Att renovera en cylinder är bara inte att ta los den och torka av den och sedan sätta på den. Du måste alltid byta ut vissa saker när du Renoverar en cylinder. Att lämna in sin moped på cylinder renovering kostar bara massvis med pengar så varför inte bara göra det själv?
Saker som kan vara bra att ha när du renoverar di cylinder är:
*Nya packningar= Packnings stats eller Packnings matta
*Spär nyckel med hylsor i storlekar 8-10-11-12-13 mm
*Näbb tång
*Platt skruv mejsel och tjärn skruvmejsel
*Honings verktyg
*Nytt komplett kolv kit
Börja med att helst hänga av motorn från ramen inget måste med mycket lättare att jobba med cylindern då. Ta en hyls nyckel med hylsan i storlek 10-13mm Och lossa på cylinder muttrarna. Lossa på muttrarna försiktigt så du inte drar av cylinder bultarna.
När du har tagit av alla muttrar så kan du börja lirka av topplocket lite försiktigt. När du fått av ditt topplock så kan du se kolven och en liten del av insidan av cylindern. Nu är det dags att lyfta av cylindern från motorblocket. Nu kan du inte bara dra med våld det gäller att kolla efter fall det nyper. Drar du bara med våld så kan du repa insidan av cylinder= Skuren cylinder. Nu när du har lirkat av cylindern lite lätt så ploppar kolven fram låt den sitta kvar på vevstaken. Nu när cylindern och topplocket är av plockat är du framme till själva renovering. Plocka fram dit Honings verktyg och montera ihop det. För in verktyget försiktigt i cylindern och anslut verktyget till en bor maskin. Nu är det bara att dra igång bor maskinen för fulla muggar TIPS ha handskar på er cylindern kommer att bli varm när du honar den. Efter ca 1 minut kommer cylindern vara GLÖD het så se upp med fingrarna. Efter 1 minut så är cylindern inte bara glöd het den är också klar honad.
Nu ska du gå tillbaka till blocket där kolven sitter fast på vevstaken. När du tar loss en Kolv från vevstaken så behöver du inte lossa på båda kolvbultsklippsen. Det räcker om du släpper på ett av dom och puttar igenom kolvbulten så den kommer ut på andra sidan (Där det inte finns ett kolvbultklipps). Nu när du har kolven är loss från vevstaken så är det bara att ställa den på hyllan. Packa upp den nya kolven sätt på kolvringarna innan du sätter kolven på vevstaken, Bara för att underlätta. När du sätter på kolven på vevstaken så kan det vara lite trixit att få dit kolvbulten. Får du inte in kolvbulten så ta handtaget på en skruvmejsel och knacka lite försiktigt. Trä sedan på cylinder fotspackningen försiktigt så du inte gör sönder den.
Nu kommer det jobbiga med allting. Nu ska du få på cylindern med kolven i, UTAN ATT KNÄCKA NÅGRA KOLVRINGAR. Det kan vara lite trixit men ha tålamod cylindern kommer att ploppa på till slut. Glöm inte kolla att pilen på kolven ska stå utåt mot avgasporten gör den inte det så kommer du får en effekt som inte är att skryta med. Som sagt har du får på cylindern och kolven sitter rätt så är det bara att trycka på topplocket och spänna skruvarna väldigt jämt så kolven inte nyper på fel spänning.
Nu är det bara till att hänga tillbaka motorn på samma sätt som du tog av den. Men var uppriktig så du inte glömmer något viktigt.
Text:Pelle Lindblad/ Bilder: Holman