Hej jag undrar om någon kan ha någon ide om vad jag ska ha för munstyke jag Derbi Senda med en 14mm förgasare och ett mk sp
jag undrar om någon vet vad jag ska ha för munstyke jag kör nu med 96 med den går inge bra den hackar vid 10.000rpm??
behöver jag byta munstycke när jag bara har borrat lite i pluggen?
Derbi_senda93 skrev:
Bara så du vet så åker kolven upp och ner även om du har växel i och frikopplar. Spelar ingen roll om motorn är igång eller inte heller.
YamahaPojken skrev:behöver jag byta munstycke när jag bara har borrat lite i pluggen?
ja några storlekar större måste du ha
vilken storlek ?
Derbi_senda93 skrev:
Bara så du vet så åker kolven upp och ner även om du har växel i och frikopplar. Spelar ingen roll om motorn är igång eller inte heller.
men frågade en annan här på TSR och han sa att man bara behöver byta munstycke om man gör så t.ex motorn får mer luft, så den arbetar lite hårdare, inte om man bara håller på me avgaserna? kan detta stämma?
Derbi_senda93 skrev:
Bara så du vet så åker kolven upp och ner även om du har växel i och frikopplar. Spelar ingen roll om motorn är igång eller inte heller.
YamahaPojken skrev:men frågade en annan här på TSR och han sa att man bara behöver byta munstycke om man gör så t.ex motorn får mer luft, så den arbetar lite hårdare, inte om man bara håller på me avgaserna? kan detta stämma?
Derbi_senda93 skrev:
Bara så du vet så åker kolven upp och ner även om du har växel i och frikopplar. Spelar ingen roll om motorn är igång eller inte heller.
YamahaPojken skrev:men frågade en annan här på TSR och han sa att man bara behöver byta munstycke om man gör så t.ex motorn får mer luft, så den arbetar lite hårdare, inte om man bara håller på me avgaserna? kan detta stämma?
Derbi_senda93 skrev:
Bara så du vet så åker kolven upp och ner även om du har växel i och frikopplar. Spelar ingen roll om motorn är igång eller inte heller.
exakt så här sa han:
Du kan köra jorden runt även utan avgas.. inget händer.. Du får knappast mer luft eller mer bensin i motorn...
Anledningen till att man byter munstycke är för att få mer bensin i motorn... Om du byter till luft filter eller pluggar ur luftburken.. så får motorn automatiskt mer luft.. och då måste den bestyckas me större munstycke.. inte när du drar pluggen, då behöver inte motorn mer luft.
... stämmer detta??? MYCKET tacksam för snabbt svar
Derbi_senda93 skrev:
Bara så du vet så åker kolven upp och ner även om du har växel i och frikopplar. Spelar ingen roll om motorn är igång eller inte heller.
YamahaPojken skrev:exakt så här sa han:
Du kan köra jorden runt även utan avgas.. inget händer.. Du får knappast mer luft eller mer bensin i motorn...
Anledningen till att man byter munstycke är för att få mer bensin i motorn... Om du byter till luft filter eller pluggar ur luftburken.. så får motorn automatiskt mer luft.. och då måste den bestyckas me större munstycke.. inte när du drar pluggen, då behöver inte motorn mer luft.
... stämmer detta??? MYCKET tacksam för snabbt svar
när man drar pluggen behöver motorn mer bensin + luft, du måste byta munstycke. punkt slut
och du.. dubbelposta inte för att få snabbare svar för då får du moddarna på dig snart !^^
ok tack, men nu är det så att jag har borrat pluggen...ca 3mm det är inte samma sak som att dra pluggen... asså frågan är inte om jag måste byta munstycke om jag drar pluggen, den var om jag måste byta om jag borrar den ca 3mm
Derbi_senda93 skrev:
Bara så du vet så åker kolven upp och ner även om du har växel i och frikopplar. Spelar ingen roll om motorn är igång eller inte heller.
YamahaPojken skrev:ok tack, men nu är det så att jag har borrat pluggen...ca 3mm det är inte samma sak som att dra pluggen... asså frågan är inte om jag måste byta munstycke om jag drar pluggen, den var om jag måste byta om jag borrar den ca 3mm
så pass lite så kommer du väl knappt märka effektskillnad ^^
Så nej de ska inte behövas, men om du kör på originalmunstycke så gör de inget om du byter upp ett par storlekar för original brukar vara på nedre gränsen av vad som är godtagbart
leeo skrev:vad ska jag har för munstycke till min med:
leovince v6
airsal 50cc sport
13\53 drevning
21mm förgasare
sportluftfilter
Moppe?
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
YamahaPojken skrev:ok tack, men nu är det så att jag har borrat pluggen...ca 3mm det är inte samma sak som att dra pluggen... asså frågan är inte om jag måste byta munstycke om jag drar pluggen, den var om jag måste byta om jag borrar den ca 3mm
nej
precis som bensinskalle säger så komemr du inte märka någon större effektskillnad och då behöver du inte byt amunstycke.
om man borrar 0.5-0.7cm då? asså det är så här jag kan typ inte ett skit om hur stort ett mynstycke ska va, vet inte häller vad det sitter osv, det ända jag vet är ungefär hur det ser ut och att det har men bensin flödet att göra... behöver nu hjälp, ska beställa från ts.se och då hänger nog ett mustycke med, jag undrar nu hur stort det ska va(kör på orginal om det hjälper er... och jag märker hyffsat mkt effektskillnad nu) och hur jag ska byta munstycket och var det sitter, och vad det kostar. Ps är inte en nisse som inte vet nått om moppar, tvärt om, bara munstycken jag är dålig på.
Derbi_senda93 skrev:
Bara så du vet så åker kolven upp och ner även om du har växel i och frikopplar. Spelar ingen roll om motorn är igång eller inte heller.
YamahaPojken skrev:om man borrar 0.5-0.7cm då? asså det är så här jag kan typ inte ett skit om hur stort ett mynstycke ska va, vet inte häller vad det sitter osv, det ända jag vet är ungefär hur det ser ut och att det har men bensin flödet att göra... behöver nu hjälp, ska beställa från ts.se och då hänger nog ett mustycke med, jag undrar nu hur stort det ska va(kör på orginal om det hjälper er... och jag märker hyffsat mkt effektskillnad nu) och hur jag ska byta munstycket och var det sitter, och vad det kostar. Ps är inte en nisse som inte vet nått om moppar, tvärt om, bara munstycken jag är dålig på.
var också osäker på hur jag skulle byta munstycke i början, men sen å gjord ejag det och märker att det var väldigt simpelt
du skruvar loss insuget från förgasaren och så bvinklar du den mot dig. sen lossar du flottörskålen med 2 eller 4 skruvar. däri sitter sedan munstycket (3 stycken) men du ska bara byta ett av dom ^^
tydligare guider om munstyckebyte finns iom du söker i arkivet!
borrar du 5-7 mm behver du byta upp dig kanske 3-6 strl.
okey, tack. Nu är det så att jag vet inte vilken storlek det är orginal på en yamaha dt50r -06a och vilken storlek det blir...
Derbi_senda93 skrev:
Bara så du vet så åker kolven upp och ner även om du har växel i och frikopplar. Spelar ingen roll om motorn är igång eller inte heller.