Jag antar att 74cc cylindrarna också är sport cylindrar.
Jag kommer köra med denna setup till cylindern!
Metrakit SP avgassystem
19mm D'O Black Edition, 21mm om det behövs
Ostrypt insug 12-21mm
Top Performances membran
Detta är mina krav på cylindern!
1. Orginal veven ska palla, den ska alltså inte gå av eller nånting.
2. Cylindern ska ha bra kvalité. Ingen skit som skär efter 200mil.
3. Den ska lira fint med min setup.
4. Finns det nåt mer? Då kan ni säga till
Hoppas nån kan hjälpa mig ;D
Tack på förhand.
Mvh TobbaN.
Jag antar att 74cc cylindrarna också är sport cylindrar.
Jag kommer köra med denna setup till cylindern!
Metrakit SP avgassystem
19mm D'O Black Edition, 21mm om det behövs
Ostrypt insug 12-21mm
Top Performances membran
Detta är mina krav på cylindern!
1. Orginal veven ska palla, den ska alltså inte gå av eller nånting.
2. Cylindern ska ha bra kvalité. Ingen skit som skär efter 200mil.
3. Den ska lira fint med min setup.
4. Finns det nåt mer? Då kan ni säga till
Hoppas nån kan hjälpa mig ;D
Tack på förhand.
Mvh TobbaN.
Arisal racingen helt klart. Annars som henry säger så kan du kolla närmare på malossis lite svagare 80cc kit. Dock ligger ju de i en helt annan prisklass än du tittat i så det är arisalen som gäller för dig
Vet inte om det är lite fel tråd men kan någon förklara lite mer hur det känns att köra låg/högvarvig cylinder måste man växla annorlunda med en lågvarvig cylinder? Och stämmer det att det är bättre acc i en lågvarvig cylinder? Bensinskalle sa att det var både bättre acc och topp i en högvarvig.
Och att en lågvarvig bara var snällare?
Med cylindrar vet ja inte men ett lågvarvigt rör har ju bättre acc och sämre topp och ett högvarvigt är tvärt om dvs bra topp men sämre acc så de borde vell kanske vara samma men bensinskalle är grym på sådant så han har säkert rätt
mini_noreen skrev:Med cylindrar vet ja inte men ett lågvarvigt rör har ju bättre acc och sämre topp och ett högvarvigt är tvärt om dvs bra topp men sämre acc så de borde vell kanske vara samma men bensinskalle är grym på sådant så han har säkert rätt
stämmer inte. med ett högvarvigt rör får du ut mer kräm ur motorn och därmed bättre acc. grejjen med lågvarvigt är att det är snällare för motordelar pga mindre slitage och att det är (enligt mig) ett mycket skönare register att köra med
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller
Benny skrev:Vet inte om det är lite fel tråd men kan någon förklara lite mer hur det känns att köra låg/högvarvig cylinder måste man växla annorlunda med en lågvarvig cylinder? Och stämmer det att det är bättre acc i en lågvarvig cylinder? Bensinskalle sa att det var både bättre acc och topp i en högvarvig.
Och att en lågvarvig bara var snällare?
Om man säger såhär. I ren acceleration från stillastående så har du bättre axx med högvarvigt (Hög effekt) än med en låg varvig (Snäll effektkurva med bättre vridmoment), MEN om du ska köra lite segdragning, dvs börja accelerera från låg fart på hög växel, säg runt 60-70km/h på 6an med 14/53 drevning (låga varv) så har du bättre acceleration med lågvarvigt då de har mer effekt på låga varv och en jämnare effektkurva. Mycket skönare att köra i stan med lågvarvigt och även offroad så är det mysigare med effekt från lägre varv.
Lite generell info:
Högvarvig cylinder:
+ Bättre acceleration
+ Bättre toppfart
+ Högre toppeffekt
- Mer slitage
- Smalare effektkurva
- Sämre segdragningsförmåga
Lågvarvig cylinder
+ Bättre hållbarhet
+ Bredare effektkurva
+ Bra segdragningsförmåga
+ Mer vridmoment
mini_noreen skrev:Med cylindrar vet ja inte men ett lågvarvigt rör har ju bättre acc och sämre topp och ett högvarvigt är tvärt om dvs bra topp men sämre acc så de borde vell kanske vara samma men bensinskalle är grym på sådant så han har säkert rätt
stämmer inte. med ett högvarvigt rör får du ut mer kräm ur motorn och därmed bättre acc. grejjen med lågvarvigt är att det är snällare för motordelar pga mindre slitage och att det är (enligt mig) ett mycket skönare register att köra med
Med ett högvarvigt setup så kommer all effekt i slutet och med ett lågvarvig så är det jämn effekt över registret. Har jag fattat det rätt?
Benny skrev:Fan såg inte ditt inlägg chifen det var guld (Y)
Tack för alla svar! men om man har ett lågvarvig setup så ska man dreva ganska hårt typ 14-53 som chifen sa va?
Ska ju egentligen vara i drevningstråden men vafaen, vissa följdfrågor tycker jag man kan ta här ibland Man kan dreva ganska tungt med lågvarvigt då man kan dra längre på växlarna och inte behöver hoppa emellan lika mycket. 13/53 eller 14/53 funkar helt fint. Beror lite på hur starka grejer man har också =)
Grilladlax skrev:Måste man byta tändstift om man sätter på en metrakit handmade 70cc?
Jag de ska du ju.. ganksa bra med ett kallare stift oxå
(00:45:54) Tiepkoffeh: min *fult ord* är 2x större en din thorsken
(00:46:27) Tiepkoffeh: MÄTA?!?!?
(00:46:45) Tiepkoffeh: Vi kan cama
(00:47:21) Tiepkoffeh: Vi öppnar videochat och mäter
(00:47:30) Tiepkoffeh: Vad heter du på skype?
Tjena, ska byta cylindern på moppen nu för den gamla är skuren
Min fråga är om 50cc airsal T6 alu är likadan effektmässigt som originalcylindern och om den håller bra?
-Vet du vad det är för likhet mellan ekorrar och blondiner?
-Nej?
-Båda gillar saftiga ollon.
jorre759 skrev:Tjena, ska byta cylindern på moppen nu för den gamla är skuren
Min fråga är om 50cc airsal T6 alu är likadan effektmässigt som originalcylindern och om den håller bra?
Och svaret är ja Kanske lite mer kräm i airsalen men inte så stor skillnad
LUGNARAAAJ
Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information
jorre759 skrev:Tjena, ska byta cylindern på moppen nu för den gamla är skuren
Min fråga är om 50cc airsal T6 alu är likadan effektmässigt som originalcylindern och om den håller bra?
Och svaret är ja Kanske lite mer kräm i airsalen men inte så stor skillnad
Okej då vet jag, tackar för snabbt svar
-Vet du vad det är för likhet mellan ekorrar och blondiner?
-Nej?
-Båda gillar saftiga ollon.
ja och en kompis(jimmyskoglund här på tsr) ska starta ett hyper projekt har vi tänkt.
vi har hyffsat med pengar och undrar nu vilken cylinder vi bör sattsa på:
en prorace cylinder eller en manstonracing cylinder?
och sedan undrar vi om barikit blue safir är en hyper cylinder?
Ska cylindern portas eller behållas i befintligt skick? Avgasrör?
Till en början ska den köras i befintligt skick men om vi sedan hittar någon som vill hjälpa oss med portning och någon vi vet att vi kan lita på så kanske den lämnas in på portning.
Och sedan undrar jag om man tjänar mycket på att porta?
och det avgasrör som vi ska använda är förmodligen ett pr underliggande, så räkna med ett pr när ni tänker