köra in kolv

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
Aerox_pimp
Svårstartad skrothög
Inlägg: 240
Blev medlem: 3 juli 2008, 15:58

köra in kolv

Inlägg av Aerox_pimp »

Tjena jag har precis köpt en ny kolv till mon gilera smt, och jag undrar hur många mil man ska köra respektive hur man ska köra!
Användarens profilbild
Thorsken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 375
Blev medlem: 30 juni 2009, 20:03
Ort: Skara

Inlägg av Thorsken »

börja med att smörja in kolven precis osm glidmedel sen så ska du försiktigt trä in den i cylindern sen så sätter du på allt å sen närdu ska köra in den så ska du nog göra ungefär som när du kör in en cylinder altså genom att först köra den på tomgång sen låta den svalna sen så kör du några korta perioder sen så kör du förskitigt en sådär 5 mil kankse med bara en ny kolv? rätta mig nån om jag har fel :o
Användarens profilbild
Aerox_pimp
Svårstartad skrothög
Inlägg: 240
Blev medlem: 3 juli 2008, 15:58

Inlägg av Aerox_pimp »

Thorsken skrev:börja med att smörja in kolven precis osm glidmedel sen så ska du försiktigt trä in den i cylindern sen så sätter du på allt å sen närdu ska köra in den så ska du nog göra ungefär som när du kör in en cylinder altså genom att först köra den på tomgång sen låta den svalna sen så kör du några korta perioder sen så kör du förskitigt en sådär 5 mil kankse med bara en ny kolv? rätta mig nån om jag har fel :o




ok så ska jag köra 5 mil åt gången eller 5 mil allt som allt?
Användarens profilbild
Thorsken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 375
Blev medlem: 30 juni 2009, 20:03
Ort: Skara

Inlägg av Thorsken »

vet inte.. har du en alu cylinder eller gjutenjärn?


EDIT tror nog inte en kolv ska köras in direkt så många mil.. men kör på 5 mil sen så bbehöver du ju inte direkt varva som en gris direkt efter heller xD btw 100e inlägg för mig ;p
Användarens profilbild
Team.Alibaba
Svårstartad skrothög
Inlägg: 153
Blev medlem: 28 juni 2009, 18:03

Inlägg av Team.Alibaba »

kör lugnt en tank sen äre lugnt inte över 3/4 gas tkr jag.
om det är alu.
gjutjärn är det längre inkörningstid.
inkörningen är överdriven.
Användarens profilbild
MinikeV
Gasglad!
Inlägg: 854
Blev medlem: 2 februari 2009, 15:16
Ort: Finland

Inlägg av MinikeV »

kör ca 50mil lugnt, alltså kör inte full gas och kör inte på samma varv långa sträckor :D finns säkert andra sätt också men sådär skulle jag kört in :P möjligtvis ha igång den på tomgång en stund men har hört att kolven kan åka in i någon egen bana då så jag vet inte :)

Någon som vet kan ju rätta mig om jag har fel ;) :D
Lägg dig inte i sa mannen som sket i sängen
Användarens profilbild
Thorsken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 375
Blev medlem: 30 juni 2009, 20:03
Ort: Skara

Inlägg av Thorsken »

MinikeV skrev:kör ca 50mil lugnt, alltså kör inte full gas och kör inte på samma varv långa sträckor :D finns säkert andra sätt också men sådär skulle jag kört in :P möjligtvis ha igång den på tomgång en stund men har hört att kolven kan åka in i någon egen bana då så jag vet inte :)

Någon som vet kan ju rätta mig om jag har fel ;) :D
inget angrepp.. men är du GOOO eller? ;) 50 mil är ju endå för en gjutjärns cylles inkörning typ.. detta är ju en ny kolv i en gammal cylinder =)
Användarens profilbild
MinikeV
Gasglad!
Inlägg: 854
Blev medlem: 2 februari 2009, 15:16
Ort: Finland

Inlägg av MinikeV »

Thorsken skrev:
MinikeV skrev:kör ca 50mil lugnt, alltså kör inte full gas och kör inte på samma varv långa sträckor :D finns säkert andra sätt också men sådär skulle jag kört in :P möjligtvis ha igång den på tomgång en stund men har hört att kolven kan åka in i någon egen bana då så jag vet inte :)

Någon som vet kan ju rätta mig om jag har fel ;) :D
inget angrepp.. men är du GOOO eller? ;) 50 mil är ju endå för en gjutjärns cylles inkörning typ.. detta är ju en ny kolv i en gammal cylinder =)
Men ska man inte köra in lika länge som med en ny cylinder då? :D
Lägg dig inte i sa mannen som sket i sängen
Användarens profilbild
Aerox_pimp
Svårstartad skrothög
Inlägg: 240
Blev medlem: 3 juli 2008, 15:58

Inlägg av Aerox_pimp »

Thorsken skrev:vet inte.. har du en alu cylinder eller gjutenjärn?


EDIT tror nog inte en kolv ska köras in direkt så många mil.. men kör på 5 mil sen så bbehöver du ju inte direkt varva som en gris direkt efter heller xD btw 100e inlägg för mig ;p


VA? så hur många mil tar det innan den är inkörd?
Användarens profilbild
Aerox_pimp
Svårstartad skrothög
Inlägg: 240
Blev medlem: 3 juli 2008, 15:58

Inlägg av Aerox_pimp »

det är en gammal cylinder men jag vet inte vad för sorts!
Användarens profilbild
Thorsken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 375
Blev medlem: 30 juni 2009, 20:03
Ort: Skara

Inlägg av Thorsken »

ta och kör små lungt i en tank (typ 15 mil) sen så kör du hyffsat en tank till då.. men sen bör du iaf kunna köra på men körde ensådär 20 mil med sprillans ny cylinder (gjutjäern) sen så har den gått som en klocka i nu 1.5 år ;) om den är i järn så är de rost på den alternativ magnetisk =) medans alu inte är det
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Kolvar behöver knappt någon inkörning, det är cylindrar som behöver det. Kör lite lugnare än vanligt första timmen bara...
Användarens profilbild
MinikeV
Gasglad!
Inlägg: 854
Blev medlem: 2 februari 2009, 15:16
Ort: Finland

Inlägg av MinikeV »

Erik_ skrev:Kolvar behöver knappt någon inkörning, det är cylindrar som behöver det. Kör lite lugnare än vanligt första timmen bara...
så man behöver typ bara köra lugnt en tank så kan man dra på sen eller?
Lägg dig inte i sa mannen som sket i sängen
Användarens profilbild
meanzick
Axel och Vickes personliga slav
Inlägg: 7262
Blev medlem: 18 maj 2008, 12:25
Ort: Hemma hos Mille
Kontakt:

Inlägg av meanzick »

äsh, ställ den på tomgången i 40 minuter och så kör en lugn mil sen ska allt funka fint :)
Tillhör mille!
Dracen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 520
Blev medlem: 30 oktober 2007, 11:33

Inlägg av Dracen »

Ställ den på tomgången tills den blir varm, låt den svalna. Gör samma sak en gång till. Undvik fullgas och varva ur den helt, men ibland kan du nästan dra ur den en snabbis. Men kör som folk i 3-5 mil. Sen är det inkört.
timsum
Elmoped
Inlägg: 1
Blev medlem: 6 juli 2008, 20:30

Inlägg av timsum »

varmkör ordentligt bara, bytte också nyligen kolv till en ''gammal'' cylinder, inte hänt mig något..
Klén
Svårstartad skrothög
Inlägg: 181
Blev medlem: 21 april 2009, 19:32
Ort: Trädet

Inlägg av Klén »

Kolven behövs inte riktit köras in om du har begagnad cylinder.
Kör lite försiktit den första timmen sen så räcker de ;)
Saab rostar
Bmw rasar
Volvo är det enda som håller när man gasar!
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Starta motorn, låt den stå o gå lite, kör sedan lugnt o fint ca 5 mil för o va på säkra sidan, sen är de bara att tuta o köra!
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
sefio
Kinaraket
Inlägg: 1031
Blev medlem: 1 maj 2009, 15:19
Ort: Uppsala

Inlägg av sefio »

när jag körde in min nya cylinder lät jag den stå på tomgång i 15 minuter och lät den svalna sen upprepa jag detta 3 ggr
sen körde jag ba runt i stadsdelen på halvgas sen va de klart!
vihan
Elmoped
Inlägg: 76
Blev medlem: 2 april 2009, 11:49
Ort: skåne :D

Inlägg av vihan »

meanzick skrev:äsh, ställ den på tomgången i 40 minuter och så kör en lugn mil sen ska allt funka fint :)
Det låter smart varför inte sätta den på tomgång under natten?

Sätt den på tomgång tills den blir varm. Låt den sedan svalna. Gör det 3 gånger. Ut sedan och kör en runda på maxi 1 km i lugnt tempo (inte mer än (1/3 gas) tänk på att variera varvtalen (gasa olika eller växla) .Stäng av och låt svalna. Sen kör du en runda till på 3km på max 1/2 gas. Sen kör du i lugnt tempo i ca 3mil minst mer är bättre.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

bensinskalle skrev:Starta motorn, låt den stå o gå lite, kör sedan lugnt o fint ca 5 mil för o va på säkra sidan, sen är de bara att tuta o köra!
Låser så vi slipper fler felaktiga och posthuntaktiga svar ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator
Inlägg: 3416
Blev medlem: 24 september 2007, 14:43
Ort: Skara

Inlägg av KoNG »

I regel så behöver du bara låta den stå på i tomgång lite och mjuk köra nån 30 min ;) Sen e det kláert
LUGNARAAAJ

Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information

EVO-Projekt
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=34937
Låst