Frågor och svar nr 06

Här pratar vi om våra lagar och regler samt ställer frågor till TSR's egna trafikpolis Järnet

Moderatorer: Speedway, TheAndersson, CaToXXo, Järnet60

Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Frågor och svar nr 06

Inlägg av Järnet60 »

Du skrev innan att om vi säger eu moped = 45km/h
Om den går fortare så räknas det som lätt mc men om jag kör på en trimmad moped och jag har lätt mc kort. Hur blir det typ oregistrerat fordon eller?
Eftersom en EU-moped är ett registrerat fordon kan det inte bli oregistrerat. Men moppen är trimmad = olaglig.
Det innebär att polisen kan ta mopeden i beslag och förverka trimdelarna.
Se denna tråd:
http://www.twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=9587
Däremot är det inte olovlig körning om man har A-körkort.

Vad händer om jag har lätt mc kort och kör fiddy på vägen? eller cross? eller trimmad moppe? Ja sånt som inte får köras på väg annars.
Du kör ett oregistrerat fordon om du kör Fiddy, Cross eller trimmad 30-moppe. Det blr alltså böter för att du kör ett oregistrerat fordon.

Igår kom farsan hem från jobbet och sa att han hade snackat med en som hade en son som körde moppe och enligt henne så skulle det bli körkot på moppe så det skulle bli dyrare att köra är detta korrekt eller visste hon inte vad hon pratade om?
Ja, det kommer att krävas AM-körkort för att köra EU-moped från 1 oktober 2009.
Se denna tråd:
ttp://www.twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=11335
Men att det skulle bli dyrare att köra kan jag inte tänka mig.

Hej! Har 3 frågor.
1.Först undrar jag , hur stort ser ni på om man inte har backspeglar?
Du måste ha minst en backspegel på en EU-moped. Har man inte det blir det böter.
2.Om man har 2 små vidvinkelspeglar som man fäster på styret, bryr ni er om det och ger mig böter?(Vet att det är olagligt att man inte får ändra originalutseende)
När det gäller små vidvinkelspeglar får du höra dig för hos svensk bilprovning och kanske visa upp speglarna. Jag kan tyvärr inte svara på frågan.
3. Om man har den här baklampan: http://twostroke.se/product.asp?product=11445 , bryr ni er om det? Om du inte kan se länken så är det en en lampa med bromsljus med blinkers i samma lampa om man säger så. Och om det spelar någon roll så är blinkers ganska tydliga.
Jag är säker på att blinkersljusen är tydliga. Men de sitter alldeles för nära varandra. Det ser ut som det är för kort avstånd mellan höger och vänster blinkers.

Hur mycket bryr sig poliser om man har inflyttad reg-skylt som man ser bra, samt om man har reg-skylten på variatorkåpan som vissa har. Är det okej? Bryr dom sig om man har miniblinkers som inte är godkända fast man fortfarande ser dom och dom är i funktion?
Alla poliser är olika. Nja.. vi tänker väl oftast lika. Men vi kanske inte bryr oss lika mycket om samma saker. Har du tur möter du en polis som "ser mellan fingrarna" på felaktigheterna.
Det är inte OK att ha inflyttad regskylt eller att ha den monterad på variatorkåpan. Registreringsskylten skall vara monterad längst bak längs centrumlinjen. Med andra ord i mitten längst bak.


Om man har råkat köpa en stulen moppe (30-moppe) eller en som är utan ramnummer. Kan man på något sätt få den så den är laglig att framföra?
Fixa nytt ramnummer? Något papper?
Min första tanke är att man ska lämna in den till polisen för teknisk undersökning. Polisen kan i vissa fall spåra vem som äger (har ägt) mopeden. Kan man inte konstatera vem som är ägare kan det hända att man kan göra anspråk på mopeden. Men chansen är inte så stor.
Mitt råd är att köpa en moped med riktiga papper. Alltså skall säljaren kunna lämna över typintyget, som stämmer överens med ramnumret och fabrikat på mopeden.


Om jag har fixat en moppe som där är försäkringsbedrägeri och sen byter den mot en ärlig moped. Den jag byter med vet om att det är försäkringsbedrägeri på den. Men vi skriver inget papper på att han fått den av mig eller något sånt. Men vi skriver papperna på den ärliga.
Nu har hans föräldrar kommit på att det var försäkringsbedrägeri och vill att vi ska bytta tillbax. Om vi inte gör det så anmäler dom det.
Vad kan jag få för staff i med att där inte finns något bevis på att den kom från mig? Någon risk att jag ens kommer i klammeri med rättvisan för det?
Brottet är bedrägeri. Du blir säkert dömd för bedrägeri om hans föräldrar anmäler dig.

Hur ofta händer det att ungdomar får uppskjutet lämp för att dom har kört trimmat osv? Det blir alltid uppskjutet lämp (körkortstillstånd).
Finns det någon gräns där ni anser att det räcker med böter eller uppskjutet lämp? Det är inte polisen som avgör hur lång spärrtid det blir. Det är Transportstyrelsen som tar beslut om spärrtid.
Polisen utreder brottet och åklagaren eller Tingsrätten beslutar om böter.


Får poliser jaga trimmade mopeder eftersom poliser inte längre får jaga motorcyklar och en trimmad moppe räknas ju som en motorcykel när den e trimmad.
Ja, polisen får i vissa fall jaga trimmade mopeder.

Har en 30 moppe (ganska ny efter 2000 tror jag). Förra ägaren sa att det va en 2006:a men ser på den att det inte är det.
Är det på alla 30 moppar man inte behöver backspeglar eller är det bara på dom äldre (dt mt ciao mm)
Man måste ha backspeglar på 3-och 4-hjuliga mopeder. På en 2-hjulig 30-moped behövs inte backspegel.

Jag har undrat om man får köra traktor med ett eu kort sen när dom nya lagarna kommer
Ja, jag fick precis besked från Transportstyrelsen att man får köra traktor, A-traktor och EPA-traktor, med det nya AM-körkortet.

Hur länge brukar polisen hålla mopederna?
Inte mer än 3 veckor.
Men det kan i och för sig ta längre tid i semestertider...


Jag fyller år i december i år, och undrar vad som händer om jag gör kursen nu, betalar, kör upp osv...
Måste jag ta mer lektioner EFTER oktober för den nya lagen eller räcker det med dessa om jag tar dom nu i sommar?
Du kan övningsköra när du är 14 år och 9 månader. Men du kan inte göra teoriprovet förrän du är 15 år.
Alltså kan du inte få förarbevis eller AM-körkort innan du fyllt 15 år.
Har man fått Förarbevis före 1 oktober i år behöver man inte göra någon uppkörning eller teoriprov för att få AM-körkort. Det blir ett automatiskt utbyte från Förarbevis till AM-körkort.
Kolla denna länk:

http://www.korkortsportalen.se/jag-har- ... -klass-I-/

JÄVLIGT korkat men en kompis sa: Den som kör genom stan i minst kläder vinner! Jag sa nej men undrar då.. Hur blir det om jag åker runt i kallingarna/naket på moped? Tjejer kan väl säkerligen åka i trosor/string å säga att de är bikini. Så hur ligger det till?
Alltså vart går gränsen? =)
Man får inte gå omkring naken eller köra MC eller Moped naken. Man måste ha hjälm och skyla "vital del" annars kan man bli rapporterad för ofredande/sexuellt ofredande.

Har en liten undring angående vikter, är det olagligt att byta vikter på sin moped?
Antar att du menar variatorvikter.
Mitt svar, som så många andra gånger när det gäller EU-mopeder, blir att man inte får ändra i motor/drivning på ett helfordonsgodkänt fordon.
EU-moppen är helfordonsgodkänd.


Tjena Järnet jag har på min moppe nu flyttat in min reg.skylt i hjulhuset och sedan har jag satt en reg.belysning som lyser upp så man ser den bra hela tiden är detta olagligt och om du hade sett mig skulle du stoppat mig då?
Och sedan om jag drevar upp till 13 drev ist för 11 är det mycket böter om jag blir tagen då?
Du får inte montera reg.skylten i hjulhuset trots att du fixat skyltbelysning. = 1500:- i böter.
Du får inte dreva moppen. Men gör du det och den går fortare än 52 km/h blir det trimmad moppe och olovlig körning = Dagsböter.
Japp jag hade nog stoppat dig


Vad får man för böter om man har a1 kort och kör trimmad moped?
Det tar väl inte trimmet då?
Vad händer om man kör trimmat på en lätt mc?
Har ngn blivit tagen för det?
Första frågan. Kolla denna länk slöfock... http://www.twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=9587

Trimmat på lätt MC???
Om du menar att du fått mer hästkrafter på MC:n så blir det olovlig körning och du bara har A1-körkort. Trimmar du en lätt MC blir den "tung".
Jag vet inte om någon blivit tagen för det.


Om jag har EU kort och kör trimmat (över 52km/h) blir det väl som Lätt mc (oreggat fordon och olovlig körning), är det samma straff för en med EU kort som en som inte har kort?
Och en till fråga...
Kommer samma regler för klass 2 gälla, alltså att du får göra nästan vad du vill med den utan att trimma osv?
Det spelar ingen roll om du har EU-kort (förarbevis) eller inte om du kör en trimmad 30-moped eller trimmad EU-moped. Det blir i båda fallen olovlig körning eftersom mopeden är ändrad och går för fort. Den blir lätt MC i trimmat utförande.

Vad jag vet i nuläget kommer inget att ändras när det gäller styling på 30-mopeder. Det är bara motor (kolv, cylinder, topplock, förgasare) samt drev och avgasrör man inte får ändra på. Läs att moppen inte får gå för fort, mer än 40 km/h.
Går den fortare än 45 km/h räknas den som lätt MC.


Om man har ett vanligt Eu kort får jag köra A-traktor efter 1 oktober? eller måste jag ta AM kort?
För att få köra EPA-traktor eller A-traktor måste man ha AM-körkort.
Man kommer att få byta ut sitt förarbevis till AM-körkort. Det blir ett successivt automatiskt utbyte som alla med förarbevis kommer att göra.
Men man måste ha AM-körkortet för att få köra EPA- eller A-traktor.


Om man ska ha tillstånd att köra på ett visst ställe, är det polisen eller kommunen man ska ta kontakt med då?
För det jag PM:ade dig om, polisen kom i förrgår igen. Dom sa att det kvittade hur inhägnat det var pga att grannarna hade klagat på ljud volymen.
Går det göra så man har tillåtelse? Även om det låter
Bra, men svår fråga för mig att svara på.
Man får helt enkelt fråga kommunen om de har någon bra plats att öva "konster" på. Polisen kan nog inte ge något generellt tillstånd.


Är det olagligt att köra med sportluftsfilter om det bara höjer effekten (HK , men inte mycket) ?
Ja, det är olagligt att ha sportluftfilter om motorn får fler hästkrafter.
Går moppen för fort så blir den motorcykel.


Hej jag fyller år i december och kan jag ta förarbeviset nu, innan den 1 oktober och ha allting klart förutom att jag inte får förarbeviset? Jag menar att jag gör provet och uppkörningen och klarar det, sedan vänta tills jag fyller 15 i december och få det då.
Går detta?
Du kan inte köra upp eller göra teoriprovet förrän den dag du fyller 15 år.

Om jag skulle sätta en större motor (tex en motor från en crossare, säg 125cc) på en mopedram och skulle åka fast, tar polisen hela motorn då eller?
Knepig fråga.
Tror inte att polisen skulle ta motorn.


Om man blivit stoppad en gång tidigare låt säga 1år sedan och dom tog ett par trimdelar och gav en böter och indraget lämp i 4mån
Vad händer då om man blir stoppad igen med samma trimdelar osv?
Blir det samma eller värre straff då? Vad gäller egentligen?
Ska även tillägga att jag är över 18år och har fast jobb.
Samt vad är chanserna att dom tar hela ens moped och "skrotar"
Det blir samma straff, men eftersom du har fast arbete blir böterna mycket högre.
Mopeden tas i beslag precis som "vanligt" och trimdelarna plockas bort och förverkas (slås sönder och kastas).
Att polisen skulle skrota hela moppen är högst osannolikt.


Har en Honda X8R-X som går i 55km/h enligt mätaren.
Om jag kör i laglig hastighet kan ni väll inte ge mig böter för varken fortkörning eller trim?
Kör du i laglig hastighet som inte överskrider gällande hastighet på vägen kan inte polisen ge dig böter för fortkörning.
Polisen kan däremot alltid rapportera dig för trimmad moped = olovlig körning eftersom mopeden är trimmad. Där spelar det ingen roll om du kört för fort eller ej. Är mopeden trimmad så är den!


Hej jag undrar vad det blir för "straff" om en 18-19åring kille kör en obegränsad MC som står skrivet som 25kw(begränsad).
Det blir olovlig körning = Dagsböter

Tjena jag undrar vad straffet är ifall man tar en polis/ambulans och köra iväg med??
Sen har jag en till : Vad är konsekvenserna för att köra en ostrypt lätt mc??
Som jag har skrivit i min profil svarar jag på seriösa frågor som har med trafik att göra.
Att köra en ostrypt lätt MC = olovlig körning


Igår var polisen på skolan och de tog min kompis som hade inflyttad regskylt på sin cross. Poliserna sa också att han inte hade gjort klart registreringsbeviset (hans pappa stod som ägare till mopeden men det skulle han tydligen inte göra). För detta fick han 2700 kr i böter och en prick i registret. Vad fick han pricken i registret för, den inflyttad skylten eller för att hans pappa stod som ägare för mopeden?
Hur han kunde få så mycket som 2700:- i böter förstår jag inte. Det är 1500:- på inflyttad registreringsskylt.
Han måste ha blivit rapporterad för något mer.
"Pricken i registret" = att man kommer in i brottsregistret. Man hamnar också i Transportstyrelsens register. De tittar tillbaka 2 år och ser vad man har "i bagaget". Har man för många lagöverträdelser kan det hända att man får körkortet återkallat.
Det där med att hans pappa står som ägare till moppen är helt i sin ordning. Man måste nämligen vara myndig för att stå som registrerad ägare till ett fordon


Såg att du svarade på en fråga någon gång där du bland annat skrev "Det är bara 3- eller 4-hjuliga EU-mopeder som måste ha blinkers."
Då svarade du på om det var ok o köra utan blinkers eftersom den inte hade det original.
Jag undrar om man måste ha blinkers om det finns original? Eller gäller det 3 och 4 hjuliga mopeder?

Jag tittade i bötespärmen. Där står det följande:

KOD 306 - Körriktningsvisare saknas/ur funktion/bristfällig(a)/ej anordnad(e) på föreskrivet sätt
C Tre- eller fyrhjulig moped med karosseri............................... 500:-
E Släpvagn som dras av moped klass I ................................... 500:-

Av detta kan jag bara konstatera att tvåhjuliga mopeder inte behöver ha körriktningsvisare. Varken 30-moppar eller EU-moppar.
Ska kolla upp det noggrant och återkommer med besked.


Får man mer böter om man kör cross på allmän väg, än trimmad moppe utan de nya am kortet?
Att köra cross på allmän väg är samma sak som att köra trimmad moppe. Alltså samma straff.
AM-körkortet gäller bara för EU-moped. Inte trimmad moped som räknas som lätt motorcykel.


Är det sant att det är böter på varje påbörjad burnout (1000-1500 kr) och att man sedan lägger till 1000 kr/per meter sladd/burnoutspår?
Vi snackar alltså avsiktliga märken i asfalten.
Man kan få böter för:
Onödig och störande körning med motordrivet fordon vid bostadsbebyggelse 1000:-
eller
Åstadkommit onödigt buller med motordrivet fordon 1000:-

Att det skulle vara böter per meter däcksspår i asfalten stämmer inte.


Vissa säger att om man är medlem i en crossklubb får man åka till och hem från banan lagligt med sin cross/fiddy eller är det bara en myt. Vissa säger att den måste vara eu reggad men då behöver man ju inte vara med i en crossklubb för att få åka?
Man får aldrig köra en cross eller fiddy på allmänna vägar eller i skogen för att komma till eller från banan.
Har man en Enduroregistrerad motorcykel får man åka till och från banan för träning/tävling. Men då måste man ha med sig tävlingslicens och visa upp för polisen.


Fick mig en riktig tankeställare här nu på kvällsaftonen!
Funderar på om en moppe inte får gå över 52 Km/h right? Men om man då trimmar den och sedan drevar ÅTTAH*LVETE så att den fortfarande gör 52 km/h blir jag fortfarande tagen för olovlig körning?
Nu har tankarna fört dig till en "annan planet" tror jag.
Men du ska få svar.
Det du funderat över när du höll på att somna, eller om du drömde... :lol: är inte tillåtet.
Även om den "ASTRIMMADE" mopeden inte går fortare än 52 km/h kan du bli fälld för olovlig körning eftersom det inte längre är en EU-moped.


Jag undrar om de är olagligt att byta ljuddämpare på mopeden?
På denna står de att de är inom ljudgränserna.
"http://twostroke.se/product.asp?product ... ttrib1=859" så hade gärna velat veta det.
Vad är skillnaden på CE-godkänd och E-godkänd?[/quote]
Avgasröret/dämpen kanske ligger inom godkänt decibel-tal, men den är inte godkänd att sätta på en EU-moped. Ta gärna ett snack med generalagenten för just ditt fabrikat på moped.
Skillnaden mellan CE- och E-godkänd vet jag inte. Kanske måste läsa på lite om det...
:!:

Är det sant att föräldrarnas körkort ryker om man kör trimmat fast dom inte vet något?
Ansvaret för ett fordon ligger på ägaren. Den som är ägare till ett fordon har fullt ansvar.
Som det är nu måste man vara myndig för att stå som registrerad ägare till ett registrerat fordon (EU-moped, Motorcykel, Bil o s v).
Alltså blir det så att någon av dina föräldrar måste stå som ägare till din EU-moped. De lånar alltså ut mopeden till dig. Vilket betyder att de tillåter dig att köra en trimmad moped.
Då blir brottet tillåtande till olovlig körning.
Straffet är dagsböter. En följd av straffet är att Transportstyrelsen kommer att återkalla förälderns körkort.

Så ett tips är att inte trimma moppen så länge som föräldern står som ägare till den.


Kan lämpet bli indraget på grund av olagligt lyse på mopeden eller liknande?
Nej, inte för en enda förseelse.
Men för upprepade trafikförseelser kan man bli av med "lämpet".


Jag har en eu-moped fyrhjuling så jag undrar om man behöver man vinterdäck på en sådan?
En annan fundering är att min display på hastighetsmätaren är blå belyst. (Original)
Kan man åka dit för det?
Så här står det i lagen:

Personbil, lätt lastbil och buss, med en totalvikt av högst 3,5 ton, samt släpvagn
som dras av sådant fordon SKALL vid färd på väg vara försedd med vinterdäck eller
likvärdig utrustning (snökedjor o.dyl.) den 1/12 – 31/3 när vinterväglag råder
(snö, is eller frost på del av vägbanan / även vägrenen).

Moped och motorcykel behöver inte ha vinterdäck.
Det spelar ingen roll om mopeden eller motorcykeln har 2, 3 eller fyra hjul.

Det är helt OK att hastighetsmätaren har original blå belysning.

Här är en länk till lagen om vinterdäck

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... interdack/

Vad brukar böterna ligga på om man kör minderårigt, trimmat och dessutom försöker smita från polisen men åker fast? (hittade inte denna fråga i de andra trådarna)
Har man inte fyllt 15 år är man inte straffmyndig. Då är det föräldrarna som får stå för det Du gör.


Jag undrar om det är möjligt att omregistrera EU-moped till 30/25 moppe?
Med fler strypningar då såklart.
Nej, det är inte möjligt.


Har dom någon slags dator med alla som har förarbevis eller säger dom bara åt en att ha med det nästa gång man åker hemifrån?
Annars om dom har dator borde det gå att säga någons annans namn?
Om man har förarbevis måste man ha legitimation (pass eller id-kort) med sig för att styrka sin identitet. Det går inte att säga någon annans namn och tro att polisen "köper" det.
Har man inte id-kort kan det bli så att polisen ringer föräldrarna, som får komma ut och identifiera dig.
Ja, förarbeviset finns registrerat i körkortsregistret.
När det blir körkortsstatus på förarbeviset kommer det att finnas fotografi på AM-körkortet. Då är AM-körkortet en id-handling.


Har hört en massa olika nu.
Får polisen preja en mopedist av vägen?
Alltså köra in på sidan av moppen, så åker ner i diket. Och antagligen flyger av?
Och sen det där med att dom får ta moppar.
Har hört väldigt massa olika här med.
Ska ställa denna fråga tydligt för bästa möjliga svar!
Får en polis ta en person som kör trimmat, FAST han inte sett honom köra någon gång? (Förutse att kröken eller något inte annat är varmt)
Har hört massa skit om att poliser kan ta vilka moppar dom än ser. Och det tror jag inte på. Är det så eller inte?
Ja, polisen får använda sig av prejning för att stoppa en mopedist som inte vill stanna på polismans tecken.
Polisen kan inte rapportera dig för olovlig körning om inte polisen, eller någon annan person, har sett dig kan vittna på att det var du (eller någon annan) kört mopeden.
Polisen kan däremot provköra alla fordon som nyligen brukats (körts). Då kan det hända att det blir en s k flygande inspektion på fordonet. Det innebär normalt för trimmade EU-mopeder att ägaren blir tvungen att göra en fullständig registreringsbesiktning inom en månad hos bilprovningen.
Men om fullständig reg.bes finns i denna länk:

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=13731

Vad blir det för straff om man kör en lätt mc som överstiger 11kw?
Olovlig körning


Vad är topphastigheten en lätt mc får gå i, alltså finns det någon gräns?
Nej det finns ingen gräns vad jag vet.


Hur ofta kollar ni om en lätt mc överstiger gränserna?
Varje gång vi provkör en lätt MC.


Om jag kör lätt mc med polarna som för övrigt kör trimmad moped, och de kör förstås iväg, men jag kör lagligt. Har jag någon plikt då att berätta vilka som körde iväg?
Nej det har du inte.


Vad säger ni om jag skulle säga att jag inte vet vem det är?
Det finns inte så mycket att säga eftersom du inte har någon skyldighet att berätta namnet på dina kompisar.


Måste polisen ha bildbevis/Filmbevis för att komma hem till mig efteråt och säga att jag har kört trimmat på allmän väg?
Nej


Får de ta med sig mopeden isf för han kan ju aldrig bevisa vem det va som körde mopeden eller om det var just den mopeden?
Om polisen är 100% säker på vem som körde och kan identifiera mopeden får de ta mopeden i beslag.


Min kompis blev tagen för ett tag sen med sin Fiddy.
Dom beslagtog Fiddy'n och sa till honom att de skulle hämta den nästa dag.
Men när de väl hämtar den, så har de inget släp eller nå’t med sig. Så de kör ut den till polisstationen.
Nu undrar jag, får en polis göra så?
Den får ju inte framföras på väg annars?
Min kompis har tänkt anmäla detta, så vi måste ha reda på om dom för göra så eller inte.
Polisen får köra Fiddyn till polissationen.

Om jag kör med ett trimrör med plugg i som inte låter så mkt mer än original skulle ni bry er då? Eller stoppa mig? Om den går de lagliga 52kmh? Då jag letat svar och ringt runt och sökt information men ingen har lyckats svara på denna fråga :?
Jag kan väl säga så här:
Så länge man inte utmärker sig i trafiken är det liten risk/chans att bli kontrollerad.


Har en moppe ifrån 02 EU-moppe alltså.
Har ingen styrkåpa och har alltså ingen hastighetsmätare kan jag då montera en cykeldata?? Vet att det är fram till 02 men är det bara fram till årskiftet 01-02 eller fram till årsskiftet 02-03?? Behöver hjälp snälla :D
En 30-moppe behöver ingen hastighetsmätare om den är registrerad före 1 juli 2002.
Alla mopeder (läs EU-mopeder) registrerade efter 1 juli 2002 måste ha godkänd hastighetsmätare.


Om du skulle stoppa en moped som har ett effektrör och låter rätt mycket. Men han körde inte fortare än 45 och följde lagen. Bara för att den låter och ser trimmad ut, skulle du då provköra den?
Låter den mycket gör jag nog en rutinkontroll. Ställer upp den på centralstödet (om det är en scootermoppe) och gasar lite. Låter den fööör pigg gör jag en provkörning.

Hur skulle farbror blå reagera om jag övningskör med en hand pga skada? Sitter med gipsad högerarm.
Jag gasar, bromsar samt kopplar och svänger men pappa växlar. Hur skulle de se ut?
Den här frågan är på gränsen… Jag svarar bara på seriösa frågor.
Men jag skulle allvarligt överväga att skriva en promemoria till Transportstyrelsen och berätta hur övningskörningen gick till. Jag tror inte att Transportstyrelsen skulle hoppa och dansa av glädje… Sedan får du väl tänka dig vad Transportstyrelsen skulle göra med ditt körkortstillstånd.


Har hört att föräldrarna kan bli av med körkortet om moppen står registrerad på en av dem. Hur stor är chansen att de blir av med körkortet om man åker fast med exempelvis bara ett effektrör?
Risken är överhängande om mopeden räknas som trimmad. D v s att en EU-moped (45-moppe) går i mer än 52 km/h uppmätt med laser.

Får ni stoppa en moppe som låter trimmad men bara går/körs i 45kmh?
Polisen får stoppa vilket fordon som helst utan att vi har några misstankar mot vare sig förare eller fordon. Sedan får polisen provköra alla fordon som stoppats.
Så svaret på din fråga är Ja.


Har hört att föräldrarna kan bli av med körkortet om moppen står registrerad på en av dem. Hur stor är chansen att de blir av med körkortet om man åker fast med exempelvis bara ett effektrör?
Risken är överhängande om mopeden räknas som trimmad. D v s att en EU-moped (45-moppe) går i mer än 52 km/h uppmätt med laser.

Får ni stoppa en moppe som låter trimmad men bara går/körs i 45kmh
Polisen får stoppa vilket fordon som helst utan att vi har några misstankar mot vare sig förare eller fordon. Sedan får polisen provköra alla fordon som stoppats.
Så svaret på din fråga är Ja.


Jag har en Yamaha DT50mx från 1992 (30-moppe). Vad jag har förstått så får man skjutsa barn på den när man är under 18år.
Men jag har ett förarbevis och det gör ju så att jag får skjutsa vem som helst, fungerar detta på min dt50mx då? Att jag får skjutsa vem jag vill.
Nu har jag letat fram svaret i en av "mina" trådar:
Men bara för att du har ett förarbevis får du inte skjutsa hur som helst. Mopeden skall vara byggd för skjutsning för att du ska få skjutsa.
Söker du på ordet skjutsa i denna tråd får du svaret som jag klippt och klistrat.


http://www.twostrokerider.se/forum/view ... ht=skjutsa

Man får väl inte skjutsa på en 30 moppe??
Jo det får man om mopeden är byggd för det.
1. Det skall finnas tillräckligt lång sadel så att båda får plats.
2. Det skall finnas tillräckligt lång fotplatta för att både förarens och passagerarens fötter (skor) skall få plats. Det kan också (eller istället) finnas fotpinnar för passageraren. Men dessa fotpinnar får inte sitta på svingen. (knävinkeln skall vara oförändrad även när man kör i gupp/ojämnheter)
3. Det skall finnas något för passageraren att hålla sig i. En vinge, handtag, eller en rem som går över sadeln.
Om mopeden är i detta skick så får man skjutsa en passagerare oavsett ålder.
Så om din moped uppfyller dessa krav så får du skjutsa.
Du behöver inte göra någon efterbesiktning eller något annat.
Är den byggd för skjutsning, så är den!!! Bra va!
Om en eller fler av de tre sakerna saknas så är det cykelskjutsningsreglerna som gäller.

En grundregel är att passageraren skall sitta bakom föraren.


Jag läste i en av dina andra trådar att när man har blivit tagen av polisen och lämnat in den på verkstad och fått intyg därifrån så får man köra moppen. gäller det även 30-mopeder?
Nej det gäller inte 30-mopeder eftersom de inte är registreringspliktiga (finns med i bilregistret).

Men det är inte bara att visa upp ett verkstadsintyg från en verkstad som bilprovningen godkänt. Har det gått mer än en månad sedan polisen skrev besiktningsprotokollet/flygande inspektionsprotokollet får du bara köra till bilprovningen för att göra en fullständig registreringsbesiktning.
Ett utförligt svar har du i denna länk:

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=13731

Om man kör med pluggat effektrör, bryr ni er om man inte har besiktigat den? och vad ligger böteslappen på?
Jag kan väl säga så här: Om inte mopeden går så fort att den räknas som motorcykel, tar inte polisen in mopeden och gör en teknisk undersökning på den. Resten får du fundera ut själv :-)

Skitbra med en polis här på forumet. Själv undrar jag vad som krävs för att bli MC-polis? :D
Först måste man gå Polishögskolan (PHS).
Efter det jobbar man i ett av polisdistrikten i Sverige. När det blir tjänster lediga på trafikpolisen kan man söka tjänst där. Sedan blir man erbjuden att gå polisens MC-utbildning. Klarar man den blir man MC-polis.
I Stockholms län, Norrort, har även utryckningspoliserna (Ingripandeverksamheten) blivit erbjudna att gå MC-kursen, trots att de inte jobbar på trafiken. Just nu finns det två eller tre som har gått MC-utbildningen i Norrort.


Jag undrar vad som skulle hända min syster om polisen testkör hennes moppe som är en china moppe men går i 60 men vi har inte rört motorn på den får hon böter eller något ?? :?
Antar att du menar en EU-moppe.
Går den fortare än 52 km/h blir hon med säkerhet rapporterad för olovlig körning.
Det ligger stt stort ansvar på ägaren/brukaren (brukaren= den som kör moppen) att moppen är laglig. Misstänker man att den går för fort ska man omedelbart kontakta firman man köpt mopeden av och reklamera den. Den är ju inte laglig i Sverige.


Jag tycker det är lite konstigt för min Derbi Senda R 99a är ingen EU moppe så då måste det vara en 30 moppe och den gör 60km/h original.
Ska ja få böter då fast den är original??
Glöm att den är original om den går i 60 km/h!!!
Ingen laglig moppe i Sverige gör 60 km/h.

30-moppe högst 40 km/h
EU-moppe högst 52 km/h


Är det alltid ni drar inte körkortstillståndet?
Så här ligger det till:

Polisen rapporterar brottet (olovlig kärning).
Åklagaren skickar ut strafföreläggande (böter). Godtar man böterna (erkänner brottet) blir det en lagakraftvunnen dom.
Tingsrätten dömer om man inte godtar böter från åklagaren.

När man är dömd får Transportstyrelsen (det var Länsstyrelsen förut) besked om det och kan vidta åtgärder som att återkalla körkortstillstånd eller, om man inte har körkortstillstånd, sätta en spärrtid innan man kan få körkortstillstånd.

Det är alltså Transportstyrelsen som drar in körkortstillstånd - inte polisen.


Jag tänkte så här: Om jag som är ganska tung (väger typ 130 pannor) skulle vilja att min moppe gick i 30-40 km/h men starkare så att man slipper gå av i uppförsbackar, nu kommer själva frågan... Kan jag då dra pluggarna mm men dreva den så att den blir starkare men bara går i ca 30 utan att åka dit???[/quote]
Nej det får du inte göra.
Mitt råd är att köpa en EU-moppe. Men då får du inte köra på cykelvägar, och det är väl det du vill göra eftersom du har en 30-moppe.


Om man redan har fått sitt körkortstillstånd eller redan fått körkort B och ni tar mig för att jag kör en trimmad moped...Vad händer då? Kan ni då skjuta på mitt B körkort eller får jag bara böter?
Körkortstillståndet kan återkallas 4 månader. Körkortet kan återkallas, men jag vet inte hur länge. Förmodligen 6 månader.
Det är Transportstyrelsen som avgör hur länge ett körkortstillstånd eller körkort återkallas.


Jag undrar lite om prövotid till bilkörkort.
Det är så här att jag skaffade traktorkort för nästan 3 år sedan och bil-körkort i januari iår! Men på körkortet står det att jag skaffade traktorkort samma dag som jag klarade körkortet, vilket är fel.

Så min första fråga är vart man ska ringa för att ändra detta, för det måste ju blivit fel någonstans?

och sen till min andra fråga:
Jag har läst att man bara har prövotid en gång, och den börjar från denna dag man får sitt första körkort och 2 år framåt. Men då undrar jag ju om jag har någon prövotid eftersom jag skaffade traktorkort för 3 år sedan.

Tack på förhand! :wink:
Slå en signal till Transportstyrelsen. Det är de som har hand om körkort.
När det gäller prövotid anses inte traktorkort som ett "vanligt" körkort. Men det kan återkallas i alla fall, precis som ett förarbevis till moped klass 1.
Men det är riktigt att man bara har prövotid på sitt första körkort.

Transportstyrelsens kundtjänst för körkortsfrågor: 0771-81 81 81
Kundtjänsten är öppen måndag-onsdag kl. 08.00-17.00, torsdag kl. 08.00-19.00 och fredag kl. 08.00-17.00.

Finns det fall där någon fått böter eller att kåporna blivit beslagtagna och förstörda för att dom är lackerade i annan färg som inte stämmer med registreringsbeviset?
Det är lite surt att bli av med lack för 8000 typ:/+kåp kostnaderna.
Nej. Det finns inget lagstöd att ta kåpor i beslag över huvud taget.
Det är bara trimdelar samt BlackBox polisen kan ta i beslag på en moped.


Jag undrar om det är olagligt att stunta och köra trimmat på parkeringsplatser om man inte kör på allmänna vägar.
Ja, det är olagligt.

Om man blir tagen en gång för trim, och sedan tar polisen samma person för trimmad moped igen. Alltså man blir tagen två gånger för trim. Vad blir straffet den andra gången?
Straffet är dagsböter.
Sedan tar Transportstyrelsen vid och sätter spärrtiden.
De lägger på minst 6 månader på den spärrtid du redan fått sedan tidigare på körkortet.


Okej, men börjar spärrtiden gälla från och med att domen ställs, eller från det att man fyllt 18?
Spärrtiden gäller från det datum du får från Transportstyrelsen, om inte polisen omhändertagit körkortet ute på gatan. då är det detta datum som gäller.

Förstod inte riktigt vad du menade med det :roll: kommer jag få vänta 6 månader efter jag fyllt 18 med att få körtkortet?
När du får beslutet av Transportstyrelsen börjar spärrtiden.
Transportstyrelsen väntar på att det blir en dom i ärendet. Sedan tar de beslutet ganska omgående.


Det här med prövotid på första körkortet, alltså om jag tar motorcykelkörkortet (mellan) när jag fyller 18 sen tar jag bilkörkortet ett tag efteråt. Har jag bara prövotid på motorcykelkortet, eller gäller prövotiden alla körkort jag har just nu?
I ditt fall har du prövotid på ditt A-körkort. När du sedan tar B-körkort följer prövotiden med tills två år har gått sedan du fick A-körkortet. Så svaret blir att du har prövotid på alla de körkortsklasser du har. När två år gått från att du fick A-körkortet har du ingen prövotid längre. Kolla bak på körkortet. (koden 100 = prövotid)

Visst blir jag inte hårdare straffad när jag har prövotid?
Alltså att jag har lättare att bli av med körkortet än någon som inte har prövotid?
Skillnaden är väll att de utan prövotid får tillbaka körkortet automatiskt, medan jag måste göra om allting?
Man blir bedömd på samma sätt oavsett om man har haft körkort i 30 år eller om man har prövotid. Skillnaden är, som du skriver, att man får göra om skrivning och uppkörning om man har prövotid. Ibland måste man också göra om halkkörningen. Vet inte hur länge det intyget gäller.

Fick höra av en kille att efter årsskiftet 2009-2010 får man inte regga om en bil till a-traktor längre är det sant?
Här är svaret från Transportstyrelsen.

Hej!

Tack för din fråga!
Föreskriften om A-traktor levervidare och gäller så man kan fortfarande registrera A traktorer .
Jag bifogar en länk till föreskriften : http://www20.vv.se/vvfs/lagrum_dokument ... ng=2003:19



Är det sant att man får sitta fler än två i en epa traktor, bara alla har bälte och ingen stör föraren?
Det får inte sitta fler personer i ett fordon än det är registrerat för. Titta i registreringsbeviset.


Det är ju enklare att bli av med sitt körkort om man har prövotid. Som t.ex. blir man av med det om man har 0.2 promille alkohol i kroppen till skillnad från de som inte har prövotid som behöver en betydligt större mängd? ;)

Men frågan är om det är lägre begränsningar på fortkörning t.ex.?
En utan prövotid får ju köra 30km/h snabbare innan han/hon blir av med det, men hur är det med en som har prövotid? är det samma? :)
Nej, det är inte enklare att bli av med körkortet (få det återkallat) när man har prövotid. Man bedöms precis på samma sätt som en som haft körkort i 30 år.
Skillnaden är att NÄR man får körkortet återkallat måste man göra om allt - teoriprov och uppkörning, samt eventuellt halkkörning, om man har prövotid.
Har man fått körkortet återkallat får man inte övningsköra privat. Man måste övningsköra i trafikskola.

När det gäller alkohol eller hastighetsöverträdelse är det precis samma gränser som gäller om man har eller inte har prövotid på körkortet.



Jag undrar om spärrtiden på indraget körkortstillstånd börjar från och med då domen är gjord eller om spärrtiden börjar när man fyllt 18?

Sedan undrar jag hur lång tid det brukar ta att få tillbaka sin moped när polisen beslagtagit den för trim? Och hur brukar man få tillbaka den, nerplockad eller ej?
När Transportstyrelsen har fått domen från Tingsrätten kan de ta beslut om spärrtid. Detta beslut brukar komma omgående.

Det tar normalt inte mer än 3 veckor innan man får tillbaka en trimmad moppe. Det går oftast snabbare.
Du får kvittera ut den utan trimdelar.



Är det sant att ni snutar verkligen stör sig på oss som kör mopeder och gärna vill jaga trimmade mopeder ?? :D
Nej, vi stör oss inte på dem. Vi blir nerringda av allmänheten som stör sig på att trimmade mopeder kör vårdslöst bland lekande barn på gång- och cykelvägar, eller invid gång- och cykelvägar o bostadsområden.
Det är då vi gör razzior på trimmade mopeder.



Om man har börjat övningsköra bil och har kommit så långt så att man har börjat köra med trafiklärare. Vad händer om man åker fast för trimmad moped då??
Vad tycker DU är en lagom hastighet för mopeder???
Det är säkert 75% av alla ungdomar i Sverige som kör trimmat, så varför inte ändra hastighetsgränsen till iallafall 80?? För det är ju kul att komma någonstans med moppen. Och så underlättar det ju för er poliser att inte behöva jaga lika många. För det verkar vara det enda ni tänker på att jag trimmade mopeder. Du körde säkert trimmat när du var 15år??
Köra trimmad moped = Olovlig körning. Du får körkortstillståndet återkallat.

Lagom hastighet för EU-mopeder är 45-50 km/h.

Man kan inte ändra lagen för att "alla gör si, eller så".
Att tillåta hembränning eller att tillåta mopederna upp till 80 km/h fungerar inte i Sverige.
Finns det lagar så finns det en anledning till att lagarna finns. Lagar stiftas för att skydda människor eller egendom. Att köra EU-moppe är en förmån som ni ungdomar har idag.

Japp. Jag körde trimmat när jag var 15 år. Min 30-moppe gick väl i ca 50 km/h. Men att jämföra min trimning med att komma upp i 70-90 km/h med dagens moppar är bara löjligt.



Nu har jag ju ett skoterkort alltså det nya som är ett riktigt körkort och inget förarbevis. Har jag bara prövotid på det och inget av mina andra körkort i framtiden?
AM-körkort och förarbevis kan återkallas.

Jag har inte sett att man har prövotid på AM-körkort. Tror inte att man får prövotid på körkortet förrän man får A- eller B-körkort.



Lever i en ytterst liten stad kallad Ronneby med inte allt för mycket poliser , och undrar följande:

Om man nu vill köra trimmad moped, vad är just DINA tips för att polisen inte ska bli misstänksamma/att folk ringer in och klagar?

Och kan det bli värre straff om man t.ex. kör för fort och bli stannad än att bara polisen stannar en helt random och testkör?

Och med värre straff menar jag att körkortstillståndet blir indraget?
Jaa du. Detta har jag redan skrivit om.
Men tänk dig själv att du ser en mopedist som kör som en "skållad råtta" eller att du ser en mopedist som kör lugnt och värdigt och tar hänsyn.
Vilken mopedist skulle du bli förbannad på? Eller vilken mopedist skulle du inte ens märka, eller tycka "vilken omsorgsfull och trevlig mopedist"?
Vilken av dessa medborgare tror du ringer polisen?

Använder man sunt förnuft när man är ute och kör går det oftast bra. Sedan är det bra om mopeden är i bra skick också. Att den inte ser ut som en rishög.

Är mopeden trimmad blir det ett straff. Olovlig körning.
Är det hastighetsöverträdelse (fortkörning) blir det böter för det också. Det bakas in i dagsböterna.

Körkortstillståndet blir alltid indraget om man döms för olovlig körning.



Om jag skulle åka fast för att måla graffiti, skulle jag fortfarande kunna bli polis?
Det beror på hur gammal du är.
Men grundsvar ja, det kan du nog bli.
Men chansen blir mindre när du begår ett brott där andra människor eller egendom kommer till skada.

All form av skadegörelse är ett brott där du bestämmer dig för att göra det. Det är inte oaktsamhet, d v s att du gör något utan att du kanske vet om det.
Alla former av brott där du vet precis vad du ger dig in på är inte bra om du skulle vilja bli polis.

En fortkörning exempelvis är ett oaktsamhetsbrott/förseelse. Där kan man bli rapporterad även om man inte menade att köra för fort. Man kan till exempel ha missat en hastighetsskylt. Det har ingen betydelse om man skulle vilja bli polis. Men man får inte ha för många fortkörningar.



Har du varit med på någon razzia på skolor och hur känns det att se alla killar bara liksom stå och kanske säga fula saker till er?
Ja, jag har varit med på en skolrazzia.

När någon blir rapporterad för exempelvis trimmad moped blir den personen oftast mest förbannad på sig själv. Men det går ut över den som rapporterar. Vi pratar sedan med föräldrarna om hur deras tonåring betett sig. Det brukar vara bättre än att vi poliser börja tjafsa med mopedisten.
8)


Är det olagligt att leda runt en fiddy (cross) på trottoar m.m.? Funderar på att gå med den till en kompis som bor i stan och jag bor en bit utanför men jag vill veta om polisen kan ta den när jag leder den på allmänt område?
Nej, det är inte olagligt att leda en Fiddy.
Men jag skulle bli väldigt fundersam om motorn var varm. Då har den ju använts, och det är olagligt.



Hur många trimmade mopeder har ni tagit som mest vid skolrazzia?
5 eller 6 st tror jag att det var.


Stämmer det att det är BlackBox bland det första ni letar efter?
Nej. Blackbox är inte det första jag letar efter. Jag provkör. Då känner jag direkt om det finns en Blackbox monterad.


Angående blackbox. Om ens moppe går för fort original allt är original får man inte sätta på en blackbox då för att få ner hastigheten??
Jag vet inte vad det är ni inte förstår när jag säger att en moped inte går för fort ORIGINAL.
Om en 30-moppe går fortare än 33 eller 35 km/h när den typgodkänns i Sverige, blir den inte godkänd som 30-moppe.
Företaget som bygger mopeden lägger ut flera hundra tusen för denna typbesiktning och ligger väldigt lågt för att mopeden skall bli godkänd i Sverige.
Samma sak är det när en EU klass I-moped får sitt COC-dokument som garanterar att den uppfyller alla EU-krav. Tillverkaren av mopeden har inte råd att misslyckas.

Hastighetsmätarna är glädjemätare och visar i stort sett alltid för mycket. Hastighetsmätaren på en moped ger en fingervisning om hur fort man kör. Den visar 5-15 km/h för hög hastighet.

Så jag skriver igen.
EN MOPED GÅR INTE FÖR FORT NÄR DEN ÄR I ORIGINALSKICK.

När jag säger originalskick betyder det att den är i lagligt skick när den kommer från fabriken med alla strypningar på plats.
Senast redigerad av Järnet60 den 22 april 2010, 23:16, redigerad totalt 10 gång.
Låst