polygrip och tar runt kopplingen och drar försiktigt så muttern lossnar, inte så det går av helt ;)

Sen skruvar du loss det, låter nån trycka ner kopplingen samtidigt som du skruvar av skruven med hand, gör du inte detta lär du skjuta gängerna
Tack för tipset Kong ...varför har jag inte tänkt på det?

Föressten jag råkade ut för samma sak när jag kom till en mopedhandlare och hade med mig min avplockade koppling. Med mig hade jag också min nya koppling och frågade vad de tog för byta kopplingen?

Han tittade, vred och vände på kopplingen: "Nja går allt som det ska så tar det en timme" sade han. Då undrade jag vad som kan gå fel men det kunde han inte riktigt förklara. Men då undrade jag vad priset skulle bli. Då såg han fundersam ut " nja...som jag sade om allt går bra så kan vi hålla oss kring 700-kr" Jag slet till mig kopplingen, skratta och gick.

Tänk vad de ska försöka att lura av en pengar överallt. Får man bara av remskivan från kopplingen så är det ganska fort gjort. De bör man inte ha problem med när man har rätta verktygen? :D
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Aa återförsäljare kan vara riktigt sämst, när jag servade min moppe så trodde han att jag dragit pluggen :? aa men den gick ju bara i 50 km/h

Sen frågade jag dom om dom hade ostrypt ecu o köpa direkt, men det visste inte att det fanns, och han visste inte att min power up var ecu-strypt... :lol:
Men dom är annars bra på det dom gör :)
Årets Styrelsemedlem 2013
Skriv svar