Avgasrörs-Tråden Cross/SM/RR

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Robiin937
Avstängd
Inlägg: 997
Blev medlem: 2 november 2008, 18:55
Kontakt:

Inlägg av Robiin937 »

Franken skrev:tjena har 2 frågor

1. min kompis ska köpa ett prorace till sin rrx och då undrar vi om man måste köpa ny vev och de och skriv gärna vad man måste och inte köpa :)

2. jag ska köpa ett giannelli 2t till min ch och undrar om det är värt det och om den går mycket bättre med ostrypt cdi, röret, munstycke och maybe 19mm dellorto black edition :oops:
1. Ska han ha de till org cylindern? isf kommer de nog inte gå så bra

2. ostrypt cdi behöver du nog , den kommer iaf gå bättre med den annarws kommer den inte kunna vaarva ut, munstycke måste du byta. 19mm vet ja inte med
Användarens profilbild
LudiX
L33T kr3W
Inlägg: 385
Blev medlem: 18 maj 2009, 18:23
Ort: Vittinge

Inlägg av LudiX »

Franken skrev:tjena har 2 frågor

1. min kompis ska köpa ett prorace till sin rrx och då undrar vi om man måste köpa ny vev och de och skriv gärna vad man måste och inte köpa :)

2. jag ska köpa ett giannelli 2t till min ch och undrar om det är värt det och om den går mycket bättre med ostrypt cdi, röret, munstycke och maybe 19mm dellorto black edition :oops:
2. testa plugga ur din ch och bytt munstycke och och om den kan varva typ 11 000rpm så behövs inte ostrypt cdi för den e ostrypt redan,fast det kanske finns nån på forumet som vet om den är strypt så du kan ju vänta med att plugga ur etc!jag skulle ha tagit en 17,5 förgasare,man får inte ut så mycket mer effekt med en 19mm om du ska kö me orginal cylindern.
Små Modifieringar,Stora Resultat!
Användarens profilbild
Franken
Svårstartad skrothög
Inlägg: 277
Blev medlem: 1 maj 2008, 11:38
Ort: Kungälv
Kontakt:

Inlägg av Franken »

den är urpluggad o plus att det är 16.5 mm men tack ändå :D
Robbisen
Elmoped
Inlägg: 58
Blev medlem: 28 juni 2009, 03:01

Inlägg av Robbisen »

Men cpi sm har en AM6 kopia och Derbi har ju sin egna och vad jag har hört är att,Giannelli går bäst te Derbi och tk till AM6 har jag rätt eller fel?
Användarens profilbild
LudiX
L33T kr3W
Inlägg: 385
Blev medlem: 18 maj 2009, 18:23
Ort: Vittinge

Inlägg av LudiX »

Robbisen skrev:Men cpi sm har en AM6 kopia och Derbi har ju sin egna och vad jag har hört är att,Giannelli går bäst te Derbi och tk till AM6 har jag rätt eller fel?
Tk är inte bästa röret till AM6
Små Modifieringar,Stora Resultat!
Användarens profilbild
Frukt Soda
Svårstartad skrothög
Inlägg: 347
Blev medlem: 29 april 2008, 19:06
Ort: delsbo

Inlägg av Frukt Soda »

LudiX skrev:
Robbisen skrev:Men cpi sm har en AM6 kopia och Derbi har ju sin egna och vad jag har hört är att,Giannelli går bäst te Derbi och tk till AM6 har jag rätt eller fel?
Tk är inte bästa röret till AM6
Bäst är ju såklart ett avstämmt rör men tk,Hebo buffanda och dom andra sportrören går jäkligt bra på org-cyllarna iaf.

Om du skulle ha ett tex proracerör på orginalcylindern så TROR jag inte att det skulle gå lika bra/bättre eftersom att det är gjort för värre cylindrar(det har alltså mindre motstånd än ett sportrör, rätta mej om jag har fel :) )
och om cylindern får för lite motstånd så går den inte så bra som att du ist köper ett sportrör med mer motstånd :)
Robiin937
Avstängd
Inlägg: 997
Blev medlem: 2 november 2008, 18:55
Kontakt:

Inlägg av Robiin937 »

Frukt Soda skrev:
LudiX skrev:
Robbisen skrev:Men cpi sm har en AM6 kopia och Derbi har ju sin egna och vad jag har hört är att,Giannelli går bäst te Derbi och tk till AM6 har jag rätt eller fel?
Tk är inte bästa röret till AM6
Bäst är ju såklart ett avstämmt rör men tk,Hebo buffanda och dom andra sportrören går jäkligt bra på org-cyllarna iaf.

Om du skulle ha ett tex proracerör på orginalcylindern så TROR jag inte att det skulle gå lika bra/bättre eftersom att det är gjort för värre cylindrar(det har alltså mindre motstånd än ett sportrör, rätta mej om jag har fel :) )
och om cylindern får för lite motstånd så går den inte så bra som att du ist köper ett sportrör med mer motstånd :)
metrakit sp är ännu bättre
Robbisen
Elmoped
Inlägg: 58
Blev medlem: 28 juni 2009, 03:01

Inlägg av Robbisen »

Jo men mk sp kostar 2400 eller nå :P värt o köpa om man har 70 cylinder men inte annars tkr jag
Användarens profilbild
JoppeM
Elmoped
Inlägg: 71
Blev medlem: 26 juni 2009, 03:52

Inlägg av JoppeM »

Tja! JAg har kollat på ett Tecnigas next R rör till min aerox för 1500:- men undrar om det är värt pengarna och hur mycket effekt jag får ut av det? :) Har bytt till hebovariator och dragit pluggen och v-ringarna :)
Användarens profilbild
Drac_pojken
Elmoped
Inlägg: 60
Blev medlem: 11 november 2008, 14:12
Ort: östansjö

Avstämt

Inlägg av Drac_pojken »

Tjo!
ja har tänk att köpa en ny sep-up till min drac mä typ 80cc å lite tillhörander saker.
När det gäller avgasaröret har jag en kompis som är ganska skicklig mä svetsen och han ska få bygga ett avstämt rör åt mig med hjälp av ett dator program :)
men om man monterar på en ljuddämpare då har jag hört att effekten på röret då inte bli optimalt.

Men nu till frågan ändras effekten någe till det sämre om man monterar på en ljuddämpare?
mtpower
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 408
Blev medlem: 31 mars 2008, 17:35
Ort: Jag kör MT5 / Vara
Kontakt:

Re: Avstämt

Inlägg av mtpower »

Drac_pojken skrev:Tjo!
ja har tänk att köpa en ny sep-up till min drac mä typ 80cc å lite tillhörander saker.
När det gäller avgasaröret har jag en kompis som är ganska skicklig mä svetsen och han ska få bygga ett avstämt rör åt mig med hjälp av ett dator program :)
men om man monterar på en ljuddämpare då har jag hört att effekten på röret då inte bli optimalt.

Men nu till frågan ändras effekten någe till det sämre om man monterar på en ljuddämpare?
Effekten ändras till det sämre, men man kan räkna ut ett avstämt avsett för ljuddämpare. Den kunskapen besitter dock inte jag.
MT5 for life!

Jag hatar DT.

Ta inte allt bokstavligt...

Tveka inte att dra iväg ett PM om du behöver hjälp med din MT.
JB_94
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 6 juli 2009, 14:44
Ort: ramlösa

Inlägg av JB_94 »

till min Derbi xtreme har jag tänkt mig ett leovince v6 och 13/53 drevning hur många storlekar på munstyke tror ni ungefär att jag ska öka och måste jag göra det? :?
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

JB_94 skrev:till min Derbi xtreme har jag tänkt mig ett leovince v6 och 13/53 drevning hur många storlekar på munstyke tror ni ungefär att jag ska öka och måste jag göra det? :?
MUNSTYCKETRÅDEN!
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Re: Avstämt

Inlägg av DEA!! »

Drac_pojken skrev:Tjo!
ja har tänk att köpa en ny sep-up till min drac mä typ 80cc å lite tillhörander saker.
När det gäller avgasaröret har jag en kompis som är ganska skicklig mä svetsen och han ska få bygga ett avstämt rör åt mig med hjälp av ett dator program :)
men om man monterar på en ljuddämpare då har jag hört att effekten på röret då inte bli optimalt.

Men nu till frågan ändras effekten någe till det sämre om man monterar på en ljuddämpare?
aa... jag skull tro att effekten minskar en aning då inte röret är gjort tillsammans med ljuddämparen, men om det finns en ritning med på en ljuddämparen på datan så ska du helt klart ha den för den optimala effekten 8)
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Joo jag har ju då tänkt att köpa ett rör till min Rieju mrx power up. Jag vill ha ett rör med strypning så det funkar så med :)
Så fråga 1 : De 2 tk rören har strypning ser jag men är osäker om yasuni har det, så har den det?!
Fråga 2: vilket rör ger mest effekt?!

http://www.twostroke.se/product.asp?product=11651
ev. krom

http://www.twostroke.se/product.asp?product=11453

http://www.twostroke.se/product.asp?product=9269
Årets Styrelsemedlem 2013
sorex_senda
Svårstartad skrothög
Inlägg: 151
Blev medlem: 28 februari 2009, 19:06
Ort: vaggeryd

Inlägg av sorex_senda »

Tjena, jag har tänkt mig att köpa ett begagnat mk thrower 8) men det sägs att det rostar lätt. och de flesta begagnade har lite ytrost. men går det bara slipa ner eller sandblästra bort och slänga på svart värmebeständig färg, eller börjar det rosta efter ett tag igen?? eller är det bara att hålla det så rent som möjligt efter att man har lackat det?? eller kan man använda någon sorts klarlack som inte rostar?? tacksam för svar :wink:

mvh: Henke
Användarens profilbild
Moddad
F.D Moderator
Inlägg: 2952
Blev medlem: 25 maj 2008, 10:56
Ort: Umeå

Inlägg av Moddad »

Det rostar rätt fort men bara att slipa ner. Du kan klarlacka men det kommer inte glänsa lika fint efter poleringen. Alt. kan du lacka med värmebeständig lack ja.
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

DEA!! skrev:Joo jag har ju då tänkt att köpa ett rör till min Rieju mrx power up. Jag vill ha ett rör med strypning så det funkar så med :)
Så fråga 1 : De 2 tk rören har strypning ser jag men är osäker om yasuni har det, så har den det?!
Fråga 2: vilket rör ger mest effekt?!

http://www.twostroke.se/product.asp?product=11651
ev. krom

http://www.twostroke.se/product.asp?product=11453

http://www.twostroke.se/product.asp?product=9269
Årets Styrelsemedlem 2013
sorex_senda
Svårstartad skrothög
Inlägg: 151
Blev medlem: 28 februari 2009, 19:06
Ort: vaggeryd

Inlägg av sorex_senda »

Moddad skrev:Det rostar rätt fort men bara att slipa ner. Du kan klarlacka men det kommer inte glänsa lika fint efter poleringen. Alt. kan du lacka med värmebeständig lack ja.

okej tack:D
Patric76
Elmoped
Inlägg: 21
Blev medlem: 9 juli 2009, 12:57

hej

Inlägg av Patric76 »

nån som har nåt tips vad man kan göra så tjuvar inte ska kunna sno ens efektrör.. tacksam för tips
Patric76
Elmoped
Inlägg: 21
Blev medlem: 9 juli 2009, 12:57

hej

Inlägg av Patric76 »

har köpt ett metrakit sp avgassystem,, nån som har nåt tips hur man ska kunna göra så inte tjuvar ska kunna få lös röret???
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

inga dubbelposter tack. du kan ju alltid svetsa fast röret i bakre fästet. annars vet jag inte
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
Riejudracc
Elmoped
Inlägg: 18
Blev medlem: 18 mars 2009, 21:45

Hebo

Inlägg av Riejudracc »

Köp ett Hebo! riktigt bra
Användarens profilbild
Moddad
F.D Moderator
Inlägg: 2952
Blev medlem: 25 maj 2008, 10:56
Ort: Umeå

Re: hej

Inlägg av Moddad »

Patric76 skrev:har köpt ett metrakit sp avgassystem,, nån som har nåt tips hur man ska kunna göra så inte tjuvar ska kunna få lös röret???
Du vill ju kunna få lös det själv så svårt att svetsa fast det. Bara dra åt det ordentligt och skaffa ett larm på moppen så.
Användarens profilbild
Frukt Soda
Svårstartad skrothög
Inlägg: 347
Blev medlem: 29 april 2008, 19:06
Ort: delsbo

Inlägg av Frukt Soda »

Tjaabbaa!

Nu är det så att jag har ett Hebo tubarro(ett underliggande rör) på min Rieju spike 05. Jag har läst på lite olika ställen att Hebo röret är lika som turbokit och faktiskt lite värre och bättre?

Om jag skulle köpa ett turbokit, skulle jag då tappa effekt eller går rören lika?

Har org cylinder,org förgasare(dellorto 16mm), luftburk osv men den är såklart inställt så gott jag kan med munstycke osv.
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

Frukt Soda skrev:Tjaabbaa!

Nu är det så att jag har ett Hebo tubarro(ett underliggande rör) på min Rieju spike 05. Jag har läst på lite olika ställen att Hebo röret är lika som turbokit och faktiskt lite värre och bättre?

Om jag skulle köpa ett turbokit, skulle jag då tappa effekt eller går rören lika?

Har org cylinder,org förgasare(dellorto 16mm), luftburk osv men den är såklart inställt så gott jag kan med munstycke osv.
Du gör ett nedköp om du byter till tk. Sämre kvalité och högre ljudnivå. Ang effekten så är de väldigt lika till originalcylinder, byter du upp dig till värre cylinder så ligger hebot före och ger mer effekt.
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
Frukt Soda
Svårstartad skrothög
Inlägg: 347
Blev medlem: 29 april 2008, 19:06
Ort: delsbo

Inlägg av Frukt Soda »

chifen skrev:
Frukt Soda skrev:Tjaabbaa!

Nu är det så att jag har ett Hebo tubarro(ett underliggande rör) på min Rieju spike 05. Jag har läst på lite olika ställen att Hebo röret är lika som turbokit och faktiskt lite värre och bättre?

Om jag skulle köpa ett turbokit, skulle jag då tappa effekt eller går rören lika?

Har org cylinder,org förgasare(dellorto 16mm), luftburk osv men den är såklart inställt så gott jag kan med munstycke osv.
Du gör ett nedköp om du byter till tk. Sämre kvalité och högre ljudnivå. Ang effekten så är de väldigt lika till originalcylinder, byter du upp dig till värre cylinder så ligger hebot före och ger mer effekt.
Okej tackar :wink:
Användarens profilbild
Okänd
Avstängd
Inlägg: 68
Blev medlem: 23 mars 2009, 13:33

Inlägg av Okänd »

har hört att trimkolv o orIginal röret är bättre än trimröret o orIginal kolV? :shock:
mtpower
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 408
Blev medlem: 31 mars 2008, 17:35
Ort: Jag kör MT5 / Vara
Kontakt:

Inlägg av mtpower »

Okänd skrev:har hört att trimkolv o orIginal röret är bättre än trimröret o orIginal kolV? :shock:
Det låter absurt.
MT5 for life!

Jag hatar DT.

Ta inte allt bokstavligt...

Tveka inte att dra iväg ett PM om du behöver hjälp med din MT.
Användarens profilbild
Frukt Soda
Svårstartad skrothög
Inlägg: 347
Blev medlem: 29 april 2008, 19:06
Ort: delsbo

Inlägg av Frukt Soda »

Okänd skrev:har hört att trimkolv o orIginal röret är bättre än trimröret o orIginal kolV? :shock:
vad är en trim kolv?
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

han menar förmodligen högkompkolv.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
derbi-j
Elmoped
Inlägg: 33
Blev medlem: 2 oktober 2008, 05:58
Ort: Hudiksvall

Inlägg av derbi-j »

Vikke-DT50R skrev:
TobbaN skrev:
Vikke-DT50R skrev: Jo:P men den går väl inte sämre med ett efektrör än med original röret..?
Inte säker.
Men om jag skulle dra en gissning, så är orginal-röret gjort för att gå "dåligt", och därför går det bäst orginal.
Effektrör är gjorda för att gå trimmade, så därför går dom dåligt när man kör orginal. Inte säker om detta stämmer, men skulle gissa på det.
Okej, få se då hur jag gör, vill ju inte att den ska gå sämre än vad den gör nu :wink:



original röret funkar mycket bättre än ett pluggat trim-system (: beeliif me! ;)
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

precis. trimmat effektrör e helkasst om man inte borrar pluggen lite
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Daniellaurison
Elmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 22 juni 2009, 17:50
Ort: Karl-Gustav

Inlägg av Daniellaurison »

heej, har tänkt att köpa ett Metrakit Thrower från twostroke till min gilera SMT - 05 men ja vill ha ett rör som på denna moppen

= http://www.blocket.se/halland/Derbi_sen ... ?ca=20&w=1

men på twostroke så ser det ut så här

= http://www.twostroke.se/product.asp?product=11034

är det samma rör ? för dom ser inte lika ut, om inte var köper jag de röret ?
Gilera SMT - 2005
Robiin937
Avstängd
Inlägg: 997
Blev medlem: 2 november 2008, 18:55
Kontakt:

Inlägg av Robiin937 »

Daniellaurison skrev:heej, har tänkt att köpa ett Metrakit Thrower från twostroke till min gilera SMT - 05 men ja vill ha ett rör som på denna moppen

= http://www.blocket.se/halland/Derbi_sen ... ?ca=20&w=1

men på twostroke så ser det ut så här

= http://www.twostroke.se/product.asp?product=11034

är det samma rör ? för dom ser inte lika ut, om inte var köper jag de röret ?
haha :D Ja det är samma rör :P bara annan vinkel på twostroke :D
Skriv svar