Cylinder-Tråden! Cross/SM/RR

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
maximannen
Gasres
Inlägg: 1460
Blev medlem: 29 september 2007, 20:15
Ort: Källby

Inlägg av maximannen »

Rabxorzz skrev:Tobban, köp ett gianelli ist. Då drar du alla med 70cc ;)
haha klart han kr på sp röret :wink:
Bild
Användarens profilbild
TobbaN
King of the street
Inlägg: 3415
Blev medlem: 27 juni 2008, 18:38

Inlägg av TobbaN »

Har kollat ytterligare nu på cylinder.
Tänker länka alla och se vad ni tycker.

1. Airsal - Cylinderkit (Sport) 70cc
http://www.twostroke.se/product.asp?product=10231

2. Metrakit - Cylinderkit (Handmade) 70 cc
http://www.twostroke.se/product.asp?product=12180

3. Airsal - Cylinderkit (Racing) 70cc
http://www.twostroke.se/product.asp?product=11057

4. Barikit - Cylinderkit (Racing) 74cc
http://www.twostroke.se/product.asp?product=12457

5. Top Performances - Cylinderkit 74cc
http://www.twostroke.se/product.asp?product=10233

Jag antar att 74cc cylindrarna också är sport cylindrar.

Jag kommer köra med denna setup till cylindern!

Metrakit SP avgassystem
19mm D'O Black Edition, 21mm om det behövs
Ostrypt insug 12-21mm
Top Performances membran

Detta är mina krav på cylindern!

1. Orginal veven ska palla, den ska alltså inte gå av eller nånting.
2. Cylindern ska ha bra kvalité. Ingen skit som skär efter 200mil.
3. Den ska lira fint med min setup.
4. Finns det nåt mer? Då kan ni säga till :)

Hoppas nån kan hjälpa mig ;D
Tack på förhand.
Mvh TobbaN.
f.d TSR-Crew
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!
Inlägg: 2861
Blev medlem: 31 maj 2007, 19:29

Inlägg av Henry »

Helt klart 3:an av dom där.

Om jag vorde dig så hade jag kikat närmare på MHR80 och MHR80 Replica.
Utför professionella motorarbeten, klyvning, match-portning, montering osv.
PM!

Säljer MASSOR med delar, Senda SM 260MM Bromsskiva, DRD PRO Original-avgasrör + ljuddämpare OSV OSV! PM!
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

TobbaN skrev:Har kollat ytterligare nu på cylinder.
Tänker länka alla och se vad ni tycker.

1. Airsal - Cylinderkit (Sport) 70cc
http://www.twostroke.se/product.asp?product=10231

2. Metrakit - Cylinderkit (Handmade) 70 cc
http://www.twostroke.se/product.asp?product=12180

3. Airsal - Cylinderkit (Racing) 70cc
http://www.twostroke.se/product.asp?product=11057

4. Barikit - Cylinderkit (Racing) 74cc
http://www.twostroke.se/product.asp?product=12457

5. Top Performances - Cylinderkit 74cc
http://www.twostroke.se/product.asp?product=10233

Jag antar att 74cc cylindrarna också är sport cylindrar.

Jag kommer köra med denna setup till cylindern!

Metrakit SP avgassystem
19mm D'O Black Edition, 21mm om det behövs
Ostrypt insug 12-21mm
Top Performances membran

Detta är mina krav på cylindern!

1. Orginal veven ska palla, den ska alltså inte gå av eller nånting.
2. Cylindern ska ha bra kvalité. Ingen skit som skär efter 200mil.
3. Den ska lira fint med min setup.
4. Finns det nåt mer? Då kan ni säga till :)

Hoppas nån kan hjälpa mig ;D
Tack på förhand.
Mvh TobbaN.
Arisal racingen helt klart. Annars som henry säger så kan du kolla närmare på malossis lite svagare 80cc kit. Dock ligger ju de i en helt annan prisklass än du tittat i så det är arisalen som gäller för dig :)
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
TobbaN
King of the street
Inlägg: 3415
Blev medlem: 27 juni 2008, 18:38

Inlägg av TobbaN »

Tackar Henry & chifen :)
Det blir Airsal racing cylindern.

MHR cylindern är nog lite för dyr för mig :mrgreen:
f.d TSR-Crew
Benny
Elmoped
Inlägg: 22
Blev medlem: 19 maj 2009, 10:39
Ort: Göteborg

Inlägg av Benny »

Vet inte om det är lite fel tråd men kan någon förklara lite mer hur det känns att köra låg/högvarvig cylinder måste man växla annorlunda med en lågvarvig cylinder? Och stämmer det att det är bättre acc i en lågvarvig cylinder? Bensinskalle sa att det var både bättre acc och topp i en högvarvig.
Och att en lågvarvig bara var snällare?
Användarens profilbild
mini_noreen
Svårstartad skrothög
Inlägg: 196
Blev medlem: 12 december 2008, 16:25
Ort: uddevalla

Inlägg av mini_noreen »

Med cylindrar vet ja inte men ett lågvarvigt rör har ju bättre acc och sämre topp och ett högvarvigt är tvärt om dvs bra topp men sämre acc :) så de borde vell kanske vara samma :D men bensinskalle är grym på sådant så han har säkert rätt :)
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

mini_noreen skrev:Med cylindrar vet ja inte men ett lågvarvigt rör har ju bättre acc och sämre topp och ett högvarvigt är tvärt om dvs bra topp men sämre acc :) så de borde vell kanske vara samma :D men bensinskalle är grym på sådant så han har säkert rätt :)

stämmer inte. med ett högvarvigt rör får du ut mer kräm ur motorn och därmed bättre acc. grejjen med lågvarvigt är att det är snällare för motordelar pga mindre slitage och att det är (enligt mig) ett mycket skönare register att köra med
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

Benny skrev:Vet inte om det är lite fel tråd men kan någon förklara lite mer hur det känns att köra låg/högvarvig cylinder måste man växla annorlunda med en lågvarvig cylinder? Och stämmer det att det är bättre acc i en lågvarvig cylinder? Bensinskalle sa att det var både bättre acc och topp i en högvarvig.
Och att en lågvarvig bara var snällare?
Om man säger såhär. I ren acceleration från stillastående så har du bättre axx med högvarvigt (Hög effekt) än med en låg varvig (Snäll effektkurva med bättre vridmoment), MEN om du ska köra lite segdragning, dvs börja accelerera från låg fart på hög växel, säg runt 60-70km/h på 6an med 14/53 drevning (låga varv) så har du bättre acceleration med lågvarvigt då de har mer effekt på låga varv och en jämnare effektkurva. Mycket skönare att köra i stan med lågvarvigt och även offroad så är det mysigare med effekt från lägre varv.

Lite generell info:

Högvarvig cylinder:
+ Bättre acceleration
+ Bättre toppfart
+ Högre toppeffekt

- Mer slitage
- Smalare effektkurva
- Sämre segdragningsförmåga

Lågvarvig cylinder
+ Bättre hållbarhet
+ Bredare effektkurva
+ Bra segdragningsförmåga
+ Mer vridmoment

- Lägre effekt
- Sämre toppfart
- Sämre acceleration
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Benny
Elmoped
Inlägg: 22
Blev medlem: 19 maj 2009, 10:39
Ort: Göteborg

Inlägg av Benny »

kallepalle skrev:
mini_noreen skrev:Med cylindrar vet ja inte men ett lågvarvigt rör har ju bättre acc och sämre topp och ett högvarvigt är tvärt om dvs bra topp men sämre acc :) så de borde vell kanske vara samma :D men bensinskalle är grym på sådant så han har säkert rätt :)

stämmer inte. med ett högvarvigt rör får du ut mer kräm ur motorn och därmed bättre acc. grejjen med lågvarvigt är att det är snällare för motordelar pga mindre slitage och att det är (enligt mig) ett mycket skönare register att köra med
Med ett högvarvigt setup så kommer all effekt i slutet och med ett lågvarvig så är det jämn effekt över registret. Har jag fattat det rätt? :P
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

nästan. dom allra flesta lågvarviga har även dom ketchup, men på ett lägre varvtal. dock går lågvarviga bättre när man inte kör i effektkurvan
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Benny
Elmoped
Inlägg: 22
Blev medlem: 19 maj 2009, 10:39
Ort: Göteborg

Inlägg av Benny »

Fan såg inte ditt inlägg chifen det var guld (Y) :D

Tack för alla svar! men om man har ett lågvarvig setup så ska man dreva ganska hårt typ 14-53 som chifen sa va?
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

Benny skrev:Fan såg inte ditt inlägg chifen det var guld (Y) :D

Tack för alla svar! men om man har ett lågvarvig setup så ska man dreva ganska hårt typ 14-53 som chifen sa va?
Ska ju egentligen vara i drevningstråden men vafaen, vissa följdfrågor tycker jag man kan ta här ibland :) Man kan dreva ganska tungt med lågvarvigt då man kan dra längre på växlarna och inte behöver hoppa emellan lika mycket. 13/53 eller 14/53 funkar helt fint. Beror lite på hur starka grejer man har också =)
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Ukno
Elmoped
Inlägg: 54
Blev medlem: 8 juli 2008, 12:28

Inlägg av Ukno »

tjenare räknas den här cylindern http://www.twostroke.se/product.asp?product=11057 som "sport" och måste man byta vev till den? (AM6)
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!
Inlägg: 2861
Blev medlem: 31 maj 2007, 19:29

Inlägg av Henry »

Ukno skrev:tjenare räknas den här cylindern http://www.twostroke.se/product.asp?product=11057 som "sport" och måste man byta vev till den? (AM6)
Ja.
Nej.
Utför professionella motorarbeten, klyvning, match-portning, montering osv.
PM!

Säljer MASSOR med delar, Senda SM 260MM Bromsskiva, DRD PRO Original-avgasrör + ljuddämpare OSV OSV! PM!
Ukno
Elmoped
Inlägg: 54
Blev medlem: 8 juli 2008, 12:28

Inlägg av Ukno »

Ger den cylindern mycket mer effekt än den här http://www.twostroke.se/product.asp?product=10231
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

det är inte så jättemycket, men du kommer märka skillnad iaf
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Grilladlax
Elmoped
Inlägg: 106
Blev medlem: 2 maj 2009, 17:01
Ort: degerfors

Inlägg av Grilladlax »

Måste man byta tändstift om man sätter på en metrakit handmade 70cc?
Användarens profilbild
Thorsken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 375
Blev medlem: 30 juni 2009, 20:03
Ort: Skara

Inlägg av Thorsken »

Grilladlax skrev:Måste man byta tändstift om man sätter på en metrakit handmade 70cc?
Jag de ska du ju.. ganksa bra med ett kallare stift oxå :)
(00:45:54) Tiepkoffeh: min *fult ord* är 2x större en din thorsken
(00:46:27) Tiepkoffeh: MÄTA?!?!?
(00:46:45) Tiepkoffeh: Vi kan cama
(00:47:21) Tiepkoffeh: Vi öppnar videochat och mäter
(00:47:30) Tiepkoffeh: Vad heter du på skype?
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

Grilladlax skrev:Måste man byta tändstift om man sätter på en metrakit handmade 70cc?
Måste är inte nödvändigt, beror på vad som sitter på nu :) Men ett br8/br9 duger fint. Alltid bra med fräsha grejer också
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
jorre759
Elmoped
Inlägg: 148
Blev medlem: 14 augusti 2008, 11:28

Inlägg av jorre759 »

Tjena, ska byta cylindern på moppen nu för den gamla är skuren :evil:
Min fråga är om 50cc airsal T6 alu är likadan effektmässigt som originalcylindern och om den håller bra? :D
-Vet du vad det är för likhet mellan ekorrar och blondiner?
-Nej?
-Båda gillar saftiga ollon.
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator
Inlägg: 3416
Blev medlem: 24 september 2007, 14:43
Ort: Skara

Inlägg av KoNG »

jorre759 skrev:Tjena, ska byta cylindern på moppen nu för den gamla är skuren :evil:
Min fråga är om 50cc airsal T6 alu är likadan effektmässigt som originalcylindern och om den håller bra? :D
Och svaret är ja ;) Kanske lite mer kräm i airsalen men inte så stor skillnad
LUGNARAAAJ

Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information

EVO-Projekt
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=34937
Användarens profilbild
jorre759
Elmoped
Inlägg: 148
Blev medlem: 14 augusti 2008, 11:28

Inlägg av jorre759 »

KoNG skrev:
jorre759 skrev:Tjena, ska byta cylindern på moppen nu för den gamla är skuren :evil:
Min fråga är om 50cc airsal T6 alu är likadan effektmässigt som originalcylindern och om den håller bra? :D
Och svaret är ja ;) Kanske lite mer kräm i airsalen men inte så stor skillnad
Okej då vet jag, tackar för snabbt svar :D
-Vet du vad det är för likhet mellan ekorrar och blondiner?
-Nej?
-Båda gillar saftiga ollon.
jeppe93
Elmoped
Inlägg: 48
Blev medlem: 23 november 2008, 22:01
Ort: askersund

Inlägg av jeppe93 »

hej jag har en Derbi Senda r1 01a som har skärt så jag ska beställa nytt cylinder kitt så snabbt som möjligt och behöver hjälp att bestämma mig.
jag hadde tänkt mig nån av dom hära
http://www.cykelkraft.se/index.php?cont ... J17-600-12
eller en CYLINDER Senda/GILERA 50CC 40MM "STYLEPRO" STD GJUTJÄRN
eller ska man ta en
http://www.cykelkraft.se/index.php?cont ... MF25.12507

är det nått specielt man ska tänka på med en aluminium cylinder ??
tacksam för snabba svar mvh JePPE
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!
Inlägg: 2861
Blev medlem: 31 maj 2007, 19:29

Inlägg av Henry »

jeppe93 skrev:hej jag har en Derbi Senda r1 01a som har skärt så jag ska beställa nytt cylinder kitt så snabbt som möjligt och behöver hjälp att bestämma mig.
jag hadde tänkt mig nån av dom hära
http://www.cykelkraft.se/index.php?cont ... J17-600-12
eller en CYLINDER Senda/GILERA 50CC 40MM "STYLEPRO" STD GJUTJÄRN
eller ska man ta en
http://www.cykelkraft.se/index.php?cont ... MF25.12507

är det nått specielt man ska tänka på med en aluminium cylinder ??
tacksam för snabba svar mvh JePPE
Ta Alu kittet. Bättre helt enkelt bara.
Utför professionella motorarbeten, klyvning, match-portning, montering osv.
PM!

Säljer MASSOR med delar, Senda SM 260MM Bromsskiva, DRD PRO Original-avgasrör + ljuddämpare OSV OSV! PM!
jeppe93
Elmoped
Inlägg: 48
Blev medlem: 23 november 2008, 22:01
Ort: askersund

Inlägg av jeppe93 »

men aluminium cylinder måste inte dom kylas mer än gjut järn
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!
Inlägg: 2861
Blev medlem: 31 maj 2007, 19:29

Inlägg av Henry »

jeppe93 skrev:men aluminium cylinder måste inte dom kylas mer än gjut järn

Du reglerar ju inte direkt kylningen på en moped?
Förövrigt stämmer inte det, nej...
Utför professionella motorarbeten, klyvning, match-portning, montering osv.
PM!

Säljer MASSOR med delar, Senda SM 260MM Bromsskiva, DRD PRO Original-avgasrör + ljuddämpare OSV OSV! PM!
jeppe93
Elmoped
Inlägg: 48
Blev medlem: 23 november 2008, 22:01
Ort: askersund

Inlägg av jeppe93 »

[quote="Henry"][quote="jeppe93"]men aluminium cylinder måste inte dom kylas mer än gjut järn[/quote]


Du reglerar ju inte direkt kylningen på en moped?
Förövrigt stämmer inte det, nej...[/quote]

okej okej tack så mkt för svaren :D
Användarens profilbild
Frukt Soda
Svårstartad skrothög
Inlägg: 347
Blev medlem: 29 april 2008, 19:06
Ort: delsbo

Inlägg av Frukt Soda »

Tjaa!

ja och en kompis(jimmyskoglund här på tsr) ska starta ett hyper projekt har vi tänkt.

vi har hyffsat med pengar och undrar nu vilken cylinder vi bör sattsa på:
en prorace cylinder eller en manstonracing cylinder?

och sedan undrar vi om barikit blue safir är en hyper cylinder?
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

ja blue safir är en hyper.



jaadu, jag personligen tycker ni ska köra på manston cylindern. mer ovanlig. med lite portning så går den som ett skollat troll
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

Frukt Soda skrev:Tjaa!

ja och en kompis(jimmyskoglund här på tsr) ska starta ett hyper projekt har vi tänkt.

vi har hyffsat med pengar och undrar nu vilken cylinder vi bör sattsa på:
en prorace cylinder eller en manstonracing cylinder?

och sedan undrar vi om barikit blue safir är en hyper cylinder?
Ska cylindern portas eller behållas i befintligt skick? Avgasrör?
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
Frukt Soda
Svårstartad skrothög
Inlägg: 347
Blev medlem: 29 april 2008, 19:06
Ort: delsbo

Inlägg av Frukt Soda »

chifen skrev:
Frukt Soda skrev:Tjaa!

ja och en kompis(jimmyskoglund här på tsr) ska starta ett hyper projekt har vi tänkt.

vi har hyffsat med pengar och undrar nu vilken cylinder vi bör sattsa på:
en prorace cylinder eller en manstonracing cylinder?

och sedan undrar vi om barikit blue safir är en hyper cylinder?
Ska cylindern portas eller behållas i befintligt skick? Avgasrör?
Till en början ska den köras i befintligt skick men om vi sedan hittar någon som vill hjälpa oss med portning och någon vi vet att vi kan lita på så kanske den lämnas in på portning.

Och sedan undrar jag om man tjänar mycket på att porta?

och det avgasrör som vi ska använda är förmodligen ett pr underliggande, så räkna med ett pr när ni tänker :)
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

ja portning ger mycket. beroende på hur man portar då. tex en 8t portning ger ett jävla skjut i den
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Martin_H@K
Elmoped
Inlägg: 10
Blev medlem: 30 april 2009, 23:33

Inlägg av Martin_H@K »

Hej, jag undrar om jag skulle kunna sätta på en AM6 cylinder på min morini motor? :) tror inte det går men kan lika gärna fråga
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

troligtvis så passar det inte rakt av, men med modifiering så skulle det gå. men det blir mest troligt väldigt många timmar i onödan
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Skriv svar