Roxon duell tt sm problem, hjälp :)

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
oanek
Svårstartad skrothög
Inlägg: 230
Blev medlem: 22 april 2008, 15:22
Ort: Alnö

Roxon duell tt sm problem, hjälp :)

Inlägg av oanek »

Tja, har en duell som jag vill få att gå bättre, toppar bara 52 på rakan... Vill inte köpa så mycket till den så jag undrar vad jag kan göra! Den varvar bara 6.500 tycker det är lite lite för att vara en Derbi motor.. så jag undrar vilken kabel jag kan dra bort från cdi´n för att få den att varva mer.. eller måste jag köpa en ny ostryp cdi?

Tacksam för snabba svar :)
sjoberg skrev:1.skruva av toppen
2.ta en näve singel(går bra med det mesta men hälst smått)
3. släng ner de i cylinder
4.sätt på toppen igen
5.töm kylaren på vatten och slå i bensin

valah den kommer gå som saataan
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

cdi:n stryper vid 10.000 varv, så skulle inte göra nån skillnad även om de gick att strypa av


De du måste göra är att rensa avgasröret, plugga blindrör, plocka bort katten och dämpningen i kröken ;)

Tror din har 17,5 gasare också? Sitter med stor sannolikhet bricka i förgasaren då också och den kan du plocka bort. Sitter i luftingången på förgasaren, en stor guldig grej me lite hål i ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
bombmannen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 646
Blev medlem: 29 september 2008, 20:37

Inlägg av bombmannen »

Köp ostrypt CDI

Dreva om

Plugga ur röret :)
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

bensinskalle skrev:cdi:n stryper vid 10.000 varv, så skulle inte göra nån skillnad även om de gick att strypa av


De du måste göra är att rensa avgasröret, plugga blindrör, plocka bort katten och dämpningen i kröken ;)

Tror din har 17,5 gasare också? Sitter med stor sannolikhet bricka i förgasaren då också och den kan du plocka bort. Sitter i luftingången på förgasaren, en stor guldig grej me lite hål i ;)
Cdin går inte att strypa av =)

Rekomenderar att köpa ett trimrör istället för att strypa av original, man förstör bara grejerna men det är ju hans val. Att ta bort blindröret gör knappt något alls på roxon ändå.

Förgasaren kan jag bekräfta att det sitter en bricka i :) Bara att ta bort. (17,5mm stämmer fint)

så att köpa enligt mig:

Ostypt cdi
Effektrör
12/53 drev.

En annan grej är att det kan bli svårt att ha plats för original luftboxen till roxon så var förberedd på det.
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

chifen skrev:
bensinskalle skrev:cdi:n stryper vid 10.000 varv, så skulle inte göra nån skillnad även om de gick att strypa av


De du måste göra är att rensa avgasröret, plugga blindrör, plocka bort katten och dämpningen i kröken ;)

Tror din har 17,5 gasare också? Sitter med stor sannolikhet bricka i förgasaren då också och den kan du plocka bort. Sitter i luftingången på förgasaren, en stor guldig grej me lite hål i ;)
Cdin går inte att strypa av =)

Rekomenderar att köpa ett trimrör istället för att strypa av original, man förstör bara grejerna men det är ju hans val. Att ta bort blindröret gör knappt något alls på roxon ändå.

Förgasaren kan jag bekräfta att det sitter en bricka i :) Bara att ta bort. (17,5mm stämmer fint)

så att köpa enligt mig:

Ostypt cdi
Effektrör
12/53 drev.

En annan grej är att det kan bli svårt att ha plats för original luftboxen till roxon så var förberedd på det.
De ja mena, "även om de gick att strypa av" ;)

Trimmrör är ju bäst om man vill ha fart förstås, men vill man inte köpa trimmrör så är rensning enda alternativet... :)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
MrSnubben
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 11 juli 2009, 10:47

Inlägg av MrSnubben »

svårt att få plats med luftboxen ? :shock: skulle ni köpt Giannelli rör till roxon duel sm 07 ? och hur fan ändrar man ''elmoped'' från min profil ?
Användarens profilbild
Moddad
F.D Moderator
Inlägg: 2952
Blev medlem: 25 maj 2008, 10:56
Ort: Umeå

Inlägg av Moddad »

Gianelli till D50BO (som sitter på roxon) går riktigt bra. Frågan är om Roxon har strypt CDI, har inte stor koll på de, men antar att du kan lista ut det genom att slänga på ett effekt eller maxa den i en lång nerförsbacke och se hur det går. 6500 låter lite :/

"Ranken" du har ändras utifrån hur många inlägg du har gjort.
Användarens profilbild
Bremler141
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 481
Blev medlem: 22 januari 2009, 20:36
Kontakt:

Inlägg av Bremler141 »

Enligt mig är det bara att köpa ett effekt rör :wink:
Köp ett Metrakit thrower (lågvarvigt) Axxar på gött som fan och har en topp runt 75 ärliga!

Det kostar 1399 om jag inte minns fel :roll:
Sen kan du smälla på en 13/53 drevning då det är en väldigt lätt drevning på dem orginal! :wink:
Bild<--- Har du ett sådant rör/vet någon som har skicka PM!
DRD kungen
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 juli 2009, 12:03

Inlägg av DRD kungen »

*Plugga ur röret

*Dreva om den


då går den ca 70-80.
Användarens profilbild
Moddad
F.D Moderator
Inlägg: 2952
Blev medlem: 25 maj 2008, 10:56
Ort: Umeå

Inlägg av Moddad »

Bremler141 skrev:Enligt mig är det bara att köpa ett effekt rör :wink:
Köp ett Metrakit thrower (lågvarvigt) Axxar på gött som fan och har en topp runt 75 ärliga!

Det kostar 1399 om jag inte minns fel :roll:
Sen kan du smälla på en 13/53 drevning då det är en väldigt lätt drevning på dem orginal! :wink:
Axxar minst lika bra med ett högvarvigt rör, handlar bara om att kunna köra den.
Robiin937
Avstängd
Inlägg: 997
Blev medlem: 2 november 2008, 18:55
Kontakt:

Inlägg av Robiin937 »

Moddad skrev:
Bremler141 skrev:Enligt mig är det bara att köpa ett effekt rör :wink:
Köp ett Metrakit thrower (lågvarvigt) Axxar på gött som fan och har en topp runt 75 ärliga!

Det kostar 1399 om jag inte minns fel :roll:
Sen kan du smälla på en 13/53 drevning då det är en väldigt lätt drevning på dem orginal! :wink:
Axxar minst lika bra med ett högvarvigt rör, handlar bara om att kunna köra den.
precis
MrSnubben
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 11 juli 2009, 10:47

Inlägg av MrSnubben »

Moddad skrev:Gianelli till D50BO (som sitter på roxon) går riktigt bra. Frågan är om Roxon har strypt CDI, har inte stor koll på de, men antar att du kan lista ut det genom att slänga på ett effekt eller maxa den i en lång nerförsbacke och se hur det går. 6500 låter lite :/

"Ranken" du har ändras utifrån hur många inlägg du har gjort.






Okej så det sitter ginelli på ? men istället för att krabba med den svetsade pluggen kan man ju köpa ostrypt , enklare..... och jag har kört den i nerförsbacke den spärras vid :? 53km/h alltså måste jag skaffa ostryp CDI
MrSnubben
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 11 juli 2009, 10:47

Inlägg av MrSnubben »

Cdin går inte att strypa av =)

Rekomenderar att köpa ett trimrör istället för att strypa av original, man förstör bara grejerna men det är ju hans val. Att ta bort blindröret gör knappt något alls på roxon ändå.

Förgasaren kan jag bekräfta att det sitter en bricka i :) Bara att ta bort. (17,5mm stämmer fint)

så att köpa enligt mig:

Ostypt cdi
Effektrör
12/53 drev.

En annan grej är att det kan bli svårt att ha plats för original luftboxen till roxon så var förberedd på det.[/quote]







vad är det med luftboxen ? hoppas det inte kommer bli problem med det , + behöver jag byta till 21mm förgasare om jag ska sätta på trimrör ? kanske byta munstycke oxå eller? :) [/quote]
steekarn
Elmoped
Inlägg: 115
Blev medlem: 23 januari 2009, 08:46
Ort: Eskilstuna

Inlägg av steekarn »

MrSnubben skrev:Cdin går inte att strypa av =)

Rekomenderar att köpa ett trimrör istället för att strypa av original, man förstör bara grejerna men det är ju hans val. Att ta bort blindröret gör knappt något alls på roxon ändå.

Förgasaren kan jag bekräfta att det sitter en bricka i :) Bara att ta bort. (17,5mm stämmer fint)

så att köpa enligt mig:

Ostypt cdi
Effektrör
12/53 drev.

En annan grej är att det kan bli svårt att ha plats för original luftboxen till roxon så var förberedd på det.






vad är det med luftboxen ? hoppas det inte kommer bli problem med det , + behöver jag byta till 21mm förgasare om jag ska sätta på trimrör ? kanske byta munstycke oxå eller? :) [/quote][/quote]

nej nej 21 mm är förstort om du bara ska ha effekt, 17.5 blir bra och större munstycke
MrSnubben
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 11 juli 2009, 10:47

Inlägg av MrSnubben »

okej tack :D
MrSnubben
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 11 juli 2009, 10:47

Inlägg av MrSnubben »

jag var ute o skruvade liite på min duel och kom fram till att det borde vara svårt o sätta på en större cylinder på roxon .... :( är det så?
Användarens profilbild
Moddad
F.D Moderator
Inlägg: 2952
Blev medlem: 25 maj 2008, 10:56
Ort: Umeå

Inlägg av Moddad »

Öh nej?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

MrSnubben skrev:jag var ute o skruvade liite på min duel och kom fram till att det borde vara svårt o sätta på en större cylinder på roxon .... :( är det så?
inga dubbelpostar tack ;)

Nej de är inte svårare än på någon annan moped
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
MrSnubben
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 11 juli 2009, 10:47

Inlägg av MrSnubben »

okej gott :D joo men de var inte mening med dubbel post men jag kom ju på en sak när jag precis skrivit den andra och tryckte inte på ändra post :P
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

MrSnubben skrev:jag var ute o skruvade liite på min duel och kom fram till att det borde vara svårt o sätta på en större cylinder på roxon .... :( är det så?
Nä, samma som med andra mopeder, det är trångt men plocka bort tank och dylikt så går det fint :)

Hur mycket du än trimmar och gasar så går de inte över 52-53 pga cdistrypningen om du inte byter drev då dvs. Går riktigt bra original måste jag bara tillägga.

Och som någon skrev tidigare så va beredd på att ta bort original luftboxen om du ska på med ett trimrör ;)
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

finns inte så mycket att säga som dom andra inte redan har sagt. men en påminnelse är att dreva om. för du har 65 eller 70 kuggar bak om jag inte minns fel och om du då inte har ett jättedrev fram så kommer den varva ur skitlätt med trim. = inget kul att köra.


som svar på din fråga: nej du behöver absolut inte byta förgasare. däremot munstycke. om du inte drar förgasarbrickan så lär du byta upp 10-15 strl ca. om du drar brickan så blir det ännu större. bara att prova sig fram.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Låst