jimppaboy skrev:Vad tror ni skulle originalveven i AM6 klara en Barikit Blue Saphire med 21mm förgasare och Arrow Titanium rör? Är det en passande setup för övrigt?
Blue saphire är väl hyper (((?)))
Då går de knappast att köra under en längre tid utan ras
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
jimppaboy skrev:Vad tror ni skulle originalveven i AM6 klara en Barikit Blue Saphire med 21mm förgasare och Arrow Titanium rör? Är det en passande setup för övrigt?
Inte spec bra setup och veven skulle inte må bra av det, Satsa på barikits sportcylinder på 74cc istället, kommer funka bättre med din övriga setup
jimppaboy skrev:Vad tror ni skulle originalveven i AM6 klara en Barikit Blue Saphire med 21mm förgasare och Arrow Titanium rör? Är det en passande setup för övrigt?
Inte spec bra setup och veven skulle inte må bra av det, Satsa på barikits sportcylinder på 74cc istället, kommer funka bättre med din övriga setup
tack för svar både du och bensinskalle skulle motsvarande barikit 80cc kunna fungera tror ni? och vilken storlek på förgasare skulle passa?
Undrar vilken cylinder som skulle passa bra med ett Giannelli 2T utan att man måste byta vev?
airsal 70
Tack.
Hur långt kan man köra med den tills veven måste bytas? Moppen har gått 1057 mil nu och inte bytt vev, cylinder eller kolv tror jag. Är tredje ägaren
Tja Tja! har en Derbi med gianelli rör och funderar starkt på att köpa cylinder....är sugen på ngn 80cc av nått slag men är det ett måste att byta vev då eller klarar man sej utan att byta?(A) säg nån bra cylinder som är vass men som ändå går att köra dagligt
Derbi-j skrev:Tja Tja! har en Derbi med gianelli rör och funderar starkt på att köpa cylinder....är sugen på ngn 80cc av nått slag men är det ett måste att byta vev då eller klarar man sej utan att byta?(A) säg nån bra cylinder som är vass men som ändå går att köra dagligt
jag har en fråga som jag skulle vilja ha svar på.... en arsial 70cc sport som har skurit och jag undrar om den går att borra/ hona. det är ett ganska djupt jack i den.....
Derbi-j skrev:Tja Tja! har en Derbi med gianelli rör och funderar starkt på att köpa cylinder....är sugen på ngn 80cc av nått slag men är det ett måste att byta vev då eller klarar man sej utan att byta?(A) säg nån bra cylinder som är vass men som ändå går att köra dagligt
desto mer effekt du utvinner ur en cylinder desto närmare kommer du ett vevbyte. Så det beror på om du vill vara på den säkra sidan eller inte.
specce skrev:jag har en fråga som jag skulle vilja ha svar på.... en arsial 70cc sport som har skurit och jag undrar om den går att borra/ hona. det är ett ganska djupt jack i den.....
är jacket/ jacken djupare än några tiondels millimter så går det nog inte att hona om... Honar man för mycket så tar man bort nicasilet och då måste man göra en "omnicasilbehandling" som blir dyrare än en ny cylinder
Går det att hona utan att man tar bort nacasilet så kommer ett nytt problem, då måste du ha tag i en utfyllnadskolv som är en aning större än original och de är ja ganska säker på att de inte finns till airsal
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
hejhej är barikit 74cc (racing) hög eller lågvarvigt och vilken ger bäst effekt barikiten eller airsal (sport) 70cc och vilkent rör passar vilken inget super dyrt rör nu typ mellan1000 och 2000
hej!
när jag köppte min Derbi Senda xtreme sm 06 så visste inte ägaren så mkt om den.
när jag kollade på cylindern så stog det airsal på den. är det då 100% att det är trim cylinder eller kan den ha samma effekt som original cylindern?
det står även 49 cc på den?????????? väldigt tacksam för hjälp!!!!
leeo skrev:hej!
när jag köppte min Derbi Senda xtreme sm 06 så visste inte ägaren så mkt om den.
när jag kollade på cylindern så stog det airsal på den. är det då 100% att det är trim cylinder eller kan den ha samma effekt som original cylindern?
det står även 49 cc på den?????????? väldigt tacksam för hjälp!!!!
ja det är en trimcylinder.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller
Nu kanske jag skriver i fel tråd..bullit kanske e veteran?
Jag har 2bullit´s och har en fråga om cylinder beteckning.
Den som är repobjekt(svart ram) har en cylinder med beteckningen:gilardoni 2 273b den andra(lila ram) har en med:gilardoni 3 273b någon som vet om det skilljer nått eller om det bara har med årsmodell att göra?
Fråga3:Morini lämnar runt 8hk ostrypt så är det någon större vitts att byta till den snällare Metrakit Handmade 72cc för den lämnar väll runt 9-10?http://www.twostroke.se/product.asp?product=14319
Som namnet säger,matrialet.Alu klarar värme osv bättre å därför mer lämpade för mer effect men har en kortare livslängd än gjutjärn cyllar.
Fördelen med gjutjärn är att om den skär så är det bara att hona å köpa nya kolvringar medans en alu cylinder för det mästa måste lämnas in för att honas+ny nicasil vilket brukar kosta mer än vad nypriset va på alu cylindern.
Zlacker73 skrev:Som namnet säger,matrialet.Alu klarar värme osv bättre å därför mer lämpade för mer effect men har en kortare livslängd än gjutjärn cyllar.
Fördelen med gjutjärn är att om den skär så är det bara att hona å köpa nya kolvringar medans en alu cylinder för det mästa måste lämnas in för att honas+ny nicasil vilket brukar kosta mer än vad nypriset va på alu cylindern.
men vad är bättre om man vill ligga och pressa i längre sträckor?
Av min egna erfarenhet så säger jag järn cylindern då min polini höll betydligt längre än mhr å båda gick me rullen i botten under 10 minutersperioder på motorvägen till å från jobbet.
Tja ! Blir det märkbar skillnad i effekt om man köper 50 sport som t.ex den här http://www.twostroke.se/product.asp?product=10230 och kör med original luftburk, original förgasare fast större munstycke och sen med original röret urpluggat
RJ Racing skrev:Tja ! Blir det märkbar skillnad i effekt om man köper 50 sport som t.ex den här http://www.twostroke.se/product.asp?product=10230 och kör med original luftburk, original förgasare fast större munstycke och sen med original röret urpluggat
Vad jag har hört så är 50 sport obetydligt vassare än originalcylindern, vet dock inte om det gäller din moped.
MT5 for life!
Jag hatar DT.
Ta inte allt bokstavligt...
Tveka inte att dra iväg ett PM om du behöver hjälp med din MT.
RJ Racing skrev:Tja ! Blir det märkbar skillnad i effekt om man köper 50 sport som t.ex den här http://www.twostroke.se/product.asp?product=10230 och kör med original luftburk, original förgasare fast större munstycke och sen med original röret urpluggat
Nej. Ingen större skillnad alls. Inte alls prisvärt, dock bra om originalcylindern skurit 1hk extra om du finslipar allt, räkna inte med stor skillnad om ens någon.