Stora problem efter sotning!

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Rookie2k8
Elmoped
Inlägg: 90
Blev medlem: 16 december 2008, 16:44
Ort: Eskilstuna

Stora problem efter sotning!

Inlägg av Rookie2k8 »

Tjena!
sotade ut moppen med avfettningsmetoden för några dagar sedan, och körde med den först idag. Det visade sig då att den gick mycket finare, axxade bättre etc, men den rök nått förfärligt och har massa konstiga ljud för sig! Någon som vet vad som kan vara felet?


T Y
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

Att den axxar lite bättre är vanligt, sotade själv ur mitt rör på min förra moped och den gick finare osv. Sen att det låter lite mer är också normalt.

Det där med konstiga ljud osv. beror troligtvis inte på att du sota ur röret, har som sagt själv gjort det och jag märkte inte nått annat än att mopeden gick lite bättre. :)
rrx_rider
Elmoped
Inlägg: 72
Blev medlem: 16 juni 2007, 21:33

Inlägg av rrx_rider »

den ryker antagligen för att det e kvar lite avfettningsmedel i röret, det gjorde min också när jag sota ur min moppe, men ljudet vet jag inget om
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Ta loss röret o skaka för o se vad de är som låter... ( om de nu är skrammel du menar )

Att den ryker är med stor sannolikhet p.g.a. avfettning som ligger kvar i röret ;) När all avfettning som finns kvar i röret bränts bort så slutar de ryka ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Rookie2k8
Elmoped
Inlägg: 90
Blev medlem: 16 december 2008, 16:44
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Rookie2k8 »

Jag tyckte att kolven lät lite knepigt också men det var kanske bara inbillning.
Sen undrade jag också, mitt bakhjul gnisslar när jag bromsar, det borde väl vara beläggen? Den rycker massa mera när jag gasar mycket och kör hårt.
Hur långt tid tror ni det tar för allt att förbrännas?
sorex_senda
Svårstartad skrothög
Inlägg: 151
Blev medlem: 28 februari 2009, 19:06
Ort: vaggeryd

Inlägg av sorex_senda »

Sen undrade jag också, mitt bakhjul gnisslar när jag bromsar, det borde väl vara beläggen?

ja det är beläggen som gnislar när du bromsar. finns nya att köpa på biltema:D ta med de gamla och kolla efter så du hittar rätt :D
Rookie2k8
Elmoped
Inlägg: 90
Blev medlem: 16 december 2008, 16:44
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Rookie2k8 »

kanske ska nämnas att när jag sotade ur röret kom nån kolliknande grej ut ur röret, jag tror inte de var sot för den verkade vara gjord av plast.
Nån som vet vad de var?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

sorex_Senda skrev:Sen undrade jag också, mitt bakhjul gnisslar när jag bromsar, det borde väl vara beläggen?

ja det är beläggen som gnislar när du bromsar. finns nya att köpa på biltema:D ta med de gamla och kolla efter så du hittar rätt :D
men de handlar inte om att dom är slitna eller ej, de är friktion o vibrationer som gör att de gnisslar ;)

De sitter ju inga skrikplatter i dessa ok, så vill man att de ska sluta gnissla så kan man lägga nåt tunttunt mellan belägget och kolven, förslagsvis av gummi, som dämpar vibrationerna ;) De ska helst vara värmetåligt, och somsagt de ska vara tunnt, man kan inte klämma in en cykelslang imellan direkt :P
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
sorex_senda
Svårstartad skrothög
Inlägg: 151
Blev medlem: 28 februari 2009, 19:06
Ort: vaggeryd

Inlägg av sorex_senda »

bensinskalle skrev:
sorex_Senda skrev:Sen undrade jag också, mitt bakhjul gnisslar när jag bromsar, det borde väl vara beläggen?

ja det är beläggen som gnislar när du bromsar. finns nya att köpa på biltema:D ta med de gamla och kolla efter så du hittar rätt :D
men de handlar inte om att dom är slitna eller ej, de är friktion o vibrationer som gör att de gnisslar ;)

De sitter ju inga skrikplatter i dessa ok, så vill man att de ska sluta gnissla så kan man lägga nåt tunttunt mellan belägget och kolven, förslagsvis av gummi, som dämpar vibrationerna ;) De ska helst vara värmetåligt, och somsagt de ska vara tunnt, man kan inte klämma in en cykelslang imellan direkt :P
okej. då lärde jag mig nått också:D
Låst