Har cylindern skurit?

Här publicerar/diskuterar ni guider som är gjorda för alla sorters fordon.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Jonas
Legenden
Inlägg: 1973
Blev medlem: 21 maj 2007, 13:33
Ort: Stockholm

Har cylindern skurit?

Inlägg av Jonas »

Har cylindern skurit?

Kanske är dags att byta efter 2000mil?! I våran guide kan du lätt lära dig hur du byter cylinder på din moped.

Steg 1.

Ta bort kåpor och andra störande materia(kåpor, avgasrör etc.), för att kunna Komma åt cylindern lättare.

Bild

Tips: Efter ni har tagit av kåpan/kåporna, skruva gärna tillbaks skruvarna i ramen/ fästenrna, så ni inte behöver köpa nya skruvar om ni inte hittar dom gamla!

Steg 2.

Töm ut kylarvatten.

Börja med slangarna som sitter in i transmissionskåpan(ifall ni har en
scooter, börja med dom som sitter nederst på cylindern) och "ta" dig uppåt, stegvis.

Det kan vara rätt knepigt ifall slangklämmorna är gamla och tråkiga, då dom har tendensen att inte vilja åka av. Så spruta på lite 5-56 och vänta en stund, så ska du se att dom går av lättare.

Bild

Tips: Använd en stor bunke/skål/hink och ställ under moppen och försökt rikta slangarna så gott det går. Slangarna kan också sitta väldigt tight mot kylarpumpen/kylargångarna så använd en platt-mejsel för att böja/benda av slangarna, använd dock inte en för spetsig mejsel då det kan vara risk för att du gör hål i kylarslangarna.

Steg 3.

Nu när du har fått ut allt kylarvatten ur motorn så är det fritt fram för
cylinder avmontering.


Då börjar du med att lossa pinnbultarna(dom kan sitta väldigt hårt eller
till och med vara ärgade, be då någon vuxen elelr storväxt person göra detta jobb).

Efter det så kan du du känna att topplocket är löst samt hela cylindern. Då är det bara att dra försiktigt av cylindern i en rakvinkel.

Bild

När du har tagit av cylindern då tar du det väldigt "vajert"! Till att börja
med så tar du av knastrena(darriga personer undanbedes omedelbart), använd en näbbtång och som sagt, ta det lungt! Efter att du har fått av båda knastrena så kommer du får banka/trycka ut kolvbulten och efter det så är kolven lös.

Bild

Tips: När du har fått av cylindern då lägger du antingen papper eller en avriven duk ner i vevhuset för att förhindra att någon skruv/skit ska åka ner i vevhuset. Va sansad och inte på dåligt humör, för då går det aldrig att mecka!

/Andreas Dahl
Asgarvad
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 26 maj 2009, 00:55

Inlägg av Asgarvad »

Grejen är den att en kolv, speciellt på 2T, är en förbrukningsvara. Ju mer trimmad motor det är, desto viktigare är det att komma ihåg det. De som kör crosshojar byter regelbundet ut kolven efter ett visst antal körtimmar och efter ytterligare timmar river de hela motorn, kontollmäter och byter alla lager. I deras värld är en skuren kolv ett tecken på dålig skötsel av hojen eller ren dumsnålhet.
Skriv svar