Cylinder-Tråden! Cross/SM/RR

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

jocksson
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 26 mars 2009, 18:25

Inlägg av jocksson »

bensinskalle skrev:
jocksson skrev:
bensinskalle skrev: är veven nybytt eller vad?

Den klarar sig bra på airsalen om veven inte gått så långt ;) Originalvenen klarar sig på airsalen om den inte ä för sliten ;)
Byte till ny vev för cirka 50 mil sedan =) klarar den sig då?
Jarå om den håller sig lika bra kvalitetsmässigt som org veven så kommer de funka fint ;)
tack för info kalle :p
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

jocksson skrev:
bensinskalle skrev:
jocksson skrev: Byte till ny vev för cirka 50 mil sedan =) klarar den sig då?
Jarå om den håller sig lika bra kvalitetsmässigt som org veven så kommer de funka fint ;)
tack för info kalle :p
Se till att bestycka förgasaren rätt bara ;) Vad är det för förgasare btw?

Måste bara påpeka att han heter krille och namnet här är bensinSKALLE, kände bara för att påpeka XD
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

chifen skrev:Se till att bestycka förgasaren rätt bara ;) Vad är det för förgasare btw?

Måste bara påpeka att han heter krille och namnet här är bensinSKALLE, kände bara för att påpeka XD
Haha ja iofs de stämmer ju ^^
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
jimppaboy
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 6 juni 2009, 23:17

Inlägg av jimppaboy »

Vad tror ni skulle originalveven i AM6 klara en Barikit Blue Saphire med 21mm förgasare och Arrow Titanium rör? :D Är det en passande setup för övrigt?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

jimppaboy skrev:Vad tror ni skulle originalveven i AM6 klara en Barikit Blue Saphire med 21mm förgasare och Arrow Titanium rör? :D Är det en passande setup för övrigt?
Blue saphire är väl hyper (((?)))

Då går de knappast att köra under en längre tid utan ras
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

jimppaboy skrev:Vad tror ni skulle originalveven i AM6 klara en Barikit Blue Saphire med 21mm förgasare och Arrow Titanium rör? :D Är det en passande setup för övrigt?
Inte spec bra setup och veven skulle inte må bra av det, Satsa på barikits sportcylinder på 74cc istället, kommer funka bättre med din övriga setup :)
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
jimppaboy
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 6 juni 2009, 23:17

Inlägg av jimppaboy »

chifen skrev:
jimppaboy skrev:Vad tror ni skulle originalveven i AM6 klara en Barikit Blue Saphire med 21mm förgasare och Arrow Titanium rör? :D Är det en passande setup för övrigt?
Inte spec bra setup och veven skulle inte må bra av det, Satsa på barikits sportcylinder på 74cc istället, kommer funka bättre med din övriga setup :)
tack för svar både du och bensinskalle :D skulle motsvarande barikit 80cc kunna fungera tror ni? och vilken storlek på förgasare skulle passa? :D
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!
Inlägg: 1773
Blev medlem: 1 juni 2008, 19:27
Ort: Landvetter

Inlägg av derbi_senda93 »

Hej!

Undrar vilken cylinder som skulle passa bra med ett Giannelli 2T utan att man måste byta vev? :D
Robiin937
Avstängd
Inlägg: 997
Blev medlem: 2 november 2008, 18:55
Kontakt:

Inlägg av Robiin937 »

Derbi_senda93 skrev:Hej!

Undrar vilken cylinder som skulle passa bra med ett Giannelli 2T utan att man måste byta vev? :D
airsal 70
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!
Inlägg: 1773
Blev medlem: 1 juni 2008, 19:27
Ort: Landvetter

Inlägg av derbi_senda93 »

Robiin937 skrev:
Derbi_senda93 skrev:Hej!

Undrar vilken cylinder som skulle passa bra med ett Giannelli 2T utan att man måste byta vev? :D
airsal 70
Tack.
Hur långt kan man köra med den tills veven måste bytas? Moppen har gått 1057 mil nu och inte bytt vev, cylinder eller kolv tror jag. Är tredje ägaren :roll:
Tiinge
Elmoped
Inlägg: 63
Blev medlem: 15 juni 2009, 21:21

Inlägg av Tiinge »

Derbi_senda93 skrev:Hej!

Undrar vilken cylinder som skulle passa bra med ett Giannelli 2T utan att man måste byta vev? :D
ska du ha en 70 cc så ska du helst byta till något annat rör för mer effekt , de hade jag gjort iaf.

jag hade tagit en Airsal 70 sport eller mk handmade 70 för original veven klarar dem utan problem så länge du inte alltid ligger o pressar fullt.
Tomaz skrev:

bil mätare brukar stämma ganska bra.
Robiin937
Avstängd
Inlägg: 997
Blev medlem: 2 november 2008, 18:55
Kontakt:

Inlägg av Robiin937 »

giannelli funbkar bra till airsal
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!
Inlägg: 1773
Blev medlem: 1 juni 2008, 19:27
Ort: Landvetter

Inlägg av derbi_senda93 »

Tiinge skrev:
Derbi_senda93 skrev:Hej!

Undrar vilken cylinder som skulle passa bra med ett Giannelli 2T utan att man måste byta vev? :D
ska du ha en 70 cc så ska du helst byta till något annat rör för mer effekt , de hade jag gjort iaf.

jag hade tagit en Airsal 70 sport eller mk handmade 70 för original veven klarar dem utan problem så länge du inte alltid ligger o pressar fullt.
Okej, tack. Jag får se :)
derbi-j
Elmoped
Inlägg: 33
Blev medlem: 2 oktober 2008, 05:58
Ort: Hudiksvall

Inlägg av derbi-j »

Tja Tja! har en Derbi med gianelli rör och funderar starkt på att köpa cylinder....är sugen på ngn 80cc av nått slag men är det ett måste att byta vev då eller klarar man sej utan att byta?(A) säg nån bra cylinder som är vass men som ändå går att köra dagligt :) :o :lol:
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!
Inlägg: 2861
Blev medlem: 31 maj 2007, 19:29

Inlägg av Henry »

Derbi-j skrev:Tja Tja! har en Derbi med gianelli rör och funderar starkt på att köpa cylinder....är sugen på ngn 80cc av nått slag men är det ett måste att byta vev då eller klarar man sej utan att byta?(A) säg nån bra cylinder som är vass men som ändå går att köra dagligt :) :o :lol:

Malossi MHR80 Replica.
Utför professionella motorarbeten, klyvning, match-portning, montering osv.
PM!

Säljer MASSOR med delar, Senda SM 260MM Bromsskiva, DRD PRO Original-avgasrör + ljuddämpare OSV OSV! PM!
RANKi
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 19 februari 2009, 20:47

Inlägg av RANKi »

Tjenare nån som har en airsal sport 70cc eller mk handmade 70cc Rieju/AM6 till salu??
Användarens profilbild
Johanssons
Svårstartad skrothög
Inlägg: 346
Blev medlem: 24 juni 2008, 09:33
Ort: Bålsta

Inlägg av Johanssons »

Felpost
Bild
specce
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 5 april 2009, 17:36
Ort: storuman

Inlägg av specce »

jag har en fråga som jag skulle vilja ha svar på.... en arsial 70cc sport som har skurit och jag undrar om den går att borra/ hona. det är ett ganska djupt jack i den.....
Användarens profilbild
Frillanmcdillan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 191
Blev medlem: 28 maj 2009, 17:26

Inlägg av Frillanmcdillan »

Derbi-j skrev:Tja Tja! har en Derbi med gianelli rör och funderar starkt på att köpa cylinder....är sugen på ngn 80cc av nått slag men är det ett måste att byta vev då eller klarar man sej utan att byta?(A) säg nån bra cylinder som är vass men som ändå går att köra dagligt :) :o :lol:
desto mer effekt du utvinner ur en cylinder desto närmare kommer du ett vevbyte. Så det beror på om du vill vara på den säkra sidan eller inte.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

specce skrev:jag har en fråga som jag skulle vilja ha svar på.... en arsial 70cc sport som har skurit och jag undrar om den går att borra/ hona. det är ett ganska djupt jack i den.....
är jacket/ jacken djupare än några tiondels millimter så går det nog inte att hona om... Honar man för mycket så tar man bort nicasilet och då måste man göra en "omnicasilbehandling" som blir dyrare än en ny cylinder ;)

Går det att hona utan att man tar bort nacasilet så kommer ett nytt problem, då måste du ha tag i en utfyllnadskolv som är en aning större än original och de är ja ganska säker på att de inte finns till airsal ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
ProoStunter
Elmoped
Inlägg: 137
Blev medlem: 3 februari 2009, 16:01

Inlägg av ProoStunter »

hejhej är barikit 74cc (racing) hög eller lågvarvigt och vilken ger bäst effekt barikiten eller airsal (sport) 70cc och vilkent rör passar vilken inget super dyrt rör nu typ mellan1000 och 2000
eeh...hej :D
leeo
Elmoped
Inlägg: 67
Blev medlem: 2 februari 2009, 21:49

hjälp!

Inlägg av leeo »

hej!
när jag köppte min Derbi Senda xtreme sm 06 så visste inte ägaren så mkt om den.
när jag kollade på cylindern så stog det airsal på den. är det då 100% att det är trim cylinder eller kan den ha samma effekt som original cylindern?
det står även 49 cc på den?????????? väldigt tacksam för hjälp!!!!
fghbdfsdf
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Re: hjälp!

Inlägg av kallepalle »

leeo skrev:hej!
när jag köppte min Derbi Senda xtreme sm 06 så visste inte ägaren så mkt om den.
när jag kollade på cylindern så stog det airsal på den. är det då 100% att det är trim cylinder eller kan den ha samma effekt som original cylindern?
det står även 49 cc på den?????????? väldigt tacksam för hjälp!!!!
ja det är en trimcylinder.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
beckvall
F.D Moderator
Inlägg: 1851
Blev medlem: 20 oktober 2008, 17:55
Ort: sundsvall

Inlägg av beckvall »

ag sak köpa ny cylinder och jag undrar vilken ger bäst effekt?
http://twostroke.se/product.asp?product=11001
eller
http://twostroke.se/product.asp?product=10225
eller
http://twostroke.se/product.asp?product=10222

vilken går bäst vrid och hk? jag får ej trimma men ska änå köra på trim 50 cylinder
Felpostarens värsta mardröm!
undrar du över något? släng iväg ett PM så svarar jag på de mästa!
Användarens profilbild
Rabxorzz
F.D Moderator
Inlägg: 5615
Blev medlem: 26 mars 2008, 20:21
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Rabxorzz »

beckvall skrev:ag sak köpa ny cylinder och jag undrar vilken ger bäst effekt?
http://twostroke.se/product.asp?product=11001
eller
http://twostroke.se/product.asp?product=10225
eller
http://twostroke.se/product.asp?product=10222

vilken går bäst vrid och hk? jag får ej trimma men ska änå köra på trim 50 cylinder
Det beror på vad för rör du har
Bild
Användarens profilbild
beckvall
F.D Moderator
Inlägg: 1851
Blev medlem: 20 oktober 2008, 17:55
Ort: sundsvall

Inlägg av beckvall »

Rabxorzz skrev:
beckvall skrev:ag sak köpa ny cylinder och jag undrar vilken ger bäst effekt?
http://twostroke.se/product.asp?product=11001
eller
http://twostroke.se/product.asp?product=10225
eller
http://twostroke.se/product.asp?product=10222

vilken går bäst vrid och hk? jag får ej trimma men ska änå köra på trim 50 cylinder
Det beror på vad för rör du har
giannelli 2t enduro.
Felpostarens värsta mardröm!
undrar du över något? släng iväg ett PM så svarar jag på de mästa!
bombmannen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 646
Blev medlem: 29 september 2008, 20:37

Inlägg av bombmannen »

Hej jag undrar om alla airsal 70cc cyllar har samma topplock ?

btw , är en airsal cylinder hög elr lågvarvig ?
Användarens profilbild
Zlacker73
Elmoped
Inlägg: 127
Blev medlem: 3 juli 2007, 10:20
Kontakt:

Inlägg av Zlacker73 »

Nu kanske jag skriver i fel tråd..bullit kanske e veteran?

Jag har 2bullit´s och har en fråga om cylinder beteckning.
Den som är repobjekt(svart ram) har en cylinder med beteckningen:gilardoni 2 273b den andra(lila ram) har en med:gilardoni 3 273b någon som vet om det skilljer nått eller om det bara har med årsmodell att göra?

Fråga2:
Någon som vet om orginal vev pallar Metrakit Handmade Copa 75cc:http://www.twostroke.se/product.asp?product=14334?

Fråga3:Morini lämnar runt 8hk ostrypt så är det någon större vitts att byta till den snällare Metrakit Handmade 72cc för den lämnar väll runt 9-10?http://www.twostroke.se/product.asp?product=14319
Användarens profilbild
MinikeV
Gasglad!
Inlägg: 854
Blev medlem: 2 februari 2009, 15:16
Ort: Finland

Inlägg av MinikeV »

Vad är det för skillnad på en aluminium cylinder och en gjutjärns cylinder?
Lägg dig inte i sa mannen som sket i sängen
Användarens profilbild
Zlacker73
Elmoped
Inlägg: 127
Blev medlem: 3 juli 2007, 10:20
Kontakt:

Inlägg av Zlacker73 »

Som namnet säger,matrialet.Alu klarar värme osv bättre å därför mer lämpade för mer effect men har en kortare livslängd än gjutjärn cyllar.
Fördelen med gjutjärn är att om den skär så är det bara att hona å köpa nya kolvringar medans en alu cylinder för det mästa måste lämnas in för att honas+ny nicasil vilket brukar kosta mer än vad nypriset va på alu cylindern.
Användarens profilbild
MinikeV
Gasglad!
Inlägg: 854
Blev medlem: 2 februari 2009, 15:16
Ort: Finland

Inlägg av MinikeV »

Zlacker73 skrev:Som namnet säger,matrialet.Alu klarar värme osv bättre å därför mer lämpade för mer effect men har en kortare livslängd än gjutjärn cyllar.
Fördelen med gjutjärn är att om den skär så är det bara att hona å köpa nya kolvringar medans en alu cylinder för det mästa måste lämnas in för att honas+ny nicasil vilket brukar kosta mer än vad nypriset va på alu cylindern.
men vad är bättre om man vill ligga och pressa i längre sträckor? :D
Lägg dig inte i sa mannen som sket i sängen
Användarens profilbild
Zlacker73
Elmoped
Inlägg: 127
Blev medlem: 3 juli 2007, 10:20
Kontakt:

Inlägg av Zlacker73 »

Av min egna erfarenhet så säger jag järn cylindern då min polini höll betydligt längre än mhr å båda gick me rullen i botten under 10 minutersperioder på motorvägen till å från jobbet.
Användarens profilbild
RJ Racing
Elmoped
Inlägg: 43
Blev medlem: 11 augusti 2008, 00:56

Inlägg av RJ Racing »

Tja ! :D Blir det märkbar skillnad i effekt om man köper 50 sport som t.ex den här http://www.twostroke.se/product.asp?product=10230 och kör med original luftburk, original förgasare fast större munstycke och sen med original röret urpluggat :?:
Kör Gilera Och Känn Det Vibrera!
mtpower
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 408
Blev medlem: 31 mars 2008, 17:35
Ort: Jag kör MT5 / Vara
Kontakt:

Inlägg av mtpower »

RJ Racing skrev:Tja ! :D Blir det märkbar skillnad i effekt om man köper 50 sport som t.ex den här http://www.twostroke.se/product.asp?product=10230 och kör med original luftburk, original förgasare fast större munstycke och sen med original röret urpluggat :?:
Vad jag har hört så är 50 sport obetydligt vassare än originalcylindern, vet dock inte om det gäller din moped.
MT5 for life!

Jag hatar DT.

Ta inte allt bokstavligt...

Tveka inte att dra iväg ett PM om du behöver hjälp med din MT.
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

RJ Racing skrev:Tja ! :D Blir det märkbar skillnad i effekt om man köper 50 sport som t.ex den här http://www.twostroke.se/product.asp?product=10230 och kör med original luftburk, original förgasare fast större munstycke och sen med original röret urpluggat :?:
Nej. Ingen större skillnad alls. Inte alls prisvärt, dock bra om originalcylindern skurit :) 1hk extra om du finslipar allt, räkna inte med stor skillnad om ens någon.
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Skriv svar