Regga om moppe till Lätt/tung MC.

Här publicerar/diskuterar ni guider som är gjorda för alla sorters fordon.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen
Inlägg: 2164
Blev medlem: 22 juli 2009, 00:34
Ort: Vara

Regga om moppe till Lätt/tung MC.

Inlägg av nippertippan »

Först, INNAN du gör något annat, kontakta SFRO och köp SFRO:s byggbok.

Därefter så får du fundera på om du skall ge dig på detta tuffa projekt, för det är definitivt inte lätt. och troligen inkopierar detta omfattande ombyggnader av mopeden

Men rågången är följande, du kontaktar SFRO, betalar in dem 2700 kr de tar för för och byggbesiktningen. maskinen behöver inte vara inreggad vid detta tillfället. samma gäller om du bygger egen ram och utgår ifrån den.

SFRO:s besiktningsman bedömer din maskin och byggbesiktigar den. han/hon vill se den INNAN du slipar ner svetsar, mm till att börja med, och är det något han/hon inte gillar får du en åtgärdslista du skall fixa, och när det är fixat, och hojen är byggd och körklar, så tar SFRO-nissen/nisselinan en tur på den och testar den att den är 100% OK väghållningsmässigt.
Därefter skall du ta den till SBP för reggbess, för att slutföra omklassningen.

Det du skall kunna uppvisa och redovisa är för hur du kommit över delarna, ha kvitton på de vitala delarna, och ha en byggredovisning.

Går allt bra och fordonet godkänns på SBP så 1: om fordonet vart 30-moppe, så ansöker du om reggning på plats hos SBP, och nån dag/vecka senare dimper plåten ner i lådan samt ett interim-skattmärke och en skatteinbetalning. 2: är det en EU45:a, kommer det ett nytt regbevis med fordonsklass A1/A istället för moped klass 1 infyllt, samt då interim-skatteuggla+inbetalningslapp på skatten.

Efter det är det bara att tuta o åka bäst man vill på motorväg, mm.

Det är det som gäller i korthet om man skall regga om moppen.

Detalj 1 är att hela tiden FOTOGRAFERA alla ändringar, dokumentera alla svetsar, att TIDIGT inkopiera SFRO in i processen. SPARA ALLA PAPPER!

Kontrollera att ramnr är korrekt instansad i ramen med minimihöjd, mm.

I samma veva skall man ta upp försprång o rejk, mm när det gäller hojar, jag har en kurs i detta på film från USA som tydligt påvisar hur det skall vara. Det är rätt mycket du bör ha i åtanke och därför är min rekommendation att du dryftar detta med SFRO-besiktningsmannen/kvinnan och hör vad han/hon har att säga.

Huvudpunkt nr1 är dock att BYGG ORDENTLIGT! I förekommande fall, överdimensionera sakerna. men mitt huvudråd är att köpa den boken och ha den ständigt tillgänglig under byggtiden. En detaljerad lista är svårt att lägga upp, då den ju skiljer sig rätt mycket beroende på vad du skall bygga för nåt. t.ex. en scooter ställer helt andra krav än en chopper, samma sak med en roadracebygge. så lyd mitt råd, köp boken och studera detta i detalj själv.

Det som man bör vara extra kunnig på, är att rejka ramar, bygga stelben där vaggan reduceras bort.

Gränsen går vid följande för ombyggt, utbytt motor/drivlina(/bromsar om SFRO bedömer dina nuvarande som för verkningslösa) ELLER ombyggd ram/chassi, är båda utbytt så är risken stor att det klassas som amatörbyggt. Med ombyggd ram menas att främre ramen modifierats i så menlig omfattning att den kan betraktas om ombyggd, ändrade motorfästen, mm är INTE att bygga om främre ramen, uta så fort du ändrar geometrin där framme så blir det ombyggt.steloperationer skall utföras med wedgade svetsar, och i förekommande fall med intryckta gussets inne i rören och detta skall vara fotodokumenterat hur det är gjort. varför man wedgar är att det gör att svetsfogen får lika mycket material i sig oavsett var i svetsen man tittar. Är du det MINSTA osäker på dina svetskunskaper, be någon som är bättre än du att sköta svetsandet.

Forumets nippertippa! Puss på er!