GasGas 125a moment dragning hjälp

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Matte_smt
Varnad
Inlägg: 426
Blev medlem: 21 september 2008, 20:32

GasGas 125a moment dragning hjälp

Inlägg av Matte_smt »

Hej,

Ska ta av cylinder o topp och byta kolv för att kolvringarna gått varma pga snål oljeblandning :P Men iaf hur många moment ska man dra åt? Jag har en moment mätare som e i Newton tror jag men iaf vill veta hur mkt moment man ska dra åt TOPP och cylinder med :P

Mvh
Senast redigerad av Matte_smt den 2 september 2009, 18:09, redigerad totalt 4 gång.
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

dom gör inga 130 orginal. kan du glömma. kanske 100. dom går väldigt slött orginal
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

kallepalle skrev:dom gör inga 130 orginal. kan du glömma. kanske 100. dom går väldigt slött orginal
Ja knappt 100

Och de går inte att få dom att gå fortare heller utan att tömma plånboken ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Matte_smt
Varnad
Inlägg: 426
Blev medlem: 21 september 2008, 20:32

Inlägg av Matte_smt »

okey,

vilka går bäst då? som är rätt billiga? typ 15-20.000 har inte så mkt cash

men kan man plugga ur cbr:en eller måste man köpa nåt trim rör eller nåt.

aprilia RS går typ 200 urpluggat har jag hört talas om men ve inte om det e sant
Användarens profilbild
Frillanmcdillan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 191
Blev medlem: 28 maj 2009, 17:26

Inlägg av Frillanmcdillan »

LOL, en Honda cbr 125cc gör 120km/h, (egna erfarenheter). så ni som är ägare till en moppe eller nått annat utan vetskap behöver inte yttra sig med gissningar.
Användarens profilbild
Frillanmcdillan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 191
Blev medlem: 28 maj 2009, 17:26

Inlägg av Frillanmcdillan »

btw köp en tvåtaktare om du vill ha fart, men bränsleförbrukningen och ljudet suger.
Användarens profilbild
Dredde
Svårstartad skrothög
Inlägg: 156
Blev medlem: 5 april 2008, 10:08

Inlägg av Dredde »

Aprilia RS Gör inga 200 orginal. Dock är dom mycket snabbare. Men aprilian är elektroniskt nedstrypta. Så att går mycket enkelt att nästan fördubbla effekten enkelt och billigt
Banken92
Kinaraket
Inlägg: 823
Blev medlem: 1 juni 2007, 15:00

Inlägg av Banken92 »

Själv har man ju en Cagiva Mito 125, dem går ruskigt bra både original och ostrypta! Ostrypta ligger dem på ca 30-34 hk och gör väl en 170km/h+ så där har du något bra och faktiskt rätt billigt!
Finns Cagiva Mitos för ca 20 000 på blocket som är väldigt fina!

Mhv
Matte_smt
Varnad
Inlägg: 426
Blev medlem: 21 september 2008, 20:32

Inlägg av Matte_smt »

jag ska inte ha dom ORIGINAL!

vas gör en CBR ostrypt?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Matte_smt skrev:jag ska inte ha dom ORIGINAL!

vas gör en CBR ostrypt?
dom går inte att strypa av, deras maxeffekt är den man får ut original.

Frillan sa att dom gör 120 så de är väl de man får ut
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

bensinskalle skrev:
Matte_smt skrev:jag ska inte ha dom ORIGINAL!

vas gör en CBR ostrypt?
dom går inte att strypa av, deras maxeffekt är den man får ut original.

Frillan sa att dom gör 120 så de är väl de man får ut
Sanning med lite modifikation. Avgassystemet är helt onödigt smalt och absolut inte avstämt för sin cylindervolym.

Sedan går ju insprutningen på dessa maskiner att mappa om så det finns lite mer kraft att hämta. Men några fartmaskiner är det inte
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
Pavek
Svårstartad skrothög
Inlägg: 195
Blev medlem: 15 juni 2007, 14:53

Inlägg av Pavek »

Banken92 skrev:Själv har man ju en Cagiva Mito 125, dem går ruskigt bra både original och ostrypta! Ostrypta ligger dem på ca 30-34 hk och gör väl en 170km/h+ så där har du något bra och faktiskt rätt billigt!
Finns Cagiva Mitos för ca 20 000 på blocket som är väldigt fina!

Mhv
försäkringen är väll väldigt dyr på dom? :roll:
Användarens profilbild
henric92
Henke!
Inlägg: 436
Blev medlem: 3 september 2007, 15:57
Ort: malmö

Inlägg av henric92 »

efter 06 så säljs alla gatu regade 125or så att dom intte går att "plugga ur"" eller strypa av, där finns inga strypningar, min kompis har en cbr125 08a (rikeman) och när har sjutsa mig kom vi bara upp i 100-105km/h enligt mätare :( axxar skit härligt men dör helt efter 90, då är det bara tur om du kommer över
Spegel, spegel på...hjälmen där...säg mig vem som moppe kungen är? <3 xD
Bild
http://www.twostrokerider.se/tavling/deltagare/25
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

henric92 skrev:efter 06 så säljs alla gatu regade 125or så att dom intte går att "plugga ur"" eller strypa av, där finns inga strypningar, min kompis har en cbr125 08a (rikeman) och när har sjutsa mig kom vi bara upp i 100-105km/h enligt mätare :( axxar skit härligt men dör helt efter 90, då är det bara tur om du kommer över
Klart att det går, de är bara elektroniskt strypta så det blir mycket svårare
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

chifen skrev:
henric92 skrev:efter 06 så säljs alla gatu regade 125or så att dom intte går att "plugga ur"" eller strypa av, där finns inga strypningar, min kompis har en cbr125 08a (rikeman) och när har sjutsa mig kom vi bara upp i 100-105km/h enligt mätare :( axxar skit härligt men dör helt efter 90, då är det bara tur om du kommer över
Klart att det går, de är bara elektroniskt strypta så det blir mycket svårare
Nej alla säljs inte så dom inte går att strypa av.

Bara de att vissa fyrtaktare är skitklena i grundkonstruktionen.

Avgasröret på cbr:en är de minsta bekymret ;) Optimalt är max 25mm invändigt och de tror ja att röret på cbr:en är ;)

De som först o främst dödar fyrtaktarna är en äckligt slö kam...
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Matte_smt
Varnad
Inlägg: 426
Blev medlem: 21 september 2008, 20:32

Inlägg av Matte_smt »

okeej.
så du menar att Honda CBR är ett dåligt köp?
dom e sjukt snygga o ganska billiga. men går inte fort asså. det suger ju. vill ha 4-takt låter maffigare o bensinsnål
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

bensinskalle skrev:
chifen skrev:
henric92 skrev:efter 06 så säljs alla gatu regade 125or så att dom intte går att "plugga ur"" eller strypa av, där finns inga strypningar, min kompis har en cbr125 08a (rikeman) och när har sjutsa mig kom vi bara upp i 100-105km/h enligt mätare :( axxar skit härligt men dör helt efter 90, då är det bara tur om du kommer över
Klart att det går, de är bara elektroniskt strypta så det blir mycket svårare
Nej alla säljs inte så dom inte går att strypa av.

Bara de att vissa fyrtaktare är skitklena i grundkonstruktionen.

Avgasröret på cbr:en är de minsta bekymret ;) Optimalt är max 25mm invändigt och de tror ja att röret på cbr:en är ;)

De som först o främst dödar fyrtaktarna är en äckligt slö kam...
Röret går ju inte med samma storlek hela vägen över cbren har jag för mig och diametern är väldigt klen, har inga siffror dock men ska försöka forska fram i det. Flödeshastigheten på höga varv är ju inget att skryta med iaf ;) Men som sagt, förmodligen minsta bekymret.

Så sant att kamen är slö, vidrigt slö tillochmed, ska du mäta med en bil så ligger nog fan nästan min 740gl lika slött till. Dessutom är sprutet programerat för minimal förbrukning och inte optimal prestanda så det finns lite att hämta där, bara man kommer i kontakt med någon som kan ställa om sprutet på cbren. Toppen är ju inte så optimal den kan vara heller, jämna till lite flödeskanaler kan man också tjäna lite på utan att spendera några större slantar. Men vad man än gör så kommer det inte bli någon värre fartmaskin och för farter runt 150 och uppåt kommer du nog önska att du valt 2-takt från början för det blir dyrt ;)

Vill du ha 4-takt för ljudet så får du gå upp några ccm innan det blir muller ;) Original låter cbr så mesigt så det är inte sant, men det kan ju ordnas med grövre rör och en lite klenare ljuddämpare. Kommer inte bli något sportljud dock, det är ju trots allt bara en 1cylindrig maskin så sportljudet från stora hojarna kommer du inte ens nära tyvärr.

Köper du för att köra billigt gör du helt rätt, bästa valet om det handlar om att pendla dagligen och köra billigt.
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Nej precis fyrtaktssången når man inte med en liten enstonka tyvärr...

Men du kan få ut ett äckligt fint ljud ändå. Ja har precis byggt en ny dämpare till min 4t motard och nu låter den tamejfan lika fint som en 250 cross :mrgreen:

Man ska ha ett rakt genomgående perforerat rör med hårt packad ljuddämparull runt, röret ska ha ungefär samma diameter som resten av avgasröret ;) DÅ blir de fint ljud.

Ska försöka fila nånda så får du höra :mrgreen:
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
erikanton
Elmoped
Inlägg: 1
Blev medlem: 20 juli 2009, 13:01

Inlägg av erikanton »

kallepalle skrev:dom gör inga 130 orginal. kan du glömma. kanske 100. dom går väldigt slött orginal
Och du har en sån? jag har en dem går kanske inte i 130 men min går i 125 och glädje mätaren slår inte fel på 25 km så fixa fakta innan du talar:D
Matte_smt
Varnad
Inlägg: 426
Blev medlem: 21 september 2008, 20:32

Inlägg av Matte_smt »

oke nice, tack alla framför allt Chifen o Bensinskalle ;) vill gärna höra din ljuddämpare ;) verkar nice
Användarens profilbild
LudiX
L33T kr3W
Inlägg: 385
Blev medlem: 18 maj 2009, 18:23
Ort: Vittinge

Inlägg av LudiX »

http://www.youtube.com/watch?v=m_gPvQvy ... annel_page
Här så har Bensinskalle sin nya Homemade ljuddämpare(Det står iaf New bigger Exaust)
Eller så är det den här http://www.youtube.com/watch?v=n_JBCCzB ... re=channel
Där det står homemade silencer ;)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

LudiX skrev:http://www.youtube.com/watch?v=m_gPvQvy ... annel_page
Här så har Bensinskalle sin nya Homemade ljuddämpare(Det står iaf New bigger Exaust)
Eller så är det den här http://www.youtube.com/watch?v=n_JBCCzB ... re=channel
Där det står homemade silencer ;)
Men de ä den gamla :D Den nya låter 10ggr bättre :mrgreen:
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Gorm
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 9 augusti 2009, 10:13

Inlägg av Gorm »

Pavek skrev:
Banken92 skrev:Själv har man ju en Cagiva Mito 125, dem går ruskigt bra både original och ostrypta! Ostrypta ligger dem på ca 30-34 hk och gör väl en 170km/h+ så där har du något bra och faktiskt rätt billigt!
Finns Cagiva Mitos för ca 20 000 på blocket som är väldigt fina!

Mhv
försäkringen är väll väldigt dyr på dom? :roll:
Du kan väl inte försäkra ett olaglit fordon:D
Gorm
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 9 augusti 2009, 10:13

Inlägg av Gorm »

Matte_smt skrev:okeej.
så du menar att Honda CBR är ett dåligt köp?
dom e sjukt snygga o ganska billiga. men går inte fort asså. det suger ju. vill ha 4-takt låter maffigare o bensinsnål
Nej Honda cbr är den perfecta 125cc
Matte_smt
Varnad
Inlägg: 426
Blev medlem: 21 september 2008, 20:32

Inlägg av Matte_smt »

Okej, men jag ska åka o titta på en cbr 04a imorn och undrar om det går att få dom att gå i typ 130 ? finns det inga pluggar i insuget eller osv? vad kostar ett nytt trim rör tille n sån? så man kan kräma ur lite mer. vill ju kunna ligga marsha 110 km/h till skolan då största delen är motorväg.

Bensinskalle: Är det dyrt att köpa ny kam? till en vassare? eller ere bara org som passar ? ^^
Användarens profilbild
Frillanmcdillan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 191
Blev medlem: 28 maj 2009, 17:26

Inlägg av Frillanmcdillan »

Matte_smt skrev:Okej, men jag ska åka o titta på en cbr 04a imorn och undrar om det går att få dom att gå i typ 130 ? finns det inga pluggar i insuget eller osv? vad kostar ett nytt trim rör tille n sån? så man kan kräma ur lite mer. vill ju kunna ligga marsha 110 km/h till skolan då största delen är motorväg.

Bensinskalle: Är det dyrt att köpa ny kam? till en vassare? eller ere bara org som passar ? ^^
110km/h är inga problem orginal, och ett effekt rör kan du kränga för 2-3k och då får du en snabbare acceleration och topphstighet run 130-140km/h!

glömde tillägga, att du kommer få ett härligt ljud!
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Matte_smt skrev:Okej, men jag ska åka o titta på en cbr 04a imorn och undrar om det går att få dom att gå i typ 130 ? finns det inga pluggar i insuget eller osv? vad kostar ett nytt trim rör tille n sån? så man kan kräma ur lite mer. vill ju kunna ligga marsha 110 km/h till skolan då största delen är motorväg.

Bensinskalle: Är det dyrt att köpa ny kam? till en vassare? eller ere bara org som passar ? ^^
en kam ligger på runt 1500 spänn o uppåt beroende på hur pass vass man vill ha.

Vet ej om de finns till cbr:en, du får nog google lite o se om du hittar nåt.

De finns inga pluggar eller strypningar somsagt, motorn är helt enkelt så klen original. Men de bästa boten är att lätta svänghjulet, porta toppen, ställa på sprutet, öka flödet i avgassystemet och en värre kam helt enkelt ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Matte_smt
Varnad
Inlägg: 426
Blev medlem: 21 september 2008, 20:32

Inlägg av Matte_smt »

oke :P
ska kolla lite på avgasrör o kam, låter bäst, det där med lätta svänghjulet kan ja inte mkt om :P
Anden-r
Elmoped
Inlägg: 18
Blev medlem: 10 september 2008, 20:35
Ort: Stockholm

Inlägg av Anden-r »

Men bara så du vet så är CBR:en riktigt liten.
Ska själv köpa en sådan för att dom är duktigt billiga och drar runt 0.3 milen.

Men om du vill ha en stor (utvändigt) fyrtaktare så köp en YZF-R125, dom har 15 hk (11kw) som är max orginal medans Hondan har 13,6 hk.

Att påpeka är också att fyrtakt inte har pluggar som tvåtakt, om du inte redan visste det.

Men är det fart du vill ha så ska du satsa på en Aprilia eller Cagiva, tvåtaktsmonster som låter som en anabola moppe. Kolvbyten och sådant inkluderas :D Soppa dricker dom ju också.

Finns ju ifs 150 och 180cc cyllar till cbren, men det vet jag inte så mycket om...
Matte_smt
Varnad
Inlägg: 426
Blev medlem: 21 september 2008, 20:32

Inlägg av Matte_smt »

ja men ska pendla till skolan ca 3 mil så cbr:n passar nog bra :) gör den abar 120-125 så räcker det för pendel :) ska köpa nåt lekfordon också, fiddy 250cc eller nåt likande, ge förslag :) som inte kostar över 8k :P beggat som nytt
Användarens profilbild
henric92
Henke!
Inlägg: 436
Blev medlem: 3 september 2007, 15:57
Ort: malmö

Inlägg av henric92 »

erikanton skrev:
kallepalle skrev:dom gör inga 130 orginal. kan du glömma. kanske 100. dom går väldigt slött orginal
Och du har en sån? jag har en dem går kanske inte i 130 men min går i 125 och glädje mätaren slår inte fel på 25 km så fixa fakta innan du talar:D
min ryz gör 147km/h med endast mk thrower!!!!! jag har ingen gjädje mätare för det vet jag !

dagens 125 e SKIT slöa...dom gör 105km/H normalt sätt i normala förhållande...
klart om man bor där du bor så kanske man kan flyga osv och att landskapet besår av kilometer långa nerförsbackar och alltid medvind.. såfall toppar en 125a säker 125km/h
Spegel, spegel på...hjälmen där...säg mig vem som moppe kungen är? <3 xD
Bild
http://www.twostrokerider.se/tavling/deltagare/25
Matte_smt
Varnad
Inlägg: 426
Blev medlem: 21 september 2008, 20:32

Inlägg av Matte_smt »

okej Henric du gav mig svar på allt tack så himla mycket, du är bäst
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

Anden-r skrev:Men bara så du vet så är CBR:en riktigt liten.
Ska själv köpa en sådan för att dom är duktigt billiga och drar runt 0.3 milen.

Men om du vill ha en stor (utvändigt) fyrtaktare så köp en YZF-R125, dom har 15 hk (11kw) som är max orginal medans Hondan har 13,6 hk.

Att påpeka är också att fyrtakt inte har pluggar som tvåtakt, om du inte redan visste det.

Men är det fart du vill ha så ska du satsa på en Aprilia eller Cagiva, tvåtaktsmonster som låter som en anabola moppe. Kolvbyten och sådant inkluderas :D Soppa dricker dom ju också.

Finns ju ifs 150 och 180cc cyllar till cbren, men det vet jag inte så mycket om...

1kw e väl ändå 1,6hk? 11kw = 17,6hk
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
Frillanmcdillan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 191
Blev medlem: 28 maj 2009, 17:26

Inlägg av Frillanmcdillan »

kallepalle skrev:
Anden-r skrev:Men bara så du vet så är CBR:en riktigt liten.
Ska själv köpa en sådan för att dom är duktigt billiga och drar runt 0.3 milen.

Men om du vill ha en stor (utvändigt) fyrtaktare så köp en YZF-R125, dom har 15 hk (11kw) som är max orginal medans Hondan har 13,6 hk.

Att påpeka är också att fyrtakt inte har pluggar som tvåtakt, om du inte redan visste det.

Men är det fart du vill ha så ska du satsa på en Aprilia eller Cagiva, tvåtaktsmonster som låter som en anabola moppe. Kolvbyten och sådant inkluderas :D Soppa dricker dom ju också.

Finns ju ifs 150 och 180cc cyllar till cbren, men det vet jag inte så mycket om...

1kw e väl ändå 1,6hk? 11kw = 17,6hk
nej 1kw är 1.36hk!
Anden-r
Elmoped
Inlägg: 18
Blev medlem: 10 september 2008, 20:35
Ort: Stockholm

Inlägg av Anden-r »

Frillanmcdillan skrev:
kallepalle skrev:
Anden-r skrev:Men bara så du vet så är CBR:en riktigt liten.
Ska själv köpa en sådan för att dom är duktigt billiga och drar runt 0.3 milen.

Men om du vill ha en stor (utvändigt) fyrtaktare så köp en YZF-R125, dom har 15 hk (11kw) som är max orginal medans Hondan har 13,6 hk.

Att påpeka är också att fyrtakt inte har pluggar som tvåtakt, om du inte redan visste det.

Men är det fart du vill ha så ska du satsa på en Aprilia eller Cagiva, tvåtaktsmonster som låter som en anabola moppe. Kolvbyten och sådant inkluderas :D Soppa dricker dom ju också.

Finns ju ifs 150 och 180cc cyllar till cbren, men det vet jag inte så mycket om...

1kw e väl ändå 1,6hk? 11kw = 17,6hk
nej 1kw är 1.36hk!
Yes alltså 1,36x11 = 14,96 = ca 15 :P
Skriv svar