Frågor och svar nr 04

Här pratar vi om våra lagar och regler samt ställer frågor till TSR's egna trafikpolis Järnet

Moderatorer: Speedway, TheAndersson, CaToXXo, Järnet60

Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Frågor och svar nr 04

Inlägg av Järnet60 »

Sammanställningen gör att det blir det lättare att söka svaret på det man undrar över.
Glöm inte bort sökfunktionen CTRL/F. (funkar i Explorer, inte i Mozilla Firefox)
Skriv i ditt sökord och tryck ENTER tills du hittar det du söker.
:idea:

/Järnet

Men dessa länkar har jag inte fört in i sammanställningen.
Där får Du klicka och söka själv
:!:

FAQ om lagen http://www.twostrokerider.se/artiklar/822
Vanliga frågor om lagen del 1/2 http://www.twostrokerider.se/artiklar/772
Vanliga frågor om lagen del 2/2 http://www.twostrokerider.se/artiklar/777
Medlemmarnas frågor till polisen del 1 http://www.twostrokerider.se/artiklar/750
Frågor till polisen http://www.twostrokerider.se/artiklar/571
Regler och polisen i samhället http://www.twostrokerider.se/artiklar/456
Brott och straff http://www.twostrokerider.se/artiklar/315
Vad säger lagen http://www.twostrokerider.se/artiklar/91
Senast redigerad av Järnet60 den 28 mars 2010, 00:08, redigerad totalt 5 gång.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

Brukar ni stanna mopeder med inflyttad reg. skylt och ge böter, eller brukar ni oftast släppa dem?
Ja. Jag stannar dem och skriver en flygande inspektion. Visar det sig att samma fel finns sedan tidigare flygande inspektion blir det en kontrollbesiktning och böter.
Det är inte säkert att man får böter första gången. Men om man tidigare har blivit tillsagd att flytta tillbaka skylten så att den syns tydligt blir det böter.
Böterna är på 1500:-


Om ni gör en moppekoll på en skola, och man vägrar gå ner och starta sin moped. Vad gör ni då?
Då tar vi nycklarna och startar mopeden. Det är böter på att vägra polisen tillträde till mopeden (fordonet) för att göra en provkörning.

Varför bryr sig inte poliser ifall man kör trimmat?
När det gäller din fråga kan jag väl säga att alla poliser inte är intresserade av trimmade mopeder.
Men jag tror inte att några poliser höjer på ögonbrynen när mopedister kör med insidan av huvudet - lugnt och värdigt alltså - och därför inte rusar efter eller på annat sätt försöker stoppa mopedisten.
Kör man däremot fort och utan hänsyn reagerar nog vilken polis som helst.


Om man rullar med en trimmad moppe ner för en backe, får man böter då? om den inte är på alltså
Nej.

Om jag kör med eu moppe på cykelväg hur mycket böter får jag?
Brottet heter Begagnat fel vägbana. 800:- i böter.

Vad gör ni om jag sitter still på en cross eller något som inte har med vägarna och göra på vägen?
Vi kontrollerar att den inte är stulen och kontaktar dina föräldrar.

Hur mycket böter skulle man få om man parkera EU-moppen på en cykelparkering?
Det är kommunens parkeringsvakter som ”lappar” registrerade fordon. Polisen kan också göra det. Men vad det blir för böter för ägaren till EU-mopeden vet jag inte. Det är olika böter i olika kommuner.

Får man böter för tvärnit i asfalten?
Det beror lite på omständigheterna. Det kan bli böter för onödig och störande körning vid bostadsbebyggelse.

Har ni någonsin använt EMP för att stoppa en moppe?
Nej.

Vid en kontroll vid skola. Kan ni då ta o peka ut en moped som ser trimmad ut och ta nycklar och provköra? Och om ni får kan ni ta ägaren till mopeden då? Den har ju inte setts köras..
Vi kan kontrollera alla mopeder, men om vi ska rapportera förare/ägare måste vi, eller annat vittne, ha sett körningen.

Vad är det värsta straff/böter du kan få på moped?
Att köra mot rött ljus kostar 3000:-
Att skjutsa en person som är under 15 år som saknar hjälm kostar 2500:- för föraren.
Köra EU-moped och sakna (ej ha tagit) förarbevis för moped klass l kostar 1800:-


Hejsan Järnet!
Jo nu är det så att jag undrar vad som händer om man t.ex kör en trimmad EU-45 moped UTAN förarbevis. Är det fortfarande Olovlig körning, eller får man något extra för att man kör utan förarbevis?
Kör man en EU-moped som är trimmad spelar det ingen roll om man har förarbevis eller ej. Ett förarbevis är giltigt på en EU-moped som är original. D.v.s. inte trimmad. Har man inget förarbevis på en laglig EU-moped är det 1800:- i böter. DET ÄR INTE OLOVLIG KÖRNING
Kör man en trimmad EU-moped gäller inte förarbeviset. Då måste man ha A-körkort för att klara sig undan en olovlig körning.


En till fråga...
Nu skall de ju ändra så att man måste ta ett förarbevis för att få köra 30-moppe från och med oktober. Gäller detta "Gammal svensk 30-moppe" eller EU-25? eller båda och?
Sen så står det också att detta inte gäller personer som tagit körkort/fyllt 15 innan (1'a?) oktober.
Vid en poliskontroll kan jag hitta på hur gammal jag är och säga att jag inte behöver förarbevis för min 30moppe , ramnumret står trotsallt på -00...
Nåväl.. lite funderingar jag har bara.
Än så länge är det inget krav på att man ska ha förarbevis för att köra 30-moppe. Det kommer förmodligen inte att bli så heller. EU-25 är precis som 30-moppe. Är man 15 år så är det bara att köra. Det krävs inget förarbevis.

Hur fungerar det när ni stoppar folk har ni planerat det innan osv ?
När vi står utmed vägen och har en fast kontroll (att det står ett gäng med poliser vid vägen och stoppar fordon) har vi ibland olika mål med kontrollerna.
Ibland kollar vi bara körkort och nykterhet. Någon gång inriktar vi oss på hur fordonen ser ut, brister och sådant. Vi har ju också ganska många hastighetskontroller.


Jag skulle veta lite mer om regler för fiddys, alla säger olika.
Vad får man för böter/straff om man kör en fiddy på en väg?
Kan man göra om en fiddy till en Vanlig 30 moppe?
Fiddy är ursprungligen en 50 cc motorcykel och kan köras fortare än 45 km/h. Det innebär att det är en motorcykel – oregistrerad.
Straffet är precis som att köra trimmad moped. Trimmad 30-moppe = oregistrerad motorcykel.
Trimmad EU-moped = Motorcykel som är registrerad som EU-moped klass 1.


Vad kan man få för böter/straff om man kör motorcross efter vägen och blir stoppad av polisen?
Precis samma som ovanför. Det blir olovlig körning. Böterna ligger på 900 - 1200:- för hemmavarande barn utan inkomst.
Har man jobb blir det högre böter


Hur hård är polisen med grönt neon?
All neon är olagligt på fordon. Det blir böter + eventuellt en flygande inspektion.

Hur ligger det till med Blackbox, känner många poliser till det? Isf letar ni efter det även ifall ni ser att man har trim?!
Ja, polisen vet nu vad Black-Box är. Jag blev själv lurad för ett antal år sedan. :oops:
Har man sett mopeden köras fort (över tillåtet), men när man provkör moppen går den mycket sämre än man sett den framföras precis innan, gör man en grundlig kontroll av var Black-Boxen sitter. Den tas sedan i beslag.


Har ni poliser koll på hur alla pluggar ser ut på en moped?
Vi har 4-5 pärmar på polisstationen på alla mopeder som finns i Sverige. Där finns det sprängskisser på var pluggar/strypningarna är placerade.

Är det rimligt att man åker på KRAFTIGA böter, missar körkort vid 18 års ålder, prick i registret och beslagtagen moppe FÖRSTA gången jag någonsin blev stoppad? Moppen gick 68 med laser och mc snut.
Ja, jag tycker att det är rimligt eftersom varenda moppekille vet precis vad som gäller med att köra en trimmad moped. Det är ju vad vi kallar medvetet risktagande att åka omkring på en trimmad moped. Jag visste i alla fall om det när jag körde omkring på min trimmade moppe när jag var 15-16 år.

Vad säger ni om boost bottle/ powerbox? Bryr ni er om det? Vet ni ens va det är?
Ja, en del poliser vet vad det är. Det vi tittar på är om mopeden går för fort. Om den gör det (vilket den förmodligen gör med Boost Bottle/Power Box) blir föraren rapporterad för olovlig körning.

Är polisen lika stränga om man kör med dragen plugg men har skylten på original platsen än om man hade kört dragen plugg samt inflyttad skylt?
Kan väl säga så här: Allt som gör att man drar ögonen till sig – köra för fort eller/och att ha reg-skylten inflyttad – gör ju att man riskerar att bli stoppad. När man blir stoppad och polisen kontrollerar mopeden så kan vi ju ganska snabbt konstatera trimning. Vi provkör i stort sett alla mopeder vi stoppar.

Tänkte bara fråga ifall man har en moped som är trimmad och man blir tagen då åker man ju dit för olovlig körning och trimning..

Ifall man skulle köra 125:a cross på vägen och man blir tagen då bör man ju få mindre straff eftersom det bara e olovlig körning?.

Om man kör trimmat med typ munstycke drevning luftfilter också och om det e kontroll ifall den skullle gå för fort vad gör ni då? För dom flesta moppar gör ju över 52/km när man köper dom.

Tack på förhand (:
Att köra en 125:a cross låter som att den inte är inregistrerad (har reg.skylt). Då är det samma straff som vanlig trimmad moped. Men jag tror inte att det spelar någon roll om det är en 125:a (inreggad eller ej)eller en trimmad 50 cc. Straffet är olovlig körning och böterna ligger på 900 – 1200:- om man inte har något jobb. Böterna är inkomstrelaterade.
En EU-moped gör inte över 52 km/h i SVENSKT ORIGINALUTFÖRANDE. När jag skriver 52 km/h menar jag verklig hastighet, inte den som står på hastighetsmätaren. Den visar för mycket. För att generalagenten skall få mopeden godkänd i Sverige får inte mopeden gå fortare än 45 km/h. Det kostar mycket för generalagenten att få en moped godkänd.
Det är därför polisen har överseende med att kan gå liiiiite fortare än 45 km/h verklig hastighet. Då har vi gränsen 52 km/h. Går den fortare är det en MC.
Det är precis som 30-mopeder. Där har vi en gräns på 40 km/h och en gräns på 45 km/h. Går den fortare än 45 är det en MC.


Bra tråd detta.

Varför är det så petigt mot eu mopeder? Man får inte ändra utseendet eller någonting lixom, vad gör utseendet? Mer toppfart eller? Svara på den frågan.
En EU-moped är ett helfordonsgodkänt fordon. På dessa fordon får man inte göra några ändringar.
Det är precis som nyare bilar. Där får man inte heller göra några ändringar.


Får man prick i registret om man kör trimmat?
Man har i alla tider pratat om att få en prick. Vad som händer är att man blir registrerad i brottsregistret efter att man dömts till olovlig körning. Efter det får körkortsmyndigheten reda på vad man dömts för. Då reagerar de genom att man får en spärrtid. Det innebär att om man inte har körkort får man första gången vänta i 6 månader innan man kan få körkortstillstånd. Har man körkortstillstånd återkallad det i 4 månader.
Om man rapporteras en gång till för olovlig körning får man 12 månaders spärrtid. Vilket innebär att man inte kan få körkortstillstånd förrän efter 12 månader.


Hur viktig är katalysatorn och vad får man för straff om den är borttagen?
Katalysatorn är viktig för miljön.
Tar man bort den går väl moppen fortare, vilket innebär att man kan bli rapporterad för olovlig körning om mopeden går för fort.
Jag vet i skrivande stund inte vad man får för straff när man har tagit bort katalysatorn.


1. Vad händer exakt om man kör trimmad EU-moped?
2. Vad händer om man kör trimmad EU-moped fast man kör i 45km/h?
1. Rapport olovlig körning. Det blir böter 900 – 1200:- om man är hemmavarande (bor hemma hos föräldrarna) barn utan inkomst.
Flygande besiktning (= Fullständig registreringsbesiktning på Svensk bilprovning inom en månad)
2. Det blir samma som på fråga 1. Är mopeden trimmad är det en MC oavsett om man kör i 45 km/h eller så fort den går.


Får polisen plocka trimdelarna på 30-moppen även om man har lätt-mc kort?
Ja.

Ungefär samma fråga, Får polisen plocka trimdelarna på 30-moppen även om man har B-körkort kort?
Svar: Ja.

Hur ofta stannar man mopedister för att kolla om de är alkoholpåverkade?
Alla fordonsförare vi stannar får blåsa i alkometer.


Bryr ni er mycket om man kör med Sportluftfilter?
Som jag sagt förut – Allt som gör att man utmärker sig i trafiken gör att man blir stoppad och kontrollerad. Har man Sportluftfilter som gör att mopeden går för fort, är det olagligt.


Vad händer om man kör med Polarens trimmade moppe och blir stannad, om jag säger att jag inte visste att den var trimmad?
Både du och jag vet att det svaret inte stämmer överens med sanningen. Men om man ska svara seriöst (och det ska jag ju göra) beror det på hur polisen eller någon annan sett dig köra. Har man sett dig köra fort får den/de vittna i tingsrätten att du kört fortare än mopeden lagligt får köras.
Din kompis, som lånade ut mopeden, blir rapporterad för tillåtande till olovlig körning och får böta, samtidigt som han får spärrtid på körkortstillståndet.



Nu är det så att jag har en ch racing och den gör ca 50-60 orginal och då om polisen klyver motorn och ser att alla pluggar sitter i vad gör ni då?
Om mopeden går 50-60 km/h i verklig hastighet är den inte laglig från början i Sverige. Då rekommenderar jag dig (och alla andra som har samma problem) att reklamera mopeden till generalagenten eller mopedhandlaren.
Vet du om att mopeden är olaglig är det DU som ska se till att den blir laglig. Det gör du lämpligast genom att kontakta säljaren. OBS! Detta gäller bara när du köpt mopeden i en mopedaffär. Du kan inte reklamera mopeden om du köper privat.


Har funderat på detta ett bra tag nu. Om man blir tagen för trimmad moped så har man ju hört mycket om att körkortet påverkas.

Men är det att man får övningsköra säg 6 månader senare eller är det att man får ta körkortet 6 månader senare?
Man måste ju ha körkortstillstånd för att få övningsköra och köra upp för körkort.
6 månaders spärrtid betyder att man inte får körkortstillstånd på 6 månader.



Om jag står och tankar med min moppe som inte har någon reg.skylt och en polis kommer fram och vill provköra den, får jag då ta moppen och rulla iväg den eftersom att jag tankat inför en tävling på privatområde och han inte har sett mej åka på den dit?
Om man står och tankar en moped på en bensinstation och motorn är varm, får polisen provköra mopeden eftersom den nyligen har använts/varmkörts.
Det är klart att du får leda mopeden från platsen.



Detta har jag funderat på ett tag. om jag håller på att övningsköra med bil, men i detta läge så åker jag en trimmad moped utan förarbevis vilka böter osv får jag?? kommer jag att få vänta på mitt körkort även om jag håller på att övningsköra med bil? kommer jag att hamna i registret?
Kör du trimmad moped = Olovlig körning. Det spelar ingen roll om du har förarbevis eller inte. Böter: 900 – 1200:-
Om du har körkortstillstånd får du minst 4 månaders spärrtid. Vilket betyder att du inte får övningsköra på minst 4 månader. Du måste ansöka om nytt KK-tillstånd och vänta tills du har det i handen.
Du kommer också att hamna i brottsregistret. Där finns du i 5-10 år. Sedan gallras du från brottsregistret förutsatt att du inte begår något annat brott innan du gallras. Gör du ytterligare ”dumheter” kommer den nya ”dumheten” in i brottsregistret samtidigt som de andra ”synderna” hänger med.



Hej. Vad jag har förstått så är det min skyldighet att min moped går 45 km/h men samtidigt så får jag inte göra något på orginalutförandet? och många mopeder gör mer än 52 km/h helt original... vad har jag för alternativ?
Om mopeden går fortare än 52 km/h i verklig hastighet är den inte laglig från början i Sverige. Då rekommenderar jag dig (och alla andra som har samma problem) att reklamera mopeden till generalagenten eller mopedhandlaren.
Vet du om att mopeden är olaglig är det DU som ska se till att den blir laglig. Det gör du lämpligast genom att kontakta säljaren. OBS! Detta gäller bara när du köpt mopeden i en mopedaffär. Du kan inte reklamera mopeden om du köper privat.



Får polisen ta trimdelar i beslag på en EU-moped?
Ja, för att konstatera att mopeden är trimmad, om ägaren påstår att den gick ”i detta skick” när mopeden köptes av en mopedhandlare.


Hej detta är en liten klurig fråga:
1: Jag själv har tänkt att bli mc polis i framtiden eller något annat inte bestämt mig riktigt men om jag skulle bli polis och jag då skulle stanna en moppe som kanske går i 55-60km/h då skulle jag sagt till honom att jag själv hade en trimmad moppe som 15åring fast jag insåg att det var väldigt trögt gjort? eller inte hahaha!! då skulle jag nog låtit den personen gått fast skulle sagt till honom att om jag skulle sett han köra så snabbt igen så skulle det blivit böter.
Den här ”frågan” förstår jag inte hur jag ska svara på…

2. hade du själv en trimmad moppe som tonåring? isåfall hur snabbt gick den och nu om du skulle se bak i tiden skulle du ångra det?
Läs intervjun om mig på TSR. Där får du svar på frågan.
http://www.twostrokerider.se/artiklar/784

Om man har moddat om sin moped en hel del hur mkt ligger böterna på då?
Svårt att svara på eftersom det finns så många sätt att modifiera mopederna på.
Men det finns några saker man måste ha på mopeden.
Godkänd hastighetsmätare från modellår 2002 (då duger inte en cykeldator som visar hastigheten)
Godkänd belysning. Tuta. Stöd, så att man kan ställa ifrån sig mopeden. (det är en ganska ny bestämmelse).
Minst en backspegel.
Det finns säkert fler punkter. Men om mopeden avviker från grunderna blir det böter och för EU-mopederna böter och kontrollbesiktning.



Är det lagligt att tolka med cykel efter moppe?
Nej det är olagligt att tolka, hålla med handen på mopeden eller på den som kör, eller att den som kör mopeden har foten på pakethållaren eller annan del på cykeln och skjuter den framför sig.


Om man köper en EU-moped och den går i 30 ORIGINAL och inkörd, och man tar bort "överflödiga" strypningar tills man kommer upp till 45km/h... räknas det som trim för att man tog bort de överflödiga strypningarna, lr går det bra för den gör bara 45km/h???
Du får inte ta bort några strypningar på en EU-moped. Punkt slut.


Om vi säger att jag cyklar på en 30 väg och ni poliser står med laser och att jag cyklar i ca 45. Får jag böter för fortkörning eller vadå? Haha
Japp, du kan få böter för fortkörning.


Hur snabbt går mc-"polisens" motorcykel???
Den förra jag hade gick i ca 240 verklig hastighet. Den nuvarande har jag inte testat ännu.

Hur mycket är det i böter på om man kör underårig och trimmat och utan reg skylt? Blir föräldrarna av med körkortet?
Den som är under 15 år kan inte bli straffad. Men föräldrarna som har ansvaret för sitt barn riskerar böter och indraget körkort.


Kan det bli böter för en om man inte har en hastighetsmätare eller om den inte funkar om man blir stannad av polisen?
Ja, om mopeden är en 2002:a eller nyare.
Böter 500:-


Så om man har A1 körkort får man fortfarande skit för att köra trimmad moppe? (endast trimmad)
Ja, skit får du. :lol: Men du får inga böter för olovlig körning eftersom du har behörighet att köra lätt MC. Men du får böter för att du kör ett oregistrerat fordon. 1200:-


Hur hårda är polisen mot styling som! Ex. Downhill styre, bakunderkåpa, lackade inner kåper, Höjningsats, bortagen läpp o inbyggdsterio..
Jag kan bara tala för mig själv. Så länge som grundkraven finns kvar på mopeden efter modifieringen är jag nöjd. Men registreringsskylten skall finnas längst bak på mopeden, inte i hjulhuset. (får ofta den frågan om reg.skylten)
Läppkravet är borttaget.



1. Om jag kör med en trimmad 30 moped som egentligen gör ca 90-100. Om ni har följt mej en stund eller bara ser mej köra med den i 30km/h, och ni stannar mej bara för en liten koll att jag e femton osv. och ni frågar om ni får prov köra och jag ger er nycklarna och ni startar och drar på i 100, och jag säger, den går i 100 men jag kör ALLTID i 30! Vad gör ni med moppen då?
2. Eller om jag kör i 30 när ni ser mig och märker att ni ska stoppa mig och slår på blackbox så går den bara i 30 fast egentligen 100 och ni provar den i 30, vad gör ni då?
Jätte tacksam för svar
1. Då är det olovlig körning och mopeden tas i beslag. Trimdelarna förverkas (slås sönder och kastas)
Sedan får du tillbaka det som är kvar av moppen.
2. Om polisen inte märker att det är en Black-Box på moppen kan du ha tur.
Om polisen märker att det är en Black-Box på moppen tas moppen i beslag. Trimdelar och Black-Box tas i beslag och förverkas. Du rapporteras för olovlig körning.



Hmm... En fråga: Varför känns det som att polisen stoppar en moppe som låter för högt, men skiter fullständigt i glidaren som står bredvid med någon custom-ljuddämpare som man får tinnitus av om man hamnar bakom i ett rödljus!!??
Där kan jag bara tala för mig själv. Jag skulle självklart ta tag i motorcykeln om jag inte var upptagen med mopeden. *ler* Man kan bara göra en sak i taget. Till och med om man är polis. Även om vi borde kunna göra allt samtidigt… *ler igen*


Får man mer böter om man har black-box en ifall man kör utan. Eller om man försöker dölja trimmet på annat sätt så den går sämre?
Man har inte en Black-Box om mopeden är original. Om polisen upptäcker att det finns en Black-Box på mopeden tas både Black-Boxen och trimdelarna i beslag. Föraren rapporteras för olovlig körning.


Två frågor;

1. Om man kör trimmad moped fast man har gjort en egen plugg och satt in i mynningen på avgassystemet som gör att mopeden gör laglig hastighet
(fast man kan ta bort den enkelt) kan ni då stoppa en för trimmad? Den är ju strypt.
Så länge polisen inte upptäcker att mopeden är ”halvstrypt” kan du sova lugnt på nätterna. Men om polisen upptäcker att det är en strypning som inte är svetsad eller på annat sätt varaktigt utförd/monterad kan det bli böter för att strypningen inte är varaktigt utförd.

2. Min polare blev stoppad igår för att ha trimmad moped, snuten som stannade han sa att om han såg honom igen så skulle han åka på böter på 20 000:- och skulle få indaget lemp på 4 år (det var första gången han blev stoppad). Nu undrar jag hur snuten fick det till 20 000 när det där jag har läst står att man kan åka på böter på runt 1000 kr och 4 mån indraget lemp. Försökte han bara skrämmas eller får man göra så?
Antingen vet han ingenting om bötesbeloppet eller så försökte han skrämmas.
Nej, en polis skall tala sanning och tala om hur det ska vara.
4 månaders indraget körkortstillstånd blir det om man har KK-tillstånd. Har man inget KK-tillstånd blir det 6 månaders spärrtid första gången man rapporteras för olovlig körning.



Om man står STILL på stan, med hjälmen på huvudet och systemet är varmt, och man kan tydligt se att den är trimmad, kan man då säga NEJ, om polisen inte har sett att man har kört med den dit, eller inte har några "vittnen" till det?
Polisen har alltid rätt att provköra ett fordon om man kan anta att det nyligen brukats (körts).
Finns det inga vittnen som vill ställa upp i domstol kan du inte bli fälld för olovlig körning.
Polisen kan då inte heller ta mopeden i beslag.



Sen en fråga till; om man har EU-moppe kortet, men inte har det med sig när man blir stoppad, vad händer då ? /// Danne
Då måste polisen identifiera dig på något sätt. Ett bergsäkert sätt är att någon av dina föräldrar får komma till platsen och identifiera dig. Inte så populärt kanske för dina föräldrar. Men det fungerar. För nästa gång har du säkert både förarbevis OCH legitimation (ID-kort eller pass) med dig.
Eftersom det inte finns något fotografi på förarbeviset måste man ha godkänd legitimation att visa upp för polisen.


Hur mycket bryr sig polisen om nya dekaler? : / Själv tycker man det låter väldigt fånigt men... Samt nya blinkers, finns ju de som är CE godkända och de som inte är men ser nästan identiska ut ?

Kanske lite fjantig fråga men rätt bra veta !
Dekaler struntar vi fullständigt i.
När det gäller blinkers är det från polis till polis. Min uppfattning är att om man tydligt ser att de blinkar är det OK. Men alla poliser tänker inte på sanna sätt som jag. Det kan alltså bli böter…



Vad händer om man pekar finger åt en polis!?
Du kan ju räkna med att du blir stoppad och utskälld. Det fordon du kör blir säkert grundligt kontrollerat. Det blir samtal med dina föräldrar också.


Jag har en Yamaha Aerox som är höjd med 5 cm. Är det lagligt att ha inflyttad reg.skylt??
Nej. Det är aldrig lagligt att ha inflyttad reg.skylt i hjulhuset. Skylten ska sitta längst bak på mopeden, fullt synlig bakifrån och från sidorna snett bakom.

Har polisen rätt att göra vad som helst för att stanna en trimmad moppe som försöker smita ifrån dom??!!
Nej det har inte polisen.


När jag köpte min moppe så var den redan trimmad.
Om jag blir stoppad av polisen vad händer då?
För det är ju förra ägaren som har trimmat den. Vem får skiten?
Det är du som får ”skiten” eftersom du vet om att mopeden är trimmad. Den som har sålt mopeden till dig har informerat dig om att den är trimmad. Du vet att du inte får använda den.


De flesta som kör trimmat med cross har ju dragit pluggen och dom med scooter har ju dragit variatorringen vad är straffen för dom?
Det är dagsböter för att man kör en lätt motorcykel. Böterna ligger på mellan 900-1200:- om man inte har någon inkomst (går i skolan och bor hemma hos föräldrarna).


Jag förstår inte riktigt det där med att man inte får ha inflyttad skylt? Jag har förstått att man inte får ha det men varför inte om man kan se skylten klart och tydligt och baklampan lyser upp den. Har blivit stoppad med det och ja kom aldrig på att jag skulle fråga varför, men mc-snuten som jag blev stoppad av sa till om det i alla fall. Men fattar inte riktigt varför. Och vad ligger böterna på?
Registreringsskylten skall sitta längst bak på mopeden (i centrumlinjen). Där syns den klart och tydligt. Det är ju det som är meningen med att ha en registreringsskylt, att den skall synas klart och tydligt bakifrån och snett bakifrån från båda sidor. Det är bara att titta på polismotorcyklarna hur registreringsskyltarna är placerade.
Böterna ligger på 1500:-



Och sen undrar jag över, om man blivit stoppad av mc-snuten för trim och så etc. Handlar dom direkt på plats och säger till om de å ger böter och så eller åker dom där ifrån och tar hand om det senare?, t.ex ett halvår eller något. Mvh Jonte
När det gäller trimmade mopeder skriver polisen rapporten på plats. Sedan går rapporten vidare till åklagaren. Har man erkänt brottet (olovlig körning) skickar åklagaren ut böterna till dig. Det kan ta några veckor eller några månader. Det beror på hur mycket åklagarna har att göra.
Om du inte erkänner brottet går ärendet vidare till tingsrätten där du får inställa dig till en tingsrättsförhandling. När förhandlingen är klar döms du eller blir frikänd. Blir du dömd får du besked direkt eller efter 7-14 dagar.



Vad får man för trimmad moppe sen för smitning ???
När det gäller trimmad moped har jag svarat på det redan. Läs i svarstrådarna.
När det gäller smitning antar jag att du menar att du inte stannat på polismans tecken. Det är 1500:- i böter.



Vad händer om man kör trimmad moped och har b-körkort? Blir det enbart böter eller kan man bli av med körkortet också?
Har man bara B-körkort har man ju inte behörighet att köra motorcykel. Det är olovlig körning. Man KAN bli av med bilkörkortet.


Jag undrar hur snabbt en 30 moppe får gå?? jag har sett att de flesta Honda MT5 går 40-50 original...
En 30-moped får gå max 40 km/h. Går den 41-44 km/h kan man få 500:- i böter för att man kört en moped som inte är godkänd vid mopedbesiktning, alternativt att man kört en ändrad moped som inte godkänts vid mopedbesiktning.
Kontentan av det hela är att en 30-moped som går fortare än 40 km/h aldrig kan bli godkänd vid en mopedbesiktning. Alltså är den olaglig.
Tänk på att det är verklig hastighet jag talar om. Vi kan kalla det för GPS-hastighet. Inte den hastighet som står på glädjemätaren på mopeden.



1. Blir det böter om man kör med ej fungerande/avstängd neon?
Nej. Så länge man inte kör mopeden med lysande neon är det ingen fara.

2. Blir det böter om man kör med blinkers bak. men inte fram, på en eu-moped?
Ja. Finns det blinkers, skall alla blinkers på mopeden fungera.

3. Måste jag väja in på en annan fil för att de går typ 7 personer på min fil som t ex. badgäster? Sen att han påstår att han är polis och att han ska slå ihjäl mig för att jag ändå kör 20km/h på 30-väg när det är de som blockerar vägen så att jag inte kan ta mig fram?
(Polisanmält, Poliserna brydde sig inte ett piss -.-)
En fordonsförare måste alltid ta hänsyn till gående. Har man rätt att köra på vägen/cykelvägen måste man i alla fall ta hänsyn och sakta ner farten.
Sedan är det ju inte schysst av fotgängarna att blockera vägen för dig. Men när det gäller fotgängare måste man ha tålamod, mycket tålamod…
Man får ju naturligtvis inte säga att man ska slå ihjäl någon.



Vad får jag för straff om jag blir stannad av polisen och är under 15 och kör trimmat ? EU-moppe.. Morsan står för försäkringen.
En som är under 15 år är inte straffmyndig och kan alltså inte få böter. Men som jag skrivit förut: Föräldrarna kan få böter och bli av med körkortet om deras barn kör trimmad moped.
Din mamma ligger ju riktigt ”risigt” till om du är ute och kör.


Blir det höjd åldersgräns för lätt MC?
Jag har fått svar direkt från Vägverket:

På din fråga kan jag svara att körkortsreglerna ska genomgå en rejäl översyn på grund av att det EG-direktiv som styr körkortsreglerna i alla EU-länder har skrivits om och därför ska medlemsländerna innan den 19 januari 2011 ha skrivit om sin körkortslagstiftning enligt reglerna i det nya direktivet (RÅDETS DIREKTIV 2006/126/EG) och den nya lagstiftningen ska börja tillämpas från den 19 januari 2013. Det finns möjligheter att göra vissa förändringar tidigare också, bl a moppekörkortet: körkortsklass AM är det ju på tal att tidigarelägga. För lätt MC står det även i nya direktivet att åldersgränsen ska vara 16 år, men det står också att medlemsstaterna får höja åldern för utfärdande av A1-körkort till 17 eller 18 år. Det är alltså upp till våra svenska politiker om man vill utnyttja den möjligheten. Jag har inte hört åt vilket håll det lutar, men om man skulle höja AM-körkortet till 16 är det väl inte omöjligt att A1 kan bli 18. Dock tror jag inte det är politiskt möjligt att höja åldern för klass I-moppe (AM-körkort) till 16, jag tror man håller kvar 15-årsgränsen där.


Får polisen jaga mig om jag tar av mig hjälmen?
Ja

Man får väl inte skjutsa på en 30 moppe??
Jo det får man om mopeden är byggd för det.
1. Det skall finnas tillräckligt lång sadel så att båda får plats.
2. Det skall finnas tillräckligt lång fotplatta för att både förarens och passagerarens fötter (skor) skall få plats. Det kan också (eller istället) finnas fotpinnar för passageraren. Men dessa fotpinnar får inte sitta på svingen. (knävinkeln skall vara oförändrad även när man kör i gupp/ojämnheter)
3. Det skall finnas något för passageraren att hålla sig i. En vinge, handtag, eller en rem som går över sadeln.
Om mopeden är i detta skick så får man skjutsa en passagerare oavsett ålder.
Så om din moped uppfyller dessa krav så får du skjutsa.
Du behöver inte göra någon efterbesiktning eller något annat.
Är den byggd för skjutsning, så är den!!! Bra va!
Om en eller fler av de tre sakerna saknas så är det cykelskjutsningsreglerna som gäller.



Om man kör trimmad moped i Sverige och blir tagen av polisen, måste man då betala lätt-motorcykel skatt (om ni nu har något sånt i Svegie. Man måste nämligen betala det i Finland om man blir fast med trimmad moped)
Nej det behöver man inte göra i Sverige.

Har två frågor:
1. Man måste ju inte ha hastighetsmätare på en 30-moppe om den är registrerad innan 2002, men får man ha en cykeldator som visar hastigheten??
2.Måste man ha blinkers på en 30-moppe??
1. Ja man kan/får ha en cykeldator på en 30-moppe som är registrerad innan 2002.
2. Nej, man måste inte ha blinkers på en 30-moppe.


Om jag köper en EU moped från affär kan jag garantera att den går några km för fort.. får jag då dreva om den till sämre toppfart men bättre axx så att den går i 45 km
Du får inte göra några ändringar på ett helfordonsgodkänt fordon, som en EU-moped är.

Hur allvarligt tar ni på crossar 125cc och uppåt.
Så länge föraren håller sig på lagliga träningsbanor ser vi inte alls allvarligt på crossar 125cc och uppåt.

Hur känner ni poliser er när ni har blivit ägda av en kåt moppepojk?
Man kan ju säga så här. Kör polisen och moppepojken på lika villkor blir polisen aldrig ägd av en moppepojk. Då är det polisen som äger.

Vad ligger böterna på om jag blir tagen med 12:a, downhillstyre och kraschpuckar på moppen men resten är original (blinkers regskylt m.m)??
Förmodar att du menar EU-moppe eftersom du pratar om reg.skylt.
Så länge det finns originalhastighetsmätare, och reglage för blinkers och strålkastare, och minst EN backspegel, ser jag inte några olagligheter med downhillstyret. Jag vet dock inte hur detta styre ser ut.


1.Hej. Undrar vad som händer om polisen har en razzia på skolan och jag har en trimmad moped som blir uppmätt över 52? Min tanke är jag inte kan få böter eller annat straff p.g.a. att ingen sett mig köra.
2. är det lagligt att ha sportligtfilter på moppen om den inte överstiger 52km/h
1. Har ingen sett dig köra kan du inte få böter/bli rapporterad för olovlig körning.
2. Grunden är ju att du inte får göra några ändringar på en helfordonsgodkänd moped, som EU-moppen är.
Men jag kan inte se att polisen skulle reagera om mopeden håller sig under 52 km/h.


Hej har två frågor
1.måste man skaffa körkort till en Piaggio?
2.om jag nu köper en moppe som har trimmats, men jag åker aldrig trimmat, kan jag åka fast för det?
1. Är det en motorcykel måste du ha körkort. Är det en EU-moped räcker det med Förarbevis
2. Att köpa en trimmad moped är inte olagligt. Att köra den på annat ställe än inhägnat område är olagligt.


Jag undrar om man får ha ce-godkänt trimrör alltså pluggat så den går 45 om man besiktar det??
Denna fråga får du ställa till Svensk Bilprovning. Kan tyvärr inte svara på det. Kan bara säga att jag inte tror det är tillåtet.

Stämmer det att polisen skall utföra mängder utav moppe-razzior i Skåne till hösten?
Har hört att det ryktas om många i Malmö och i förorterna.
Det har jag inte hört något om. Men jag vet att polisen alltid är ute i eller omkring skolorna vid skolstarten på hösten och våren. Det är även stickkontroller lite då och då.

Följdfråga till Vad händer om man kör trimmad moped och har B-körkort? Blir det enbart böter eller kan man bli av med körkortet också?
Det blir böter, och man kan bli av med B-körkortet. Normal återkallelsetid 6 månader.

Om man skulle bli av med körkortet, hur lång tid kan det som mest bli indraget genom att köra trimmad moped?
Vid engångstillfälle man gör sig skyldig till olovlig körning ligger återkallelsetiden på 6 månader. Gör man det en gång till kan det bli 12 månader.

Kan det gå så långt att man inte får tillbaka det alls?
Nja, då ska man ha gjort sig skyldig till grov olovlig körning. Alltså gjort sig skyldig till flera olovliga körningar – då kan det bli grov olovlig körning.

Hej, har en Baotian som är elektrisk-strypt i variatorn så den inte går snabbare än 45 (52 enligt mätaren) fast man inte gasar fullt (finns mycket gas på rullen och förgasaren kvar) kan jag bli stannad för att jag kan dra bort den genom att dela på två kabelskor även om jag inte gjort det, fast det är original..
Det var en polis som sa att han var "snäll" denna gång men skulle sätta dit mig om jag inte fixade en hel kabel hela vägen.
Som jag sagt förut. EU-mopeden är ett helfordonsgodkänt fordon som man inte får göra några ändringar på. Går EU-mopeden fortare än 52 km/h blir man rapporterad för olovlig körning.

Och om jag sätter på en Boost-Bottle för att den ska dra mindre bensin, kommer jag att torska för trimning då? även fast jag inte gjort något annat.
Går mopeden fortare än 52 km/h är det olovlig körning. Om Boost-Bottle i sig själv är olaglig är jag osäker på. Men om det gör att maxhastigheten ändras är den olaglig.

Jag har ett styling(trim) rör original, det är ett "trim-rör med expansionskammare och överliggande slutburk på en 4-taktare...
Jag blev stannad av en polis och hon var helt säker på att det var trim även fast det satt en plåt som det stod Baotian och modellen på + att jag sa att om man trimmar en 4-taktare så har man raka rör, hon tog upp mycket av min tid även fast vi var 2 personer med samma rör... kunde visa i användarmanualen att det satt original men hon skulle kolla upp det och det tog ca:45 minuter till 1 timme har hon rätt till det och var det rätt gjort?
Om maxhastigheten blir högre än 52 km/h är det trim/olagligt att ha detta ”trim-rör”.
Ja, polisen får uppehålla dig i 1 timme för att kontrollera att det inte är något olagligt med mopeden.


Får man köra 30 moppe på vanlig väg? Får olika svar av olika personer.
Om det finns en cykelbana invid vägen måste man använda cykelbanan. Men man kan i vissa fall få använda körbanan om det är lämpligare för den fortsatta färden.

Om man har neon avstängt när polisen gör kontroll kan man få böter då?
Nej, då blir det inga böter. Neonet skall vara på/lysa om det ska bli böter.

Jag körde min moped till skolan då polisen hade razzia och gömde sig bakom ett hörn. Min moped var trimmad och toppade runt 100 km/h.
Jag körde inte över 40 med moppen och det är en EU-moped. Får polisen då provköra den när jag inte har kört för fort?
Får dom ta mitt trimrör och drev eller får jag tillbaka detta?
Jag bor i xxx län om det skulle göra någon skillnad...
Polisen får alltid provköra ett fordon. Det spelar ingen roll om man utmärker sig i trafiken eller ej. Provkörningen går ut på att konstatera att fordonet (i detta fall din moped) är i föreskrivet skick. D.v.s. är lagligt och säkert.

Om du erkände för polisen att mopeden var trimmad och vad det var för trim, brukar inte polisen ta trimdelarna på en EU-moped. Men om polisen gör det, får du i alla fall tillbaka delarna. Det är inte som på en 30-moppe - att allt trim tas i beslag och förverkas (slås sönder och kastas).

Det spelar ingen roll var i Sverige man bor. Det ska vara samma rutiner med trimmade mopeder oavsett var man bor.


Får jag böter för att ha crossplatta på mopeden även fast jag har en bra spotlight till den?
Ja, du får böter. Det ska vara en godkänd strålkastare. Precis som det såg ut när mopeden godkändes för att få säljas i Sverige.
Antar att det är en EU-moped. Den är helfordonsgodkänd och man får inte montera crossplatta och sätta in en spotlight i plattan.


Jag har en 30-moppe, kan jag göra om den till en lätt mc med trim så att den går ca 110 km/h?
Nej du kan inte göra om en 30-moppe till lätt MC.
Den kommer inte att bli godkänd hos Svensk Bilprovning.
Kolla med dem får du se


Du Järnet.. Jag tänkte bara fråga en sak.. Brukar ni stanna mopeder med inflyttat, eller "bryr" ni er bara om det är trimmat? Och en jag känner åkte fast av en MC polis här i KAK, V-manland och han fick 3000 i böter, inget mer. Hade han tur, som han inte fick mer?
Vi tittar ju på alla fordon att de är lagliga. Att de är rätt utrustade och inte trafikfarliga.
Att ha registreringsskylten inflyttad är olagligt. Det är ju en anledning till att polisen får upp ögonen för den mopeden (eller motorcykeln) och gör en kontroll. Om din kompis moped var trimmad, hade han nog tur att polisen inte valde att provköra och rapportera honom för olovlig körning.
Han hade nog "tur" som inte fick mer i böter.


Blir det samma böter om jag har 70cc cylinder och min kompis har 50cc cylinder men han har trimkrök och mopederna går lika fort?
Ja, det blir samma böter. Har inte hört att det skulle vara högre böter för 70cc cylinder.

Hur hårda är försäkringsbolagen på urpluggade moppar?
Jag menar, om jag råkar ut för en olycka alt. att någon stjäl moppen, hur agerar försäkringsbolaget då?
Jag har inte frågat något försäkringsbolag hur de agerar med trimmade mopeder som är inblandade i trafikolyckor.
Men om det är samma sak som när man kör rattfull, betalar inte försäkringsbolaget ut en spänn till ägaren av fordonet.


Det var en snut o en från försäkringsbolaget på vår skola snuten sa att vi fick STYLA moppar men inte trimma o han från försäkrigsbolaget sa inget.
Måste bara kommentera en sak du skrev i forumet :vi tar trim delarna o förstör dom? Säket ni tar dom o ger dom till era barn o fall era barn blir stannade så bryr ni inte er. Eller så tar ni hem delarna och säljer dom.
Nej, vi ger inte några delar till våra barn. Delarna säljs inte heller. De förstörs genom att vi slår sönder dem med slägga. Därefter slänger vi dem i metallåtervinningen. Vi är miljömedvetna också. :)

Läst många gånger att om man blir stoppad av snuten/ dom ser en vid en mack etc. så måste dom ha sett att just du kört fordonet (moppen)..
Hur är det egentligen?
Ja, polisen måste ha sett dig köra mopeden.
Måste dom sett mig köra den, hur mycket isf?
Det räcker med ett par meter.
Räcker det om jag bara sitter på den?
Nej.
Och sista grejen, räcker det för polisen att avgasröret är varmt som bevis?
Nej, det räcker inte för att bevisa att du kört mopeden. Men det räcker för att få provköra och sedan eventuellt skriva ett papper (som bilprovningen gör) om kontrollbesiktning eller fullständig registreringsbesiktning.

Är det någon skillnad på att enbart drevat mopeden eller att köra med en annan cubikare eller ett effektrör i hur hårt straff man får?
Nej, inte vad jag vet.

Jag körde snabbare än 50 på en 50 väg, polisen var efter, babblade om att jag körde över 100 etc. På förhöret så höll jag med om att den gick i 70 då, vilket den inte gjorde och dom inte har några bevis för det (förutom mitt felaktiga erkännande i förhör) hur kan man säga att den inte gick i 70, och att dom inte har några bevis mot det, jag var stressad när dom tog mig så höll bara med om allt dom sa...
En annan sak, ungefär hur mycket lär jag få i böter, den var trimmad när dom tog mig etc. och nu så är den hos polisen (vilket är konstigt för jag fick inte papper på det eller något).
Hur det var med hastigheten och omständigheterna för just ditt fall kan jag inte uttala mig om. Men de har förmodligen någon form av mätning på din hastighet innan de stoppade dig.
Polisen behöver inte ge dig något kvitto på att mopeden finns hos polisen. Det har du fått muntligt besked om. Men du kommer att få papper på om polisen tar något i beslag från din moped - trimdelarna.
Böterna ligger på ca 900-1200:-


Undrar om hur många watt ett framlyse måste ha och om det är godkänt med bara halv- ljus, eller om man måste ha ett fungerande hel- ljus med?
Ljusstyrkan är jag osäker på. Men det finns väl bara en ljusstyrka till mopeder?!
Mopeden skall vara utrustad som den var när den var ny. Fanns det hel- och halvljus då, skall det finnas i fortsättningen också.


Va händer om man blir stoppad med epa/a-traktor som går i 30 med bara enkel låda å flak under tak tex volvo 740?????
Inte säker på att jag förstår frågan. EPA-traktorer finns inte som 740, då måste det vara en A-traktor. Både A- och EPA-traktorer kräver traktorkort eller A-körkort. Är fordonen schyssta händer ingenting speciellt. Men jag är inte säker på att jag förstod det där med flak och tak. Flaket skall vara öppet. Det skall inte vara något tak över flaket.
Är det ett tak över flaket blir det säkert en kontrollbesiktning eller en fullständig registreringsbesiktning på traktorn.


Vad säger polisen om crossplatta på mopeden om man har en bra spotlight?
Om det säger polisen nej. Det måste vara en godkänd halv/helljusstrålkastare.
Och en annan fråga, måste baklampan lysa på reg. skylten?
Registreringsskylten måste vara upplyst/belyst. Det är oftast baklampan, eller ibland en extralampa som det är på personbilar.

Hur ofta stannar ni urpluggade mopeder som inte låter speciellt mycket och som ligger i typ 50?
Det är inte ofta. Men det händer. :)
Och ser ni lätt om en moped bromsar in ca. 10 km när dom möter er?
Ibland ser man det. Men man får gå på känsla när man möter en mopedist :lol:

Hur hårda är polisen på ifall man har effektsystem överliggande eller underliggande ifall det är pluggat och moppen fortfarande gör runt 50? Kollar dom upp ifall den är besíktad och grejs då?
Jag förmodar att det är en EU-45:a vi pratar om.
Om mopeden inte går fortare än 52 km/h har ju polisen ingen anledning att kontrollera mopeden, om den nu inte axxar från 0-50 på 3 sekunder...
Men om polisen fattar misstankar kan mopeden tar in för teknisk undersökning. Sedan blir det en fullständig registreringsbesiktning på mopeden. MEN varför har man ett pluggat effektsystem???


Får man köpa dioder och sätta ibak på mopeden som extra baklampa?
Nej.

Hej!!! Har ni inom polisen märkt någon stor skillnad på trimmade mopeder sen dom såkallade EU 25 mopparna kom? eftersom det som ni eller dom som ställer lagar på detta är ju rent sjukt egentligen om mina föräldrar inte skulle betalat min eu förarbevis så skulle jag ha köpt en 30 eller dom nya eu25 mopparna och trimmat den istället som in i eftersom det finns inte nog en enda som har nån jäkla lust att köra runt i 25km/h och om jag skulle varit laglig så skulle jag nog hellre sparat pengarna och cyklat dit jag skulle.
Nej, jag har inte märkt någon skillnad på trimning sedan de nya 25-mopparna har börjat säljas. De flesta mopederna trimmas i alla fall. Spelar ingen roll om det är en 25- eller 45-moppe. Det sitter trim på i stort sett alla moppar, trots att EU-mopederna får gå i 45 km/h.

Och vad tycker du som polis egentligen om dessa hastigheter? Jag tror inte ens om du skulle haft en vanlig eu moppe att du skulle pallat med dom tröga hastigheterna även om min moppe gjorde 52km/h org så pallade jag inte med det det är så sorgligt söligt plus att bilister tror att moppen ska gå snabbare fast dom inte gör det eftersom antingen är dom cdi strypta eller något annat så man kan inte göra någonting. antingen lägger dom sig i röven på en eller så kör dom om en med ett mellanrum på 10cm på en 50 väg när man kör i 50km/h vad ska man gör liksom?
Jag tycker att det räcker med att mopederna går i 45-50 km/h. Jag förstår inte problemet att bli omkörd. Det är bara att titta i backspegeln och hålla till höger. Jag körde, på min tid, en 30-moppe till skolan på 50- 70- och 90-väg. Den moppen gjorde väl ca 45-50 km/h precis som EU-mopederna gör idag. (ja, min moppe var något trimmad).
Men idag verkar det som ungdomarna är rädda för att bli omkörda av bilar... Vad är problemet???


Så vi tänker oss att du just nu bara kan transportera dig på en eu moppe som får gå i max 45km/h vad skulle du då gjort? kört den i 45km/h eller trimmat den så den skulle gå i minst 60km/h? nu vill jag att du ska svara som privat person inte som du är i tjänsten.
Jag har samma svar på frågan oavsett om jag svarar som privatperson eller som polis: Går moppen i 45-50 km/h följer den med trafikrytmen i stan alldeles utmärkt. I stan är det till och med så att du som EU-mopedförare får köra som en motorcyklist eller som en bilist. D v s ta upp hela ditt körfält.

Får man byta munstycke på en 30 moppe? För innan vet jag att man fick det eftersom att de sas att det var en nödvändig justering men undrar om man fortfarande får göra det?
Grundsvar nej.

Sen undrar jag om man får sätta ett ce-märkt rör på en 30moppe utan att besiktiga om den?
Det skall sitta originalrör som hör till just din modell på moped.

Sen undrar jag om man får strypa av en 30moppe o sedan dreva ner den så att den gör 40 km/h?
Nej det får man inte.

Jag har en 30 moppe och den är trimmad o brukar göra till skolan via en cykelväg som går direkt till skolan typ 350 meterlång jag kör den lagliga hastigheten på cykelvägen o polisen brukar ju inte stå vid cyklevägar o kolla efter moppar. Och om det skulle vara Razzia på skolan o Polisen inte sett mej köra trimmad och testar den på en sån där hjulgrej o den överstiger 40 km/h får dem verkligen testa den o ta den i beslag sen ??
Polisen får alltid provköra ett fordon som har använts i trafik. Är motorn varm har polisen rätt att provköra.
Men för att få ta mopeden, eller delar på mopeden, i beslag måste polisen, eller annan person som kan vittna i tingsrätten, ha sett körningen.
Det spelar ingen roll om du kör lagligt med en trimmad moped. Det är själva körningen som gör att du kan bli rapporterad.


Jag har en 30-moppe, kan jag göra om den till en lätt mc med trim så att den går ca 110 km/h?
Nej du kan inte göra om en 30-moppe till lätt MC.
Den kommer inte att bli godkänd hos Svensk Bilprovning.
Kolla med dem får du se


Blir det samma böter om jag har 70cc cylinder och min kompis har 50cc cylinder men han har trimkrök och mopederna går lika fort?
Ja, det blir samma böter. Har inte hört att det skulle vara högre böter för 70cc cylinder.

Om det skulle vara mopperazzia på min skola och jag skulle köra trimmat, ingen polis eller liknande ser mig köra dit den. Men dom vill ändå testa och kolla att den inte överskrider maxhastigheten, men det gör den, får dom ta mopeden då?
Nej. Men de kan skriva ett papper om att du måste göra en fullständig registreringsbesiktning hos svensk bilprovning inom en månad.
Om dom ser någon åka till skolan med trimmad moppe sen gör dom mopperazzia, men dom får inte tag i föraren eller nyckeln till moppen, får dom beslagta mopeden?
Jag kan bara säga att polisen får tag i föraren. Vi har den arbetsmetoden :)
Men jag ska svara på din fråga: Ja, vi får ta mopeden i beslag.


Jag köpte en ny moped för 3 dagar sedan(en begagnad) och den är trimmad med ett effektrör och går cirka 70 km/h, men om jag kör 40 km/h förbi en Polis, kan han stanna mig och ge mig böter för trim? Och får jag böter om jag fixar så den går i 50 km/h? (en 30 moppe vi snackar om).
Ja, polisen kan stoppa dig och provköra. Då konstaterar han att den går för fort. Sedan blir du rapporterad för trimmad moped. Det räcker med att du kör en trimmad moped, även om du inte kör fortare än 30-40 km/h på din 30-moppe.
Ja, går mopeden fortare än 45 km/h räknas den som en motorcykel.


En till fråga;
Vart skall en avgasplugg sitta för att "göra sitt arbete"?. I kröken eller kan man sätta den i ljud dämparen? tack.
Det är olika på mopederna. Du får kontakta din lokala moppehandlare eller generalagenten/importören.

Om man har en trimmad moped och man står och tankar, så kommer polisen och frågar om dom får provköra mopeden, dom provar mopeden och den överskrider maxhastagiheten kan man då säga att man rullade dit den för att man ska köra race dagen efter eller något liknande?
Du kan nog säga vad du vill till polisen. :) Näe skämt åsido. Någon måste ha sett dig köra, polisen eller någon annan som är villig att vittna på det i tingsrätten.

Och om dom känner att röret är varmt och tror att man kört dit den men då har man stått och varvat hemma innan man rulla ner den för tankning, vad gör dom då?
Det blir säkert en provkörning.
Det värsta som kan hända är nog att, när det gäller EU 45-moped, att du får en fullständig registreringsbesiktning inom en månad.


Ja, provkörning får göras. Men det kan bara bli rapport om trimningen om polisen, eller annan som vill vittna i domstol, sett körningen.

Om jag lånar min moppe till min kompis och den är trimmad...och min polare som kör den är 18, vad får vi för "straff"?
Du som lånat ut mopeden blir rapporterad för tillåtande tilll olovlig körning om kompisen inte har motorcykelkörkort.
Denn som kör blir rapporterad för olovlig körning om han inte har motorcykelkörkort.
Straffet för båda blir dagsböter, som grundar sig på den inkomst man har.


Hej, jag undrar om man får något för att ha inflyttat baklyse i hjulhuset även om det syns bakifrån?
Baklyset skall sitta längst bak på mopeden. Om det inte gör det kan polisen skriva en besiktningslapp (samma som bilprovningen vid en kontrollbesiktning) där det står att du ska återställa mopeden snarast till original, eller att du får en kontrollbesiktning på EU-mopeden. I värsta fall kan det bli böter på mellan 500-1000:-

Om jag har strypt av min moped, och jag kör i en laglig hastighet när polisen stoppar mig. Dom frågar om den e trimmad, och jag säger att den är helt orginal. Dom provkör och får resultatet 70 km/h. Dom frågar mig varför jag ljög och jag svarar att den är orginal. Precis som när den kom ut från fabrik. Dom frågar varför den då går 70km/h. Jag svarar att den är inte orginal när den går 45km/h, utan då är den strypt. Får jag böter för något mer än för olovligt fordon då?
Avstrypt moped = Trimmad moped = Olovlig körning
I Sverige är en EU-moped original när den inte går fortare än 45 km/h.
Förutom rapport om olovlig körning blir det förmodligen en inställelse till Svensk Bilprovning för en fullständig registreringsbesiktning.


Om t.ex jag som är 15 år skulle typ ta min mammas bil å skulle åka ut å vrålköra med den vad skulle jag få för straff för det?
Du blir rapporterad för olovlig körning + eventuellt vårdslöshet i trafik.
Det blir dagsböter.

En fråga till då.
Blir det samma straff som att köra trimmad moppe?
Straffet är samma som för att köra trimmad moppe, olovlig körning. Blir man även fälld för vårdslöshet i trafik blir det högre bötessumma.

Vad blir det för straff för en 15 åring med EU förarbevis kort och har trimmat med effektör (urpluggat)?
Det är samma som att köra trimmad moped = olovlig körning.

Vad händer om man är 15 år, har förarbevis, och har pluggat effektrör? dom e ju CE-märkta och e det lagligt då?
Förstår inte vitsen med att ha ett pluggat effektrör. Men jag ska svara på frågan. Jag har svårt att tro att ett pluggat effektrör skulle vara lagligt. Kan väl säga så här: Går inte mopeden fortare än 45 km/h med det pluggade effektröret så skulle jag inte höja på ögonbrynen om vi möts på stan.

Hallå hallå!!! Vet någon om försäkringen gäller om man krockar med moppen och den är orginal helt i motorn (inte trimmad på något sätt) MEN man har stylat ORG grejjer, som moddat kåpor och lackat om lite m.m.
Jag vet :D
Så länge mopeden är helt original i motor, drivning och avgasrör (inte trimmad) gäller din försäkring fullt ut.
Det lönar sig att köra otrimmat när det oförutsedda händer.
8)

Hur kommer det sig att Vi i Sverige har sådana strikta regler angående mopeder?
I de flesta andra länder är hastigheten något högre men skylten sitter kvar. Har en kompis som flyttat från Storbritannien (tror jag det var?) Han fick trimma sin moped så mycket det bara gick men han var tvungen att ha plåt samt ett "L" märke på mopeden som tydligen stod för att man lär sig köra tyngre grejjer.
Jag kan bara säga att olika länder har olika syn på saker och ting. Det tar sig uttryck i de lagar länderna stiftar.
I Sverige tycker lagstiftaren att man ska ta ett steg i taget och ha utbildning för de olika typer av fordon man kör, så att man minimerar antalet olyckor.


Hur ofta går ett mopedfall upp i tingsrätten?
Varje gång det blir ett förnekande från den som kört och han inte vill godta böter från åklagaren, utan vill ha prövningen gjord i tingsrätten.
Det är ganska sällan ett ärende går så långt.


Undrar vad som händer om jag åker en ATV på vägen som inte är vägreggad? Jag är 15 år.
Olovlig körning + framfört oregistrerat fordon

Vad händer om jag åker på vägen med en vägreggad ATV? Jag är 15 år.
250cc är atv:n på.
Olovlig körning
Det krävs körkort för att få köra en ATV, oavsett om den är registrerad eller inte.


Undrar lite hur det är med styling och så. Till exempel om man får ta bort b*gläppen och göra en egen regplåtshållare som håller fast lampa, skylt och blinkers? Eller bryr ni er inte bara man ser skylten bra bakifrån? sen får man väl byta ut t.ex. styre, kick, växelpet m.m? tack!
När det gäller styling skall det som är E-märkt (t ex lyktor, körriktningsbisare, hastighetsmätare, vissa kontrollampor, vara i original)
Stänkskydd (b-lapp som det också kallas) behöver inte finnas. Det räcker med registreringsskylten som "stänkskärm" baktill. Du kan alltså göra en egen regplåtshållare.


Undrar om det är lika olagligt att trimma en lätt MC som att trimma moppen?
Om det nu är så är det samma böter osv? Eller vad får man för straff om man blir stannad med en trimmad lätt MC?
Grundregeln är att en lätt MC inte får trimmas. Det blir då en tung MC eftersom effekten blir högre. = olovlig körning även om man har A1-körkort.

Du kanske bara svarar på moppefrågor men jag tänkte passa på att fråga en grej om A-traktorer.
Jo, förr var det ju så att man fick vara 3 eller 4 st i en A-traktor bara det inte stör föraren men nu är det folk som säger att det inte är så längre. Är det så fortfarande eller är det inte så? Man får bara vara det antal som fordonet är registrerat för. Står i registreringsbeviset. Det gäller alla fordon.
Sen undrar jag en annan sak. Det är ju lag på dubbla växellådor i en A-traktor men min kompis A-traktor är besiktigad men enkellåda och varvreg, kan han åka fast för det då eller?
Det där med dubbla växellådor vet jag inget om. Jag vet bara att en A-traktor får ha fler än 2 växlar framåt (kan ha 3 eller fler) men kan trots det inte köras fortare än 30 km/h med full gas på högsta växeln.

Hur långt får ni gå när ni ska stoppa en moppedist?
Har hört att polisen växlar ner på en crossmoppe när den är bredvid så växellådan och hela kiten pajjar..
Vi får preja mopedister. Men att gå så långt som att medvetet ha sönder växellådan som du berättar är nog att gå över gränsen.
Men jag brukar säga att en mopedist har stärre möjligheter att klara sig om han stannar när polisen ber om det. Så funkar det i alla fall med mig.
Är mopedisten uppriktig och svarar sanningsenligt på de frågor jag har blir det oftast bara ett snack med föräldrarna. De ger oftast värre straff än de ca 1200-1500:- böterna kostar... 8)


1: Om jag går med mopeden och om den är kall och inte nykeln i tändningslåset, har polisen rätt att testa den då?
Polisen har alltid rätt att testa (provköra) ett fordon som framförs på väg. Men polisen kan inte rapportera dig för något om du leder mopeden. Där krävs att polisen har sett körningen.

2: Om polisen skulle komma till skolan och frågar mig om jag har kört och om jag säger nej, fast de ser att den är trimmad. Har de rätt att provköra den då?
Ja, provkörning får göras. Men det kan bara bli rapport om trimningen om polisen, eller annan som vill vittna i domstol, sett körningen. Om jag nekar och säger att jag gått med den? De kan ju inte bara säga att de sett mig köra, de måste väl ha bevis?
Japp det måste finnas bevis som är giltiga i en eventuell rättegång. Dvs att polisen eller någon annan som vill vittna i domstol sett körningen.

3: Vad händer om man kastar av sig hjälmen när man är jagad och träffar ktm snuten i huvet? Rent hypotetiskt blir det våld mot tjänsteman. Då ligger man liiite risigt till som mopedist...

Jag har ett projekt. Men nu ska man ju kunna köra till jobb/skola med moppen.
Jag vill ha polis-tema på moppen ungefär samma som mc-polisen har: sirener/lampor/dekaler... och trimma den också. Men är detta lagligt och ska jag trimma så blir det black-box eller stry på cdi... Men kan jag köpa trimm och köra med strypt lagligt ändå??? Den e o reggad.
Polisens dekaler och reflexer är mönsterskyddade. Du får inte ändra din moppe så att den ser ut som en polismotorcykel.
Senast redigerad av Järnet60 den 15 september 2009, 12:35, redigerad totalt 5 gång.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

PontusSession77 skrev:Hej.

Jag tänkte höra ifall man får lov att köra utan strypning men om den endå går i 45 kilometer?
Nej, eftersom mopeden är helfordonsgodkänd får man inte det.
Låst