Derbi DRD PRO vs. Derbi DRD Racing | Vilken?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
g-ounze
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 514
Blev medlem: 1 april 2009, 20:24
Ort: Laholm

Derbi DRD PRO vs. Derbi DRD Racing | Vilken?

Inlägg av g-ounze »

Tänkte ta upp denna frågan här på TSR's forum.

Vi har 2 pionjärer från samma företag.
Båda har samma motor. Samma förgasare. Nästan allt är samma.
Men de finns detaljer som skiljer dom åt.

Meningen är att jämföra för att komma fram till vilken som är de ultimata valet för dom som är intresserade av både.

I och med att jag inte har sett en likadan tråd hittills så funderar jag kring era åsikter. Vad tycker ni själva?
Senast redigerad av g-ounze den 10 maj 2009, 17:41, redigerad totalt 1 gånger.
[[-_/G-Ounze\_-]]

Gilera Runner SP 70cc & CPI SM White Edition (limited)

<-_/Checka Galleri för bilder på mina hojjar!\_->
Användarens profilbild
TobbaN
King of the street
Inlägg: 3415
Blev medlem: 27 juni 2008, 18:38

Inlägg av TobbaN »

Vad är meningen? :P
Fattar inte ^^
f.d TSR-Crew
Användarens profilbild
g-ounze
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 514
Blev medlem: 1 april 2009, 20:24
Ort: Laholm

Inlägg av g-ounze »

TobbaN skrev:Vad är meningen? :P
Fattar inte ^^
Meningen är att gämföra för att komma fram till vilken som är de ultimata valet för dom som är intresserade..
[[-_/G-Ounze\_-]]

Gilera Runner SP 70cc & CPI SM White Edition (limited)

<-_/Checka Galleri för bilder på mina hojjar!\_->
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!
Inlägg: 2861
Blev medlem: 31 maj 2007, 19:29

Inlägg av Henry »

DRD Pro utan tvekan!

Har en nyutvecklad ram, sving, gaffel osv till skillnad mot Racing's som snart är 10år gamla.

Pron går egentligen inte ens att jämföra med en Racing....
Utför professionella motorarbeten, klyvning, match-portning, montering osv.
PM!

Säljer MASSOR med delar, Senda SM 260MM Bromsskiva, DRD PRO Original-avgasrör + ljuddämpare OSV OSV! PM!
Användarens profilbild
g-ounze
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 514
Blev medlem: 1 april 2009, 20:24
Ort: Laholm

Inlägg av g-ounze »

Henry skrev:DRD Pro utan tvekan!

Har en nyutvecklad ram, sving, gaffel osv till skillnad mot Racing's som snart är 10år gamla.

Pron går egentligen inte ens att jämföra med en Racing....
Kanske inte.. men endå.. Man kan alltid jämföra olika punkter och var dom har förbättrats och försämrats.
[[-_/G-Ounze\_-]]

Gilera Runner SP 70cc & CPI SM White Edition (limited)

<-_/Checka Galleri för bilder på mina hojjar!\_->
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Ska man vara petig så borde frågan ligga i Derbi-tråden men den verkar såpass självständig så det är nog okej ändå ;)

Somsagt drd Pro äger ju utan tvekan ;)

Pro: vs Racing:

-Boxram i aluminium - delad -
vs Gamla stålboxramen
-marzzochi USD 250 mm fjädringsväg tror ja
vs Marzzochi teleskopgaffel runt 200 i fjädringsväg...
-Ny, längre alusving med en modern ställbar gasdämpare, och 250 mm fjädringsväg
vs Standardalusving med den gamla gasdämparen 180 mm fjädring ungefär...
-Elstart + kick
vs Kick
-Snabbgas
vs Tror inte racing har de :P
300 mm skiva + fyrkolvsok
vs 300 mm skiva + tvåkolvsok


Sen kommer ja inte på så mycke mer :)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
g-ounze
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 514
Blev medlem: 1 april 2009, 20:24
Ort: Laholm

Inlägg av g-ounze »

Men i och med att mopederna kostar nästan lika mycket.
Och de finns folk som väljer Racing modellen endå.
Då borde de finnas anledningar till de.
[[-_/G-Ounze\_-]]

Gilera Runner SP 70cc & CPI SM White Edition (limited)

<-_/Checka Galleri för bilder på mina hojjar!\_->
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

g-ounze skrev:Men i och med att mopederna kostar nästan lika mycket.
Och de finns folk som väljer Racing modellen endå.
Då borde de finnas anledningar till de.
Pro kostar 2000 extra ;)

Vissa vill ha den lite mer klassiska sendan ( racing ), istället för pron som har ett helt nytt utseende ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
g-ounze
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 514
Blev medlem: 1 april 2009, 20:24
Ort: Laholm

Inlägg av g-ounze »

bensinskalle skrev:
g-ounze skrev:Men i och med att mopederna kostar nästan lika mycket.
Och de finns folk som väljer Racing modellen endå.
Då borde de finnas anledningar till de.
Pro kostar 2000 extra ;)

Vissa vill ha den lite mer klassiska sendan ( racing ), istället för pron som har ett helt nytt utseende ;)
Jadu.. Man kan alltid byta kåpor ju.. =) Utseendet så tycker jag om båda 2 lika mycket... Men summa sumarum så tycker jag endå Derbi DRD PRO.

Finns de ingen som har en Derbi DRD PRO/Racing som kan skriva för o nackdelar?
[[-_/G-Ounze\_-]]

Gilera Runner SP 70cc & CPI SM White Edition (limited)

<-_/Checka Galleri för bilder på mina hojjar!\_->
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

g-ounze skrev:
bensinskalle skrev:
g-ounze skrev:Men i och med att mopederna kostar nästan lika mycket.
Och de finns folk som väljer Racing modellen endå.
Då borde de finnas anledningar till de.
Pro kostar 2000 extra ;)

Vissa vill ha den lite mer klassiska sendan ( racing ), istället för pron som har ett helt nytt utseende ;)
Jadu.. Man kan alltid byta kåpor ju.. =) Utseendet så tycker jag om båda 2 lika mycket... Men summa sumarum så tycker jag endå Derbi DRD PRO.

Finns de ingen som har en Derbi DRD PRO/Racing som kan skriva för o nackdelar?
kanske ska skriva att ja haft en pro ;)

De va en jäkligt bra moppe. De bästa var nog chassit, de va riktigt grymt :D
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
g-ounze
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 514
Blev medlem: 1 april 2009, 20:24
Ort: Laholm

Inlägg av g-ounze »

bensinskalle skrev:
g-ounze skrev:
bensinskalle skrev: Pro kostar 2000 extra ;)

Vissa vill ha den lite mer klassiska sendan ( racing ), istället för pron som har ett helt nytt utseende ;)
Jadu.. Man kan alltid byta kåpor ju.. =) Utseendet så tycker jag om båda 2 lika mycket... Men summa sumarum så tycker jag endå Derbi DRD PRO.

Finns de ingen som har en Derbi DRD PRO/Racing som kan skriva för o nackdelar?
kanske ska skriva att ja haft en pro ;)

De va en jäkligt bra moppe. De bästa var nog chassit, de va riktigt grymt :D

Körde du original eller tog du bort dom få strypningarna..?
[[-_/G-Ounze\_-]]

Gilera Runner SP 70cc & CPI SM White Edition (limited)

<-_/Checka Galleri för bilder på mina hojjar!\_->
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

g-ounze skrev:
bensinskalle skrev:
g-ounze skrev: Jadu.. Man kan alltid byta kåpor ju.. =) Utseendet så tycker jag om båda 2 lika mycket... Men summa sumarum så tycker jag endå Derbi DRD PRO.

Finns de ingen som har en Derbi DRD PRO/Racing som kan skriva för o nackdelar?
kanske ska skriva att ja haft en pro ;)

De va en jäkligt bra moppe. De bästa var nog chassit, de va riktigt grymt :D

Körde du original eller tog du bort dom få strypningarna..?
Ja körde lite allt möjligt ;)

Original är Pro sjukt sega, dom går inte en km över 50 :S Sen när ja plugga ur den så gick de att pressa typ till 55-60

Sen sitter de ju en bricka i förgasaren som hindrar all luft typ, utan den gick de att mosa till 65 :D

Men sen körde ja me trimmrör och då gick de finfint :P
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
g-ounze
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 514
Blev medlem: 1 april 2009, 20:24
Ort: Laholm

Inlägg av g-ounze »

bensinskalle skrev:
g-ounze skrev:
bensinskalle skrev: kanske ska skriva att ja haft en pro ;)

De va en jäkligt bra moppe. De bästa var nog chassit, de va riktigt grymt :D

Körde du original eller tog du bort dom få strypningarna..?
Ja körde lite allt möjligt ;)

Original är Pro sjukt sega, dom går inte en km över 50 :S Sen när ja plugga ur den så gick de att pressa typ till 55-60

Sen sitter de ju en bricka i förgasaren som hindrar all luft typ, utan den gick de att mosa till 65 :D

Men sen körde ja me trimmrör och då gick de finfint :P
Kom du över 80 me alla strypningar borta o effekt rör
[[-_/G-Ounze\_-]]

Gilera Runner SP 70cc & CPI SM White Edition (limited)

<-_/Checka Galleri för bilder på mina hojjar!\_->
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

bensinskalle skrev:Ska man vara petig så borde frågan ligga i Derbi-tråden men den verkar såpass självständig så det är nog okej ändå ;)

Somsagt drd Pro äger ju utan tvekan ;)

Pro: vs Racing:

-Boxram i aluminium - delad -
vs Gamla stålboxramen
-marzzochi USD 250 mm fjädringsväg tror ja
vs Marzzochi teleskopgaffel runt 200 i fjädringsväg...
-Ny, längre alusving med en modern ställbar gasdämpare, och 250 mm fjädringsväg
vs Standardalusving med den gamla gasdämparen 180 mm fjädring ungefär...
-Elstart + kick
vs Kick
-Snabbgas
vs Tror inte racing har de :P
300 mm skiva + fyrkolvsok
vs 300 mm skiva + tvåkolvsok


Sen kommer ja inte på så mycke mer :)
Nya racing har 250mm fjädringsväg både bak och fram med en bra gasdämpare bak ;) Sedan är det 4kolvsok på dem också har jag för mig (2 på varje sida skivan)

Har för mig att tanken rymmer ungefär en liter mer i pron också, vilket kan vara en fördel.

Själv tycker jag att racing är mycket snyggare men hade gärna haft prons ram. Det går ju inte att byta kåpor rakt emellan då det är olika fästen för kåporna och olika ram ;)
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
Pavek
Svårstartad skrothög
Inlägg: 195
Blev medlem: 15 juni 2007, 14:53

Inlägg av Pavek »

men pro & limited går väll att jämnföra? :roll:
Användarens profilbild
g-ounze
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 514
Blev medlem: 1 april 2009, 20:24
Ort: Laholm

Inlägg av g-ounze »

Ok, nu har ja en fråga som kan vara till nytta av alla DRD ägare..

Som de sägs så går DRD PRO sjukt segt original...

Men kan man ta bort någon strypning så den gör ca 50 utan att göra skada av inkörningen?
[[-_/G-Ounze\_-]]

Gilera Runner SP 70cc & CPI SM White Edition (limited)

<-_/Checka Galleri för bilder på mina hojjar!\_->
Användarens profilbild
g-ounze
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 514
Blev medlem: 1 april 2009, 20:24
Ort: Laholm

Inlägg av g-ounze »

Pavek skrev:men pro & limited går väll att jämnföra? :roll:
Jojo.. Klart... De tycker åtminstone jag. Därför tog ja upp ämnet.
Man kan jämföra en Aerox me Baotian.

Syftet är ju att jämföra dom 2 bästa av Derbi för att sedan slutställa vilken som är absolut bäst.
[[-_/G-Ounze\_-]]

Gilera Runner SP 70cc & CPI SM White Edition (limited)

<-_/Checka Galleri för bilder på mina hojjar!\_->
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

g-ounze skrev:Ok, nu har ja en fråga som kan vara till nytta av alla DRD ägare..

Som de sägs så går DRD PRO sjukt segt original...

Men kan man ta bort någon strypning så den gör ca 50 utan att göra skada av inkörningen?

dom e ju gjorda för att gå avstrypt så det förstörs inget om dom går avstrypt vid inkörning
Användarens profilbild
g-ounze
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 514
Blev medlem: 1 april 2009, 20:24
Ort: Laholm

Inlägg av g-ounze »

kallepalle skrev:
g-ounze skrev:Ok, nu har ja en fråga som kan vara till nytta av alla DRD ägare..

Som de sägs så går DRD PRO sjukt segt original...

Men kan man ta bort någon strypning så den gör ca 50 utan att göra skada av inkörningen?

dom e ju gjorda för att gå avstrypt så det förstörs inget om dom går avstrypt vid inkörning
Nej klart inte.. Men hörde detta...
Tomgång: Någon minut eller så.
På gatan: Kör lugnt tills den blir varm.
På gatan: Gasa på och kör me max gas i ca 30 sek.
På gatan: kör lugnt.
På gatan: Fortsätt att variera på gasen sådär. Räcker me 10-20 min körning. Därefter låt den svalna..

De att man ska fisköra är ju klart dåligt för motorn. Du sotar igen motorn. Du ska häller inte köra som en idiot... Motor bromsa "med måttliga mängder"...

Fiskör inte... Kör inte som en idiot.. Ligg aldrig på samma varvtal under längre period. Kör blandat i ca 30-50 mil... Därefter är du fri.
[[-_/G-Ounze\_-]]

Gilera Runner SP 70cc & CPI SM White Edition (limited)

<-_/Checka Galleri för bilder på mina hojjar!\_->
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

motorbromsa alldrig. det resulterar i att den skör om du har otur. man ska alldrig motorbromsa en 2:taktare
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

kallepalle skrev:motorbromsa alldrig. det resulterar i att den skör om du har otur. man ska alldrig motorbromsa en 2:taktare
Exakt!

Ofta nyper ramlagrena först o de ä inte kul ^^

Men plockar man brickan i förgasaren så andas motorn genast bättre och de ger mer skjut ;)

När ja körde me trimmrör pressa ja upp i 90 ( enligt mätare, ca 80-85 verkliga me andra ord ) och då tokvarva de för ja körde på 11/53 drevning ^^
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Riejumrx
Hedersmedlem
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 mars 2008, 17:11

Inlägg av Riejumrx »

ganska uppenbart, PRO = proffs = proffsmodellen = de bästa :wink:
Nyxorzz
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

ReijuMrx skrev:ganska uppenbart, PRO = proffs = proffsmodellen = de bästa :wink:
haha :) fast inte det bästa, Rieju smx e bättre (enligt mig) :D
luddemuregard
Kinaraket
Inlägg: 969
Blev medlem: 29 juli 2007, 19:29
Ort: Ulricehamn

Inlägg av luddemuregard »

kallepalle skrev:
ReijuMrx skrev:ganska uppenbart, PRO = proffs = proffsmodellen = de bästa :wink:
haha :) fast inte det bästa, Rieju smx e bättre (enligt mig) :D
Inte bara du alla ! AM6 <3 forlife =)
Malossi hyper racing
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

woord :)
Användarens profilbild
Riejumrx
Hedersmedlem
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 mars 2008, 17:11

Inlägg av Riejumrx »

värt att tillägga *de bästa efter AM6 :D
Nyxorzz
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

ReijuMrx skrev:värt att tillägga *de bästa efter AM6 :D
Noooooooooooooooo never ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

yes box
Användarens profilbild
Moddad
F.D Moderator
Inlägg: 2952
Blev medlem: 25 maj 2008, 10:56
Ort: Umeå

Inlägg av Moddad »

Tänker inte gå in på detaljer mellan motorerna, men nog är D50BO vassare med originalcylinder. Sedan är det så gott som lika ;)
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!
Inlägg: 2861
Blev medlem: 31 maj 2007, 19:29

Inlägg av Henry »

bensinskalle skrev:
kallepalle skrev:motorbromsa alldrig. det resulterar i att den skör om du har otur. man ska alldrig motorbromsa en 2:taktare
Exakt!

Ofta nyper ramlagrena först o de ä inte kul ^^
Helvete, vevlagret är det!
Utför professionella motorarbeten, klyvning, match-portning, montering osv.
PM!

Säljer MASSOR med delar, Senda SM 260MM Bromsskiva, DRD PRO Original-avgasrör + ljuddämpare OSV OSV! PM!
Låst