Frågor och svar nr 02

Här pratar vi om våra lagar och regler samt ställer frågor till TSR's egna trafikpolis Järnet

Moderatorer: Speedway, TheAndersson, CaToXXo, Järnet60

Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Frågor och svar nr 02

Inlägg av Järnet60 »

Jag har en funderare angående moppar och bilar.
Tex på bilar så kan dom ju gå i 200, men dom måste följa hur snabbt man får köra på vägarna.
Varför får inte moppar det då? Tex att den kan gå i 80 men man kör lagligt på vägen i ca 50.
Lagstiftaren är rädda om er som kör EU-mopeder. När man kommer upp i högra hastigheter skall man ha utbildning för det fordon man framför. Det är ju ijte bara att kunna köra rakt fram med full gas. Man måste kunna bromsa och svänga på ett trafiksäkert sätt också. Därför får ijnte moppar köra fortare än 45 km/h. Vill man köra fortare får man ta motorcykelkörkort eller körkort för bil. Det är den bistra sanningen. :wink:

Händer det ofta att körkortet blir upskjutet om man blir tagen och har en trimmad moppe?
Ja. Varje gång man blir dömd för olovlig körning efter att ha kört trimmad moped får man antingen indraget körkortstillstånd eller spärrtid innan man får körkortstillstånd. (man får vänta minst 6 månader på körkortstillstånd)

Bryr sig polisen mycket om man flyttar in regplåten i hjulhustet?
Ja.

Hej jag undrar om man kan åka dit för olovlig körning om man har en moped som går för fort men man inte har gjort något med den som gör att den ska gå fortare än original.
Svaret är ja. En moped går inte så fort att man blir rapporterad för olovlig körning om den är original.

Hej när jag köpte min moppe (30moppe) var den trimmad men sen strypte jag den så allt var orginal men den gör ändå 50 även backspeglarna var borta och baklyset var ersatt med ett diod lyse vad kan jag få för straff för det??
Går en 30-moppe 50 km/h original så är den inte original!
I ditt fall blir det olovlig körning och kanske mer böter än det normala som ligger på 1200-1500:- för en ungdom utan inkomst.


Hej jag undrar jag har slipat ner mina kåpor och ska måla dem i en annan färg. Om jag blir stoppad blir det böter för att de inte är samma färg som det står i papperna?
Nej det blir inga böter för att det är "fel" färg. :)

Är det skillnad om man åker dit när man är 15 eller 16.
Så jag har förstått det:
Om jag torskar med trimmad moppe som 15-åring så får man inte börja övningsköra förrän jag är 17.
Om man åker dit som 16-17 så blir det upskjutet. Stämmer detta?
Oavsett hur gammal man är och man inte har körkort, får man en spärrtid på minst 6 månader innan man får körkortstillstånd.
Har man körkortstillstånd blir det återkallat 4 månader.
Man får övningsköra när man har körkortstillstånd.


Min kompis blev stoppad av polisen och de tog in hans 30-moppe för kontroll på stationen. Dom hittade inget fel och den var inte trimmad och min kompis blev tillsagd att hämta mopeden på stationen. Men när han kommer dit ligger hela moppen nerplockad i atomer i några kartonger. Så min kompis mamma som var med blev väldigt chockad och frågade om dom inte hade tänkt att sätta ihop mopeden igen eftersom dom inte hade hittat något trim. Men då svarade polisen att det tänkte dom inte göra så det hela slutade med att min kompis satt och plockade ihop sin aerox i flera dagar...
Så nu undrar jag fick polisen verkligen göra så här fast dom inte hittade något trim? Är dom inte skyldiga att plocka ihop mopeden om dom inte hittar något trim?
Vad jag vet skall polisen återställa mopeden i ursprungligt skick när inget trim hittats.

Hej jag och min kompis körde moppe. Vi körde vi förbi en poliskontroll. Kan säga att jag inte körde laglig hastighet, men min kompis gjorde det. Mc-polisen tog honom istället för mig och tog hans trim. Efter nån månad så fick han tillbaka trimmet. Varför? Dom sa att det var tjänstefel så han fick tillbaka trimmet. Vad var det för tjänstefel?
Låter konstigt att han fick tillbaka trimdelarna om moppen var trimmad. Vad det kan vara för tjänstefel kan jag inte lista ut.

Tjenna, jag har två frågor.
Den första är när jag gjort teorin och uppkörning och fått godkänt, får jag åka min moped då?
För att få köra skall du ha betalat in avgiften och ha fått förarbeviset i handen. Men jag vet att en del utbildare säger att man kan köra direkt om man har betalat avgiften och har med sig detta kvitto samt "uppkörningsbeviset".
Andra frågan om jag är på en parkering utan mc-parkering och det är avgift eller man bara får stå någon timme hur ska jag handla i det läget?
För enligt boken jag fått skriver dom samma som bilar och mc så de står längst fram i eller på fordonet, men de skulle ju vara väldigt mycket folk som går och tar dessa då speciellt avgifts platser?
Jag skulle slå en signal till kommunen och höra efter hur/var jag skall placera biljetten på mopeden. Grundregeln är att man ska erlägga parkeringsavgift och placera parkeringsbiljetten på fordonet.

Jag har funderat lite på om man får ha extralyse på en moppe.
Sedan en annan grej också:
Jag har hört av kompisar att den enda färgen man får ha i "ljus-styling" är grön. Stämmer det?
Om extralyset är fjärrstrålkastare kan jag ta ett exempel med motorcyklar. Där kan man montera extraljus (fjärrstrålkastare) nere på båda sidor.
När det gäller belysning i övrigt får det inte finnas annan färg än vitt eller gult ljus framåt. Rött ljus bakåt. Körriktningsvisare skall ha orange framåt och bakåt. Inga andra färger får förekomma.


Vad blir straffet om man inte har eu kort, moppen är trimmad och ingen reg plåt om man skulle bli stannad.
Dagsböter.

Jag undrar om 30-moppe. Jag har hört att man varken behöver blinkes eller backspegel? Hur är det med det?
Tvåhjulig 30-moppe behöver inte blinkers eller backspegel.
Men om det redan finns backspegel och blinkers skall de vara hela och fungera.
På 3- eller 4-hjulig moped med karosseri skall det finnas backspegel och körriktningsvisare.


Om man kör trimmat förvärras straffet om man målar på reg plåten med en whiteboardpenna tex.
Om man har en 3:a och fyller ut det till en 8 vad kan hända då?
Brottet är Märkesförfalskning (vet att det låter konstigt. Men när det gäller registreringsskyltar blir det så). Det kan man jämställa med "falskskyltning".
Så svaret blir JA, straffet förvärras.


Jag har en EU-moppe nu (hade 30 moppe innan) och har inte skaffat förarbevis ännu och nu är det så att jag hade tänkt köra med den till bussen någon gång Det är 800m dit. Ibland, inte ofta brukar polisen stå där och jag undrar vad dom gör om jag kör dit och inte har förarbevis eftersom det är en sådan liten sträcka.
Du blir rapporterad för att du inte har förarbevis = 1800:-
Och en fråga till t.ex. Aerox har ju blinkers i styrkåpan. Om man har nudebar på dom så "försvinner" ju blinkersen på den vad säger polisen om det.
För jag har en zip som det är nudebar på och har lyset där nere på framåpan istället så jag har inga blinkers vad gör dom då???
Böter samt en kontrollbesiktning.

Hej jag har en Honda mt5 som inte är trimmad förutom ett effektrör men det finns inga orginalrör att köpa till den sortens moped är alla mt5 förbjudna då?
Det måste finnas originalrör till en Honda MT5. Vore jag du skulle jag ringa generalagenten/importören (förmodligen Honda) och höra mig för vilket avgasrör du kan montera på din MT5.

Får man böter för att registerplåten är t.ex. lerig så att den är svår att se? Och ifall det har regnat och är gyttja på vägen, får dom göra nåt då om man säger att man är på väg hem och plåten blev smutsig just då.
Grundsvar är att du kan få böter för att man inte kan se registreringsnumret. Sedan kan det finnas "förmildrande omständigheter" om det precis har hänt (under denna färd).
Men Du har alltid ett ansvar att kolla att belysning, reflexer och registreringsskylt är rena när du är färdig med din off-roadkörning.


Hej, jag åkte fast för 6 månader sedan för trimmad moppe o lite av varje. Det var en polis som inte var i tjänst som åkte efter mej i sin egna bil och var ensam o grep tag i mej när jag skulle gå in på coop..
Efter jag hade ringt o frågat hur det gick med moppen så visste dom ej o dom skulle prata med trafikpolisen sen. Några dar efter ringde trafikpolisen tillbaka och sa att jag kunde hämta moppen så det gjorde jag och dom sa inget om böter eller något sånt. Jag fick tillbaka moppen med trimmet och allt det ända som inte satt på var blackbox och bakdrevet som jag fick i en påse.. Det har gått ca 3 dagar sedan jag hämtade den och jag undrar om det kommer bli några böter eller något sånt?
Att en polis som inte är i tjänst får göra ingripanden är tillåtet.
När det gäller ditt ärende i övrigt låter det som du inte kommer att få böter eftersom du har fått tillbaka alla trimdelar. Jag tycker att du ska ringa trafikpolisen och fråga hur det går i ditt ärende. Normalt skall polisen skicka ut ett brev om ärendet läggs ner. Det kommer nog ett sådant brev inom några dagar. Men om det inte gör det - Ring och kolla.


Är det skilnad om man åker dit när man är 15 eller 16.
Så jag har förståt det: Om jag torskar med trimmad moppe som 15-åring får jag inte börja övnigsköra förrän jag är 17.
Om man åker dit som 16-17-åring så blir det upskjutet.
Stämmer detta?
Skillnaden att åka dit som 15-åring är att man kan få körkortstillstånd när man är 16 år. Det förutsätter att man inte är över 15 år och 6 månader, eftersom man får 6 månaders spärrtid innan man får körkortstillstånd.
Är man 16 år eller äldre och inte har körkortstillstånd är det 6 månaders spärrtid innan man får körkortstillstånd.
Är man 16 år eller äldre och har körkortstillstånd blir det återkallat i 4 månader.


Hej, om jag har eu-kortet och kör en trimmad moped blir det lindrigare straff då än utan om jag kör en 30-moppe?
Nej, det är samma straff. Har man inte motorcykelkörkort så är det olovlig körning.
Att köra EU-moped utan att ha förarbevis är inte olovlig körning. Det är "bara" böter på 1800:-


Undrar om det e lagligt att köra utan kåpor på en 30moppe?
Ja, så länge det inte finns något vasst eller utskjutande som någon kan göra sig illa på vid en krock eller omkullörning.

Jag har en moppekort från Lettland för jag kommer därifrån. Tog det förra året eftersom man kan köra moppe från 14 där. Men får jag använda moppekortet i Sverige om jag kör från att jag blir 15 år? Lettland är ett EU-land.
Här kommer svaret från min kontakt på Vägverket:
Förarbevis för klass I-moped är enbart nationellt än så länge. När vi får AM-körkort (mopedkörkort) i höst kommer dessa också att vara nationella fram till 2013 då hela EU får AM-körkort. Det betyder att man får vänta 4 år på ett AM körkort som gäller i hela EU på samma sätt som vanligt körkort. Det lettiska förarbeviset gäller endast om en person som är bosatt i Lettland är här i Sverige på tillfälligt besök, i så fall får han, om han fyllt 15 år, bruka mopeden på samma villkor som i hemlandet. Den som ställer frågan verkar ha flyttat till Sverige och har då ingen nytta alls av det lettiska förarbeviset.

Och sen är det lagligt ha en crossplatta om man har en halogenspot moterat vid sidan om ??
Nej det är det inte.

Min kompis har en A-traktor men har inget kort för det. Om jag åker med honom vad får han för straff? Får jag nåt straff som åker med honom?
Kör man traktor, oavsett om det är en jordbrukstraktor eller A-traktor eller EPA-traktor och inte har körkort/traktorkort är det olovlig körning.
Straff: Dagsböter.
Du som åker med får inget straff. Är det din traktor blir det tillåtande till olovlig körning = Dagsböter.


Jag har bytt ut min bromslampa mot en miniled bromslampa och det står att den är E-märkt och godkänd för allmän väg. Behöver jag oroa mig för att få böter? Den är också 12 volt om det gör någon skillnad.
Eller måste man typ besiktiga om moppen när man byt bromslampa?
Jag antar att du pratar om en EU-moped. Då är det inte tillåtet att göra några ändringar. Trist men sant...

Vilket straff (om böter, hur mycket?) får man om man kör en 30-moppe när ena framblinkersen är ur funktion?
Här verkar det som det finns en lucka i lagen.
Har man en tre- eller fyrhjulig 30-moppe med karosseri kan man få böter för att en blinkers är ur funktion.
Men har man en tvåhjulig moppe med trasig blinkers kan polisen inte bötfälla för det.


Hej jag undrar om det är olika åldersgräns på en 600cc och 1000cc motorcykel?
Vi var hos polisen med skolklassen och då sa en polis att det var 21 år som gällde på tung motorcykel. I så fall, är det 1000cc som räknas som tung?
Du ska ha fyllt
a) 16 år för behörigheten A1
b) 18 år för behörigheten A (begränsad effekt)
c) 21 år för behörigheten A (obegränsad effekt)
Här är en länk till körkortsportalen där det står utförligt vad som gäller med effekt på MC:n:
http://www.korkortsportalen.se/VV_Templ ... ___53.aspx

Om jag har eu-kortet (förarbevis) och blir stoppad på en trimmad "30-moped", drar polisen in kortet?
Ja, från och med 1 september 2009 kan ett förarbevis återkallas.
"Klippt och klistrat från körkortsportalen.se": Förare med AM-körkort eller förarbevis ska kunna få varning eller få körkortet respektive förarbeviset återkallat.
http://www.korkortsportalen.se/VV_Templ ... _1526.aspx

Är det lagligt att skjutsa på en flakmoppe? För min mamma påstår att man inte får men jag vet inte.
Din mamma har rätt. Det är inte tillåtet att skjutsa någon på flaket på en flakmoppe.
Enligt lagen skall en passagerare sitta på en plats som är avsedd för passagerare. Flaket är bara avsett för gods.


Hej undrar bara om moppen är original ny med pluggar och går ändå 70km får jag bara fortkörnings böter då?
För det första är inte moppen original enligt de svenska bestämmelserna om den gör 70 km/h.
Ja, förutom olovlig körning blir du också rapporterad för hastighetsöverträdelse (fortkörning).


Om det är en kö på 40 bilar och jag ligger bakom med min moped, får jag köra om bilarna då så ja kommer nästan först? Eller är det omkörning på insidan eller nåt?
Med cykel och moped får man passera på insidan av bilarna.


Skulle gärna vilja veta om man får sätta nummerplåten vid variatorn/axel på vänster sida av mopeden? På scooter menar jag nu.
Jag vet att en del gör det på både motorcyklar och mopeder. Men det är inte tillåtet eftersom man inte kan se skylten klart och tydligt från alla vinklar bakifrån. Bakhjulet skymmer registreringsskylten från ena eller andra hållet.

Tjena,.
Blev tagen för ett tag sen, och då hade han civilkläder på sig. Alltså, man såg ingen polis-dress eller nånting.
Min kompis häromdan, sa att poliserna inte fick ta folk sådär. Han sa att han var tvungen att visa sina polis-kläder.
Och det roliga är, att han som sa det, (min kompis) han blev tagen av samma polis för ett tag sen. På samma sätt, alltså. Han klädde sig civilt. Och då hade tydligen hans pappa pratat med polisen. Och då hade han inte fått böter, eftersom det verkade inte som man fick ta moppepojkar sådär.
Nu vill jag veta..
Stämmer detta?
Får poliserna inte klä ut sig om dom ska ta mig?
Isåfall, så har jag en gås oplockad med han där.
Polisen får arbeta uniformerat eller i civila kläder. Så polisen har inte gjort något fel när han, i civila kläder, rapporterade dig och din kamrat.


Min kompis 30 moppe går i 47 och han ringde polisen de sa att det var ok att den går så fort.
Helt fel!
Går en 30-moppe fortare 40 km/h är den olaglig.


Undrar vad straffet är om man kör fiddy 150cc på gatorna utan ljus och allt sånt?
Olovlig körning med mera.

Vad händer om man kör en laglig lätt mc men man har inget körkort till det?
Olovlig körning, med allt vad det för med sig med återkallat körkortstillstånd eller spärrtid innan man kan få körkortstillstånd.

På bilar kan man ju ha reg nummer t.ex. COOLAST . . . MR SEXY och allt sånt. Men det kostar ju att ändra. Kan man ha det på mopeder,eller har jag inte alla indianer i kanoten 8)
Japp. Man kan beställa personlig registreringsskylt till EU-moped klass 1.
Det kostar 6000:- och skylten gäller i 10 år.
Men när det gäller moped och MC kan man bara få tvåradig registreringsskylt där det är tre tecken upptill och tre tecken nedtill. Man kan alltså inte få en enradig registreringsskylt där man kan ha sju tecken.
Här står det lite mer om personlig registreringsskylt:

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... lig-skylt/
Senast redigerad av Järnet60 den 23 april 2010, 06:53, redigerad totalt 7 gång.
zoddan
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 29 juli 2007, 11:35

Inlägg av zoddan »

Jag tycker det är väldigt spännande att läsa dessa frågor och svar då jag själv varit med om att blivit stoppad och min bild av att bli stoppad är långt ifrån vad som målas upp här. Slänger ihop lite tankar och funderingar jag fick när jag satt och läste igenom dom olika frågorna och svarader under månaderna.

T:ex biten med att \"man ska vara trevlig mot polisen\" det känns som rent skitsnack för när jag blev stoppad så kunde man inte vara trevligare än jag var, stog och snackade ganska länge men vad händer får max straff och max böter...Så min attityd kommer inte vara lika trevlig nästa gång.

Och ang hastighet på en orignal moped det kan man ju glömma att dom endast gör 30 samt 45km.. Skulle nästan väga svära på att alla EU-mopeder gör lätt 60km utan problem samt 30-mopeder 50km utan problem. Känns som om detta ligger på tillverkarens bord och inte på föraren då föraren köper ett GODKÄNT registrerat fordon och ska inte råka ut för att bli stoppad av polisen för attm mopeden går för fort.

Vill även passa på att nämna det med att det inte går att registrera en moped som MC.
Tycker det är väldigt fundersamt hur en polis kan stå och säga \"Den är inte byggd för en sådan hög hastighet\" när samma modell av mopeden finns som en Lätt MC 125cc och har EXAKT samma bromsar, ram, upphängningar osv... Har polisen ingen koll eller är det bara skitsnack för att skrämma folk? Och hur kan man gå och kalla det för \"oregistrerat fordon\" eller för \"Lätt MC\" när man inte ens FÅR registrera det..

Ang det med att om man vill köra fortare än 45km så måste man ha utbilding osv. Men kan då polisen svara på hur tusan dom kan låta pensionärer och andra \"olämpliga\" förare vistas ute i trafiken som inte ens klarar av att göra en undanmanöver i 50km.. Känns inte som att en \"utbildning\" och en laminerad papperslapp betyder att man KAN köra som polisen/lagen verkar tro..

Är ett par saker som gör mig frustrerad samt fundersam :)
Låst